انجمن مستکبران/ نشت 17 دقیقه‌ای/ چرا حسابتان را جدا نمی‌کنید؟

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي ريشه‌هاي حادثه تروریستی که منجر به شهادت 6 مرزبان ايراني شد ،تورم 9.5 درصدی در برنامه هفتم، دفاع از برگزاری مناظره غنی‌نژاد و علیزاده درباره لیبرالیسم و اتهام‌هایش ، سقوط باخموت به دست روسیه ، ۷کشوری که مولد بحران‌های جهانی محسوب می‌شوند، لو رفتن سؤال‌های آزمون نهایی در نخستین روز برگزاری و در فرصتی کوتاه بعد از آغاز آزمون و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز سخنان رئیس‌جمهور در مراسم جشن روز دختر در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي ريشه‌هاي حادثه تروریستی که منجر به شهادت 6 مرزبان ايراني شد ،تورم 9.5 درصدی در برنامه هفتم، دفاع از برگزاری مناظره غنی‌نژاد و علیزاده درباره لیبرالیسم و اتهام‌هایش ، سقوط باخموت به دست روسیه ،  ۷کشوری که مولد بحران‌های جهانی محسوب می‌شوند، لو رفتن سؤال‌های آزمون نهایی در نخستین روز برگزاری و در فرصتی کوتاه بعد از آغاز آزمون و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

شاهزاده پارسی با پوکر در باشگاه صد تایی ها!

روزنامه خراسان: در ادامه درخشش لژیونرهای ایرانی و مهدی طارمی در لیگ های اروپایی، مهاجم تیم ملی کشورمان در جریان دیدار تیم پورتو و فامالیسائو از هفته سی‌وسوم لیگ برتر پرتغال، یک شب تاریخی و رویایی را تجربه کرد. طارمی هر 4 گل پورتو را در برتری 4 بر 2 تیمش مقابل فامالیسائو به ثمر رساند تا با 21 گل، به صدر جدول آقای گلی لیگ پرتغال صعود کند و حالا او شانس اول کسب کفش طلای پرتغال است. شاهزاده پارسی پورتو که اولین پوکر دوران فوتبالی خودش و این فصل از لیگ پرتغال را ثبت کرد تا به‌تنهایی صدرنشین جدول گلزنان شود و راموس را با 18 گل پشت سر بگذارد، با این 4 گل، تعداد گل‌های زده‌اش در فوتبال پرتغال را هم به عدد 100 رساند تا با یک پوکر تاریخی وارد باشگاه صدتایی هم بشود. طارمی از این 100 گل (79 گل برای پورتو و 21 گل برای ریوآوه) به ثمر رسانده و اولین بازیکن پورتو در قرن 21 است که به این آمار می‌رسد. سرجیو کونسیسائو سرمربی پورتو که با این برد تیمش سهمیه اروپایی اش را قطعی کرد، در نشست خبری بعد از مسابقه در حالی که از نتیجه و عملکرد طارمی به وجد آمده بود، به درخشش مهاجم ایرانی تیمش اشاره کرد و گفت: طارمی بین خطوط، فوق‌العاده هوشمند است. اوتاویو توانایی بالایی برای گرفتن تصمیمات درست در طول مسابقه دارد و هافبک‌ها در اواخر بازی خودشان را نشان دادند. واکنش طارمی هم پس از اولین پوکرش جالب بود. مهاجم ایرانی پورتو در پایان این مسابقه گفت: خدا را شکر توانستیم بازی را ببریم. از این که 4 گل زدم و پوکر کردم بسیار خوشحالم. مثل همیشه، بهترین عملکردم را ارائه می‌دهم. فقط باید از هم تیمی‌هایم تشکر کنم که به من کمک کردند تا 4 گل بزنم. او که سابقه آقای گلی در لیگ پرتغال را دارد درباره احتمال کسب عنوان آقای گلی در پایان این فصل تاکید کرد: ببینیم چطور پیش می‌رود. گونسالو راموس بازیکن خوبی است، او این کیفیت را دارد که بتواند گل‌های بیشتری بزند و باید ببینیم چه می‌شود. همچنین سایت معتبر «گل پوینت» که هر مسابقه را به‌صورت تحلیلی بررسی می‌کند، نمره 8.7 (از 10) را به مهدی طارمی داد و او را بهترین بازیکن دیدار پورتو و فامالیسائو معرفی کرد.

 

لایحه عفاف یا گسترش بی‌حجابی؟!

روزنامه کيهان: ۱- می‌گویند؛ در یکی از روزهای زمستان، شخصی از همسایه خود شکایت کرده بود که برف پشت‌ بامش را جلوی در خانه ما ریخته و تردد ما را با دشواری رو‌به‌رو کرده است. دادگاه بعد از بررسی ماجرا‌، شکایت را وارد دانسته و طی حکمی همسایه را ملزم کرد که برف‌ها را از جلوی خانه شاکی پاک کند. حکم دادگاه اما، در اواسط مرداد ماه و در اوج گرمای هوا صادر و ابلاغ شده بود!… شاکی ضمن تشکر از سرعت عمل‌(!) دادگاه، اعلام کرد که شکایت خود را پس گرفته است و اصلاً شتر دیدی؟! ندیدی! ۲- اخیراً لایحه‌ای با عنوان «‌لایحه عفاف و حجاب‌» از سوی دستگاه قضایی تهیه شده و توسط دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است. نگاهی به مفاد این لایحه و مقایسه مواد پیشنهادی آن با قوانین موجود، این تلقی را به دنبال دارد که انگار لایحه یاد شده نه برای مقابله با بی‌حجابی، بلکه با هدف (ولو ناخواسته‌) حذف موانع قانونی موجود و زمینه‌سازی برای گسترش این پدیده زشت و پلشت تهیه شده است!  ۳- به عنوان نمونه -‌و فقط یک نمونه از ده‌ها نمونه دیگر- در ماده  یک لایحه آمده است:  «‌فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) مکلف است به زنانی که مرتکب رفتار موضوع ماده‌(۲) این قانون می‌شوند در مرتبه اول از طریق مقتضی با استفاده از فناوری‌های نوین و سامانه‌های هوشمند مانند ارسال پیامک تذکر دهد. در صورت تکرار این رفتار در مرتبه دوم از طریق سامانه‌های مذکور معادل یک‌دهم جزای نقدی درجه هشت و در مرتبه سوم معادل یک پنجم جزای نقدی درجه هشت جریمه نماید و در مرتبه چهارم مرتکب را جهت تعقیب کیفری و اعمال مجازات موضوع ماده(۲) به مراجع قضایی ذیصلاح معرفی کند. اعلام تذکر، جریمه و معرفی به مراجع قضایی باید مستند به ادله با قراین کافی باشد‌»! لطفاً دقت کنید. بر اساس قوانین موجود، کشف حجاب در اماکن عمومی «جرم مشهود» است و مقابله با آن وظیفه قانونی و تعریف شده ضابطان قضایی (اعم از نیروی انتظامی و بسیج و…) است. توضیح آن که جرم مشهود به جرایمی گفته می‌شود که در آن عمل مجرمانه (در این‌جا کشف حجاب‌) در مکان عمومی رخ بدهد یا به‌گونه‌ای باشد که وقوع جرم توسط نیروی انتظامی یا مردم دیده شود و یا وقوع جرم و متهم آن، محرز و آشکار باشد. مطابق قوانین موجود (که بدیهی نیز هست‌) مأمورین انتظامی به محض اطلاع از وقوع یک جرم مشهود باید به مقابله با آن برخیزند و از وقوع آن جلوگیری کرده و در صورت لزوم، مجرم را همراه با مستندات جرم به مراجع قضایی تحویل بدهند.  حالا به مفاد ماده یک لایحه عفاف و حجاب توجه کنید.

 

چرا حسابتان را جدا نمی‌کنید؟

روزنامه جوان:۱. دو سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته بود که شهید دکتر بهشتی با همکاری پنج تن از فقیهان وقت در شورای عالی قضایی «لایحه قصاص» را از طریق دولت برای تصمیم‌گیری و تصویب به مجلس شورا فرستاد. اما به محض اینکه این لایحه به مجلس ارائه شد، «جبهه ملی» با صدور اطلاعیه شدیداللحنی «قصاص را امری غیرانسانی و مغایر حقوق بشر» توصیف کرد و از مردم خواست تا ساعت ۳ بعدازظهر ۲۵ خرداد سال ۱۳۶۰ به خیابان انقلاب بریزند و علیه این لایحه تظاهرات کنند. پیش‌بینی می‌شد که برخی احزاب ملی – مذهبی هم به این فراخوان بپیوندند.امام خمینی، اما در دیدار صبح ۲۵ خرداد جمعی از اقشار مردم و روحانیان شیعه و سنی مازندران و خراسان با ایشان در سخنانی تند و صریح، با حمله شدید به جبهه ملی، مخالفت با لایحه قصاص را که در قرآن صریحاً به آن توصیه شده است، مخالفت با «ضروری دین» اعلام کردند و جبهه ملی را به همین دلیل «مرتد» دانستند و فرمودند: «این‌ها مرتدند. جبهه ملى از امروز محکوم به ارتداد است.»، اما در ادامه نکاتی فرمودند که گویی برای امروز ما و کنشگران سیاسی امروز ما اظهار شده است: «من آن چیزی که بسیار مورد تعجبم است این نیست که در اعلامیۀ “جبهۀ ملی”‏‎ ‎‏برای لایحۀ -به‌اصطلاح او‏‏- “غیر انسانی قصاص”، یعنی حکم غیر انسانیِ قرآن! یعنی‏‎ ‎‏حکم غیر انسانیِ اسلام! اعلامیه بدهند و مردم را دعوت کنند که ایهاالناس! بیایید، در‏‎ ‎‏مقابل اسلام قیام کنید و استقامت کنید. من از آن‌ها همچو توقعی داشتم و دارم. اما بعضی‏‎ ‎‏ [نهضت آزادی]که اعلامیه دادند و تأیید کردند این راهپیمایی‌ها را، آیا خوانده‌اند این اعلامیه‌های “جبهۀ‏‎ ‎‏ملی‌” را؟ دیده‌اند که به این راهپیمایی دعوت کرده‌اند؟ و یکی از انگیزه‌های آن‌ها این‏‎ ‎‏است که بیایید مقابل قرآن قیام کنید؟ منتها لفظش را نگفتند، و واقعِ صریحش همین‏‎ ‎‏است؟» و «‏‏خب چرا حسابتان را جدا نمی‌کنید؟ من حالا باز عرض می‌کنم به شما‌ها حسابتان را‏‎ ‎‏جدا کنید… “جبهۀ ملی‌” تکلیفش معلوم است؛ آن ‎‏صریحاً به ضد اسلام قیام کرده؛ اما شمایی که مسلمان هستید و هیچ‌گاه نمی‌خواهید به‏‎ ‎‏ضد اسلام قیام کنید چرا این‌قدر هوا‌های نفسانی تان زیاد شده است که نمی‌فهمید دارید چه‏‎ ‎‏می‌کنید؟

 

تورم 9.5 درصدی هدف نهایی برنامه هفتم

روزنامه تجارت: جزئیات برنامه هفتم توسعه منتشر شد که بر اساس آن نرخ رشد اقتصادی متوسط سالانه کشور در سطح 8 درصد، میزان نرخ تورم در سطح 9.5 درصد و نرخ رشد نقدینگی 20.4 درصد هدف‌گذاری شده است.به گزارش «تجارت»، جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه در رسانه‌ها منتشر شد و جزئیات شاخص‌های کلان 12 گانه در اختیار عموم مردم قرار گرفت. پیش از این رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده بود که محوریت برنامه هفتم توسعه بر روی رفع ناترازی‌هاست و برنامه این است که در پنج سال آینده بخش عمده‌ای از ناترازی‌های کشور در بخش‌های مختلف پولی و بانکی، صندوق‌های بازنشستگی، انرژی و همچنین بودجه عملیاتی به کمترین حد ممکن برسد.بعد از رونمایی از سند برنامه هفتم دیروز جزئیات این برنامه با تمرکز بر شاخص‌های اقتصاد کلان در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت و اهدف تعیین‌شده دولت در بخش شاخص‌های کلان اقتصادی نیز مشخص شدند که در برخی موارد به برنامه ششم توسعه بسیار نزدیک هستند آن هم در حالی که پس‌زمینه‌های تدوین دو برنامه با یکدیگر تفاوت اساسی دارند.در برنامه پنج ساله هفتم توسعه هدف گذاری‌های ۱۲ گانه‌ای مشخص و اعلام شده تا کشور در پایان این سند بالادستی در چنین جایگاهی قرار داشته باشد. در مقدمه این برنامه ۱۲ هدف مشخص شده است که شامل، هدف رشد اقتصادی هشت درصد، رشد تشکیل سرمایه ناخالص سرمایه‌گذاری ۲۲.۶ درصد، رشد موجودی سرمایه ۶.۵ درصد، رشد اشتغال ۳.۹ درصد سالانه معادل یک میلیون شغل، متوسط نرخ تورم ۱۹.۷ درصد و نرخ تورم هدف گذاری شده در پایان برنامه ۹.۵ درصد در نظر گرفته شده است.

 

درس از شهداب

روزنامه اطلاعات :تیم والیبال شهداب یزد که به نمایندگی از سوی کشورمان در مسابقات والیبال باشگاه های آسیا شرکت کرده بود با ارائه دو بازی ضعیف از راهیابی به مسابقات جهانی محروم شد.طبق قوانین قرار است فقط تیم قهرمان قاره در مسابقات جهانی حضور پیدا کند. متاسفانه تیم شهداب با توجه به سرمایه گذاری که در بخش والیبال صورت داده از حضور در میدان بزرگ جهانی محروم ماند تا تجربه تلخ در کارنامه اش ثبت شود . از باز ماندن وعدم موفقیت تیم والیبال شهداب جهت حضوردر میدان بزرگ جهانی بار دیگر به این نتیجه می رسیم که از توجه به پایه ها وپرورش نسل جدید از ورزشکاران این رشته آن هم در سطح باشگاه ها همچنان غافل مانده ایم.. این در حالی است که در کشورهایی چون ژاپن ولهستان وایتالیا وچند کشور صاحب قدرت، در کنار ستاره ها یا تک ستاره هایشان از پرورش نسل آینده ساز غافل نمانده اند وبعضا شاهد رشد وشکوفایی و درخشش آنهادر میادین مختلف هستیم.در باشگاه های داخلی آکادمی والیبال بسیار کم رنگ دیده می شود،از این رو برای تغییرات در نسل والیبال باید سالها در انتظار ماند تا بلکه جرقه ای ناگهانی شاهد باشیم. اینکه قصور متوجه چه کسی است از آن فاصله می گیریم ، اما این خلأ در سطح باشگاه ها ودر والیبال ما همچنان دیده می شود. در حقیقت سرمایه گذاری ها درجهت کسب قهرمانی ونتایج آنچنانی صورت گرفته و از این روی، توجه به زیر ساخت ها ودایر شدن آکادمی در باشگاه ها وپرورش نسل علاقه مند به این رشته جذاب، کما  فی السابق فراموش شده است.

 

نشت 17 دقیقه‌ای

روزنامه شرق: در اولین روزهای برگزاری امتحانات نهایی کشور و تنها 17 دقیقه بعد از شروع آزمون، بخش زیادی از سؤال‌ها لو رفت و به‌سرعت در فضای مجازی منتشر شد. این موضوعی است که از چند ماه پیش درباره آن هشدار داده شده بود و نگرانی‌های زیادی هم وجود داشت. چند وقتی است که مسئولان سازمان آموزش و پرورش و همچنین سازمان سنجش آموزش کشور از امنیت پایین برگزاری این آزمون‌ها سخن می‌گویند. این مسئولان همیشه هم «فضای مجازی» را به عنوان یک مقصر برای چنین بحران‌هایی معرفی می‌کنند و در آستانه برگزاری این آزمون‌ها درخواست قطعی طولانی‌مدت اینترنت را هم می‌دهند. همین هفته گذشته مسئولان سازمان آموزش و پرورش از قطعی اینترنت برای مدتی مشخص طی 11 روز برگزاری آزمون‌های نهایی سخن گفته بودند که با آن موافقت نشد. حالا و در حالی که این آزمون‌ها بدون قطعی اینترنت در حال برگزاری است و سؤال‌ها لو رفته، مسئولان بدون اشاره‌کردن به مسئولیت خودشان در برگزاری امن این آزمون‌ها می‌گویند مسئول مدیریت فضای مجازی نیستند و لاجرم رخ‌دادن چنین اتفاقاتی طبیعی است. اتفاقاتی که با زندگی هزاران دانش‌آموز ایرانی بازی می‌کند.ساعاتی پس از لورفتن سؤال‌های آزمون نهایی، محسن زارعی، معاون وزیر آموزش و پرورش، در واکنش به این اتفاق گفت: «شفاف و صریح می‌گوییم که ادعا نداریم انتشار سؤالات را به صفر برسانیم، ممکن است کانال‌های سودجو و افرادی با سوء‌نیت در حوزه‌ها حضور داشته باشند و با هر ابزاری که قابل کشف هم نباشد عکس بگیرند و منتشر کنند». این در حالی است که همین مقام مسئول در گفت‌وگوی 24 اردیبهشت‌ امسال با خبرگزاری ایسنا از رمزنگاری سؤال‌های آزمون نهایی و صفرشدن احتمال لورفتن آنها خبر داده و گفته بود: «امنیت رمزنگاری‌ها بسیار بالاست و قفل این رمزها به هیچ عنوان قابل بازگشایی نیست مگر با رمز اصلی. تکثیر سؤالات در روز برگزاری امتحانات نیز در اتاق قرنطینه پس از دریافت رمز انجام می‌شود. با این سازوکار امکان لورفتن سؤالات امتحانات نهایی را به صفر رسانده‌ایم. این اطمینان را به خانواده‌ها می‌دهم که به‌هیچ‌عنوان امکان لورفتن سؤالات وجود ندارد».

 

مدعیان حقوق زنان به دنبال استفاده ابزاری از آنان هستند

روزنامه ایران:رئیس‌جمهور روز گذشته همزمان با سالروز میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختر، در جشنی که به همین مناسبت در مجموعه باغ کتاب تهران برگزار شد، با تبریک این مناسبت به دختران ایران‌زمین آینده را متعلق به دختران نوجوان کشورمان دانست و به آنان توصیه کرد با ارتقای توانمندی‌ها و تلاش برای متبلور کردن ارزش‌های انسانی، اخلاقی و الهی در زندگی‌، در آبادانی و پیشرفت ایران اسلامی مؤثرتر نقش‌آفرینی کنند.آیت‌الله رئیسی در ادامه زنان را برخوردار از کرامتی ذاتی توصیف کرد که خداوند در وجود آنان نهاده است و اظهار کرد: دولت مردمی، شما دختران را مایه افتخار جامعه می‌داند و نسبت به شما احساس مسئولیت ویژه دارد. رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به سخنان دو نفر از دخترانی که به تشریح مطالبات و دیدگاه‌های دختران پرداختند، تصریح کرد: بسیار خوشحالم که امروز با وجود پیشرفت‌های اجتماعی چشمگیر دختران در ایران اسلامی، مطالباتی که از سوی آنان در چنین جمع و مراسمی مطرح می‌شود، درخواست برای تقویت مهارت‌آموزی در مدارس و نیز تقویت روحیه مستقل و استقلال‌خواهی است.آیت‌الله رئیسی بر همین اساس از مسئولان آموزش و پرورش خواست به این مطالبات توجه شایسته داشته باشند تا دختران سرزمین‌مان بتوانند بیش‌ازپیش به ساختن آینده‌ای روشن برای ایران اسلامی کمک کنند. رئیس‌جمهور افزود:امروز خیلی‌ها ادعای دفاع از حقوق زنان را دارند، اما در عمل به دنبال استفاده ابزاری از آنان هستند.  نظام و فرهنگ اسلامی ما برای بانوان ارزش و جایگاه واقعی قائل است و خود را ملزم به تحقق این ارزش و جایگاه می‌داند.  آیت‌الله رئیسی خطاب به دختران و زنان ایران اسلامی اظهارکرد:قدر و جایگاه خود را بدانید و یقین داشته باشید جایگاه بسیار بلند و شایسته‌ای دارید.

 

ريشه‌يابي حادثه سراوان

روزنامه اعتماد:اسامی شهدای این حادثه، گروهبان‌یکم شهید «حسین بادامکی»، گروهبان‌یکم شهید «علی غنی با تدبیر» گروهبان‌یکم شهید «رضا برجی»، سرباز وظیفه شهید «محمد جمالزاده»، سرباز وظیفه شهید «یونس سیفی نژاد» و سرباز وظیفه شهید «ناصر حیدری» بوده است.ديروز فرماندهي انتظامي ايران از شهادت 6  نفر از نيروهاي مرزباني، به دنبال حمله «افراد مسلح» به برجك مرزباني «مزه سر» در سراوان واقع در استان سيستان و بلوچستان و در مرز با پاكستان خبر داد. خبري كه بلافاصله بازتاب‌هاي وسيعي در شبكه‌هاي اجتماعي و رسانه‌ها پيدا كرد و بازار ارزيابي‌ها درباره ابعاد گوناگون آن گرم شد. احسان هوشمند تحليلگر مسائل منطقه‌اي اما از منظر متفاوتي مشكلات استان سيستان و بلوچستان را مورد ارزيابي قرار مي‌دهد. اين تحليلگر معتقد است بخش قابل توجهي از مشكلات مناطق مرزي برآمده از نگاهي است كه نسبت به توسعه در اين مناطق وجود دارد. هوشمند با استفاده از اعداد و ارقام آماري، معدل توسعه در استان سيستان و بلوچستان و برخي ديگر از استان‌ها را از متوسط كشوري پايين‌تر مي‌داند. عاملي كه يكي از ريشه‌هاي اصلي بروز بحران و نارضايتي در اين مناطق است. به اعتقاد اين تحليلگر، حاكميت براي عبور از چالش‌هاي استان‌هاي مرزي بايد تلاش كند، گزاره‌هاي رشد در اين مناطق را به معدل كشوري نزديك سازد. به اعتقاد هوشمند، زخم برآمده از رخدادهاي اعتراضي تابستان و پاييز 1401 در استان سيستان و بلوچستان علي‌رغم همه تلاش‌هاي صورت گرفته هنوز التيام پيدا نكرده است. وضعيتي كه نه به نفع كشور است و نه به نفع مردم منطقه و تنها بدخواهان، تروريست‌ها و تجزيه‌طلبان از آن نفع مي‌برند. اين تحليلگر معتقد است قرار دادن سربازان و نيروهاي مرزباني بدون تجهيزات و امكانات مناسب عامل مهمي است كه آنها را در خطر قرار مي‌دهد و بايد هرچه سريع‌تر براي آن فكري شود.

 

سقوط باخموت

روزنامه وطن امروز: همزمان با برگزاری نشست گروه 7 در ژاپن که با حضور ولودیمیر زلنسکی برگزار شد، نیروهای روس و واگنر توانستند شهر راهبردی باخموت را تصرف کنند. این اقدام یک پیام جدی به غرب خواهد بود که هر مقدار کمک به کی‌یف، باعث نمی‌شود مسکو دست از اهداف خود در اوکراین بردارد. خبرگزاری انگلیسی رویترز در گزارشی تسلط روسیه بر باخموت را نقطه عطفی در جنگ اوکراین توصیف کرد و نوشت: در صورتی که سقوط باخموت مورد تایید قرار گیرد، 2 شهر بزرگ‌تر در منطقه دونتسک یعنی «کراماتورسک» و «اسلوویانسک» را براحتی در برد توپخانه روسیه قرار می‌دهد. این گزارش همچنین تاکید کرد تسلط مسکو بر باخموت یک پیروزی روحیه‌بخش برای «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه محسوب می‌شود. به دنبال اعلام یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه نظامی واگنر مبنی بر اینکه شهر باخموت به تصرف نیروهای طرفدار روسیه در‌آمده است، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به نیروهای واگنر و نیروهای روس برای «آزادسازی» این شهر تبریک گفت. به گفته هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین، نیروهای اوکراینی تا حدی باخموت را در امتداد جناح‌ها محاصره کرده‌اند و هنوز بخشی از این شهر را کنترل می‌کنند. روسیه روز شنبه مدعی شد این شهر ویران‌شده را به طور کامل تصرف کرده است؛ ادعایی که می‌تواند پایانی بر طولانی‌ترین و خونین‌ترین نبرد ۱۵ ماهه جنگ روسیه – اوکراین باشد. ولادیمیر پوتین هم به دنبال آن به نیروهای روس و واگنر تبریک گفت. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در واکنش به اعلام تصرف شهر باخموت توسط روسیه، مدعی شد این شهر تا این لحظه هنوز در کنترل نیروهای مسکو قرار ندارد. او گفت: می‌توانم بگویم تا امروز کشوری که ده‌ها برابر از ما بزرگ‌تر است، هنوز نمی‌تواند خاک ما را اشغال کند و نمی‌تواند در این جنگ پیروز شود. حالا مردم ما دارند در ماموریت بسیار مهمی پیروز می‌شوند.

 

دادخواهی برای آرامش مردم

روزنامه همشهری:اردیبهشت امسال مهر پایانی بود بر بسیاری از پرونده‌های جنجالی کشور که طی سال‌های گذشته افکار عمومی را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده بود؛ پرونده‌ افراد مخوفی که با قتل، تجاوز و قاچاق موادمخدر، زندگی‌های زیادی را نابود کرده و تا مدت‌ها، بسیاری از مردم در انتظار اجرای حکم آنها بودند. حسین‌غول، شرور مخوف شرق تهران که جرائم مختلفی ازجمله شرارت، آدم‌ربایی، مجروح‌کردن مأمور پلیس و قتل را در پرونده‌اش ثبت کرده بود، حسین پنجک و همدستانش که سال‌ها با قاچاق کوکائین به کشور به سلطان کوکائین شهرت داشتند، مرد بی‌رحمی که در جنایتی هولناک 2دخترش را به همراه پدر و مادر همسرش به قتل رسانده بود، مردی به نام الکس که با راه‌اندازی شبکه فساد دست به قاچاق دختران به خارج از کشور می‌زد، مردی که با تجاوز بی‌رحمانه به یک زن زندگی او را به ورطه نابودی کشانده بود، عاملان جنایت «خانه اصفهان» که 3مامور حافظ امنیت را به شهادت رسانده بودند و… تنها بخشی از افرادی بودند که در‌ ماه گذشته پرونده اتهامی آنها با اجرای حکم قصاص یا اعدامشان برای همیشه بسته شد تا عدالت به صدها خانواده‌ای که از آنها آسیب دیده بودند، هدیه شود. در این گزارش به مرور این پرونده‌ها می‌پردازیم.قاچاقچی حرفه‌ای به نام حسین پنجک و 2 نفر از همدستانش از  اعدامی‌های اردیبهشت ماه بودند. او که به‌دلیل قاچاق کوکائین به کشور به سلطان کوکائین مشهور بود پس از سال‌ها شرارت و قاچاق در سال93 همراه با 5نفر دیگر از نفرات باندش دستگیر شد. مأموران در جریان دستگیری اعضای این باند موفق شدند 2کیلو کوکائین کشف کنند. او که در زمان دستگیری 32سال داشت پیش‌تر 17مرتبه به اتهام‌های گوناگون از جمله خرید و فروش مشروبات الکلی و مواد ‌مخدر، ایجاد مزاحمت و خشونت برای مردم، برگزاری پارتی، فساد، فحشا و … دستگیر و زندانی شده بود. اعضای این باند با شگردهای مافیایی محموله‌های کوکائین را از کشورهای آمریکای جنوبی وارد کشور می‌کردند و در تهران و شهرهای اطراف فعالیت داشتند. سرکرده‌های این باند از این راه توانسته بودند به ثروتی افسانه‌ای دست پیدا کنند؛ طوری که پلیس هنگام دستگیری آنها علاوه بر شناسایی چندین دستگاه خودروی لکسوس، جنسیس و … یک قایق تفریحی لوکس متعلق به آنها را نیز که در یکی از بنادر شمالی کشور پهلو گرفته بود، کشف کرد. سرانجام با گذشت 9سال از دستگیری اعضای این باند، 3نفر از آنها ازجمله سرکرده‌شان که با رأی دادگاه به اعدام محکوم شده بودند و حکم‌شان از سوی قضات دیوان عالی کشور مهر تأیید خورده بود صبح روز 20اردیبهشت پس از انجام تشریفات قانونی اعدام شدند.

 

زمان تصحیح خطای محاسباتی

روزنامه جمهوری اسلامی:حالا که همه فهمیده‌اند سیاست تعامل با طالبان و تطهیر این گروه تروریستی شکست خورده است، وقت آنست که بانیان این سیاست، علاوه بر طرف مقابل، خود را نیز سرزنش کنند و به محاسبه بکشند.فقط در یک فقره از تخلفات طالبان که امتناع از دادن حقابه ایران از هیرمند است، چند صد هزار نفر از هموطنانمان در استان سیستان و بلوچستان از هستی ساقط می‌شوند و اگر این مشکل‌شان حل نشود برای زنده ماندن مجبور به ترک سرزمین آباء و اجدادی خود خواهند شد. تخلفات دیگر گروه خودسر طالبان که فهرست بلندبالائی را تشکیل می‌دهند موجب خسران‌های فراوان مادی و معنوی به ملت افغانستان و ملت‌های همسایه این کشور از جمله ایران شده‌اند.بهیچوجه توسل به ابزار نظامی برای وادار ساختن طالبان به تمکین در برابر قانون و تعهداتی که خودشان نیز قبول دارند را جایز نمی‌دانیم و قویاً معتقدیم باید از طریق دیپلماسی منطقه‌ای و جهانی و دست کشیدن از سیاست‌ مدارا با این گروه، درصدد حل مشکل برآمد. با اینکه نزدیک دو سال از شروع سلطه طالبان بر افغانستان گذشته، هنوز هیچ کشوری حاکمیت این گروه بر این کشور را به رسمیت نشناخته است. طالبان هرچند با تغییر دادن ظاهری چهره خود توانسته سران بعضی کشورها را فریب بدهد و تعاملات محدودی با آنها برقرار کند، ولی همچنان برای به رسمیت شناخته شدن، اینجا و آنجا گدائی می‌کند و در زمینه اداره کشور دچار افلاس شده بطوری که سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی اعلام می‌کنند مردم افغانستان برای زنده ماندن مجبورند فرزندان خود را بفروشند! در زمستان گذشته، عده‌ای از کودکان و پیران در اثر سرما در افغانستان جان دادند و مهاجرت از این کشور با شتاب روزافزونی ادامه دارد. برخورد متحجرانه طالبان با زنان و دختران و ممانعت از کار و تحصیل آنان نیز، مورد دیگری است که دولت‌ها و مجامع بین‌المللی را به این نتیجه رسانده که این گروه بهیچوجه شایستگی حاکمیت بر یک ملت را ندارد و باید از قدرت کنار برود. برخورد دیپلماسی با چنین گروهی آسان است و می‌توان بدون توسل به برخورد نظامی آنها را وادار به تمکین در برابر قانون و تعهدات نمود و در نهایت نیز این مردم افغانستان هستند که با آراء خود، حاکمان را تعیین خواهند کرد.

 

انجمن مستکبران

روزنامه جام جم:این روزها برگزاری نشست گروه هفت در ژاپن، تحت تاثیر پدیده‌های گوناگونی درحوزه روابط بین‌الملل قرار گرفته‌است: از جنگ اوکراین تا بحران‌های زیست‌محیطی و تحولاتی که در تایوان و شرق آسیا در جریان است. سؤال اصلی اما اینجاست که چرا محصول و برآیند هم‌اندیشی هفت کشور صنعتی جهان در قبال بحران‌های جهانی هیچ‌گاه به سود بشریت نبوده و نتیجه‌ای به سود صلح و امنیت بین‌المللی در برنداشته‌است؟رهبران گروه هفت متشکل از آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، آمریکا و کانادا در شهر هیروشیمای ژاپن گرد هم آمدند تا در جریان نشست‌های مشترک، موضعی متحدتر در قبال روسیه و چین اتخاذ کنند. نکته قابل تامل این‌که هر هفت کشور صنعتی دنیا، در جریان شکل‌گیری، تثبیت و استمرار جنگ اوکراین نقشی پررنگ و موثر ایفا کرده‌اند. در این میان انگلیس، ایتالیا، فرانسه، آلمان، آمریکا و کانادا عضو پیمان آتلانتیک‌شمالی( ناتو) محسوب می‌شوند و ژاپن نیز یکی از متحدان واشنگتن در شرق آسیا به شمار می‌آید که رد پای آن در بیشتر ماجراجویی‌های فرامرزی آمریکا مشاهده می‌شود. در چنین شرایطی خروجی برگزاری نشست گروه هفت، قطعا چیزی جز تشدید بحران‌های امنیتی در دنیا ندارد. بدیهی است بازیگران مولد بحران در نظام بین‌الملل، نمی‌توانند در کسوت حلال مشکلات جاری در جامعه جهانی وارد عمل شوند!  بازیگران ناجی یا بحران‌ساز؟به عبارت بهتر می‌توان گفت که اعضای گروه هفت ناجیان جنگ اوکراین و دیگر بحران‌های جهانی محسوب نشده و برعکس، خود مهم‌ترین علل ناآرامی و تنش در جهان امروز محسوب می‌شوند. یکی از محورهای عمده این نشست که حدود ۱۵‌ماه پس از آغاز حملات نظامی روسیه به اوکراین برگزار می‌شود، تشکیل یک جبهه متحد علیه روسیه و بررسی آخرین تحولات در میدان نبرد است. بنا بر اعلام جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا قرار است ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز از طریق ویدئو کنفرانس در این نشست شرکت کند. علاوه بر رهبران هفت کشور عضو، به دعوت فومیو‌کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن رهبران هشت کشور دیگر از جمله اقتصادهای بزرگ نوظهور هند و برزیل نیز به این نشست دعوت شده‌اند تا با مشارکت آنها، درباره تشدید تحریم‌های روسیه و چگونگی مبارزه با شیوه‌های دورزدن تحریم‌ها توسط مسکو گفت‌وگو کنند. با این حال، دولت‌های هند و برزیل که هر دو از اعضای پیمان اقتصادی بریکس محسوب می‌شوند، تاکید دارند سیاسی‌کاری غرب در قبال جنگ اوکراین و مداخله‌گرایی ناتو در تقابل مطلق با مسکو، علل اصلی تشدید بحران بوده و تا زمانی که این رویکرد ناتو تغییر پیدا نکند، نمی‌توان نسبت به حل و فصل ریشه‌ای جنگ اوکراین امیدوار بود.

 

میزبان؛ برنده قطعی

روزنامه فرهیختگان:«اجازه بدهید من یک نکته غیر صدا‌و‌سیمایی اضافه کنم. اولا که از این دعواها نترسیم. هم آقای غنی‌نژاد اهل مناظره است هم من. داریم با همدیگر گفت‌وگو می‌کنیم. من دارم به شکلی ارزش ایشان را می‌گویم. منظورم این است که نماد آن تفکر است. بحث شخصی نیست. یک نکته مهمی وجود دارد؛ اگر ما اینقدر بحث‌مان داغ می‌شود، به خاطر کم‌کاری شما در صدا‌و‌سیماست. این بحث را باید سال ۶۸ راه می‌انداختید، سال ۶۹، ۷۰، ۸۰، ۸۵، ۹۷، ۹۸ و… سه دهه بحث‌ها را متراکم کرده‌اید، اجازه اسطوره‌سازی و افسانه‌سازی در آنها را داده‌اید و حالا (تعجب می‌کنید) که چرا بحث ما داغ می‌شود. این برای کم‌کاری صدا‌و‌سیماست.»این آخرین جملات علی علی‌زاده بود در مناظره‌ای که شامگاه سی‌ام شهریور ماه با موسی غنی‌نژاد داشت و برنامه «شیوه» شبکه چهارم سیما میزبانش شد. عطاءالله بیگدلی، مجری برنامه شیوه، وسط حرف‌های علی‌زاده آمد و گفت این نقد را بنده استثنائا گردن می‌گیرم. عبارت استثنائا در جمله او کنایه‌ای نمکین بود به بخشی از بحث‌های تکرار‌شونده بین علی‌زاده و غنی‌نژاد در طول مناظره. غنی‌نژاد معتقد بود که اقتصاد ایران در دوران پس از انقلاب به شکل دستوری (یا چنانکه خود او در گفت‌وگوهای قبلی اشاره کرده و بسیاری از همفکرانش مرتب می‌گویند، بنابر سیاق تفکرات چپ و کمونیستی) اداره شده و علی علی‌زاده همچون بسیاری از کسانی که به راست‌گرایی و لیبرالیسم و شعبات آن نقد دارند، می‌گفت که برعکس، از سال ۶۸ به این سو عمده سیاستگذاری‌ها لیبرالیستی، نئولیبرالیستی یا به تعبیر کلی‌تر سرمایه‌دارانه بوده است. هر دو طرف در این مناظره و پیش از این در اظهارات عمدتا مونولوگ خودشان مدعی بودند که طیف مقابل مسئولیت تاثیر اجرای نظریاتش بر اقتصاد و جامعه ایران را گردن نمی‌گیرد و به طیف مقابل می‌گوید همه چیز تا به حال دست شما بوده است.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.