خطیب جمعه:قضاوت مردم شاخص شناخت انسان‌های صالح است

خطیب نمازجمعه تهران با اشاره به بازگشت غرورآفرین ناوگروه ۸۶ و دریانوردی به دور کره زمین گفت: پیمایش ۶۵ هزار کیلومتر و ۴ بار عبور از خط استوا، دانش و تخصص و شجاعت و ظرفیت استثنایی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران را در برابر نگاه جامعه جهانی قرار داد.

به گزارش شهروند آنلاین،حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، امروز پنجم خرداد در خطبه اول نماز جمعه تهران با دعوت نمازگزاران به در پیش‌ گرفتن مسیر تقوا اظهار کرد: حضرت علی (ع) خطاب به مالک فرمودند: «ای مالک تو در جایگاه اداره امورات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی قرار گرفته‌ای و آگاه باش که قبل از تو حاکمان ظالم و عادل در این سرزمین حکومت کرده اند.

او خطاب به حاکمان کشور افزود: پیامبر الهی حضرت یوسف (ع) مدیریت اقتصادی، فرهنگی و نظامی مصر را در دست داشت و تحولات عظیمی را در آنجا خلق کرد، ولی در مقابل فراعنه هم در این کشور حکومت کردند، حکومت‌هایی که نماد ظلم و ستم بودند؛ بنابراین تو با این تاریخ عظیم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی روبه‌رو هستی و باید از آن درس بیاموزی.»

خطیب جمعه تهران تصریح کرد: قدرت‌هایی از شرایط مطلوب برخوردارند که در مسیر حق و عدالت قدم بگذارند. امروز مردم همانطور که حاکمان قبلی را مورد نقد قرار می‌دهند حاکمان فعلی‌شان را هم نقد می‌کنند. قضاوت مردم شاخصی است برای شناخت انسان‌های صالح. باید نگاه عمومی را رصد کرد و با تحلیل و تبیین نقد دیگران، خویشتن را اصلاح کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد ادامه داد: رمز موفقیت حاکمان، مدیران و آحاد مردم آراستگی به عمل صالح است؛ مهمترین ویژگی عمل صالح پشتوانه علمی و معرفتی و ایمانی فرد است. ایمان و عمل صالح با هم پیوند خورده‌اند و معرف پشتوانه عمل صالح هستند و راه موفقیت انسان در همه حوزه‌های حیات، آراستگی به عمل صالح است.

او اضافه کرد: عملی که از بالاترین پشتوانه علمی و معرفتی برخوردار است و عملی که در آن با معرفت و دانش می‌توان تقرب به خدای متعال را به جا آورد آن عمل از صلاحیت و شایستگی بیشتری برخوردار می‌شود.

خطیب جمعه تهران تاکید کرد: آنچه انسان را تهدید می‌کند و راه را برای سلوک عاقلانه و عادلانه دشوار می‌کند هوا و هوس انسان است، در جنگ بین عقل و هوای نفس نباید زمام عقل را به دست بی‌کفایت هوای نفس سپرد. باید اعمال صالح را رصد و تبیین کنیم و خودمان را به عمل صالح آراسته کنیم و از آنچه که مورد امضای عقل نیست دوری کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد ادامه داد: نفس، دشمن نخست انسان است و باید آن را به وسیله عقل پرورده شده با وحی، به کنترل درآورد. راه آراستگی به کمال و رضایت جامعه این است که خدا را مشاهده کنیم و در محضر او مرتکب اشتباه نشویم.

او اظهار کرد: به هر میزان معرفت انسان به نفس و خدای متعال افزایش پیدا کند مراقبه او بیشتر می‌شود. انسان‌هایی که نفس خود را بیشتر می‌شناسند مراقب هستند تحت کنترل هوا‌های نفسانی قرار نگیرد.

خطیب موقت جمعه تهران اضافه کرد: همانطور که قدرت سرمایه بزرگی است و مسیر سعادت را هموار می‌کند به همان اندازه هم خطر بزرگی محسوب می‌شود، اگر قدرت در اختیار افراد گناهکار قرار گیرد مسیر حرکت انسان را منحرف می‌کند.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به اهمیت علم اظهار کرد: علم، این گوهر والا اگر در دستان آلوده به گناه قرار بگیرد راه را برای طغیان هموار می‌کند و مسیر حرکت انسان را منحرف خواهد کرد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در خطبه دوم با اشاره به بازگشت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش به وطن گفت: در هفته‌ای که گذشت با رویداد‌های مهمی مواجه بودیم که یکی از آنها در ارتش جمهوری اسلامی ایران به ویژه نیروی دریایی راهبردی و اقتدارآفرین اتفاق افتاد و آن ایفای ماموریت شایسته ناوگروه ۸۶ برای حرکت اقتدار آفرین و پیمایش کره زمین بود.

ناوگروه ۸۶ دانش و ظرفیت استثنایی ایران را در برابر نگاه جامعه جهانی قرار داد

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد ادامه داد: در این حرکت اقتدارآفرین، ناوگروهی که نماد دانش و تخصص و فناوری دانشمندان و فرهیختگان ایرانی در ناوشکن دنا بود، پیمایش ۶۵ هزار کیلومتر و ۴ بار عبور از خط استوا، دانش و تخصص و شجاعت و ظرفیت استثنایی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران را در برابر نگاه جامعه جهانی قرار داد.

او تاکید کرد: قدرت دریایی مجموعه‌ای از قابلیت‌های وابسته به دریاست که بتواند کنترل آب‌ها و منابع حیاتی در دریا را در اختیار داشته باشد و از دسترسی دشمنان به آنها جلوگیری کند. هدف سیادت دریایی است و امروز نیروی دریایی جمهوری اسلامی در این جایگاه قرار گرفته است.

خطیب نماز جمعه تهران اضافه کرد: حضور با اقتدار در اقیانوس‌های هند، آرام و اطلس و نیز عبور از تنگه مهم ماژلان واقعاً بی‌نظیر واستثنایی است. برای این اقتدارآفرینان و نیز فرمانده هوشمند نیروی دریایی و دریانوردان ناوشکن دنا از خدای متعال عزت و اقتدار مسالت داریم.

او درباره سالروز آزادسازی خرمشهر تأکید کرد: در عملیات بیت‌المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد شاهد حضور و مشارکت ارتش و سپاه بودیم و این دو توانستند بیش از پنج هزار کیلومتر از اراضی کشورمان را که در اشغال دشمن بود آزاد کنند و این آزادی مقدمه آزادسازی جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ میلادی شد و این اقدام راه را برای خلق قدرت در جهان اسلام هموار کرد و سنگ بنای سلسله پیروزی‌های جبهه مقاومت را در برابر رژیم صهیونیستی بنا کرد.

خطیب جمعه تهران اضافه کرد: می‌توان از پیروزی مقاومت در سال ۲۰۰۰ به عنوان نقطه آغازین تحمیل شکست‌های هولناک بر رژیم صهیونیستی یاد کرد و این حرکت بدون تردید اصلی‌ترین پیامد سیاست خارجی ایران است که مبتنی بر مقابله سازمان‌یافته با منافع نامشروع و زیاده‌خواهی آمریکا و نظام سلطه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با قدردانی از دولت برای سیاست خارجی تحکیم نگاه به شرق و تحکیم روابط با همسایگان، گفت: این راهبرد یکی از راهبرد‌های سازنده محسوب می‌شود و به همین دلیل از دولت سیزدهم تشکر می‌کنم.

او با ارائه چند پیشنهاد به دستگاه سیاست خارجی افزود: نظم جهانی در حال ظهور، نقش‌آفرینی ایران در جهان و دیگر موارد باید در دستور کار دستگاه سیاست خارجی قرار گیرد. رصد درست و دقیق تحولات، استفاده صحیح از فرصت‌ها، ایفای نقش در ساختار سیاسی و فرهنگی جهان، افزایش ظرفیت‌ها و ارتقا و تثبیت جایگاه ایران اسلامی در جهان اسلام و منطقه از مسائل کلیدی محسوب می‌شوند و همیشه رهبر انقلاب بر آن تأکید داشتند.

خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: در برابر غرب و آمریکا بن‌بست‌های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی قرار دارد و دیگر آمریکا تنها ابرقدرت جهان نیست و جهانی شدن اقتصاد نتوانسته است چهارچوبی برای حکمرانی جهانی به وجود آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد ادامه داد: سفرای جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی؛ هویت فرهنگی، انقلابی و اسلامی خویش را حفظ کنند و آن را ارتقا بخشند. این اصالت فرهنگی و شخصیتی باید در بینش، روش، منش، سخن و ادبیات سفرای جمهوری اسلامی ایران بسیار برجسته و مؤثر، مشاهده شود و مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد.

او اضافه کرد: پرچم حق باید همیشه برافراشته باشد و کسانی که می‌توانند این پرچم را در سراسر عالم بر دستان مقتدر خویش حمل کنند شخصیت‌هایی بصیر و آراسته به علم و تصمیمات صحیح هستند.

خطیب جمعه تهران تاکید کرد: باید پیوند‌های فرهنگی، دینی، اجتماعی و اقتصادی ملت ایران را با کشور‌های منطقه و مسلمان تقویت کنیم. ما یک امت هستیم و کوتاه کردن دست بیگانگان از منطقه از راهبردهی اصلی جمهوری اسلامی ایران است.

حجت‌الاسلام و المسلمین گفت: روابط گسترده سیاسی و فرهنگی با بغداد، مسقط و دوحه و ارتقای سطح روابط تهران و ریاض می‌تواند نقش مهمی در ارتقای سازمان همکاری‌های اقتصادی خلیج فارس ایفا کند و همچنین مسیر را برای ارتقای همکاری‌های امنیتی هموار کند.

او اضافه کرد: تعامل با همه کشور‌های جهان متناسب با نگاه آنها به جمهوری اسلامی ایران موجب رفع تهدیدات علیه کشورمان خواهد شد و این موضوع باید در دستورکار دستگاه دیپلماسی کشور قرار داشته باشد.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: دیپلماسی اقتصادی از مهمترین اصولی است که باید نسبت به آن پایبند بود، چون توانمندی اقتصادی نقش مهمی در سیاست خارجی دارد و اقتصاد رکن اساسی سیاست خارجی محسوب می‌شود. باید میان عناصر اقتصاد ملی با اقتصاد بین‌الملل پیوند عقلانی برقرار شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد تأکید کرد: تحکیم پیوند با قرآن و حمایت از ملت فلسطین از مهمترین عنایات الهی است که آرزو داریم حجاج ایرانی این موضوعات را در دستور کار خود قرار دهند./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.