چگونه 9.5 میلیون نفر بیمه رایگان شدند؟

۹۰۰ میلیارد تومان برای بیماران خاص هزینه شد

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان گفت: از سال گذشته تاکنون در دولت سیزدهم ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سه دهک در صندوق‌های مختلف به صورت رایگان زیر چتر حمایت بیمه سلامت قرار گرفتند.

به گزارش شهروند آنلاین، محمد مهدی ناصحی روز یکشنبه در یک نشست خبری که در محل سازمان بیمه سلامت برگزار شد، افزود: حق بیمه سلامت برای هر فرد یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان است که برای سه دهک اول جامعه رایگان و برای دهک‌های چهار تا ۱۰ نیز به ترتیب از ۱۰ تا ۸۰ درصد پرداختی از سوی آنها انجام می‌شود و مابقی را این سازمان تحت پوشش قرار داده است .

او با بیان اینکه بیش از ۲ هزار میلیارد تومان برای درمان ناباروری هزینه شده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه سازمان بیمه سلامت ۹۰ درصد تعرفه خدمات برای درمان ناباروری در بخش بستری و ۸۰ درصد تعرفه در بخش سرپایی را در مراکز درمانی دولتی پرداخت می‌کند و حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار زوج نابارور داریم لازم است بودجه درمان آنها به ۲۰ همت افزایش یابد.

ناصحی تصریح کرد: هزینه درمان زوجهای نابارور ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان است که با توجه به این مساله ضرورت افزایش بودجه را می‌طلبد.

۹۰۰ میلیارد تومان برای درمان بیماران خاص هزینه شد

او اظهار داشت: ۹۰۰ میلیارد تومان از صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج برای درمان آنها هزینه شده و بودجه این صندوق امسال از پنج هزار به هفت هزار میلیارد تومان افزایش یافته است .

ناصحی از خیران خواست سرمایه‌های خود را در جهت درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج سوق دهند تا دسترسی آنها به خدمات درمانی و دارو افزایش یابد.

۴۰۰ بیمار ام اس دارو درب منزل تحویل می‌گیرند

او با اشاره به اجرای طرح دارو رسان، گفت: در این طرح ۴۰۰ هزار بیمار مبتلا به ام اس داروهای خود با هزینه‌ای که سازمان بیمه سلامت پرداخت می‌کند، به صورت رایگان درب منزل تحویل می‌گیرند و با توجه به رضایتمندی و موفقیت‌آمیز بودن دارورسان، قرار است آن را به سایر بیماران خاص و صعب‌العلاج و استانهای دیگر گسترش دهیم.

رئیس سازمان بیمه سلامت افزود: البته سعی داریم در این طرح داروخانه‌هایی در اولویت قرار بگیرند که نزدیکترین به بیمار باشد و استانهای بزرگ نیز در این زمینه اعلام آمادگی کردند.

ناصحی تصریح کرد: در زمینه مطالبات مراکز درمانی و داروخانه‌ها نیز هیچ بدهی از سال گذشته نداریم و امسال نیز سهم بیمه‌ای داروخانه‌ها پرداخت شده و تا پایان هفته نیز دو ماه تسویه حساب بدهی دانشگاهها و مراکز درمانی دولتی انجام می‌شود.

ارایه ۱۴ خدمت دندانپزشکی رایگان برای مادران باردار و فرزندان آنها

او با اشاره به اینکه ۱۴ خدمت دندانپزشکی تحت پوشش بیمه سلامت است، ادامه داد: این ۱۴ خدمت در مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی برای مادران باردار و فرزندان آنها رایگان بوده و هزینه ۱۰ خدمت دندانپزشکی نیز برای بیماران تالاسمی ، هموفیلی ، پروانه‌ای ، اوتیسم و روانی مزمن نیز از صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج پرداخت می‌شود ، البته چون هزینه‌های دندانی بالا است به شورای عالی بیمه پیشنهاد داده‌ایم یک دست دندان به افراد بالای ۶۵ سال به صورت رایگان ارایه شود و پوشش بیمه خدمات دندانپزشکی نیز تا ۱۸ سال افزایش یابد.

ناصحی تصریح کرد: همچنین قرار است با همکاری دانشکده‌های دندانپزشکی و خیران به منظور کاهش هزینه‌های مردم ، مراکز دندانپزشکی در تهران و شهرستانها دایر شود تا پوشش بیمه‌ای برقرار کنیم ، زیرا وضعیت سلامت دهان و دندان جامعه مطلوب نیست و نیاز به ارایه خدمات مناسب با هزینه کمتر دارد.

او با اشاره به اینکه سرم از داروهای پرمصرف بود که خارج از مراکز درمانی و سامانه‌ای الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفت، اظهار داشت: همچنین انسولین برای بیماران دیابتی،داروهای هموفیلی و پیشگیری از سکته مغزی و لخته خون نیز جزو پرمصرف‌ترین‌ها در اقلام دارویی کشور قرار گرفتند.

ناصحی تاکید کرد:هر دارویی که در چرخه کار درمان قرار می‌گیرد سریعا نباید مورد مطالبه قرار گیرد ، مراکز علمی وظیفه دارند ضروری بودن مصرف آن را تایید کنند، در دوران همه‌گیری کرونا نیز برخی اقلام دارویی غیر ضروری وارد چرخه درمان شدند که بی‌فایده بودند.

رئیس سازمان بیمه سلامت در زمینه پوشش بیمه ای خدمات روان شناسی ، گفت: این خدمات در صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج تعریف و پیگیری‌هایی انجام شده که در مسیر مصوبه شورای عالی بیمه سلامت قرار دارد. با توجه به مباحثی که در این زمینه وجود دارد، هنوز در بیمه‌ها اجرایی نشده و به بیماران اوتیسم و ام اس نیز خدمات روان‌شناسی ارائه می‌شود، اما هنوز به صورت نهایی از طرف شورای عالی بیمه سلامت ابلاغ نشده است.

ناصحی در مورد طرح دارویار نیز افزود:اعتبار ۶۹ هزار میلیارد تومان بودجه برای طرح دارویار در امسال کافی نیست و مجلس شورای اسلامی قول مساعدت در افزایش این بودجه داده و در حوزه تجهیرات پزشکی نیز یک میلیارد و ۳۰۰ هزار دلار ارز در نظر گرفته شده است./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.