تصمیم اتحادیه پایاپای آسیایی برای دلارزدایی

رئیس بانک مرکزی روسیه به تهران می‌آید

معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی با تشریح جزییات پنجاه و یکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی در تهران گفت: در این اجلاس علاوه بر تصمیمات مهمی در زمینه دلارزدایی و کاهش وابستگی به دلار در مبادلات بین اعضا در خصوص پیام‌رسان بین بانکی اعضا به منظور بی‌نیاز شدن از سوئیفت تصمیم‌گیری خواهد شد.

به گزارش شهروند آنلاین از بانک مرکزی، «محسن کریمی» با بیان اینکه پنجاه و یکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی با نیم قرن سابقه روزهای سه شنبه و چهارشنبه (دوم و سوم خردادماه ۱۴۰۲) در بانک مرکزی برگزار خواهد شد، گفت: اتحادیه پایای آسیایی با هدف کاهش نیاز و وابستگی به ارزهای جهانروا به ویژه دلار در دهه ۷۰ میلادی تاسیس شد.

دلارزدایی محور اصلی اجلاس پایاپای آسیایی

این مقام بانک مرکزی افزود: ظرفیت خوبی برای دلارزدایی در اتحادیه پایاپای آسیایی شناسایی شده است، دبیرخانه اتحادیه در بانک مرکزی ایران است و از سال گذشته در اجلاس پنجاه این اتحادیه مصوب شد که جمهوری اسلامی ایران میزبان اجلاس پنجاه و یکمین این اتحادیه باشد.

او افزود: در راستای گسترش و تقویت این اتحادیه تلاش‌هایی به منظور پذیریش سایر کشورها در اتحادیه پایاپای آسیایی انجام شده است. در حال حاضر۹ کشور عضو اتحادیه از زمان تاسیس تاکنون هستند که کشورهای مهمی همچون ایران،هند و پاکستان و دیگر کشورهایی در شبه قاره هند در این اتحادیه حضور دارند.

کریمی با بیان اینکه در یک سال گذشته کشورهای جدیدی نیز درخواست عضویت در این اتحادیه را داده‌اند، گفت: بر این اساس در اجلاس فردا در خصوص پذیریش عضویت این کشورها تصمیم‌گیری خواهد شد.

او تاکید کرد: در اجلاس فردا علاوه بر حضور ۹ عضو اصلی اتحادیه پایاپای آسیایی کشورهای روسیه، بلاروس،افغانستان و بانک توسعه اسلامی نیر حضور خواهند داشت.

معاون امور بین الملل بانک مرکزی در خصوص سطح برگزاری اجلاس پایاپای آسیایی گفت: اجلاس پنجاه و یکمین در سطح روسای کل بانک‌های مرکزی عضو اتحادیه، جانشینان و قائم مقام‌ها و معاونان آنها به همراه مقامات بانک‌های مرکزی سه کشور روسیه،بلاروس و افغانستان و بانک توسعه اسلامی برگزار خواهد شد.

اصلاح اساسنامه اتحادیه به منظور سهولت در پذیریش عضویت‌های جدید

کریمی با تشریح دستورکار اجلاس پنجاه و یکمین اتحادیه پایاپای آسیایی گفت: در اجلاس فردا بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سال گذشته در کمیته‌های تخصصی تلاش‌های زیادی انجام شده است که اساسنامه این اتحادیه به نحوی که متناسب با تحولات فعلی پولی و بانکی بین‌المللی باشد اصلاح شود بر همین مبنا مفاد مهمی از مواد اساسنامه به منظور اصلاح در زمینه تسهیل در عضویت سایر کشورها مورد بازبینی و همچنین استفاده از ارزهای کشورهای عضو به عنوان ارزهای تسویه به شور گذاشته خواهد شد.

تصمیم‌گیری در زمینه سبد ارزی تسویه

او افزود:علاوه بر نحوه عضویت و استفاده از ارزهای محلی برای تسویه مبادلات، سه ارز دیگر به عنوان ارزهای سبد تسویه در دستور کار اجلاس قرار دارد تا در حد امکان وابستگی و نیاز کشورها را برای پایای‌سازی در دفاتر اتحادیه به دلار و یورو کاهش دهیم.

کریمی با تاکید بر اینکه ۹عضو اصلی عضو اتحادیه پایاپای آسیایی هستند گفت: ‌سه کشور به صورت حضوری عضو ناظر در این اتحادیه هستند و امیدواریم تصمیمات خوبی در این اجلاس گرفته شود و گامی برای تقویت این اتحادیه در زمینه دلارزدایی و کاهش وابستگی به زیرساخت‌های پولی و بانکی تحت کنترل برداشته شود.

معاون امور بین‌الملل در خصوص مذاکرات دو جانبه با کشور روسیه در این اجلاس گفت: فردا تهران میزبان رئیس کل بانک مرکزی روسیه خواهد بود و مذاکرات دوجانبه‌ای با بانک مرکزی این کشور در راستا توافقات و اسنادی که در یک سال گذشته توسط طرفین به امضا رسیده است مورد مذاکره و بررسی قرار می‌گیرد و روسیه به عنوان عضو ناظر امسال در اجلاس شرکت می‌کند.

کریمی در خصوص محتوای مذاکرات اجلاس فردا نیز گفت: علاوه بر اصلاحات پیش‌بینی شده در اساسنامه و رای‌گیری در این خصوص، یک سری اقدامات محتوایی نیز در این اجلاس مورد بررسی قرار می‌گیرد و در آستانه برگزاری این اجلاس موضوعات مهمی همچون پیام‌رسان بین بانکی برای بانک‌های مرکزی عضو این اتحادیه فراهم شده است که پیام‌های بانکی میان اعضا را از سوئیفت بی‌نیاز خواهد کرد و همچنین امکان‌سنجی و به‌کارگیری ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی برای پرداخت‌های برون‌مرزی مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.