در روز نخست سفر رییسی به جاکارتا چه گذشت؟

از اندرونی کاخ مِرداکا تا بازار داغ سفلی

«کاخ مِرداکا» پس از ۱۷ سال از آخرین سفر رسمی دوجانبه رؤسای‌جمهور ایران و اندونزی، امروز میزبان «سید ابراهیم رئیسی» و هیات بلندپایه‌اش است

به گزارش شهروند آنلاین؛ سید ابراهیم رئیسی دوشنبه شب و در صدر هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی و به دعوت رسمی همتای اندونزی خود عازم جاکارتا شد که این نخستین سفر رسمی و دوجانبه رئیس‌جمهور ایران به اندونزی از سال ۲۰۰۶ است.

رئیس جمهور که در این سفر «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه، «غلامحسین اسماعیلی» رئیس دفتر رئیس جمهور، «جواد اوجی» وزیر نفت، «عیسی زارع پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، «روح‌الله دهقانی فیروزآبادی» معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و «محمد جمشیدی» معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور، وی را همراهی می‌کنند پس از حدود ۱۰ ساعت پرواز صبح امروز وارد جارکارتا شد تا به طور رسمی مورد استقبال رسمی همتای خود قرار بگیرد.

اما رئیس‌جمهور اسلامی ایران پیش از عزیمت به این کشور از امضاء تفاهم‌نامه‌هایی در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی، گمرکی و بهداشتی خبر می‌دهد و بر این نکته تاکید کرد که «همکاری با کشورهای همسو جزو سیاست‌ همسایگی دولت است» و بر این اساس جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان کشوری بزرگ و همچنین کشوری همسو با اندونزی ارتباطات خوبی خواهد داشت و این سفر هم نقطه عطفی برای توسعه روابط بین دو کشور و دو ملت است.

استقبال در قلب جاکارتا با پرچم دو کشور

رئیس جمهور اندونزی ساعت هشت و نیم صبح به وقت تهران با شلیک ۲۱ گلوله توپ در کاخ مِرداکا یکی از ۶ کاخ ریاست جمهوری به طور رسمی از آیت الله رئیسی استقبال کرد. استقبالی متفاوت که افراد حاضر در مراسم استقبال رسمی با دردست داشتن پرچم‌های ایران و اندونزی لحظه زیبایی را به تصویر کشیدند و رئیسی هم به نشانه ادب و قدردانی دست خود را بالا برد.

سپس در محوطه کاخ به نشانه صلح و دوستی دو اصله نهال غرس کردند و طبق آداب تشریفات و دپیلماتیک پس عکس یادگاری رؤسای جمهور ایران و اندونزی، اعضای هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور معرفی شدند.

بلافاصله هم گفت‌وگوی خصوصی «ویدودو» و آیت‌الله «رئیسی» در ایوان کاخ مِرداکا آغاز شد و سپس هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور برای توسعه همکاری‌های تهران و جاکارتا مذاکره کردند.

اسنادی که در مقصد ۱۲ امضاء شد

در حاشیه دیدار و گفت بین روسای جمهور ایران و اندونزی ۱۱سند همکاری بین تهران و جاکارتا توسط مقامات دو کشور و در حضور آیت الله رئیسی و ویدودو به امضاء رسید

تفاهم‌نامه‌ها تجارت ترجیحی، لغو روادید، مبادلات فرهنگی، همکاری نظارتی بر تولید فرآورده‌ای دارویی، همکاری در زمینه‌های علمی، فناوری و نوآوری و همکاری دو جانبه در زمینه نفت و گاز از جمله اسناد همکاری امضا شده میان وزاری امور خارجه، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و معاون وزیر صمت با همتایان اندونزیایی بود.

حال در این سیر تعاملات دیپلماسی خارجی و فعال رئیس جمهور ایران در ۲۱ ماه اخیر از حضور در ۱۲ کشور آسیایی و منطقه‌ای برای شرکت در اجلاس‌های مختلف و دعوت‌های رسمی تا به امروز ۹۷ سند به امضا رسید.

تبادلات تجاری با ارزهای ملی

رئیس جمهور سپس در نشست مشترک با همتای اندونزیایی خود امضای اسناد متعدد همکاری میان دو کشور را گواه اراده تهران و جاکارتا برای ارتقای روابط دانست و گفت: بنا داریم در روابط اقتصادی بین ایران و اندونزی تبادلات تجاری با ارزهای ملی انجام شود و معادل ۲۰ میلیون دلار، روپیه و ریال هم برای افزایش حجم مبادلات تجاری بین تهران و جاکارتا هدفگذاری شده است.
رئیسی گسترش روابط با کشورهای اسلامی را در اولویت کاری اش عنوان کرد و گفت که این سفر بتواند در جهت گسترش تعاملات فیمابین دو کشور قدرتمند اسلامی در منطقه و جهان تاثیرات سازنده‌ای داشته باشد و آثار آن با سفر متقابل رئیس جمهور اندونزی به تهران کامل شود.

رئیس جمهور به دیدگاه‌های مشترک ایران و اندونزی نسبت به مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مساله فلسطین و وضعیت افغانستان گریزی زد و گفت: دو کشور به حمایت از حقوق مردم فلسطین تا آزادی قدس شریف متعهد و پایبند هستند. همچنین دیدگاه دو کشور درباره ضرورت تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان که همه اقوام و مذاهب را نمایندگی کرده و در جهت احقاق حقوق همه مردم این کشور گام بردارد، یکسان است.

رئیسی به حضور موفق و موثر زنان و دختران در جمهوری اسلامی ایران در شئون و عرصه‌های مختلف که باعث افتخارآفرینی کشورمان شده‌اند، اشاره کرد و گفت: معتقدم زنان و دختران افغان نیز این توانمندی را دارند که برای کشورشان و امت اسلامی افتخارآفرینی کنند و باید امکان فعالیت‌های اجتماعی از جمله بهره‌مندی از فرصت‌های آموزشی برای آنان فراهم شود.

وی با بیان اینکه دو دهه حضور آمریکا در افغانستان ثمره‌ای جز ویرانی و کشتار و از جمله ۳۵ هزار کودک معلول نداشت، اظهار داشت: ایران و اندونزی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی قائل به مبارزه جدی با یکجانبه‌گرایی هستند.

پشت صحنه نشست مطبوعاتی و لنزهای بیش از ۲۰ دوربین

یکی از نکات قابل توجه در نشست مشترک مطبوعاتی بین روسای جمهور دو کشور، ثبت لنز بیش از ۲۰ دوربین از رویداد همکاری‌های بین تهران و جاکارتا در امضاء اسناد همکاری و اظهارات آیت الله رئیسی و جوکو ویدودو بود که عکاسان هم با سبک دیگری در پای دوربین ها این لحظه‌ها را در تاریخ روابط دو کشور هم به ثبت رساندند.

مهمان نوازی به سبک اندونزیایی و بازار داغ سلفی

رئیس جمهور در بخش دیگری از برنامه روز نخست سفر خود به جاکارتا در مرکز فرهنگی اسلامی این شهر حضور یافت که انتظار مسلمانان زن و مرد اندونزیایی در استقبال آیت الله رییسی گرم و متفاوت بود و با سرودن نوای صلوات به استقبالش رفتند.

رئیسی در دیدار گروهی از مردم اندونزی در مرکز اسلامی جارکارتا با اشاره به دعوت اسلام به وحدت، انسجام و وحدت را راهبرد امت اسلامی در مقابل اختلاف افکنی دشمنان اسلام عنوان کرد و گفت: افرادی که امروز دل در گروی دین دارند باید بدانند امروز وحدت و انسجام امت اسلامی بسیار ضروری است.

رئیس جمهور همچنین این نکته را بیان کرد که کشورهای اسلامی و امت مسلمان باید روابط بسیار صمیمی با هم داشته باشند. کسانی که دل در گرو اسلام ندارند به مسلمانان ظلم‌ می‌کنند. بیداری، آگاهی، زمان شناسی و دشمن شناسی مسلمانان جلوی ظلم آنها را می‌گیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه با برآمدن قدرتهای نوظهور دوران یکه‌تازی آمریکا و نظام سلطه به پایان رسیده است، دلیل مخالفت‌ها با ایران را به دلیل دانست که جمهوری اسلامی نمی‌خواهد زیر بار نظام سلطه برود.

همچنین یکی از نکات جالب توجه این حضور در مرکز اسلامی جاکارتا عکس سلفی مردم این کشور با رئیس جمهور بود.

رئیس مجلس نمایندگان اندونزی به رئیسی چه گفت

رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر رسمی دو روزه خود به اندونزی، عصر امروز در دیدار خانم «پوآن ماهارانی» رئیس مجلس نمایندگان این کشور، به ظرفیت‌های موجود در دو کشور، بر ضرورت ارتقای روابط تهران-جاکارتا تاکید کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران باوجود تهدیدات و تحریم‌های ظالمانه، پیشرفت‌های زیادی داشته و به توانمندی‌هایی دست یافته که ظرفیت‌های خوبی برای توسعه روابط دو کشور ایجاد کرده است.

رئیس جمهور با قدردانی از مواضع اندونزی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و افغانستان، توسعه روابط را در راستای تامین منافع دو کشور، مردم منطقه و مسلمانان دانست.

رئیسی با اشاره به گفتگوها و اسناد امضا شده با مقامات اندونزی، از توسعه روابط دو کشور در حوزه‌های انرژی، پزشکی و علمی و فناوری خبر داد و تاکید کرد: هیچ مانعی بر سر راه توسعه روابط دو کشور وجود ندارد.

پوآن ماهارانی رئیس مجلس نمایندگان اندونزی هم در این دیدار با اعلام حمایت پارلمان این کشور از توافقات صورت گرفته در این سفر به رئیس جمهور کشورمان گفت: یقین دارم روابط دو کشور نه فقط در زمینه سیاسی بلکه در حوزه‌های اقتصادی و پزشکی و به ویژه تولیدات دارویی توسعه خواهد یافت.

ابراز نگرانی رئیس مجلس مشورتی خلق اندونزی چه بود

رئیس جمهور سپس با «بامبانگ سوساتیو» رئیس مجلس مشورتی خلق این کشور دیدار کرد و اندونزی را کشوری مهم و دارای جایگاهی ممتاز در جنوب شرق آسیا دانست و افزود: گسترش روابط دو کشور به نفع جهان اسلام و مسلمانان است.

رئیسی همچنین با اشاره به پیشرفت‌های ایران در حوزه پزشکی و داروسازی گفت: امروز از ربات جراح کنترل از راه دور ساخته شده به دست دانشمندان ایرانی در اندونزی رونمایی شد که پزشک به کمک آن می‌تواند بیماری را در شهری دیگر جراحی کند.

بامبانگ سوساتیو رئیس مجلس مشورتی خلق اندونزی هم در این دیدار با تاریخی توصیف کردن روابط دو کشور، توسعه و تعمیق روابط تهران و جاکارتا را به نفع جهان اسلام دانست و با ابراز نگرانی از افزایش خشونت‌ها نسبت به مردم مظلوم فلسطین، بر حق آنان برای تعیین سرنوشت خود تاکید کرد.

روایت رئیسی تهدیداتی که ایران به «فرصت» تبدیل کرد

رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر رسمی دو روزه به اندونزی، در دیدار «بامبانگ سوساتیو» رئیس مجلس مشورتی خلق این کشور، اندونزی را کشوری مهم و دارای جایگاهی ممتاز در جنوب شرق آسیا دانست و افزود: گسترش روابط دو کشور به نفع جهان اسلام و مسلمانان است.

رئیسی با اشاره به اقدامات گسترده نظام سلطه برای ایجاد تهدید و تحمیل تحریم بر ایران گفت: ملت بزرگ ایران با اتکا به اسلام و ایمان به استقلال، نه تنها تسلیم این فشارها نشد، بلکه از این تهدیدات برای خود فرصت ساخت و پیشرفت‌های حاصل شده در حوزه‌های مختلف گواه این موفقیت ملت ایران است.

رئیس جمهور اظهار داشت: پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های علمی و فناوری، نام ایران را در زمره کشورهای صاحب علوم پیشرفته‌ای همچون علوم فضایی و هسته‌ای قرار داده است.

رئیسی همچنین با اشاره به پیشرفت‌های ایران در حوزه پزشکی و داروسازی گفت: امروز از ربات جراح کنترل از راه دور ساخته شده به دست دانشمندان ایرانی در اندونزی رونمایی شد که پزشک به کمک آن می‌تواند بیماری را در شهری دیگر جراحی کند.

رئیسی با بیان اینکه نظم جهانی شکل جدیدی به خود گرفته است، دوره یکجانبه‌گرایی را رو به پایان دانست و گفت: با ایجاد این تغییرات قدرت‌های جدیدی در عالم شکل می‌گیرد که این به نفع کشورهای در حال توسعه است و بر این اساس رسیدن مردم مظلوم فلسطین، یمن و میانمار به حقوق‌شان را بسیار نزدیک می‌دانیم.

بامبانگ سوساتیو رئیس مجلس مشورتی خلق اندونزی هم در این دیدار با تاریخی توصیف کردن روابط دو کشور، توسعه و تعمیق روابط تهران و جاکارتا را به نفع جهان اسلام دانست و با ابراز نگرانی از افزایش خشونت‌ها نسبت به مردم مظلوم فلسطین، بر حق آنان برای تعیین سرنوشت خود تاکید کرد.

حضور در اجتماع پرشور شیعیان اندونزی

رئیسی در آخرین برنامه روز اول سفر رسمی دو روزه خود به اندونزی، در اجتماع پرشور شیعیان این کشور در مرکز اسلامی جاکارتا، عشق به خاندان نبوت و رسالت را از جمله ویژگی‌های ممتاز مردم اندونزی توصیف کرد و با تاکید بر ضرورت وحدت و انسجام در جهان اسلام برای ناکام ماندن توطئه دشمنان، تکفیر و تفرقه میان مسلمانان را نتیجه انحراف از مسیر خاندان نبوت دانست.

رئیس جمهور توسعه روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و تمدنی با اندونزی را از جمله اهداف سفر خود به این کشور دانست و تصریح کرد: دو کشور برای توسعه روابط اراده قطعی و جدی دارند و ظرفیت‌های متنوع موجود در دو کشور بستر مناسبی برای عملیاتی کردن این اراده است.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود از جمله کارکردهای بسیار مهم مساجد و مراکز اسلامی را در کنار عبادت و اقامه نماز، توجه به دیگران و دگرخواهی در پرتو خداخواهی دانست و با تاکید بر اهمیت غافل نشدن از مشکلات جهان اسلام از سوی مسلمانان، مسئله فلسطین را اولویت اول امت اسلامی عنوان کرد و لزوم احساس مسئولیت مسلمانان نسبت به مردم مظلوم یمن، افغانستان و میانمار در کنار مردم مظلوم فلسطین را نیز مورد تاکید قرار داد.

رئیس جمهور تشکیل جریانات تروریستی تکفیری، رواج اسلام هراسی با استفاده از ابزار امپراتوری رسانه‌ای و اهانت به مقدسات را از جمله توطئه‌های دشمنان امت اسلامی برای تضعیف و ایجاد شکاف میان مسلمانان بر شمرد و بر ضرورت هوشیاری و آگاهی ملت‌های مسلمان برای غلبه بر این توطئه ها تاکید کرد.

رئیسی دلیل مخالفت‌های امروز نظام سلطه با جمهوری اسلامی ایران را تسلیم‌ناپذیری این نظام مقدس در برابر سلطه‌طلبی و استکبار عنوان کرد و گفت: سیاست قطعی ما توسعه و تعمیق روابط با کشورهای اسلامی است و اگر دشمنان امت اسلامی از حسن روابط میان مسلمانان عصبانی و ناراحتند، باید از این عصبانیت بمیرند چرا که روز به روز روابط میان ما صمیمانه‌تر، نزدیک‌تر و مستحکم تر خواهد شد.

رئیسی در پایان تاکید کرد: امروز شرایط جهان به نفع مقاومت و ایستادگی در مقابل دشمنان جهان اسلام در حال تغییر است. به برکت خون مطهر شهدای نهضت جهانی اسلام جهل و ناآگاهی از جوامع مسلمین در حال برچیده شدن است و روز به روز مقاومت و حق‌خواهی قوی‌تر و دشمنان اسلام ضعیف‌تر خواهند شد؛ این وعده الهی است و قطعا تحقق خواهد یافت.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.