جودوی ایران همچنان در برزخ!

با وجود گذشت بیش از یک سال فعلا مذاکرات برای رفع تعلیق جودوی ایران به بن‌‌بست خورده است

جودوی ایران روزهای برزخی را سپری می‌کند و مشخص نیست چه زمانی جودوکاران می‌توانند برای اعزام به مسابقات خارجی تمرین کنند.

بیست‌وهفتم شهریورماه سال 98 بود که فدراسیون جهانی جودو با انتشار بیانیه‌ای از تعلیق جودوی ایران با ادعای دخالت سیاست در ورزش در جریان مسابقات جهانی ژاپن و موضوع مبارزه سعید ملایی با نماینده رژیم صهیونیستی خبر داد. از همان ابتدا مسئولان ورزش ایران معتقد بودند که ملایی را به شکست ترغیب نکردند و اتفاقا این رئیس فدراسیون جهانی بوده که شرایط را برای فراری‌دادن این جودوکار فراهم کرده و باعث مهاجرت او به آلمان شده است.

حالا بیش از 13 ماه از این ماجرا می‌گذرد و همچنان فدراسیون ایران به راهکار مشخصی برای خروج از تعلیق نرسیده است. مدت زیادی طول کشید تا شکایت به دادگاه بین‌المللی ورزش در سوییس با ارایه یک لایحه قوی ارسال شود. کرونا هم تاریخ دادگاه را به تعویق انداخت و درنهایت دقیقا یک سال بعد از تعلیق یعنی روز بیست‌وششم شهریور طرف ایرانی و طرف دیگر این پرونده در دادگاه CAS حاضر شدند.

هیأت ایرانی شامل میراسماعیلی رئیس فدراسیون جودو، داورزنی معاون سابق وزیر ورزش و نصراله سجادی مشاور رئیس کمیته ملی المپیک به همراه چند تن از وکلا راهی سوییس شدند و از طرف دیگر سعید ملایی و رئیس فدراسیون جهانی به همراه چند نفر دیگر ادعاهایی خلاف صحبت‌های مسئولان ایرانی را مطرح کردند.

با وجود اینکه یک ماه فرصت برای توافق با فدراسیون جهانی از سوی دادگاه CAS قرار داده شد، اما ایران از این فرصت هم نتوانست استفاده کند و با اعلام معاون وزیر ورزش به دلیل شروطی که خلاف اساسنامه ایران بود، توافق حاصل نشد.

این روزها همه منتظر اعلام رأی نهایی دادگاه CAS هستند که البته احتمال پیروزی ایران در آن چندان زیاد نیست. فدراسیون جودو تنها اقدامی که در این مدت انجام داده جمع‌کردن حدود 100 نفر برای روز جهانی جودو زیر برج آزادی بوده است.

به هر حال جودو به عنوان یک رشته المپیکی اهمیت بالایی برای ورزش ایران دارد، اما مشخص نیست تا چه زمانی جودوکاران بدون اینکه انگیزه اعزام به مسابقات خارجی را داشته باشند، مجبور هستند تمرین کنند و بدن خود را آماده نگه دارند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.