تبخال ۴۰۰۰ ساله!

طبق بررسی‌ها نشانه‌های بروز تبخال به ۴۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد.

به گزارش شهروند آنلاین،محققان با کاوش در گذشته کشف کردند قدمت تبخال با منشأ ویروس هرپس سیمپلکس به زمانی برمی‌گردد که بوسیدن رواج پیدا کرد.

ترولز پانک آربل و سوفی لوند راسموسن نوشته‌های خط میخی از بین‌النهرین ،عراق و سوریه امروزی را بررسی کردند و به دنبال شواهدی از تبخال بودند.

مطالعات اخیر نشان داده است که اولین داده‌های شناخته شده درباره تبخال روی دست‌نوشته‌ای از عصر برنز از هند است که به طور آزمایشی مربوط به ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح است.

خط میخی اولین بار در بین‌النهرین توسط سومریان باستان در حدود ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد ابداع شد.

محققان در بررسی‌ها اشاراتی به بوسیدن که راه انتقال تبخال بود در متون مربوط به ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد به بعد پیدا کردند.

آربل و راسموسن علاوه بر بررسی تاریخچه بوسیدن ، به نقش ناخواسته این عمل در گسترش بیماری‌های دهان نیز توجه کردند.

بازسازی و تجزیه و تحلیل اطلاعات ژنومی در اجداد ما ، تشخیص ویروس هرپس سیمپلکس ۱ (HSV-۱)، ویروس Epstein-Barr و پاروویروس انسانی B۱۹ را در بقایای انسان باستانی ممکن کرده است.

یک مطالعه ۲۰۲۲ نشان داد که ژنوم‌های باستانی HSV-۱ – این ویروسی است که باعث تبخال می‌شود – روی دندان‌های اسکلت‌های انسان متعلق به ۲۵۳ تا ۱۷۰۰ قبل از میلاد وجود داشته است.

محققان در متون باستانی به بیماری به نام bu’šānu اشاره کردند که شبیه عفونت HSV-۱ است. شباهت اصلی علامتی است که با بیماری همراه است bubu’tu ممکن است به عنوان “وزیکول” تعبیر شود.

وزیکول‌ها کیسه‌هایی با دیواره نازک پر از مایع هستند و هنگامی که در داخل یا اطراف دهان یافت می‌شوند، نشانه عفونت HSV-۱ هستند.

محققان گفته اند: مطالعه آنها بر روی متون خط میخی نشان می‌دهد که بوسیدن خیلی زودتر و در یک منطقه جغرافیایی بسیار گسترده‌تر از آنچه در ابتدا تصور می‌شد اتفاق می‌افتاد.

منابعی از بین‌النهرین باستان نشان می‌دهند بوسیدن در زندگی روزمره در بخش‌های مرکزی خاورمیانه باستان از اواخر هزاره سوم قبل از میلاد به بعد بوده است.

به گفته محققان، شواهد نشان می‌دهد که بوسیدن در زمان‌های قدیم یک عمل رایج بوده و به طور بالقوه نشان‌دهنده تأثیر دائمی بر گسترش میکروب‌های منتقله از راه دهان مانند HSV-۱ است./باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.