ویدئو/ زنانی که فضا را فتح کردند

نگاهی به حضور زنان فضانورد در صنعت هوافضا به بهانه سفر نخستین زن عربستانی به فضا

ریانه برناوی، اولین زن اهل عربستان سعودی و پژوهشگر سلول‌های بنیادی سرطانی است که برای انجام یک سری پژوهش‌های پزشکی راهی فضا می‌شود.
اما برناوی اولین زنی نیست که راهی فضا می‌شود و پیش از او زنان زیادی برای پیشرفت صنعت هوافضا و کشف جهان بیکران گام در این راه گذاشته‌اند. از زمان شروع سفر انسان به فضا زنان زیادی در قالب فضانورد، مهندس و پژوهشگر در فضاپیماها و یا در پشت صحنه سفر به فضا را برای بشر ممکن ساخته‌اند و قطعا در آینده‌ای نزدیک صنعت هوافضا حضور بیشتر و پررنگ‌تر زنان را شاهد خواهد بود.

ریانه برناوی، اولین زن اهل عربستان سعودی و پژوهشگر سلول‌های بنیادی سرطانی است که برای انجام یک سری پژوهش‌های پزشکی راهی فضا می‌شود. اما برناوی اولین زنی نیست که راهی فضا می‌شود و پیش از او زنان زیادی برای پیشرفت صنعت هوافضا و کشف جهان بیکران گام در این راه گذاشته‌اند.

اواسط قرن بیستم بود که شوروی برنامه یک ماموریت فضایی با فضانوردان زن رت در دستور کار خود قرار داد و والنتینا ترشکوا اولین زنی بود که راهی فضا شد. ترشکوا در حقیقت در یک کارخانه نساجی کار می‌کرد اما در سن 22 سالگی تجربه پرش با چتر نجات را داشت. پس از انتخاب برای سفر به فضا، او تحت آموزش‌ها و آزمایش‌های مختلف از جمله تست ایزوله، تست اتاق دما، تست سانتریفیوژ و آموزش خلبانی جنگنده‌ها قرار گرفته و سرانجام در ژوئن 1963 با فضاپیمای وستوک-6 راهی فضا شد. او طی 3 روز 48 بار دور زمین چرخید.

اما 20 سال پس از ترشکوا و در ژوئیه 1983 بود که دومین زن فضانورد و اولین زن فضانورد آمریکایی به نام سالی راید راهی فضا شد. او با فضاپیمای اس-تی-اس-7 از ایستگاه فضایی کندی راهی فضا شد که ماموریت آن قرار دادن دو ماهواره در مدار زمین بود.

جودیث رزنیک آمریکایی، اولین زن آمریکایی یهودی تبار بود که در دو ماموریت فضایی شرکت داشت. اولین سفر او به فضا در سال 1984 و دومین سفر او در سال 1986 با فضاپیمای چلنجر بود. متاسفانه فضاپیمای چلنجر 73 ثانیه پس از پرتاب منفجر شده و تمام 7 سرنشین آن از جمله رزنیک کشته شدند.

شانون لوسید فضانورد آمریکایی متولد چین اولین زنی بود که در سال 1996 به ایستگاه فضایی میر سفر کرد. او با رکوردی بی‌نظیر در زمان خود در 5 ماموریت فضایی حضور داشت.

اما دکتر می جمیسون اولین زن فضانورد سیاهپوستی بود که به رویای خود دست یافته و به فضا سفر کرد. و در سال 1987 توسط ناسا یکی از کاندیداهای سفر به فضا بود و سرانجام در سال 1992 رویای خود را محقق کرده و به مدار زمین سفر کرد.

کالپانا چاولا اولین زن هندی بود که رویای دست‌نیافتنی خود یعنی سفر به فضا را محقق کرد. او متولد یک شهر کوچک در هندوستان بود و فکر نمی‌کرد خانواده‌اش به او حتی اجازه تحصیل در دانشکده مهندسی را بدهند، چه برسد به سفر به فضا. اما او سرانجام توانست مدرک مهندسی هوافضای خود را از دانشکده مهندسی پنجاب و دکترای خود را از دانشگاه کلرادو دریافت کند. او در دو ماموریت فضایی حضور داشت. چاولا در دومین سفر فضایی خود برای تحقیق بر روی اثراث جاذبه پایین در فضاپیمای کلمبیا راهی فضا شد که متاسفانه در سانحه انفجار این فضاپیما کشته شد.

انوشه انصاری اولین زن و کاوشگر ایرانی تبار بود که در سال 2006 به عنوان یک گردشگر فضایی با فضاپیمای سایوز به مدار زمین و ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کرد.

از زمان شروع سفر انسان به فضا زنان زیادی در قالب فضانورد، مهندس و پژوهشگر در فضاپیماها و یا در پشت صحنه سفر به فضا را برای بشر ممکن ساخته‌اند و قطعا در آینده‌ای نزدیک صنعت هوافضا حضور بیشتر و پررنگ‌تر زنان را شاهد خواهد بود.

گزارش: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.