جام پرسپولیس هشت تکه شد!

گزارش «شهروند» از عواملی که قهرمانی سرخ‌پوشان در لیگ برتر فوتبال را رقم زد

هشتمین قهرمانی سرخ‌پوشان در تاریخ ادوار لیگ برتر برای این تیم به دست آمد.

به گزارش شهروند آنلاین، روز پنجشنبه هشتمین قهرمانی پرسپولیس در تاریخ ادوار لیگ برتر در حالی به دست آمد که چند هفته قبل از بالا رفتن جام توسط قرمز‌های پایتخت، این تیم از دو رقیب اصلی خود، برای فتح جام قهرمانی عقب افتاده بود و هواداران این تیم امید چندانی به قهرمانی دوباره و بازپس‌گیری جام از رقیب سنتی نداشتند. اما سرانجام، روز 28 اردیبهشت در ورزشگاه وطنی قائمشهر، این سرخ‌پوشان پایتخت بودند که با یک برتری چهار گله برای ششمین بار در هفت دوره گذشته به قهرمانی رسیدند. در این گزارش قصد داریم به هشت عاملی که سبب قهرمانی پرسپولیس در لیگ بیست‌ودوم شد، بپردازیم.

حضور گل‌محمدی روی نیمکت، اولین عامل قهرمانی

بعد از دربی برگشت در لیگ بیست‌ودوم و تساوی سرخابی‌ها در آن دیدار حساس، درحالی که به گمان عموم فوتبال‌دوستان، پرسپولیس شانس دفاع از عنوان قهرمانی خود را از دست داده بود، اخبار زیادی درخصوص تغییرات اساسی در پرسپولیس به گوش می‌رسید. شایعه‌هایی درباره برکناری سرمربی این تیم یعنی یحیی گل‌محمدی که حتی با موافقت حداکثری هواداران این تیم همراه بود. کارشناسان بسیاری اعتقاد داشتند یحیی در دو سال متوالی، تیم قهرمان و قدرتمندی را که برانکو ساخته بود، به قهرمانی رساند و حالا در سومین حضور او روی نیمکت سرخ‌پوشان، او حرفی برای گفتن در برابر رقبا ندارد. اما سرانجام با وجود انتقادهای فراوان کارشناسان و حتی هواداران به عملکرد یحیی گل‌محمدی، با تصمیم رضا درویش، این مربی در پرسپولیس ماندگار شد و حالا بعد از اتمام لیگ بیست‌ودوم، هواداران پرسپولیس قدردان تصمیم درویش در آن برهه از زمان هستند. تصمیمی که حالا منجر به کسب ششمین قهرمانی قرمزها در هفت جام اخیر شده و یحیی گل‌محمدی هم با به دست‌آوردن سومین جام قهرمانی‌اش در لیگ برتر، بعد از امیر قلعه‌نویی که با کسب پنج جام، پرافتخارترین مربی ادوار لیگ است، در کنار علی پروین و برانکو ایوانکوویچ در جایگاه دوم قرار گرفت.

پرسپولیس؛ برنده در فصل نقل و انتقالات!

تابستان سال گذشته بعد از اینکه سرخ‌پوشان نتوانستند از عنوان قهرمانی‌شان در لیگ دفاع کنند، آبی‌های پایتخت، تحت هدایت فرهاد مجیدی، بدون متحمل‌شدن حتی یک شکست، فاتح جام بیست‌ویکم شدند. گل‌محمدی برای چهارمین سال متوالی در پرسپولیس ماندنی شد تا با ایجاد تغییرات در ترکیب اصلی این تیم، جام را از استقلال پس بگیرد. یحیی که به‌خوبی می‌دانست در لیگ بیست‌ودوم، عملکرد نه‌چندان خوب این تیم در خط دفاعی و دروازه، سبب از دست رفتن قهرمانی این تیم شده بود، با در اختیار گرفتن مهره‌های جدید در این خطوط، سعی در پوشش نقاط ضعف تیمش داشت و موفق هم شد. این تیم در پایان لیگ، عنوان بیشترین کلین‌شیت و بهترین خط دفاعی را از آن خود کرد.

بیرانوند؛ برگ برنده یحیی در لیگ بیست‌ودوم!

یحیی در لیگ نوزدهم در حالی برای چهارمین بار متوالی قهرمانی را برای سرخ‌پوشان به ارمغان آورد که سه قهرمانی قبلی، درحالی رقم خورده بود که برانکو ایوانکوویچ روی نیمکت پرسپولیس بود. در فصل نوزدهم و در نخستین حضور گل‌محمدی روی نیمکت سرخ‌پوشان، علیرضا بیرانوند درون دروازه این تیم قرار داشت و درنهایت هم یکی از اصلی‌ترین ارکان قهرمانی سرخ‌پوشان تهرانی بود. بیرانوند در لیگ نوزدهم با دریافت تنها 17 گل، عنوان دستکش طلا را از آن خود کرد، اما در دو فصل بعدی از جمع سرخ‌پوشان جدا شد تا در فصل بیست‌ویکم، یکی از دلایل از دست رفتن قهرمانی برای قرمزپوشان پایتخت، ضعف این تیم در دروازه نام برده شود. بیرانوند اما در آغاز لیگ بیست‌ودوم مجددا به این تیم بازگشت و حالا رکورد عجیبی را به ثبت رسانده است. او در این فصل 29 بازی انجام داد، 17 کلین‌شیت کامل به ثبت رساند، یک نیمه برابر آلومینیوم دروازه خود را بسته نگه داشت و اخراج شد و 83 دقیقه نیز در بازی با نساجی از دروازه خود محافظت کرد تا رکورد بیشترین کلین‌شیت در لیگ برتر ایران را داشته باشد. او در این فصل تنها 13 بار دروازه‌اش را باز شده دید تا به این ترتیب و به لطف درخشش بیرانوند، پرسپولیس عنوان برترین خط دفاعی لیگ را از آن خود کند.

پیشکسوتان پرسپولیس، حامی‌تر از همیشه!

شاید بتوان یکی از علل عدم‌موفقیت استقلال در فصل جاری را عدم‌حمایت صددرصدی پیشکسوتان این باشگاه از کادر فنی تیم دانست. برخلاف استقلال، در پرسپولیس اما حمایت‌ها برای تمام اعضای تیم همه‌جانبه بوده است. تقریبا می‌توان گفت هیچ مربی قصد جانشینی یحیی را ندارد و به این علت علیه او موضع نمی‌گیرد. در طول فصل بارها مشاهده کردیم که پیشکسوتان این تیم در کنار گل‌محمدی در تمرینات تیم حاضر بودند و به بازیکنان روحیه می‌دادند. ضمن اینکه حضور کریم باقری و سیدجلال حسینی در کادر فنی پرسپولیس نیز کمک شایانی به برقراری نظم و انضباط در اردوی سرخ‌پوشان کرده است. دو شخصی که در دوران بازیگری نیز الگوی سایر بازیکنان بودند و حالا در کنار گل‌محمدی، هدایت تیم را بر عهده گرفتند.

درویش تیم را جمع‌وجور کرد!

بدون شک یکی از مهم‌ترین عوامل بازپس‌گیری قهرمانی توسط سرخ‌پوشان، مدیریت خوب رضا درویش در این تیم بوده است. او که یک بار با تصمیمش برای حفظ یحیی گل‌محمدی نشان داده بود به ثبات در ارکان تیم اعتقاد دارد، سبب حفظ آرامش تیم شد. در طول فصل بیست‌ودوم نیز درحالی که رقیب سنتی پرسپولیس، درگیر حواشی مدیریتی بسیاری بود، رضا درویش اجازه رسوخ حاشیه به اردوی سرخ‌پوشان را نمی‌داد. برای مثال در این برهه از فصل با توجه به بدهی باشگاه استقلال، این تیم درگیر اخبار و حواشی از آسیا به دلیل عدم‌دریافت مجوز حرفه‌ای شد، اما از سوی دیگر، سازمان خصوصی‌سازی و فدراسیون فوتبال بارها به حرفه‌ای‌گری باشگاه پرسپولیس برای کسب مجوز حرفه‌ای اشاره کردند، موضوعی که سبب تزریق آرامش به تیم می‌شد. همچنین در طول فصل جاری، هیچ صحبتی از سوی اعضای باشگاه درخصوص عدم‌دریافت مطالبات‌شان رسانه‌ای نشد که البته درویش هم با تیزهوشی همواره از صبر و بردباری اعضای تیم و باشگاه تشکر می‌کرد.

هواداران پای این تیم ماندند!

اگرچه پس از اتمام فصل بیست‌ویکم، عده‌ای از هواداران پرسپولیس معتقد بودند یحیی گل‌محمدی باید این تیم را ترک کند، اما پس از ابقای این مربی، هواداران هم حمایت صددرصدی خود را از تیم‌شان نشان دادند. آنها در مواقعی از فصل مثل شکست یک بر صفر برابر تراکتور در هفته هفتم یا شکست خانگی برابر سپاهان دست از تشویق تیم‌شان نکشیدند و در ادامه هم استادیوم را خالی نگذاشتند. به علاوه اینکه در مواقعی که این تیم نیاز به حمایت داشت و از حریفان خود عقب افتاده بود، در سراسر ایران، پرسپولیس را تنها نگذاشتند و در واقع پرسپولیس احساس مهمان‌بودن نداشت و به این ترتیب درنهایت هم شادی کسب این جام را به هوادارانش هدیه داد.

سکوت و غر نزدن، رمز موفقیت پرسپولیس یحیی!

شاید یکی از بهترین تصمیم‌های یحیی گل‌محمدی در طول فصل جاری، سکوت این مربی در برهه‌ای از‌‌ زمان بود. این سکوت تا جایی پیش رفت که حتی این مربی در چند هفته متوالی در کنفرانس‌های مطبوعاتی نیز حاضر نمی‌شد که البته با اعتراض اهالی رسانه همراه شد. گل‌محمدی که پس از شکست یک بر صفر برابر آلومینیوم به وجود دست‌های پشت پرده برای ممانعت از قهرمانی پرسپولیس اشاره کرده بود، در ادامه فصل با سکوت و عدم‌اعتراض به مسائلی مانند داوری، اجازه حاشیه‌سازی رسانه‌ای  علیه تیمش را نداد و به این ترتیب آرامش به اردوی این تیم بازگشت.

اتحاد در این تیم موج می‌زند

بازیکنان و کادر فنی پرسپولیس در این فصل از رقابت‌ها بارها نشان دادند که چطور همدلانه و فداکارانه برای قهرمانی این تیم مصمم شده‌اند. زمانی که لوکادیا به دلایل غیرفوتبالی ایران را ترک کرد، این سایر بازیکنان تیم بودند که جور خط حمله این تیم و نداشتن مهاجم هدف را کشیدند. در همین مسابقه پایانی فصل بین دو تیم پرسپولیس و نساجی، کاملا ملموس بود که چطور بازیکنان خط حمله این تیم برای دفاع از نتیجه حاصل شده و بسته نگه‌داشتن دروازه تیم به خط دفاعی اضافه می‌شدند. پرسپولیس در طول فصل جاری یک ستاره مشخص نداشت، اما اغلب بازیکنان این تیم در قامت یک ستاره درخشان حاضر شدند. به ویژه اینکه بعد از نتایج مطلوب سرخ‌پوشان در هفت هفته پایانی، ستاره‌های سابق این تیم مانند عیسی آل‌کثیر، سعید صادقی، مهدی ترابی و… به روزهای اوج خود بازگشتند و به قهرمانی سرخ‌پوشان کمک کردند.

//اتمام پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.