اعداد، فوتبال ایران را تحسین می‌کنند

گزارش آماری «شهروند» از اتفاق‌های لیگ برتر بیست‌ودوم

نیما شکیبا| بیست‌ودومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران با همه اتفاق‌های خوب و بد و البته حواشی عجیب و گاها باورنکردنی خاتمه یافت و پرسپولیس موفق شد جام قهرمانی این تورنمنت نفسگیر را بالای سر ببرد. با شکل‌گیری کامل جدول رده‌بندی لیگ برتر حالا به‌راحتی می‌توان از دریچه آمار و به گواه اعداد شرایط فوتبال ایران در عرصه باشگاهی را ارزیابی کرد.

***

اعداد همیشه براساس یک منطق درست به انسان‌ها اطلاعات درستی می‌دهند. در فوتبال هم اعداد حرف اول را می‌زنند و اگر کمی از ریاضیات سردربیاورید، به خوبی می‌توانید کیفیت تیم‌های مختلف و در کل مسابقات لیگ برتر را با استفاده از آمار و ارقام ارزیابی کنید. به‌واسطه بررسی عدد و رقم‌های ثبت‌شده در جدول رده‌بندی لیگ بیست‌ودوم به اطلاعات خوبی رسیده‌ایم که در ادامه به آن اشاره شده است:

بدترین‌ و بهترین‌ها، نفت آمارها را خراب کرد!

لیگ برتر بیست‌ودوم در بخش‌های مختلف بدترین‌ها و بهترین‌های زیادی را نشان داد. برخی تیم‌ها در برخی بخش‌ها ضعف داشتند و در برخی نقاط قدرتمند بودند و برعکس این مسئله هم صادق بود.

بررسی آمار گلزنی در لیگ برتر مشخص می‌کند استقلال با وجود آنکه سه هفته مانده به پایان لیگ شانس قهرمانی خود را از دست داد، اما از نظر گلزنی بهترین تیم مسابقات بوده، آبی‌ها با 52 گل زده بهترین خط حمله لیگ را از آن خود کردند. بعد از استقلال ، سپاهان با 49 گل زده و پرسپولیس با 46 گل زده در رده‌های بعدی بهترین خط حمله قرار گرفتند. بدترین آمار در خط حمله لیگ بیست‌ودوم متعلق به پیکان است، تیمی که در طول مسابقات فقط 12 گل به ثمر رساند. آلومینیوم اراک با 20 گل زده در رده ‌بعدی بدترین خط حمله قرار گرفته است.

بهترین خط دفاعی لیگ گذشته متعلق به پرسپولیس است که تنها 13 بار دروازه‌اش را باز شده دید. مس‌رفسنجان و آلومینیوم اراک هم با 15 گل خورده از این حیث عملکرد خوبی داشتند. نفت مسجدسلیمان تیمی که از هفته‌ها قبل از پایان لیگ سقوطش قطعی شد هم با 59 گل خورده بدترین خط دفاعی را به خود اختصاص داد و نساجی با 44 گل خورده در این رتبه‌بندی دوم شد. طبیعی است که پرسپولیس به عنوان قهرمان لیگ با 20 برد بیشترین تعداد پیروزی را داشته باشد و نفت مسجدسلیمان به عنوان اولین سقوط‌کننده با 4 برد کمترین تعداد پیروزی را در اختیار گرفته باشد.

آمار تساوی تیم‌ها هم در نوع خود جالب است. آلومینیوم اراک از مجموع 30 بازی لیگ برتر 16 بازی خود را با تساوی خاتمه داده تا رکورددار شود. ذوب‌آهن نیز با 15 تساوی در رده دوم قرار دارد. همچنین سپاهان با سه شکست کمترین تعداد باخت را دارد و نفت مسجدسلیمان با 18 باخت از این حیث رکورددار است.

خشن‌ترین تیم‌های لیگ را بشناسید

اگرچه آمار کارت‌های زرد و قرمز با توجه به اینکه ممکن است فردی باشد، ملاک مناسبی برای انتخاب خشن‌ترین تیم مسابقات از روی آن نیست، اما می‌شود روی این اعداد هم حساب ویژه‌ای باز کرد.

نفت مسجدسلیمان تنها تیم لیگ برتر است که در مجموع 30 بازی 6 بار بازیکنانش از زمین اخراج شدند و هیچ تیم دیگری این تعداد اخراجی نداشته است. بعد از نفت مسجدسلیمان، ذوب‌آهن با داشتن پنج اخراجی در رده‌بندی کارت‌های قرمز دوم است.

از حیث دریافت کارت زرد هم هوادار تهران با دریافت 67 اخطار از داوران رکورددار است و استقلال با دریافت 59 کارت زرد در رده بعدی قرار گرفته است.

آقای گل لیگ فقط 13 گل زد!

آماری که در اکثر مواقع به سود فوتبال ایران نبوده، به تعداد گل‌های زده آقای گل مسابقات برمی‌گردد. به غیر از دو سه دوره مسابقات لیگ برتر که بهترین گلزن مسابقات بیش از 20 گل وارد دروازه حریفان کرده، در سایر دوره‌ها آمار برترین گلزنان بسیار پایین بوده است.

در لیگ بیست‌ودوم نیز شهریار مغانلو، مهاجم سپاهان، با 13 گل زده که یکی از گل‌ها را در هفته آخر به ثمر رساند، کفش طلای مسابقات را از آن خود کرد. بعد از او نیز مهدی قائدی با 12 گل زده در رده دوم جدول گلزنان قرار گرفت و جالب‌تر اینکه او سه گل خود را در هفته پایانی لیگ برتر به ثمر رساند.

در مقایسه با آقای گل‌های کشورهای صاحب سبک در فوتبال تعداد گل‌های زده مهاجمان در ایران بسیار پایین است.

آمار ویژه گلزنی، امیدوار شدیم

یکی از اتفاق‌های جالبی که در لیگ بیست‌ودوم رخ داد، افزایش تعداد گل‌های زده به طرز چشمگیری در کل مسابقات بود. در مجموع 240 بازی‌ که در 30 هفته لیگ برگزار شد، مجموعا 480 بار توپ از خط دروازه‌ها عبور کرد که میانگین دو گل در هر بازی را به ما می‌رساند. این آمار نسبت به سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته و بی‌شک یکی از دلایلی که باعث شد بازی‌های لیگ بیست‌ودوم جذاب‌تر از گذشته باشد، همین بالارفتن آمار گلزنی بود.

وقتی به این مسئله دقت می‌کنیم که در پایان لیگ بیست‌ویکم فقط 428 گل زده برای تیم‌ها ثبت شده بود و از طرفی 15 گل از این تعداد گل هم با رأی کمیته انضباطی و در پی 3 بر صفر شدن نتیجه 5 مسابقه بود (تعداد گل‌های واقعی مسابقات 413 بود) و حالا این آمار درون زمین فوتبال به 480 گل زده رسیده، رشد چشمگیر گلزنی و بالارفتن کیفیت مسابقات مشهود می‌شود.

دستکش طلا به چه کسی رسید؟

علیرضا بیرانوند در فصلی که برای رسیدن به روزهای بهتر به لیگ ایران برگشت، توانست نمایشی عالی داشته باشد و درنهایت دستکش طلایی را به خود اختصاص بدهد. بیرانوند این فصل 29 بازی انجام داد، 17 کلین‌شیت کامل انجام داد، یک نیمه برابر آلومینیوم دروازه خود را بسته نگه داشت و اخراج شد و 83 دقیقه نیز در بازی با نساجی از دروازه‌اش محافظت کرد تا رکورد بیشترین کلین‌شیت در لیگ برتر ایران را داشته باشد. با این حساب بیرانوند با 19 کلین‌شیت در طول فصل رکورددار بیشترین تعداد بسته نگه داشتن دروازه در تاریخ لیگ برتر(16 تیمی) شده است.

این در حالی است که سیدحسین حسینی فصل گذشته با 18 کلین‌شیت این رکورد را در اختیار گرفت و حالا بیرانوند بالاتر از او قرار گرفته است. بعد از بیرانوند، حسین پورحمیدی، دروازه‌بان آلومینیوم اراک، هم در 17 بازی دروازه‌اش را بسته نگه داشت و گلی نخورد تا در رده دوم بهترین گلرهای لیگ قرار بگیرد.

یک‌طرفه‌ترین مسابقات؛ 17 بازی با اختلاف 4 گل!

اگرچه در هفته‌های پایانی لیگ شاهد پرگل‌تر شدن مسابقات و زیباتر شدن بازی‌ها بودیم، اما می‌توان گفت تعداد بازی‌های یک‌طرفه لیگ برتر کم نبود. بازی‌هایی که یک سر خیلی از آنها نفت مسجدسلیمان بود و البته که مدعی‌های قهرمانی نیز نقشی مهم در آن ایفا کردند. در 17 بازی از مجموع 240 مسابقه انجام‌شده در لیگ برتر اختلاف گل تیم‌ها 4 گل یا بیشتر بود. البته که بازی‌های زیادی با اختلاف 3 گل خاتمه یافت، اما یک‌طرفه‌ترین بازی‌های لیگ را به بازی‌هایی اختصاص دادیم که اختلاف دو تیم بیش از 4 گل بوده است.

نفت مسجدسلیمان که سقوطش به دسته اول از چند هفته قبل قطعی شده بود، نقش اول بازی‌های یک‌طرفه لیگ است. آنها در هفته هفتم 4 گل از نساجی دریافت کردند، در هفته هشتم مقابل گل‌گهر 5 بر صفر بازنده شدند، در هفته یازدهم از ذوب‌آهن 5 بر یک شکست خوردند و در هفته سیزدهم 4 بر صفر از سپاهان باختند. نفتی‌ها بعد از این شکست‌های عجیب پشت‌سرهم و تغییراتی که در کادر فنی داشتند، کمی شرایط‌شان بهتر شد، اما در هفته بیست‌وسوم مقابل گل‌گهر یک شکست 4 گله دیگر را تجربه کردند و در هفته بیست‌وچهارم 5 بر یک از تراکتور شکست خوردند. البته که یک برد یک‌طرفه هم در هفته سی‌ام برای نفت مسجدسلیمان رقم خورد و آنها روز گذشته 5 بر یک از سد ملوان گذشتند تا شاید این پیروزی کمی از غم سقوط این تیم را کاهش بدهد.

با این وجود، یک‌طرفه‌ترین و پرگل‌ترین بازی لیگ برتر بیست‌ودوم در هفته پایانی بود؛ جایی که استقلال با نتیجه 7 بر یک تراکتور را شکست داد. دومین مسابقه پرگل لیگ برتر را هم استقلال انجام داد، بازی‌ای که آبی‌پوشان با نتیجه 6 بر یک هوادار تهران را شکست دادند.

استقلال، ‌رکورددار پنالتی!

اگرچه استقلالی‌ها بارها نسبت به گرفته‌نشدن پنالتی‌هایشان توسط داوران اعتراض کردند، اما جالب است بدانید آبی‌های پایتخت بیشتر تعداد پنالتی در لیگ بیست‌ودوم نصیب‌شان شده است. داوران برای استقلال در فصل جاری 10 پنالتی گرفتند که یکی از آنها هدر رفت و 9 پنالتی دیگر به گل تبدیل شد. نساجی و پرسپولیس هم 8 بار صاحب ضربه پنالتی شدند که پرسپولیسی‌ها یکی از این ضربات را از دست دادند و نساجی همه پنالتی‌ها را به گل تبدیل کرد.

کیفیت روبه بهبود است

با بررسی همه آمارهای لیگ برتر می‌توان به این نتیجه رسید که کیفیت بازی‌های لیگ نسبت به گذشته بالاتر رفته است. افزایش چشمگیر آمار گلزنی، ثبت بازی‌های پرگل و جذاب، کاهش تعداد کارت‌های زرد و قرمز نسبت به فصل گذشته، شکسته‌شدن رکورد گل‌نخوردن توسط یک دروازه‌بان و سایر موارد همه اتفاق‌های خوبی است که نوید روزهای بهتری را برای فوتبال باشگاهی ایران از نظر فنی می‌دهد. بی‌شک اگر کمی از حواشی موجود در فصل آینده لیگ برتر کاسته شود و استانداردسازی مورد نظر کنفدراسیون آسیا در همه باشگاه‌ها صورت بگیرد، لیگ ایران می‌تواند نمره خود را در بین لیگ‌های معتبر فوتبال آسیا افزایش بدهد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.