مسکو دیپلمات‌های آمریکایی را احضار کرد

وزارت خارجه روسیه با احضار دیپلمات‌های آمریکایی، به اظهارات یک مقام کاخ سفید درباره حمله به قلمرو روسیه اعتراض کرد.

به گزارش شهروند آنلاین به نقل از اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه روز جمعه دیپلمات‌های ارشد سفارت آمریکا در مسکو را احضار و اعتراض شدید کرملین به اظهارات اخیر جیک سالیوان، مشاور امنیتی کاخ سفید درباره حمله به قلمرو روسیه را به آنها ابلاغ کرد.

سالیوان در ۲۱ ماه می گفته بود که به کی‌یف اجازه نمی‌دهد قلمرو روسیه را با سلاح‌های غربی هدف قرار دهد اما کریمه را بخشی از قلمرو این کشور نمی‌داند.

بیانیه وزارت خارجه روسیه، اظهارات سالیوان را تایید حمله اوکراین به جمهوری کریمه و منطقه بلگورود و غیرقابل قبول ارزیابی کرد.

این بیانیه افزود: تامین تسلیحات و تجهیزات مورد نیاز نظامیان اوکراینی توسط پنتاگون، مزورانه و دروغ بودن ادعاهای مقامات آمریکایی درباره تشویق نکردن اوکراین به حمله به روسیه را روشن می‌کند.

وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: آمریکا از دیرباز یکی از طرف‌های جنگ اوکراین بوده و اقدامات خصومت‌آمیز واشنگتن موجب شده تا روابط مسکو-‌واشنگتن به یک وضعیت خطرناک و بحرانی با تبعات نامعلوم برسد. زمانش فرارسیده که آمریکا بفهمد هرگونه تجاوز به خاک روسیه، با پاسخ جدی مسکو مواجه خواهد شد.

به گزارش ایرنا، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در نشستی با رهبران گروه هفت در هیروشیما گفت که واشنگتن از تلاش‌های بین‌المللی برای آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با جنگنده‌های مدرن از جمله هواپیماهای اف-۱۶ حمایت خواهد کرد.

از اوایل اسفندماه ۱۴۰۰ با عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین، این بحران بزرگ در عرصه بین‌المللی رقم خورد؛ بحرانی که باوجود گذشت حدود ۱۵ ماه از عمر آن اما نشانه‌ای از کاهش تنش به چشم نمی‌خورد.

در این میان هر روزه شاهد تشدید تسلیح اوکراین با سلاح‌ها و جنگ‌افزارهایی هستیم که بر وسعت و دامنه بحران می‌افزایند. در تازه‌ترین مورد، گفته می‌شود که کاخ سفید در میانه فشارها از سوی کنگره و شرکای واشنگتن بر سر ارائه تسلیحات پیشرفته آمریکایی به اوکراین، به متحدان اروپایی خود برای انتقال جنگنده‌های اف- ۱۶ به کی‌یف چراغ سبز نشان داده‌ است.

در این ارتباط شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به نقل از منابع آگاه گزارش داده که دولت جو بایدن در هفته‌های اخیر با مخابره پیام به متحدان اروپایی خود، اعلام کرده است که واشنگتن به آنها اجازه صدور جنگنده‌های اف-۱۶ را می‌دهد./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.