مدیریت حوادث آینده در دست ربات‌ها

در نخستین گردهمایی نمایندگان جامعه نخبگان کشور با جمعیت هلال‌احمر چه گذشت؟

قریب به 500 جوان نخبه ایرانی با معرفی وزارت‌خانه‌های بهداشت و علوم از سراسر کشور امروز در اولین همایش ارتباط جامعه نخبگان کشور با جمعیت هلال احمر حاضر شدند تا آینده امدادونجات را براساس پیشرفت تکنولوژی‌‌ و نقش هوش مصنوعی و ربات‌ها در مدیریت حوادث و بحران‌ها ترسیم کنند.

به گزارش شهروند آنلاین؛جوانان نخبه ایرانی  از سراسر کشور دیروز در اولین همایش ارتباط جامعه نخبگان کشور با جمعیت هلال احمر حاضر شدند تا آینده امدادونجات را براساس پیشرفت تکنولوژی‌‌ و نقش هوش مصنوعی و ربات‌ها در مدیریت حوادث و بحران‌ها ترسیم کنند.

پس از خوشامدگویی معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر، کولیوند رئیس این جمعیت در سخنرانی افتتاحیه گفت: «در جذب همکاری نخبگان کشور جدی هستیم و برگزاری همایش برای پیوند جامعه نخبگانی کشور با هلال احمر از عزم جدی ما برای بهره‌مندی از دانش و خلاقیت نخبگان نشات می‌گیرد. او برای اینکه اثبات کند برای جذب نخبگان کشور حرف نمی‌زند بلکه عمل می‌کند؛ تاکید کرد: استفاده از نخبگان در هلال احمر یک هدف اصلی است و با این همایش به دنبال عملی کردن این مهم هستیم. استمداد ما از نخبگان کشور این است که دانش خود را در جهت بهبود عملیات‌های امداد و نجات و اقدامات بشردوستانه در اختیار هلال احمر قرار دهند تا سرعت و کیفیت خدمات ما افزایش یابد و سرانه رضایت خدمت گیرندگان از هلال احمر بیشتر از پیش شود.»

اولین همایش ارتباط جامعه نخبگان کشور با جمعبت هلال احمر اینگونه آغاز شد. قرار بود پس از مراسم افتتاحیه نشست یا همان پنل‌های تخصصی به طور همزمان در 7 سالن اجتماعات مرکز همایش‌های صدرا در تهران آغاز شود. اما پیش از آن وزیر علوم تحقیقات و فناوری سخنرانی کرد. محمدعلی زلفی‌گل از ابتدا با لباس هلال احمر به جایگاه سخنرانی آمد و پس از صحبت‌هایش با پذیرفتن کارت داوطلبی به عضویت هلال احمر درآمد.

پای هوش مصنوعی به هلال‌احمر باز می‌شود

اتفاق ویژه افتتاحیه هیچ یک از این‌ها نبود. بلکه رونمایی از پوستر فراخوان رویداد «به‌کارگیری فناورانه هوش مصنوعی» در عملیات‌های امداد و نجات بود. بعد از آنکه رئیس جمعیت هلال احمر و وزیر علوم رونمایی پوستر فراخوان این رویداد را رونمایی کردند؛ معاون آموزش، پژوهش و فناوری هلال احمر به خبرنگاران توضیح داد: «طراحی محصولات و سامانه‌های نوین در امدادرسانی به خصوص در زمینه توزیع اقلام در بین متاثرین از سانحه و به‌کارگیری فناوری‌های نوین در مدیریت بحران بخشی از محورهای این رویداد خواهد بود. همچنین توسعه کیفی خدمات توانبخشی به جامعه معلولان کشور و عموم توانخواهان از دیگر اولویت‌های هوش مصنوعی در جمعیت هلال احمر است.

پیمان صابریان درباره استفاده از هوش مصنوعی در آموزش همگانی جامعه و آموزش تخصصی نجاتگران گفت: «در برگزاری این رویداد به کاربرد هوش مصنوعی در پیش‌گیری و اعلام به‌هنگام مخاطرات طبیعی توجه شده است اما آنچه مهم‌تر است بهره‌مندی از ظرفیت هوش مصنوعی در ارتقای کیفی و افزایش پراکندگی آموزش‌های همگانی در اقشار و اصناف مختلف در جای جای کشور ایران است. هوش مصنوعی می‌تواند فراگیری مهارت‌های کمک‌های اولیه و اصول مواجهه با مخاطرات را دچار تحول کند و این یکی از مهم‌ترین محورهای رویدادی است که اکنون از پوستر فرخوان آن رونمایی شد.»

همزمان با رونمایی این پوستر 4 کتاب از تازه‌های نشر موسسه آموزش‌های علمی و کاربردی هلال احمر نیز رونمایی شد تا از امروز در دسترس دانشجویان، امدادگران، پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار گیرد. «مسئولیت اجتماعی شرکتی»،«درسنامه کمک‌های اولیه»،«اصول جست‌وجو و نجات در کوهستان» و «تاثیر تغییرات اقلیمی‌بر سوانح» عناوین این کتاب ها بود.

آینده شگفت‌انگیز امدادرسانی با ابزارهای زنده‌یاب و ربات‌های نجات

پس از این افتتاحیه نسبتا طولانی نوبت به آغاز نشست‌های تخصصی رسید. «امداد ونجات، مدیریت سوانح و کاهش خطرات» عنوان پنلی بود که بزرگترین سالن را به آن اختصاص داده بودند. پیش‌بینی‌ها درست بود و تعداد علاقه‌مندان شرکت در این نشست بیش از دیگر پنل‌ها بود.

در این نشست دکتر مهراب شریفی سده که از کارشناسان با سابقه امداد و نجات و اساتید آموزش‌های تخصصی در هلال احمر است با اشاره به سرعت بالای رشد علم در دنیا گفت: در سایه این تغییرات گسترده و پیشرفت تکنولوژی در دنیای امروز، فرآیندهای مدیریت و پاسخگویی به بحران به‌ شدت تغییر خواهد کرد.

او افزود: با توسعه علم و دانش هم ابزارهای امدادونجات تغییر خواهد کرد و هم ساختارهای امداد و نجات دچار تغییر می‌شود. بنابراین می‌توان انتظار داشت که حوزه ارزیابی سانحه دچار قدرت و دقت بیشتری می‌شود و ما ناگزیر خواهیم بود تا از ظرفیت مرکز کنترل و هماهنگی عملیات یا همان eoc استفاده بیشتری کنیم. معتقدم که همین امروز هم از این ظرفیت در کشور به طور کامل استفاده نمی‌شود. به عنوان نمونه ما در حال حاضر تنها از پنج درصد بزرگترین مرکز eoc کشور در شهرداری تهران استفاده می‌کنیم.

این مدرس مدیریت امداد و نجات کشور در ادامه با بیان اینکه ما در جهان آسیب‌پذیری زندگی می‌کنیم ادامه داد: باید بپذیریم که تغییرات اقلیمی‌، کلیات امدادو نجات را دچار تغییر و تحول جدی می‌کند. بطوری‌ که در آینده نه چندان دور فاینرهای جست‌وجو در امداد و نجات تا عمق 6 متر زنده‌یابی خواهند کرد. در کنار این ربات‌های امدادگر نقش اساسی را در امداد و نجات ایفا خواهند کرد.

تغییرات اقلیمی چالش قرن حاضر

هرچند که در بخش قابل توجهی از نشست امداد و نجات، به موضوع تاثیر تغییرات اقلیمی‌ بر افزایش، گسترش و هم‌زمانی سوانح پرداخته شد؛ اما «تغییرات اقلیمی» خود موضوع و عنوان پنل تخصصی دیگری بود که همزمان در سالن مجاور در حال برگزاری بود. پنل تغییرات اقلیمی رتبه دوم استقبال و حضور شرکت‌کنندگان در این همایش را داشت. مخاطبان علاقه‌مند بودند و در مباحث حضور فعال داشتند. زهرا مهریزی سرپرست موسسه علمی و کاربردی هلال احمر بحث آینده‌پژوهی را پیش کشید و با توجه به رشد و توسعه سیستم‌های GIS گفت: «سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی داده‌هایی را در اختیار ما می‌گذارند که بر پایه آن می‌توان به پیش‌بینی‌های نسبتا قابل اتکایی از تبعات نامطلوب تغییر اقلیم در پهنه‌های سرزمینی مختلف رسید.» او تاکید کرد که با پردازش علمی این اطلاعات و پیش‌بینی‌های مورد نظر می‌توان آمادگی‌های لازم را برای مواجهه با اثرات گرم‌شدن زمین و کاهش خسارت‌های جانی و مالی سوانح متاثر از آن، کاهش داد. چراکه هیچ کس قادر نیست جلوی تغییرات اقلیمی را بگیرد اما انسان‌ها قادرند که از تاثیرات بد آن بکاهند.

در ادامه راضیه عالیشوندی رئیس حوزه ریاست جمعیت هلال احمر نیز پدیده تغییر اقلیم را چالش قرن حاضر دانست و مهم‌ترین اقدامات هلال احمر در این زمینه را معطوف به تلاش برای افزایش تاب‌آوری در این زمینه خواند. او بیش از 6 هزار خانه هلال در مناطق عشایری، روستایی و کم‌برخوردارشهری را مهم‌ترین بستر آموزش‌های تاب‌آوری جوامع محلی در خصوص آمادگی مواجهه با اثرات نامطلوب تغییرات اقلیمی معرفی کرد.

عالیشوندی درباره امدادرسانی به مناطق دچار خشکسالی در کشور گفت: هلال‌احمر از سال‌های گذشته تاکنون اقدامات گسترده‌ای را برای تامین آب شرب سالم و پایدار در مناطق دچار تنش‌آبی جنوب و جنوب‌شرقی کشور انجام داده‌است. هزینه اجرای این طرح‌ها نیز از کمک‌ها‌ی خیرین در داخل کشور و همچنین کمک‌های فدراسیون جمعیت‌های ملی صلیب‌و سرخ و هلال‌احمر تامین شده است.

در این پنل بهنام سعیدی معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر گزارشی از حضور موثر ایران در نشست‌های کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ و همچنین فدراسون جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال احمر ارائه کرد و همچنین از نقش موثر هلال احمر ایران در ارائه مشاوره‌های تخصصی به برگزارکنندگان نشست تغییرات اقلیمی( کاپ 27) در بندر شرم‌الشیخ مصر گفت.

همچنین‌ هادی احمدی کارشناس شورای راهبردی تغییرات اقلیمی در جمعیت هلال احمر نیز مشروحی از گزارش اقدامات انجام شده در این شورا را مطرح کرد و از استفاده موثر هلال احمر ایران از دیپلماسی و اصل مدافعه‌گری برای کاهش تبعات ناشی از گرم شدن زمین گفت.

توانبخشی نیاز امروز، ضرورت فردا

در پنل تخصصی مربوط به حوزه توانبخشی فرصت‌های فن‌آوری‌های جدید و نو ظهور در اقدامات بشردوستانه بررسی و فعالیت‌های توانبخشی جمعیت هلال احمر به صورت اجمالی بیان شد.

دکتر علی قانعی در بخش نخست این نشست با ارائه گزارشی از بکارگیری ابزارهای جدید در حوزه امدادرسانی گفت: «بهره‌گیری از ابزارهای نوین هم سرعت امدادرسانی را افزایش می‌دهد و هم کیفیت خدمات را بیشتر می‌کند و این برایر با بهبود زیست جسمانی توانخواه است.»

همچنین پیمان پیشگاهی مدیرکل توانبخشی هلال احمر نیز با بیان اینکه در حال حاضر شبکه گسترده واحدهای توانبخشی هلال احمر در سراسر کشور پراکندگی مناسبی دارد گفت: «گسترده‌ترین شبکه توانبخشی کشور متعلق به هلال احمر است. در سال‌های گذشته همکاری بسیار خوب و موفقی بین هلال احمر و شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه بومی‌سازی قطعات ارتز و انواع پروتز انجام شده و در این مسیر بهره‌گیری از ایده‌های جدید نخبگان در راه دستیابی به تولیدات تازه بسیار موثر است.»

پیشگاهی ظرفیت اکنون شبکه توانبخشی هلال احمر برای پاسخگویی به نیازهای توانخواهان سراسر کشور نسبتا خوب ارزیابی کرد اما هشدار داد: «با تغییر شکل هرم سنی جمعیت و افزایش پیرسالی در ایران، نیاز به استفاده از خدمات توانبخشی در سال‌های آینده افزایش چشم‌گیری خواهد داشت و امکانات موجود ظرفیت پوشش افزایش تقاضای دریافت خدمات در این زمینه را ندارد.»

در بخش دیگر این پنل دکتر آذری گزارشی از وضعیت حوادث ترافیکی در ایران ارائه کرد و گفت: «متاسفانه در حال حاضر در هر ساعت، سه نفر در ایران جان خود را بخاطر حوادث ترافیکی از دست می‌دهند.»

او با بیان اینکه اغلب حادثه دیدگان حوادث ترافیکی از میان جوانان هستند، گفت: «متاسفانه افرادی که از نظر سن نیروی فعال کار حساب می‌شوند؛ عمدتا به دلیل کیفیت پایین خودروها جان خود را در جاده‌ها از دست می‌دهند.»

هزینه‌های تصادفات در کشور در مقایسه با کشورهای دیگر بیشتر بوده و میزان آن در سال حداقل بالغ بر 7 درصد از نرخ درآمد سرانه ایران است.

مشارکت داوطلبانه ستون اصلی خیمه هلال‌احمر

در نشستی با عنوان پنل بررسی راهکارهای افزایش مشارکت داوطلبانه مردم، نخبگان و کارشناسان حوزه داوطلبان جمعیت هلال احمر تجارب و اندیشه‌های خود را به اشتراک گذاشتند. دکتر یعقوبی از نخبگان فعال در این حوزه ضمن ارائه گزارشی از تجارب کشورهای موفق در زمینه جذب مشارکت‌های داوطلبانه مردم گفت: امروز ما با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم‌های تحمیلی بر کشور، نیازمند استفاده از مشوق‌هایی برای جلب مشارکت مردم در فعالیت‌های داوطلبانه هستیم.

او ادامه داد: تسهیل امریه سربازان فعال در حوزه داوطلبی، اولویت استخدام داوطلبان هلال احمر در سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی، ارائه نشان خانواده تاب‌آور و کیف‌های امدادی به خانواده‌های داوطلب، می‌تواند پیشنهادهای اولیه‌ای برای بخشی از این مشوق‌ها باشد.

یکی از حاضران در این نشست که عضو داوطلب جمعیت هلال احمر و در زمینه مشارکت‌های اجتماعی مطالعات داشته با اشاره به فعالیت گسترده تشکل‌های مردم نهاد در جامعه گفت: اگرچه امروز بالغ بر 40 هزار خیریه و سمن در کشور فعالیت دارند اما همه این تشکل‌ها توانایی پاسخگویی به نیازهای موجود را ندارند چرا که سرعت رشد نیازها از سرعت رشد تشکل‌ها و فرصت لازم برای توانمندسازی آن‌ها بیشتر است.

گفتنی‌است؛ نخبگان شرکت‌کننده در این همایش از صبح روز گذشته در تهران حاضر شده بودند. آن‌ها دیروز یکشنبه در اردوی فناوری با عنوان «راهیان پیشرفت» شرکت کردند. کارخانه داروسازی و شرکت تولید تجهیزات پزشکی سها، صنایع نساجی هلال ایران و سازمان امداد و نجات، مقاصد این تور یک‌روزه بود که با هدف آشنایی شرکت‌کنندگان در همایش با امکانات و ظرفیت‌های تولیدی و متکی به دانش جمعیت هلال احمر، برگزار شد./پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر؛

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.