عجله برای نابودی/ جادوی سیاه «کتامین»/ ناتوبازی!

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي بحران ۲۰ میلیون مستاجر در ایران، هیاهوی رسانه‌ای امریکا علیه ایران ، نشست آتی ناتو ، توهم‌زایی که به‌تازگی بین برخی جوانان محبوبیت پیدا کرده است، مشکلات بزرگ‌تر از اصلاحات قضایی رژیم‌صهیونیستی ، درخواست روزنامه‌نگاران از دستگاه قضا درباره پرونده دو روزنامه‌نگار و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز برنامه های سخنان رهبر انقلاب اسلامی در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي بحران ۲۰ میلیون مستاجر در ایران، هیاهوی رسانه‌ای امریکا علیه ایران ، نشست آتی ناتو ، توهم‌زایی که به‌تازگی بین برخی جوانان محبوبیت پیدا کرده است، مشکلات بزرگ‌تر از اصلاحات قضایی رژیم‌صهیونیستی ، درخواست روزنامه‌نگاران از دستگاه قضا درباره پرونده دو روزنامه‌نگار و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

 مجلس یازدهم را همچنان انقلابی می‌دانم

ایران:رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس، مجلس یازدهم را در مجموع و در نگاهی کلی، مجلسی انقلابی، جوان، پرتحرک و دارای مصوبات خوب برای رفع مشکلات کشور خواندند و با تبیین الزامات قانونگذاری از جمله «اثرناپذیری از جوزدگی و ملاحظات جناحی»، گفتند: در سال آخر مجلس، کارهای بزرگی چون بررسی و تصویب برنامه هفتم توسعه، تصویب قوانین لازم برای تحقق شعار سال یعنی «مهار تورم و رشد تولید» و بررسی لوایح و طرح‌های نیمه کاره را با تلاش بی‌وقفه به سرانجام برسانید.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آغاز این دیدار که صبح دیروز و همزمان با سالگرد آزادسازی خرمشهر برگزار شد، سالروز این حماسه معجزه‌آسا را به آحاد ملت بزرگ ایران تبریک گفتند و با توصیه برای مطالعه کتاب‌هایی که درباره عملیات بیت‌المقدس نوشته شده، افزودند: مهمتر از این فتح عظیم، ابتکارات، نقشه‌های جنگی قابل تدریس در دانشگاه‌های جنگ، فداکاری‌ها و رشادت‌های فوق طاقت متعارف بشر، شهیدان عالی‌مقام و جریان‌ها و حقایق دیگری هستند که در آن عملیات کم‌نظیر جاری بود که نباید گذاشت کمرنگ یا فراموش شوند.رهبر معظم انقلاب رهنمودهایشان برای نمایندگان مجلس را با تکریم عظمت و جایگاه نهاد مجلس آغاز کردند. ایشان شأن قانونگذاری مجلس را از شأن نظارتی آن بسیار بالاتر و مهمتر برشمردند و با اشاره به ضرورت حیاتی قوانین برای «ایجاد ثبات»، «قابل پیش‌بینی شدن آینده فرد، جامعه و کشور» و «فراهم شدن امکان برنامه‌ریزی مسئولان»، افزودند: قانونگذاری، ریل‌‌گذاری و به تعبیر دقیق‌تر «جاده‌سازی» است که مسیر حرکت دیگر قوا را مشخص می‌کند.

 

جیمز باند؛ ذهنیت امنیتی – اطلاعاتی و جهان

جام جم:«جیمز باند»: یک نام پر کشش؛ یک نام فریبنده و جذاب؟! یک نام پر از هوش و مسئولیت و خدمتگزاری به ارزش‌های نظام سیاسی انگلیس و ملکه «الیزابت».«جیمز باند»؛ یک «شخصیت طراحی‌شده امنیتی» سینمایی تمدن غربی است؛ که در دنیای قصه‌های امنیتی و جاسوسی و ضدجاسوسی، از منافع نظام پادشاهی و سلطنتی انگلیس در تمامی جهان، حفاظت می‌کند و هر دشمنی را که بخواهد به منافع تمدن غرب، ضربه بزند؛ نابود می‌کند و پس از استراحت مدال افتخار خدمتگزاری سلطنتی را، بر گردن می‌آویزد.در سینمای پرفریب تمدن غربی، نقشی جهانی و کره زمینی برای «جیمز باند»، ساخته می‌شود و او را – و سازمان جاسوسی انگلیس – را، حافظ و نگهدارنده اصلی امنیت همه مردم جهان می‌شناساند و با قاطعیت به مصرف‌کننده قصه‌های امنیتی می‌گویند: که اگر …؛ ما نبودیم و اگر «جیمز باند» فداکار و نترس، نبود؛ جوامع بشری، اسیر سازمان‌های مخوف تبهکاری جهانی می‌شدند و حتی دولت‌ها و نهادهای قدرتمند؛ مجبور می‌گشتند؛ از «استراتژی» سازمان‌های تبهکار جهانی، تبعیت کنند!اما، چه شد و کدام زنگ خطری، سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی تمدن انگلیس را، بر آن داشت؛ تا این «استراتژی تبلیغاتی» جهانی را، طراحی کنند … و تا زمان حاضر، با جدیت دنبال کنند و نگذارند؛ «جیمز باند»، همچون «ملکه الیزابت» در راه قبرستان، گام بردارد و در کرانه تاریکی‌ها، محو شود.در سال ۱۹۶۰ میلادی، یک طرح سری به منظور فروپاشی حکومت «فیدل کاسترو» در کوبا، توسط سازمان سیا و سازمان‌های امنیتی آمریکا، به سرانجام رسید و در یکی از روزهای سال ۱۹۶۱ میلادی عملیاتی شد و با به دام افتادن تمامی نیروهای سازمان داده‌شده و مزدور، به عنوان: انقلابیون مخالف کاسترو، یک هیاهوی جهانی به نام «خلیج خوک‌»‌ها، به‌راه افتاد؛ و آبروی سازمان‌های امنیتی آمریکا را، به آتش کشید و به باد استهزا سپرد.

 

بانیان آشوب و اغتشاش دست‌پیش گرفتند تا پس‌نیفتند!

کيهان:روزنامه هم‌میهن روز گذشته در مطلبی به نقل از یک روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب نوشت: «اگر اتهامات خبرنگاران هم‌میهن و شرق، بر مبنای مدارک و اسناد متقن و محکمه‌پسند، علیه آنها مطرح شده است چه جای نگرانی دستگاه قضا از علنی ‌شدن دادگاه؟ و اگر مدرک و سندی در دست نیست، غیرعلنی شدن دادگاه، کمکی به پذیرش آن از سوی جامعه نمی‌کند و فقط بر دامنه بی‌اعتمادی‌ها می‌افزاید.»رسانه‌های مدعی اصلاحات که در اغتشاشات سال گذشته با ایجاد التهاب‌، تنش‌آفرینی و انتشار اخبار کذب یا ضعیف نقش موثری در تکمیل پازل جنگ ترکیبی دشمنان علیه ملت ایران ایفا کردند، در پی بازداشت دو خبرنگارشان نیز به دنبال جنجال‌آفرینی هستند. این رسانه‌ها تاکنون با لحنی تند و تیز مطالبه تسریع برگزاری دادگاه برای رسیدگی به اتهامات «ن.ح» و «ا.م» را داشتند‌، در حالی که قوه قضائیه به دنبال آن بود تا فرصت کافی برای مطالعه پرونده و تدارک دفاع را در اختیار وکلای این دو متهم قرار دهد. اکنون نیز که زمان برگزاری دادگاه مشخص شده است، این رسانه‌ها با مطالبه تشکیل دادگاه علنی و اذعان به اینکه اگر دادگاه غیرعلنی باشد، احکام صادره قابل اعتماد نخواهند بود، به نوعی «دست پیش گرفته‌اند تا پس نیفتند» و علاوه‌بر زیرسؤال بردن دستگاه قضایی کشور، به دنبال ایجاد بهانه‌ای جدید برای غوغاسالاری هستند.بدیهی است تشخیص علنی یا غیرعلنی بودن دادگاه افرادی که اتهام‌شان «همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» است، برعهده مراجع ذی‌صلاح است. لکن با توجه به سابقه مدعیان اصلاحات در این‌گونه قضایا‌، به نظر می‌رسد اگر پس از فرآیند دادرسی، اتهامات «ن.ح» و «ا.م» ثابت و احکامی علیه آنها صادر شود، کاسبان التهاب و غوغا، آن را نخواهند پذیرفت و آن را مقدمه‌ای برای حمله به دستگاه قضا و مخدوش کردن اعتبار آن قرار خواهند داد.

 

بالاخره 206 بخریم یا لندکروز؟

خراسان:کاردار-با توجه به بحث‌هایی که این روزها درباره صنعت خودروسازی درگرفته   و در یک برنامه تلویزیونی هم مناظره‌ای در این باره پخش شده و البته خیلی هم سروصدا کرده است، تصمیم گرفتیم یک بررسی ساده و ابتدایی درباره یکی از خودروهای تولید داخل و یک خودروی خارجی انجام دهیم. در این میان چه خودروهایی بهتر از پژو 206 و تویوتا لندکروز که هر دو طرفدار هم دارند و البته در آن برنامه تلویزیونی هم ذکر خیرشان شد. براساس قیمت حدودی که در آخرین ساعت اداری روز چهارشنبه ثبت کردیم، پژو 206 تیپ 2 حدودا 540 میلیون تومان و تویوتا لندکروز 2019 حدودا 85 هزار دلار قیمت دارد. پس با مقایسه این دو خودروی جذاب با ما باشید. مشخصات بدنه از نظر ظاهری 206 هاچ‌بک است و لندکروز شاسی بلند محسوب می‌شود. این اولین و البته بارزترین تفاوت این دو خودروست. خودروی 206 وزنش 1025 کیلوگرم و لندکروز 2637 کیلوگرم است که تقریبا معادل 2.5 برابر 206 فقط مصالح دارد! در تعداد سرنشین هم همین‌طور، 206 به طور استاندارد 4 نفر و لندکروز 8 نفر در خود جا می‌دهد. طول و عرض 206 هم به ترتیب حدود 3 متر و 90 در یک متر و 70 سانتی‌متر و لندکروز حدود 5 متر در 2 متر است. قوای محرکه موتور 206 خطی با 1360 سی‌سی گنجایش، حدودا یک چهارم موتور خرجینی لندکروز با 5700 سی‌سی ظرفیت است. تعداد سیلندرها هم همان نسبت دو برابر را دارند، 206 دارای 4 سیلندر و لندکروز 8 سیلندر. اما در حداکثر توان‌ها نسبت 1 به 5 برقرار است، یعنی توان 206 معادل 75 اسب بخار و توان لندکروز 381 اسب بخار است، 5 برابر خودروی داخلی. زمان صفر تا 100 هم در 206 برابر با 14 ثانیه و در لندکروز 7 ثانیه است. با این یادآوری که حداکثر سرعت اولی 170 کیلومتر بر ساعت و دومی 210 کیلومتر بر ساعت است. جعبه دنده 206 دستی و 5 دنده بوده، در حالی که لندکروز دنده اتومات با 8 دنده دارد. به اضافه این که اولی دیفرانسیل جلو و دومی 4 چرخ است. یکی از اشتراکات این دو خودرو هم فرمان هیدرولیک آن‌هاست.

 

فریب هیاهوی رسانه‌ای امریکا علیه ایران

جوان:امریکا در جایگاه ابرقدرت و قدرت هژمون، از ابزار و امکانات گوناگونی برای سیطره و تحمیل اراده برخوردار بوده و به همین دلیل برای خود جایگاه رهبری واحد جهانی قائل است. برای حفظ آن نیز دست به اقدام حتی جنایتکارانه و ضدبشری هم می‌زند. اگر در دهه‌های گذشته ماهیت ضدانسانی سیاست و راهبرد‌های امریکا در مناسبات با دیگر کشور‌ها و ملت‌ها تا حدودی پنهان و نرم بود، امروز به سادگی می‌توان ماهیت ضدبشری و استکباری و رویکرد‌های امریکا را در نقاط مختلف جهان و حتی در مدل حکمرانی در داخل امریکا و سرکوب مردم و نگاه نژادپرستانه مشاهده کرد. انقلاب اسلامی، سرفصل نوین فرسایش قدرت و جایگاه ایالات متحده در جهان بود که تا امروز فقط شیر بی‌یال و دم و اشکم از آن باقی مانده است.امریکا سال‌هاست که در کنار متحدانش از جمله رژیم صهیونیستی گزینه ارعاب نظامی‌اش در قبال دیگران، توخالی و ناکارآمد شده است و دلیل آن، جنگ‌افروزی‌های متعدد و مستمر و هزینه‌های طاقت‌فرساست که در نظریه‌های روابط بین‌الملل نیز به آن پرداخته می‌شود. امریکا به تازگی با اینکه نتانیاهو به مترسک ناتوان در حکومت تبدیل شده و با بحران‌های گوناگون روبه‌رو است، اعلام کرده که با این رژیم به دنبال طراحی حمله نظامی به ایران است که بیشتر به لاف در غربت شباهت دارد. تکلیف اسرائیل در دو دهه گذشته، شکست‌های نظامی مکرر در قبال لبنان و غزه بوده و حتی اعتراف مقامات اسرائیل به اینکه بازدارندگی آن‌ها پوسیده است، با تکرار روبه‌رو است.

 

بحران ۲۰ میلیون مستاجر در ایران

تجارت: جمعیت اجاره نشین ایران به ۲۰ میلیون نفر رسیده است. این آمار را معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد و گفت: برآورد ما این است که ۶ میلیون خانوار مستاجر هستند و به عبارت دیگر ٢٠ میلیون نفر در ایران مستاجر هستند.هادی عباسی، معاون وزیر راه و شهرسازی این آمار را روز گذشته در مراسم رونمایی از سامانه ثبت رایگان قراردادهای اجاره مسکن اعلام کرد و هدف از راه اندازی این سامانه را کاهش هزینه موجران و مستأجران دانست. او گفته است: تا امروز چنین سامانه ای وجود نداشته و در فاز اول این سامانه بحث اجاره مسکن مطرح بوده که با تکمیل آن، قراردادهای خرید و فروش و ساخت و ساز هم به آن اضافه خواهد شد.به گزارش «تجارت» تعیین سقف اجاره و رونمایی از سامانه ثبت رایگان قراردادهای اجاره مسکن دو اقدام اخیر دولت برای کنترل بازار اجاره در روزهای پرتنش فصل جابه جایی مستاجران است. امسال هم دولت همانند سه سال گذشته عمل کرده و طبق این مصوبه موجران در تهران حق ندارند اجاره ها را بیشتر از ۲۵ درصد افزایش دهند همچنین در شهرستان‌ها هم مالکان حق ندارند بیش از ۲۰ درصد اجاره‌ اضافه از مستاجران دریافت کنند. حال آیا این دو اقدام دولت برای کنترل بحران اجاره نشینی ٢٠ میلیون نفر کافی است؟در همین زمینه فرشید ایلاتی کارشناس مسکن در گفتگویی با باشگاه خبرنگاران اجرای طرح انعقاد قرارداد اجاره در سامانه املاک و اسکان را بسیار موثری در کاهش هزینه های مستاجران دانسته و میگوید و در صورت اجرای کامل این روند بازار مسکن به سمت ثبات هدایت می شود.

 

ناتوبازی!

فرهیختگان: نشریه فارن‌پالیسی حین جنگ همه‌جانبه روسیه و اوکراین که در آستانه نشست آتی ناتو تشدید شده است، اعلام کرد نباید وعده عضویت در ناتو به کی‌یف داده شود.  این تحلیل در ادامه سخنان برخی سیاستمداران غربی است که اعتقاد دارند نباید فعلا به صورت رسمی و رودررو با روسیه وارد جنگ شد. بعد از حمله یک گروه شبه‌نظامی که دوشنبه از مرز اوکراین وارد منطقه «بلگورود» روسیه شدند، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه ۲۴ مه (چهارشنبه) تهدید کرد مسکو بسیار سخت و خشن به حملات بیشتر پاسخ خواهد داد. ارتش روسیه سه‌شنبه اعلام کرد شبه‌نظامیانی را که به بلگورود در منطقه مرزی روسیه حمله کردند، نابود کرده و بیش از ۷۰ شبه‌نظامی اوکراینی را کشته و سایرین را به داخل اوکراین بازگردانده است.  به گزارش «العربیه» به نقل از وزارت دفاع روسیه، شویگو گفت: ما به پاسخ دادن به این اقدامات شبه‌نظامیان اوکراینی به سرعت و بسیار سخت ادامه خواهیم داد. دست‌کم 8 غیرنظامی در حمله یک گروه شبه‌نظامی که دوشنبه از مرز اوکراین وارد منطقه بلگورود روسیه شدند، زخمی شدند. وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای بعد از این حمله اعلام کرد: رژیم کی‌یف که متحمل شکست در شهر آرتموفسک (باخموت) شده بود، اقدام به انجام اقدامات تروریستی علیه مردم غیرنظامی کرد. «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره حمله به منطقه بلگورود روسیه، بدون اشاره به گزارش‌ها درباره استفاده شبه‌نظامیان از تجهیزات نظامی آمریکا در این حمله گفت واشنگتن از حملات اوکراین به خارج از مرزهایش حمایت نمی‌کند. او با این حال تاکید کرد ارائه سلاح‌های بیشتر برای اوکراین از جمله جت‌های جنگنده اف۱۶ برای دولت آمریکا و متحدانش در اولویت قرار دارد.

 

جادوی سیاه «کتامین»

شرق: در بین مواد مخدر پودری که اسنیف می‌شود، کوکایین و هرویین شناخته‌شده هستند و شاید کمترکسی اسم کتامین را شنیده باشد، مگر در داروخانه‌های دامپزشکی. «پودر سفیده، اول باید با لبه کارت شیک بشه تا بعد اسنیف کنی» شنیدن نصف و نیمه همین جمله کافی است تا گوش‌هایم برای شنیدن بقیه حرف‌های دو پسر نوجوان تیز شود. «حالش با همه چیزهایی که تا حالا زدم فرق داره، کوک هم قاطیش داره، می‌برتت فضا، انگار داری شنا می‌کنی». به دو پسر نوجوان نزدیک شده و خودم را مشتاق مصرف این پودر سفیدرنگ نشان داده و می‌گویم که بعد از زدن ماشروم دنبال امتحان‌کردن یک توهم‌زای جدید هستم. با کمی تردید به من اعتماد می‌کنند و شماره ساقی‌شان را می‌دهند.کتامین به‌عنوان یک داروی بیهوشی در پزشکی و دامپزشکی کاربرد دارد. گاهی از کتامین برای درمان افسردگی در پزشکی استفاده می‌شود. اما به تازگی این ماده به شکل‌های تزریقی، استشاقی (اسنیف‌کردن) و خوراکی (مخلوط در نوشیدنی) به عنوان توهم‌زا، در بین جوانان مورد استفاده قرار گرفته و طرفدارانی پیدا کرده است. درست است که کتامین به‌عنوان یک غیرمخدر معرفی می‌شود اما مصرف آن در دوزهای پایین منجر به مشکلاتی چون سرگیجه، احساس جداشدن از بدن، لکنت زبان، نیستاگموس (حرکات تکراری و کنترل‌نشده چشم) مشکلات توجه، یادگیری و حافظه، توهم‌هایی در حد یک ساعت و مشکلات تنفس می‌شود.همچنین دوزهای بالا ممکن است منجر به اسپاسم یا ضعف عضلانی شود و مشکلاتی در تعادل، اختلالات و توهمات قوی بینایی و گفتاری ایجاد کند که توسط محرک‌های محیطی تشدید می‌شوند. کما و بیهوشی عمیق، توهم‌زایی و احساس خارج‌شدن از بدن(K-hole) یا تجربه نزدیک به مرگ، اغلب به عنوان اتفاق‌های خطرناک در دوزهای بالا گزارش شده است. گاهی اوقات، افراد از کتامین همراه با داروهای دیگر مانند ریتالین، آمفتامین، مت آمفتامین یا کوکایین استفاده می‌کنند که می‌تواند منجر به اوردوز یا مرگ شود.

 

چشمه‌ آب حیات

اطلاعات:همه چیز از درون خانه‌ها شروع می‌شود؛ مهر و محبت و عشق، حمایت و امنیت و هدایت، همدلی و همنوایی و همرازی.دختر و پسرِ امروز می‌توانند محصولی باشند از رقابت و کشش و کشاکش متقابل میان خانه و بیرون خانه. بیرون خانه، دنیای حقیقی‌است و فضای مجازی؛ درون خانه، دنیای آشتی واقعگرایانه میان کشش‌ها و کنترل‌ها؛ ساخت آلیاژی ماهرانه و مقاوم از جسم و روح دختران و پسران در برابر اکسیداسیون‌های زنگارزا و نفَس‌های ناپاک و هوس‌های بدرنگ از سوی نفوس بی‌باک و زهرهای خدنگ.گسست نسلی میان والدین و فرزندان، از یک‌سو امری است ناگزیر و لامحاله در گلوبالیسم و جهانی‌شدگی فرهنگی؛ و از دگرسو فرصتی است برای ارتقای دانش و بینش پدران و مادران، تا به بهانه‌ پرکردن این گسل‌ها از فرزندان خود جا نمانند و نیز فرزندان در ارتعاش این گسل‌ها تنها و بی‌یاور وا نمانند.…اما چگونه می‌توان این گسل‌ها را پر کرد؟۱- زبان همدلی:با هیجانات برون‌ریخته‌ فرزندان، نه لزوماً به گوش انکار یا شماتت، بلکه به سمع همدلی و همراهی و «شنیدن فعال» همراهی کنید. دختری که دلبسته‌ فلان گروه موسیقی کره‌ای یا هیجان‌زده‌ آن خواننده‌ رها از هنجار است، بدون تحکم و درشتی یا رویگردانی و یأس از او، نیازمند بیان خواسته و‌ تمایل خویش است؛ از چشم او به واقعه نظر کنید و زان پس با همزبانی و گام‌به‌گام با خود او، خواست‌هایش را تصحیح و‌‌ ویرایش کنید. اگر زیر بار نرفت چه؟ هیچ! دلسرد نشوید؛ پل ارتباطی کلام و نرمه‌ احساسی نوازش را تخریب نکنید و ادامه دهید؛ اگر همچنان نپذیرفت چه؟ فعلاً امتحان کنید! از همین اول ماجرا آیه‌ یأس نیاورید!۲ – همراهی با تفننات و تفریحات:برای اوقات فراغت فرزندان خود از پیش برنامه‌ریزی کنید و خود، فعالانه در آن برنامه‌ها شرکت کنید: مشارکت و حضور در جمع دوستانش؛ پیشقدم‌شدن در ارائه‌ تفریحات مورد اقبالش؛ گرم‌کردن جمع خانواده در مناسبت‌های دلخواهش مانند تولد و خرید و سفر و سورپرایز و…(نفسم از جای گرم درمی‌آید!)

 

به‌کلی از ذهنتان خارج کنید

همشهری:در میان توصیه‌های رهبرانقلاب برای سال آخر مجلس، یک انذار را با تعبیر«به‌کلی از ذهنتان خارج کنید» تاکید فرمودند و تصریح داشتند برای رأی آوردن در انتخابات بعدی، حرف نزنید و یا شعار ندهید.این توصیه برای سال آخر مجلس بسیار کلیدی و راه گشاست. خاطرم هست سال‌ها پیش احسان‌خاندوزی که امروز وزیر اقتصاد است، تعریف می‌کرد که بعد از رأی‌آوردن در مجلس، احمد توکلی نماینده باتجربه مجلس و از سابقه‌داران انقلاب به او و جمعی از نماینده‌ها توصیه کرده بود «فرض کنید این دوره، آخرین دوره نمایندگی است. با این فرض وارد مجلس شوید. گویی قرار نیست دور بعدی مجلس رأی بیاورید. پس در قیام و قعودتان در مجلس تنها و تنها به مصالح مردم و انقلاب فکر کنید.»از این منظر سال آخر مجلس، سال حساس‌تری است؛ به‌همین دلیل رهبرانقلاب فرمودند این مراقبت «مجاهدت» لازم دارد.اما این مجاهدت از چه جهت است؟اولا سال آخر، سال جبران قصور گذشته است. نباید این تلقی پیش بیاید که کارهای ناکرده اگر به جریان بیفتد ممکن است مجلس، متهم به کم‌کاری شود. مواردی شبیه ابعاد مختلف شفافیت و یا فضای مجازی وغیره.دوم اینکه سال آخر، سال کارهای بزرگ  مجلس است. یک نمونه برنامه هفتم توسعه است و نباید حمیت و جدیت گذشته کمرنگ شود که عوارض آن سال‌ها دامنگیر کشور و مردم می‌شود.

 

عجله برای نابودی

فرهیختگان:وضعیت در سرزمین‌های اشغالی به‌شدت روبه وخامت است. هرچند صهیونیست‌ها تلاش دارند آمار مهاجرت‌های معکوس از سرزمین‌های اشغالی را پنهان سازند، اما دشمنان رژیم براساس منابع خاص خود آمار خروج شهروندان صهیونیست را طی 4 سال اخیر تا 2 میلیون نفر تخمین زده‌اند. رژیم‌صهیونیستی بنابر حساسیت توازن جمعیتی در فلسطین اشغالی، اغلب جمعیت خود را به شمول خارج‌نشینان اعلام می‌کند. تا سال 2003، 750 هزار نفر از دارندگان شناسنامه رژیم درحالی در آمارهای جمعیتی محاسبه می‌شدند که تقریبا سکونتی دائم در خارج از رژیم داشتند. روند خروج دائمی از فلسطین یا همان «مهاجرت معکوس» پس از جنگ 33 روزه سال 2006 با لبنان و تقویت محور مقاومت به رهبری ایران افزایش بیشتری یافته است. مساله‌ای که نشان می‌دهد امروزه تعداد بیشتری نسبت به 750 هزار نفر سال 2003 در خارج از فلسطین حضور دارند. علی‌رغم تحولات امنیتی در داخل و پیرامون فلسطین اشغالی که عامل اصلی خروج دائمی صهیونیست‌ها از منطقه بوده است، امروزه تحولات سیاسی جامعه رژیم نیز به آن دامن زده است.  «اصلاحات قضایی»، «بازتعریف یهودیت»، «تغییر در نظام آموزشی»، «رشد جمعیت حریدیم‌ها»، «تلاش برای حل معضلات سیاسی با حملات ناکام به غزه با تبعات امنیتی بالا» ازجمله مواردی هستند که همانند موریانه درحال فرسودن جبهه داخلی رژیم هستند. دولت بنیامین نتانیاهو در دوره کنونی به دلیل حضور احزاب و اشخاص جنجالی افراطی، ویژگی‌هایی متفاوت نسبت به گذشته دارد. یکی از اقدامات «دسته جنجالی‌ها» طرح اصلاحات قضایی است که در آن راست‌گرایان حامی نتانیاهو از طریق دولت نفوذ بیشتری در دستگاه قضایی خواهند یافت؛ جایی که ادعا دارند یکی از دژها و بخشی از دولت عمیق چپ‌گرایان در رژیم است. مخالفان اما می‌گویند این اقدام علیه تفکیک قوا و اقدامی در راستای تبدیل رژیم به یک نظام دیکتاتوری است تا نتانیاهو و مفسدان راستگرا بتوانند از دست عدالت بگریزند.

 

تحلیل سیاسی هفته

جمهوری اسلامی:هفته‌ای که در آن قرار داریم، با مناسبت سالروز فتح خرمشهر همراه است؛ عملیاتی که 41 سال پیش تحت عنوان «بیت‌المقدس»، با رشادت و جوانمردی جوانان رزمنده به آزادی خرمشهر منجر شد. در این روزها قطعاً علاوه بر برنامه‌هایی که در مسیر معرفی این حادثه بزرگ در کارنامه هشت سال دفاع مقدس انجام می‌شود، بایستی از آثار و نتایج رشادت‌های جوانان غیوری که خون خود را برای آبیاری نهال انقلاب اسلامی نثار کردند، پاسداری نمود و جامعه را به گونه‌ای مدیریت کرد که اگر شهدای حماسه فتح خرمشهر در میان ما بودند، (که قطعاً حضور معنوی دارند) پاسخی برای کوتاهی در عملکردهایمان در مسیر شکوفایی و بالندگی انقلاب و پاسداری از کرامت‌های انسانی و رفتارهای اخلاقی داشته باشیم.در این هفته حمله تروریستی به پاسگاه مرزی ایران در منطقه سراوان باعث شهادت 6 تن از مرزبانان دلیر و جوانان سرافراز کشورمان شد. این حمله که از خاک پاکستان صورت گرفت بدین معناست که این همسایه شرقی به درستی به تعهدات مرزی خود و رعایت موارد حُسن همجواری توجه نکرده و قادر به کنترل مرزهایش نبوده و از این مرزها علیه همسایگان استفاده می‌شود لذا باید با استفاده از ابزارهای انتظامی و دیپلماتیک، امنیت لازم را در این مناطق برقرار کرد. حداقل توقعی که از دولت پاکستان می‌رود، اینست که قادر به تامین امنیت مرزها و کنترل مناطق داخلی این کشور از جولان تروریستها باشد.دیروز زنگ حرکت کاروان حج تمتع سال 1402 با اعزام نخستین کاروانها از تهران به مدینه نواخته شد و قرار است که امسال بیش از 87 هزار زائر به انجام حج تمتع موفق شوند. این کاروانها که صدها قافله دل همراه آنهاست امسال پس از عادی ‌سازی روابط تهران – ریاض به حج مشرف می‌شوند و عربستان پیش‌بینی کرده که امسال پس از سه سال محدودیت کرونا حدود دو میلیون زائر در مناسک حج تمتع شرکت کنند.

 

كمپيني براي «دادگاه علني»

اعتماد: پس از نزديك به هشت ماه زندان، بالاخره تاريخ دادگاه دو روزنامه‌نگار رسما اعلام شد. سه‌شنبه دوم خرداد همين امسال سخنگوي دستگاه قضا در نشست خبري‌اش جلسه دادگاه الهه محمدي و نيلوفر حامدي را به ترتيب ۸ و ۹ خرداد اعلام كرد و اين درحالي است كه براساس سخنان خانواده اين دو روزنامه‌نگار، خانواده و وكلا از طريق همين نشست خبري و پوشش رسانه‌اي از اين خبر اطلاع پيدا كردند و تا پيش از اعلام رسانه‌اي، متهمان، خانواده و وكلا از چنين تاريخي آگاه نبودند. اين البته تنها موضوع مورداعتراض متهمان، خانواده اين دو روزنامه‌نگار و وكلاي‌شان درباره اين پرونده نيست . اين گزارش اما نه به پرونده قضايي كه به خواسته‌اي عمومي و كارزاري شكل‌گرفته در دو، سه روز گذشته مي‌پردازد؛ خواسته «دادگاه علني.» اگرچه پيش از اعلام رسمي جلسه دادگاه اين دو روزنامه‌نگار و از يك ماه پيش و هنگام اعلام اتهامات خبرنگاران روزنامه‌هاي «شرق» و «هم‌ميهن»، جسته ‌و ‌گريخته خواسته رسيدگي شفاف و علني به اين پرونده از سوي چهره‌هاي سرشناس حوزه رسانه و سياست مطرح شده بود اما در دو روز گذشته و پس از مشخص‌ شدن زمان دادگاه، اين خواسته به صورتي جدي‌تر و به شكل يك كارزار و كمپين پيش رفته و در اين دو روز صدها كاربر شبكه‌هاي اجتماعي و ده‌ها چهره رسانه‌اي با ارايه توضيحاتي ضمن اعلام خواسته خود، دلايل چنين درخواستي را عنوان كردند. خانواده اين دو روزنامه‌نگار هم در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويند اين دو روزنامه‌نگار سرشناس حوزه اجتماعي در دوران كاري خود جز براي شفافيت و بهبود شرايط ايران كاري انجام ندادند و حالا تحقق خواسته‌ رسيدگي شفاف و علني به پرونده اتهامي آنها هم مي‌تواند در راستاي كار حرفه‌اي آنها باشد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.