همه مرد بودند، خلافش هم ثابت نشد!

خاطره‌بازی با همه جام‌هایی که تکلیف آنها در هفته پایانی لیگ برتر فوتبال مشخص شد

بررسی تمام قهرمانی‌های دراماتیک تاریخ لیگ برتر در این گزارش از شهروند.

به گزارش شهروند آنلاین، فقط یک روز تا آغاز حساس‌ترین مسابقات فصل فوتبال ایران مانده است و حدود 24 ساعت دیگر تکلیف قهرمان لیگ بیست‌ودوم مشخص خواهد شد. پرسپولیس برای بالا‌بردن کاپ قهرمانی نیاز به پیروزی برابر نساجی در قائم‌شهر دارد تا از پیشتازی یک امتیازی خود نسبت به سپاهان استفاده کند و توجهی به نتیجه دیدار سپاهان برابر مس نداشته باشد. از سوی دیگر، شاگردان مورایس هم که منتظر لغزش پرسپولیس‌اند، نیم‌نگاهی به استادیوم وطنی قائم‌شهر دارند تا با توقف قرمزپوشان ششمین جام خود در تاریخ ادوار لیگ برتر را بالای سر ببرند. اما لیگ بیست‌ودوم با تمام هیجانات خود نخستین لیگی نیست که مشخص‌شدن تکلیف قهرمان آن به روز آخر کشیده شده است. در این گزارش تمام جام‌های دراماتیکی را که تکلیف آنها در هفته آخر مسابقات مشخص شده است، بررسی کرده‌ایم که در ادامه خواهید خواند.

لیگ اول؛ ملوان جام را به پرسپولیس هدیه داد

در نخستین دوره برگزاری لیگ برتر، قهرمانی به روز آخر کشیده شد و سرخابی‌های پایتخت جدال سختی برای فتح این جام داشتند. استقلال با هدایت منصور پورحیدری پیش از بازی آخر صدرنشین بود و با تساوی در انزلی می‌توانست قهرمان شود. با این حال، آبی‌پوشان مقابل ملوان، که در رده دوازدهم بود، نتوانستند به یک امتیازی که می‌خواستند برسند و با یک گل در آن دیدار شکست خوردند. در بازی همزمان، پرسپولیس با هدایت علی پروین توانست با گل دقیقه ۶۲ ابراهیم اسدی به پیروزی برسد و به لطف شکست استقلال، ناباورانه جام را بالای سر ببرد. تک‌گل این بازی روی کرنر و ضربه سر هافبک پرسپولیس زده شد تا بدین ترتیب نخستین جام قهرمانی سرخ‌ها در فرمت جدید فوتبال ایران به دست آید.

لیگ سوم؛ وقتی پاس در فوتبال ایران آقایی می‌کرد

در سومین دوره برگزاری لیگ که دو دوره قبلی آن با قهرمانی پرسپولیس و سپاهان به اتمام رسیده بود، استقلال به دنبال کسب نخستین جام خود در این رقابت‌ها بود، اما آبی‌پوشان در این مسیر رقیب سرسختی به نام پاس را پیش روی خود می‌دیدند. استقلال و پاس از ابتدای این لیگ رقابت نزدیکی داشتند و سرنوشت قهرمانی در این جام به روز آخر کشیده شد. صدر جدول بارها بین این دو تیم دست به دست شد و استقلال تا هفته ماقبل آخر صدرنشین بود، اما سرانجام در بازی حساس و پرحاشیه‌ای در اهواز دو بر یک مغلوب استقلال اهواز شد تا پاس به صدر جدول برسد. جالب اینکه پاس در هفته آخر میزبان استقلال اهواز بود، ولی این تیم در ورزشگاه دستگردی نمایش ضعیفی داشت و با ۵ گل مغلوب شد تا شاگردان مجید جلالی به مقام قهرمانی برسند. استقلال در بازی آخر پگاه را ۲-۳ برد که برای قهرمانی کافی نبود.

لیگ پنجم؛ این‌بار جام به استقلال رسید

بعد از چهار فصل ناکامی استقلال در فتح جام جدید فوتبال ایران، در فصل پنجم، جایی که مانند لیگ سوم استقلال و پاس رقابت بسیار نزدیکی برای قهرمانی در مسابقات داشتند، به لطف نمایش درخشان آبی‌ها در دیدار آخر برابر برق شیراز و برتری چهار بر یک مقابل این تیم و همین‌طور قهر سرمربی پاس، مصطفی دنیزلی، و بازگشت او به ترکیه، این آبی‌پوشان بودند که موفق شدند نخستین جام خود را در لیگ برتر فتح کنند. این سومین فصل حضور قلعه‌نویی روی نیمکت آبی‌پوشان بود و سرانجام آنها موفق شدند نخستین قهرمانی‌ در لیگ ایران را به دست آورند.

لیگ ششم؛ دایی، نخستین بازیکن – مربی قهرمان فوتبال ایران!

در لیگ ششم خبری از مدعیان سنتی نبود و در هفته آخر سایپا و استقلال اهواز برای قهرمانی رقابت می‌کردند. سایپا فصل را با ورنر لورانت شروع کرد، ولی مربی آلمانی با وجود عملکرد خوبش کنار رفت و دایی به‌عنوان بازیکن – مربی هدایت تیم را در دست گرفت. استقلال اهواز با هدایت فیروز کریمی توانست در هفته‌های پایانی صدرنشین شود، ولی در بازی هفته ماقبل آخر مقابل مس یک گل اشتباه به نفع تیم کرمانی گرفته شد تا بازی مساوی شود. استقلال اهواز تا دقیقه ۸۸ در خانه از حریفش پیش بود، ولی کمک‌داور ضربه بازیکن مس را که از خط عبور نکرده بود، گل تشخیص داد. در هفته آخر سایپا دو بر صفر مس کرمان را شکست داد و استقلال اهواز که دیگر سرنوشت قهرمانی را در اختیار نداشت و روحیه‌اش را باخته بود، مقابل فولاد تن به تساوی بدون گل داد.

لیگ هفتم؛ دقیقه نود و ششم، قهرمان لیگ عوض می‌شود!

بدون شک قهرمانی پرسپولیس در لیگ هفتم یکی از دراماتیک‌ترین لحظه‌های فوتبال باشگاهی در ایران بوده است. پرسپولیس که با هدایت افشین قطبی از ابتدا در قامت مدعی ظاهر شده و به دنبال فتح دومین جام خودش در لیگ برتر بود، در اواسط فصل به دلیل پرونده بدهی مالی در فیفا با کسر 6 امتیاز مواجه شد و صدرنشینی را به سپاهان واگذار کرد. دیدار هفته پایانی بین دو تیم سپاهان و پرسپولیس در ورزشگاه مملو از تماشاگر برگزار شد. در حالی که این مسابقه تا دقیقه 96 با نتیجه یک بر یک مساوی پیش رفت، این سپهر حیدری بود که با ضربه سر دیدنی دروازه سپاهان را باز کرد و در یک لحظ؛ ورزشگاه آزادی را تا مرز انفجار برد. البته ناگفته نماند که در همان فصل، سپاهان هم با جریمه کسر سه امتیازی از سوی فیفا مواجه شده بود و به نوعی می‌توان گفت جرایم فیفا در سال 87، لیگ ایران را پرهیجان‌تر کرد.

لیگ هشتم؛ خیلی مردی آقای جلالی!

تکلیف قهرمانی استقلال با هدایت قلعه‌نویی یک‌بار دیگر به روز آخر کشیده شد. این تیم برای قهرمانی باید در مشهد تیم پیام را می‌برد و منتظر شکست ذوب‌آهن در اهواز برابر فولاد می‌نشست. استقلال در مشهد با گل جانواریو به سختی حریفش را شکست داد و ذوب‌آهن که با یک تساوی هم قهرمان می‌شد در اهواز ناباورانه یک بر چهار باخت. هر دو تیم ۶۶ امتیازی شدند، ولی استقلال به لطف تفاضل گل بهتر قهرمان شد. قلعه‌نویی پس از این موفقیت از مجید جلالی، سرمربی فولاد، که تیمش با تمام وجود مقابل ذوب‌آهن بازی کرده بود، با جمله جالبی تشکر کرد: «مجید جلالی! تو خیلی مردی».

لیگ یازدهم؛ سپاهان در قهرمانی هت‌تریک کرد!

رقابت برای قهرمانی در این لیگ بین دو تیم سپاهان و تراکتور بالا گرفته بود و هر دو تیم تا روز پایانی شانس قهرمانی در این مسابقات را داشتند. سپاهان به‌دنبال سومین قهرمانی متوالی بود و موفق شد به این رکورد برسد و اصطلاحا در این مورد هت‌تریک کند. تساوی بدون گل شاگردان قلعه‌نویی مقابل مس سرچشمه کافی بود تا سپاهان با ۶۷ امتیاز قهرمان شود و تراکتورسازی با وجود پیروزی دو بر صفر مقابل ملوان با ۶۶ امتیاز نتواند طعم قهرمانی را بچشد. این سومین قهرمانی سپاهان تحت هدایت امیر قلعه‌نویی بود تا بار دیگر نشان دهد بهترین مربی لیگ برتر ایران است و بعد از استقلال، رکورد ویژه خود را در یک تیم اصفهانی نیز حفظ می‌کند.

لیگ سیزدهم؛ فولاد حسین فرکی را از یاد نبرید!

فولاد که یک‌بار در فصل چهارم با فرانچیچ توانسته بود قهرمان  لیگ شود، لیگ سیزدهم را با هدایت حسین فرکی فتح کرد. در فصلی که پنج تیم در کورس قهرمانی بودند، نفت تهران تا هفته ما قبل آخر صدرنشین بود، ولی در نهایت بازیکنان فولاد جام را بالای سر بردند. در بازی‌های همزمان هفته آخر، فولاد توانست با یک گل در زمین گسترش فولاد به پیروزی برسد و به لطف شکست نفت مقابل سپاهان، قهرمانی به شاگردان حسین فرکی رسید. این مربی از شدت خوشحالی اشک می‌ریخت.

لیگ چهاردهم؛ تراکتور جشن قهرمانی گرفت، سپاهان جام را برد!

در هفته آخر لیگ چهاردهم، سه تیم بخت قهرمانی داشتند که شانس تراکتورسازی بیش از سایرین بود. تراکتور و نفت پیش از بازی هفته آخر ۵۷ امتیازی بودند و تیم تبریزی می‌توانست با شکست رقیبش در خانه جام را بالای سر ببرد. سپاهان ۵۶ امتیازی هم منتظر نتیجه این بازی بود و فقط در صورت تساوی دو رقیب بخت قهرمانی داشت. تراکتور این بازی را کوبنده شروع کرد و توانست از نفت سه بر یک پیش بیفتد، ولی اخراج آندرانیک تیموریان از سوی فغانی ورق بازی را برگرداند. نفت با یک بازیکن بیشتر دو گل زد تا بازی به تساوی کشیده شود. در بازی همزمان، سپاهان دو بر صفر از سایپا پیش افتاده بود، ولی در ورزشگاه یادگار امام تبریز این شایعه دهان به دهان پیچید که بازی اصفهان با تساوی دو بر دو به پایان رسیده؛ نتیجه‌ای که به معنی قهرمانی تراکتور بود. بدین ترتیب، تیم تبریزی در سه دقیقه پایانی به جای حمله، ترجیح داد بازی را کنترل کند و به تساوی رضایت داد. در نهایت، تلاش فراوان بازیکنان تراکتور و نفت برای هیچ‌کدام سودی نداشت و به نفع سپاهان شد که ناباورانه جام را فتح کرد.

لیگ پانزدهم؛ ویسی مچ برانکو را خواباند

لیگ پانزدهم هم پایان دراماتیکی داشت. استقلال خوزستان تحت هدایت عبدالله ویسی و پرسپولیس با هدایت برانکو تا لحظات آخر برای فتح جام تلاش کردند. پرسپولیس با برانکو شروع خوبی نداشت، ولی به‌تدریج هماهنگ شد و توانست فاصله با استقلال خوزستان را جبران کند. آنها بعد از هفت سال ناکامی، به دنبال سومین جام لیگ برتری خود بودند. در طرف دیگر، ویسی تیم مستحکمی ساخته بود که با بازی‌های اقتصادی توانست امتیازات خوبی جمع کند و صدرنشین شود. تکلیف قهرمانی به هفته آخر رسید، در حالی که استقلال خوزستان فقط به دلیل تفاضل گل بالاتر از پرسپولیس ایستاده بود. هر دو تیم توانستند در هفته آخر هم برنده شوند. استقلال خوزستان ذوب‌آهن را با دو گل شکست داد و پرسپولیس در بازی همزمان مقابل راه‌آهن دو بر یک برنده شد. هر دو تیم ۵۷ امتیازی شدند، در حالی که تفاضل گل استقلال خوزستان ۱۹ و پرسپولیس ۱۶ بود. برانکو اما ناکامی در لیگ پانزدهم را با هت‌ریک مقتدرانه پرسپولیس در لیگ‌های شانزدهم، هفدهم و هجدهم جبران کرد و بعد از برانکو هم این پرسپولیس بود که دو سال دیگر با یحیی گل‌محمدی جام را بالای سر برد تا بدین‌ترتیب در قهرمانی لیگ، گلات « glut» (5 گل از یک بازیکن در یک بازی یا پنج قهرمانی پیاپی یک تیم در یک مسابقه، به‌عنوان مثال لیگ فوتبال یا جام حذفی یک کشور) کرده باشد.

//اتمام پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.