انگلیس؛هیزم‌بیارمعرکه اوکراین!

جنگ‌طلبی انگلیس در اوکراین، اروپا را به سمت فاجعه سوق می‌دهد

وبگاه «دی کلسیفاید یوکه» در گزارشی با اشاره به تحرکات ماجراجویانه انگلیس در جنگ اوکراین، از ارسال تسلیحات آلوده به اورانیوم ضعیف شده گرفته تا لابی برای انتقال جنگنده‌های اف‌-۱۶ به جبهه اوکراین، تصریح کرد که دولت لندن، اروپا را به سمت درگیری فاجعه‌بار با روسیه سوق می‌دهد.

به گزارش شهروند آنلاین، در این نوشتار با اشاره به نقش برجسته انگلیس در هدایت جنگ اوکراین آمده است: سال گذشته، اندکی پس از شروع جنگ، بوریس جانسون نخست وزیر وقت انگلیس، احتمالاً به دستور واشنگتن به سرعت راهی کی‌یف شد تا مانع مذاکرات صلح میان ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین با مسکو شود.

تقریباً در همان زمان، دولت بایدن به صراحت اعلام کرد که از تشدید درگیری‌ها، نه پایان دادن به آن، به عنوان فرصتی برای «تضعیف» روسیه، رقیب ژئواستراتژیکی خود، حمایت می‌کند. از آن زمان، بریتانیا در خط مقدم تلاش‌های اروپا برای نهادینه‌کردن درگیری‌ها بوده و به لابی برای تامین سلاح، آموزش و اطلاعات نظامی به نیروهای اوکراینی کمک کرده است.

بر اساس این گزارش، در همین پیوند تانک‌های انگلیسی به همراه مهمات آلوده به اورانیوم ضعیف شده به جبهه اوکراین ارسال شده است. هفته پیش نیز انگلیس صدها پهپاد تهاجمی دوربرد را به فهرست تسلیحات صادراتی خود به اوکراین اضافه کرد. این درحالی است که گفته می‌شود پنتاگون از طریق سامانه‌های استراق سمع الکترونیکی از اشتیاق زلنسکی برای استفاده از موشک‌های دوربرد مطلع شده تا نیروهای او «قادر به هدف قرار دادن نیروهای روسی در خاک این کشور باشند».

چاپلوسی انگلیس

در ادامه این نوشتار آمده است که انگلیس پای خود را فراتر از ادعای غرب درباره کمک به اوکراین برای دفاع از خود در برابر روسیه گذاشته است. عرضه تسلیحات تهاجمی فزاینده، اوکراین را به یک میدان نبرد نیابتی تبدیل کرده است که در آن می‌توان جنگ سرد را احیا کرد.

هفته گذشته در جریان سفر زلنسکی به بریتانیا، ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس عملاً به عنوان یک دلال تسلیحات برای اوکراین عمل کرد و به آنچه “ائتلاف بین‌المللی” نامیده می‌شود، ملحق شد تا برای انتقال جت‌های جنگنده اف‌-۱۶ به کی‌یف روی دولت بایدن و سایر کشورهای اروپایی فشار بیاورد.

سه روز بعد هم بایدن در نشست سران گروه هفت در ژاپن به طرز چشمگیری تغییر موضع و به متحدان ایالات متحده چراغ سبز نشان داد تا نه تنها اف-۱۶ های ساخت ایالات متحده بلکه جت ‌ای جنگنده نسل چهارم، از جمله جنگنده‌های یوروفایتر انگلیس و میراژ ۲۰۰۰ فرانسه را به اوکراین انتقال دهند.

در همین پیوند، مقامات انگلیسی اعلام کردند که این کشور در عرض چند هفته آموزش خلبانان اوکراینی را آغاز خواهد کرد.

اصرار انگلیس برای پیوستن اوکراین به ناتو

دفتر نخست وزیر انگلیس اعلام کرده است که هدف ریشی سوناک ایجاد “نیروی هوایی جدید برای اوکراین با جت های اف-۱۶ استاندارد ناتو” است. او معتقد است که “جایگاه واقعی اوکراین در ناتو است”.

اما به نظر می رسد هدف از این اظهارات بار دیگر مسدود کردن هر مسیر بالقوه به سوی صلح است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، پیش از آغاز تهاجم روسیه، بارها علیه دخالت پنهان و فزاینده ناتو در اوکراین هشدار داده بود.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: تصور اینکه بریتانیا خارج از قاعده بازی می‌کند، سخت است. به احتمال زیاد، بایدن از بریتانیا خواسته تا افکار عمومی غرب را در خصوص نفوذ ناتو در همسایگی روسیه نرم کرده و اوکراین به پایگاه ناتو تبدیل شود.

از سویی به نظر می رسد که بریتانیا از جنگ اوکراین به عنوان ویترینی برای عرضه تسلیحات خود استفاده می‌کند. پس از ایالات متحده، این کشور بزرگترین تامین‌کننده تجهیزات نظامی به اوکراین است.

چندی پیش گزارش شد که صادرات تسلیحات بریتانیا به رکورد ۸.۵ میلیارد پوند رسیده است که بیش از ۲ برابر کل سال گذشته است. آخرین باری که بریتانیا در فروش تسلیحات تا این حد موفق بود در سال ۲۰۱۵ و در اوج جنگ سوریه بود.

«دی کلسیفاید یوکه» در ادامه نسبت به خطرات عمیق‌تر شدن جنگ اوکراین بر سلامتی انسان‌ها هشدار داده شده و نوشته است هنگامی که تسلیحات آلوده به اورانیوم ضعیف شده به هدف برخورد می‌کند تکه تکه شده و می‌سوزند.

تحلیل گران معتقدند «این مهمات، مواد سمی و رادیواکتیو تولید و خطر تنفسی ایجاد می‌کنند». این درحالی است که دولت انگلیس اصرار دارد که تهدید ناشی از این تسلیحات برای سلامتی انسان کم است و با توجه به دستاوردهای نظامی اوکراین برای نابودی تانک‌های روسی، ارزش این خطر را دارد.

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته میلادی (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو – کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

رئیس‌جمهوری روسیه شهریور سال گذشته برای انجام مذاکرات صلح با کی‌یف اعلام آمادگی کرد و از اوکراین خواست خصومت را کنار بگذارد. اما رئیس جمهوری اوکراین تحت القائات مقام‌های جنگ‌طلب غرب عنوان کرد زمانی آماده مذاکره است که رئیس‌جمهوری دیگری در روسیه به قدرت برسد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین پیشتر در سخنانی تصریح کرد: «عملیات نظامی ویژه ادامه دارد. با این اوصاف، رئیس‌جمهور پوتین برای مذاکرات آماده بوده، هست و خواهد بود. قطعا مسیر ترجیحی ما برای تامین منافعمان، یک دیپلماسی مسالمت‌آمیز است.»/

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.