اسدالله اسدی به تهران بازگشت

اسدالله اسدی دیپلمات زندانی کشورمان در بلژیک آزاد شد.

به گزارش شهروند آنلاین،​این دیپلمات کشورمان با تحمل بیش از ۵۸ ماه حبس در بلژیک آن هم با اتهام واهی تلاش برای بمب‌گذاری در نشست گروهک تروریستی منافقین در پاریس عصر امروز به ایران بازگشت.

وزرات امور خارجه و قوه قضائیه کشورمان در طول این مدت ضمن رایزنی با مقامات بلژیکی، بازداشت و زندانی شدن اسدی دبیر سوم سفارت کشورمان در اتریش را نقض مصونیت دیپلماتیک و محاکمه او را که به صدور حکم ۲۰ سال زندان برای این دیپلمات کشورمان انجامید، بدعتی غیرقابل قبول خواندند.

سال گذشته و باوجود کارشکنی‌های متعدد منافقین، اما با مذاکرات پی درپی مقامات قضائی ایران و بلژیک، قانون معاهده انتقال محکومان بین دو کشور منعقد شد تا راه بازگشت دیپلمات کشورمان به ایران هموار شود.

کاظم غریب آبادی دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان که برای استقبال از اسدی به فرودگاه رفته بود گفت: بعد از تلاش‌های گسترده شاهدحضور آقای اسدی هستیم و بابت آزادی ایشان خوشحالیم.

دبیر ستاد حقوق بشر ایران تاکید کرد: در قضیه آقای اسدی حقوق بین‌الملل بسیار نقض شد؛او دیپلمات کشورمان در سفارت ایران در اتریش بود وطبق اصول بین‌الملل و کنوانسیون ۱۹۶۱ ناظر بر روابط دیپلماتیک نمی‌توان دیپلمات‌ها را بازداشت کرد به ویژه اگر در یک کشور ثالث باشند یا درحال بازگشت به محل ماموریت خود باشند و آقای اسدی هم دقیقا همین وضعیت را داشتند.

غریب‌آبادی خاطرنشان کرد: این مساله یعنی هم حکم بازداشت دولت بلژیک و هم دستگیری او در آلمان و هم حکم لغو مصونیت دیپلماتیک ایشان توسط دولت اتریش خلاف ضوابط و اصول حقوق بین‌الملل است./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.