در مسیر پیشرفت همکاری‌ها

نتیجه میهمانی دو روزه ۵۰۰ نخبه جوان به میزبانی هلال احمر

در حالی که بسیاری از سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی شعار بهره‌گیری از توان نخبگان در پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای کشور را سرمی‌دهند، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در اقدامی کم‌نظیر اولین نشست تخصصی با جامعه نخبگانی کشور را برگزار کرد تانخستین مجموعه‌ای باشد که گامی اساسی در چنین حوزه‌ای برمی‌دارد. گروهی 500 نفره از جامعه نخبگانی دو روزی میهمان جمعیت هلال احمر بودند.آنان در روز نخست طی بازدید از زیرساخت‌های تولیدی جمعیت مانند مجموعه‌های داروسازی، تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی، صنایع نساجی، امداد و نجات و … با این بخش‌های هلال احمر آشنا شدند.این گروه در روز دوم با حضور در نشستی مشترک و 6 کارگاه آموزشی امداد و نجات؛ مدیریت سوانح و کاهش خطرات؛ بهداشت، درمان و توانبخشی؛ دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی؛ تغییرات اقلیمی و راهکارهای افزایش مشارکت فعالیت‌های داوطلبانه مردم به تبادل نظر با کارشناسان جمعیت هلال احمر برای پیشبرد اهداف بشردوستانه این جمعیت پرداختند.

فاطمه عسگری‌نیا- شهروند آنلاین:قرارشان در مجموعه سالن‌های همایش صدرا بود. نخبگان جوانی که اغلب کاورهای هلال احمر را به تن کرده و آمده بودند تا در دورهمی‌ای صمیمی اولین گام‌های انتقال دانش و توانایی‌هایشان را به جمعیت هلال احمر، آن هم در فضایی کاملا داوطلبانه و دوستانه، بردارند. اتوبوس‌های حامل نخبگان و داوطلبان جوان جمعیت هلال احمر یکی‌یکی از راه می‌رسند. شادی و سرزندگی از سرو روی تک‌تک‌شان می‌بارد. شور و هیجان خاصی در راهروهای منتهی به سالن مرکزی همایش صدرا دیده می‌شود. نخبگان جوان گروه‌گروه با هم درباره بازدیدهای روز گذشته و توانایی‌های هلال احمر در حوزه‌های علمی گفت‌وگومی‌کنند.

 

زیرساخت‌های تولیدی هلال احمر را باور نداشتم

بردیا جمالی از نخبگانی است که در حوزه دارو مشغول به فعالیت است. او با شور و شوق خاصی از زیرساخت‌های تولید داروی هلال احمر برای ما نمی‌گوید و اعتراف می‌کند که تا به حال نمی‌دانسته جمعیت هلال احمر در کنار خدمات حمایتی و امدادی، در اینبخش‌ها هم فعالیت دارد:«هلال احمر واقعا زیرساخت‌های بزرگ و متنوعی دارد که به جرأت می‌توانم بگویم نه فقط من، که بسیاری از افراد جامعه با این زیرساخت‌ها و توانایی‌های عالی جمعیت هلال احمر آشنا نیستند. باورم نمی‌شد وقتی شنیدم در سایه فعالیت همین واحدهای تولیدی دارو و تجهیزات پزشکی هلال احمر بود که موفق شدیم بحران‌های دارویی و تجهیزات پزشکی را در زمان کرونا پشت سربگذاریم.»

بردیا می‌گوید احساس غرور می‌کنم که حالا به‌عنوان داوطلب می‌توانم از دانش و علمی که در این سال‌ها اندوخته‌ام برای فعالیت‌های بشردوستانه استفاده کنم و همراه جمعیت هلال احمر باشم:«بعد از بازدید از شرکت‌های دارویی هلال احمر قرار است با استفاده از تجربه‌های خود، در زمینه راه‌اندازی خطوط تولیدی جدید و راه‌اندازی محصول فرمالاسیون همکاری داشته باشیم و خیلی از این موضوع هیجان‌زده‌ام.»

او با ابراز خرسندی از توجه ویژه هلال احمر به جامعه نخبگان می‌افزاید:«همین را که هلال احمر به‌صورت عملی توان نخبه‌های جوان را دید و دست یاری به سمت آنها دراز کرد، باید به فال نیک گرفت. مطمئن باشید هلال احمر در کنار این نخبگان قوی‌تر از گذشته می‌توانددر مسیر پیشبرد اهداف خود قدم بردارد؛ چراکه دیگرپشتوانه‌ای به نام ایده‌های نو در کنار خود دارد.»

 

جذب نخبگان جای تقدیر دارد

در کناربردیا،علی‌اکبر احمدی ایستاده است؛ جوانی 36ساله که مدیرعامل«شتاب‌دهنده دارویی ماد» است و اتفاقا قرار بود در پنل آموزشی دارو و تجهیزات پزشکی این همایش هم درباره اکوسیستم نوآوری دارویی کشور صحبت کند. علی‌اکبر هم مانند بردیا از زیرساخت‌های تجهیزات پزشکی هلال احمر متحیر شده است:«هلال احمر در بخش تدارکات پزشکی دو شرکت قوی دارد که نخبگان بسیاری می‌توانند در توسعه این مراکز یاری‌رسان باشند. شرکت داروسازی سها یکی از ظرفیت‌های عالی در جمعیت هلال احمر است. امیدواریم بارایزنی‌هایی که صورت گرفته، در حوزه مواد اولیه و ارتباطات شتاب‌دهنده شاهد تعاملات گسترده و اتفاقات خوب باشیم.»

اومی‌گویدکه اکنون نخبگان بسیاری در واحدهای تولیدی هلال احمر فعالیت دارند، اما تلاش جمعیت برای گسترش بهره‌گیری از توان نخبگان جای تقدیر دارد و مطمئن باشید که ضرر نمی‌کند:«هر کدام از نخبگانی که در این سالن همایش حاضرند به‌واسطه فعالیت‌های علمی و تحصیلی خود،به کشورهای دیگر رفت و آمد دارند و هرکدام به تنهایی می‌توانند سفیران هلال احمر در این کشورها باشند.می‌توانیم درباره توانایی‌های علمی هلال احمر تبلیغ کنیم و فعالیت‌های بشردوستانه جمعیت هلال احمر را گسترش دهیم.»

 

از کودکی هلال احمری بوده‌ام

آرمان بهاری از استادیاران و اعضای دانشگاه سیستان و بلوچستان هم از جمله کسانی است که تیم نخبگان میهمان هلال احمر را همراهی می‌کند؛ جوانی خوشرو، پرانرژی و البته باسواد. کسی که به گفته خودش از کودکی هلال احمری بوده، با جمعیت هلال احمر بزرگ شده و حالامی‌خواهد با علم و دانشی که دارد این مجموعه را همراهی کند. با عشق و علاقه از هلال احمر و هلال احمری‌ها دم می‌زندو گفته‌هایش را با این بیت شعر کامل می‌کند:«آنان که نشان ماه دارند/ همواره به سینه راه دارند». بعد هم می‌گویدکه همکاری با مجموعه هلال احمر کاری دلی است. اینجا متعلق به مردمانی است که درد هموطنان‌شان درد آنهاست و چه جایی بهتر از اینجا برای نخبگان علمی کشور که به مردم خدمت کنند.»

هم تجربه امدادرسانی در افغانستان را دارد هم در بم و حالا می‌خواهدبا دانش و علمش این جمعیت را در بخش‌های مختلف همراهی کند:«هلال احمر برای ارتقای کیفیت خدمات بشردوستانه خود در همه بخش‌ها نیازمند همراهی نخبگان است.بسیاری از نخبگان شایدتوان مالی برای کمک به هلال احمر را نداشته باشند، اما می‌توانند با عمل‌شان این اقدام بشردوستانه را انجام دهند.ایده‌های نو و اندیشه‌های ناب نخبگان می‌تواند کشور را از بحران‌های سخت نجات دهد.»

 

ظرفیت نخبگان را جدی بگیرید

مسلم صالح‌نیا، دانشجوی دکتری تخصصی سلامت در بلایا و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران،حرف‌های آرمان بهاری را تایید می‌کند و می‌گویدکه همه دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها مانند هلال احمر باید ظرفیت و توان نخبگان کشور را جدی بگیرند و به آنها میدان بدهند تا از توانایی‌های علمی‌شان در مسیر رشدو پیشرفت کشور استفاده کنند. اگر نخبه‌ها جدی گرفته شوند، کسی راه مهاجرت در پیشنمی‌گیرد. ما همه سال‌های جوانی‌مان را درس خوانده‌ایم تا به کشورمان خدمت کنیم، نه اینکه توان و ظرفیتمان را در کشورهای دیگر به کار بگیریم.»

مسلم می‌گویدکه جمعیت هلال احمر به ما نشان داد هم خودش ظرفیت‌های علمی خوبی دارد، هم توان علمی ما را باور دارد. این جمعیت گامی جدی در مسیرنخبه‌پروری برداشته و ما این را به فال نیک می‌گیریم. خوشحالیم وارد جمعیتی شده‌ایم که از هر رده سنی و جنسیتی در آن فعالیت عاشقانه و داوطلبانه دارند. این به ما انگیزه و انرژی می‌دهد.»

 

در جذب نخبگان کشور جدی هستیم

 

یکی از حاشیه‌های زیبای این همایش ارتباط جوانان نخبه با محمد‌علی زلفی‌گل،وزیر علوم، و پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر، بود.عکس‌های یادگاری بسیاری که جوانان در کنار این دو گرفتند، مصداق این سخن است. پیرحسین کولیوند در جمع نخبگان جوانی که دعوت او را پذیرفته و با هزار امید و انگیزه در این همایش شرکت کرده بودند، گفت که در جذب همکاری نخبگان کشور جدی هستیم و برگزاری همایش برای پیوند جامعه نخبگانی کشور با هلال احمر از عزم جدی ما برایبهره‌مندی از دانش و خلاقیت نخبگان نشأتمی‌گیرد. او برای اینکهثابت کند درباره جذب نخبگان کشور فقط حرف نمی‌زند، بلکه عمل می‌کند، تاکید کرد: «استفاده از نخبگان در هلال احمر هدف اصلی است و با این همایش به دنبال عملی کردن این مهم هستیم. استمداد ما از نخبگان کشور این است که دانش خود را برای بهبود عملیات‌های امداد و نجات و اقدامات بشردوستانه در اختیار هلال احمر قرار دهند تا سرعت و کیفیت خدمات ما افزایش یابد و سرانه رضایت خدمت‌گیرندگان از هلال احمر بیش از پیش شود.»

کولیونددر ادامه بیان کرد:«ارتباط ما با جامعه نخبگان دو سویه خواهد بود؛یعنی هلال احمر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های قابل توجهی در زمینه تولید دارو و تجهیزات پزشکی، اقلام زیستی، امداد و نجات و شرکت‌های متنوع زیرمجموعه دارد که امکانات و بخش‌های پژوهشی و آزمایشگاهی آنها قابلیت سرویس‌دهی به تحقیقات علمی و دانشگاهی را دارد.»

او افزود: «ما اکنون در هلال احمر ایران پیونددهنده نسل‌های گذشته و حال هستیم. یعنی از ظرفیت، انرژی، شجاعت و خلاقیت مدیران جوان استفاده می‌کنیم، اما همواره به مشاوره پیشکسوتان و صاحبان تجربه متکی هستیم و تلاش خود را صرف به کاربستن رهنمودهای آنها می‌کنیم. بی‌شک بخشی از موفقیت‌های ما در آینده به همت شما نخبگان دانشگاهی رقم خواهد خورد که جوان و باانگیزه هستید.»

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.