ژست معترض نگیرید!

شهرزاد آذرپور، مدیر نشر «نظام‌الملک» درباره سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌گوید

حانیه جباری: سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلای امام خمینی(ره) از 20تا 30 اردیبهشت میزبان اهالی کتاب بود. نمایشگاهی که پیش از آغاز، به حواشی گره خورده بود؛ از روند ثبت‌نام غرفه‌داران و شرکت نکردن تعدادی از ناشران تا حذف بن‌های دانشجویی برای خرید حضوری و تغییرات تازه در این دوره. در این باره سراغ تنی چند از ناشران خصوصی برویم و نظرات‌شان را پرسیده‌ایم. آنچه در ادامه می‌خوانید نظرات شهرزاد آذرپور، مدیر نشر «نظام‌الملک» است درباره سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب.

شهرزاد آذرپور*: سال گذشته استقبال مردمی به شیوع کرونا و حذف بن‌های خرید گره خورد، به همین دلیل آمار خوبی نداشتیم، اما امسال با وجود یک تعامل دوسویه، اقبال عمومی را شاهدیم. ضمن اینکه نکات منفی جشنواره امسال برجسته نبودند و تنها به حواشی محدود می‌شود. مثلا یکی از ناشران آشنا از «حضور گسترده ناشران دولتی و نیمه‌دولتی» صحبت کرده، درصورتی که کافی بود گوینده این گزاره، سری به نمایشگاه کتاب امسال می‌زد تا متوجه شود تا چه میزان دچار اشتباه شده و در این دوره نیز ناشران خصوصی و مستقلی که چند هزار کاغذ دولتی را هم دریافت نکردند و ژستش را هم نگرفتند _ مثل ما _ شرکت داشتند. اصولا نکته عجیب این است که تحریم این دوره از نمایشگاه به‌دست ناشرانی صورت گرفته که سهم کاغذ دولتی را همواره دریافت می‌کنند. البته تصمیم تحریم نمایشگاه، امری شخصی،‌ اما لازم است صداقت رفتاری‌مان را حفظ کنیم.

با تمام این حواشی، در مجموع امسال نمایشگاه خوبی داشتیم و پرفروش‌ترین عناوین ما هم در این دوره مربوط به ادبیات کلاسیک و عمومی‌ است که کاملا بدیهی بود. در این میان، برخی از گلایه‌های دوستان و ناشران، قابل پذیرش نیست چراکه عمدتا با ورود به حوزه کتاب و نشر گویی آگاهانه و با شرایطی از پیش‌دانسته به این کار راه یافته‌اند. درواقع همگی ما می‌دانیم تولیدکننده کالایی هستیم که روند مشخصی دارد و قرار نیست با قیمت‌ها و تیراژهای بالا مواجه باشیم.

نکته منفی نمایشگاه امسال آنقدر برجسته نیست که از شرکت مجدد در آن منصرف شوم. ان‌شاءالله سال آینده نیز اگر اتفاق خاصی نیفتد در این جمع حضور خواهم داشت. نمایشگاه کتاب، پدیده‌ای فرهنگی متعلق به همه‌ ماست و برای برگزاری آن زحمات و تدارک بسیاری ترتیب داده شده است.

اگر به‌خاطر آوریم که بسیاری از بازدیدکنندگان غیربومی هستند، مثل دوستانی که از سیستان‌وبلوچستان یا کردستان می‌آیند و اختصاصا برای این نمایشگاه به تهران سفر می‌کنند؛ پس چرا باید این اتفاق را از آنها دریغ کنیم؟ همکاری بخش حراست، قابل‌قبول بود اما در ابتدا برای حفظ برخی دیدگاه‌ها، پس از 12سال حضور در نمایشگاه کتاب، بر مواضعم پافشاری کردم.

* مدیر نشر «نظام‌الملک»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.