اینجا ایران است؛ آزاد عاشقی می‌کنیم!

روایت «شهروند» از زندگی یک زوج با دو مذهب به مناسبت هفته وحدت

«ازدواج‌های خاص‌ و متفاوت» یکی از سوژه‌های پرطرفدار این روزهای شبکه‌های ‌‌اجتماعی است؛ مثلا ازدواج‌های آقازاده‌های سیاسی و هنرمندان یا ازدواج‌های زوج‌های سالخورده و کهنسال ازجمله سوژه‌هایی است ‌که با واکنش‌های کاربران فضای مجازی روبه‌رو شده است. اما دسته دیگری از ازدواج‌های پرطرفدار فضای ‌مجازی ازدواج با فرهنگ‌ها و باورهای مختلف است؛ ازدواج افراد با دو ملیت متفاوت یا مثلا ازدواج افراد با عقاید دینی مختلف.

ازدواج فرد مسلمان با فردی غیرمسلمان از نگاه اسلامی قواعد و شرایط خاصی است؛ اما یکی از مصادیق ازدواج که در جامعه ما ملموس‌تر است، ازدواج و زندگی بین شیعیان و اهل سنت است؛ ازدواج دختری سنی‌مذهب با پسری شیعه‌مذهب یا بالعکس.

یک اتفاق پرتکرار
اگر چه در میان برخی از کاربران فضای ‌مجازی ازدواج بین یک فرد شیعه و اهل سنت ازدواجی متفاوت است اما این اتفاق در بسیاری از شهرهای کشورمان دیده می‌شود. با توجه به اینکه در بخشی از مناطق غربی و جنوبی کشور بسیاری از مسلمانان اهل سنت در میان شیعیان زندگی می‌کنند، این موضوع در میان آنها بسیار قابل مشاهده است. شیعیان و مسلمانان اهل سنت در این شهرها کنار هم درس ‌می‌خوانند، کشت و کار می‌کنند و حتی به خواستگاری هم می‌روند و ازدواج می‌کنند.
ما «عاشقی» را بلدیم!

محمد ملکی یکی از ساکنان شهر گَله‌دار در جنوب استان فارس است. او در مورد ازدواج اهل سنت و شیعیان به «شهروند» می‌گوید: «در شهر ما این یک اتفاق عادی است. پدربزرگم اهل سنت و مادربزرگم شیعه بود. ما همان ‌طور که با هم کار می‌کنیم، با هم درس می‌خوانیم و با هم زندگی هم می‌کنیم. بلدیم عاشقی کنیم. اینجا ایران است کشورمان؛ ما آزاد عاشقی می‌کنیم.»

یک زندگی پایدار

بهناز مالکی و آرش خراشادیزاده یکی از زوج‌های پرتکرار در شهر زاهدان هستند که با دو مذهب متفاوت ١٣‌سال است در کنار هم زندگی می‌کنند. آرش شیعه و خانم مالکی اهل سنت است.

آرش خراشادیزاده در مورد نحوه آشنایی خود و همسرش می‌گوید: «با آنکه یک رابطه خویشاوندی و آشنایی قدیمی بین ما بود اما آشنایی ما در دانشگاه اتفاق افتاد. در همان لحظه اولِ انتخابم خانواده‌ام همسرم را به خوبی پذیرفتند و تا حالا دوستش داشته‌اند و دارند. همسرم بهناز یکی از محبوب‌ترین افراد در خانواده ماست.»

او ادامه می‌دهد: «زندگی ما بر پایه عشق و دوست‌داشتن شکل گرفته و تا الان هم به لطف خدا و مهربانی‌های همسرم پایدار بوده است.» به نظر آقای خراشادیزاده تفاوت مذهبی ابدا مانع و محدودیتی در نحوه و سبک زندگی آ‌نها ایجاد نکرده است.

او در مورد علاقه خود به همسرش به «شهروند» می‌گوید: «من عاشق بهناز هستم و اعتقاداتش هم برایم محترم است. بهناز فرشته‌ای است که به اذن خداوند بر زندگی من نازل شده است.»

آرش به رابطه بادوامش با بلوچ‌های منطقه سیستان‌وبلوچستان نیز اشاره دارد: «من بلوچ‌های این سرزمین را از صمیم قلب دوست دارم. بهترین روزهای زندگی‌ام را با مردم سیستان‌وبلوچستان بودم. مردمانی را دیدم که صفا و مهربانی‌شان بی‌مثال است. انسان‌هایی که خالصانه محبت می‌کنند و تزویر و ریا در کارشان نیست. وقتی با صداقت آنها مواجه می‌شوی، چاره‌ای جز دوست‌داشتن‌شان نداری. زیباترین لبخندهای دنیا بر لب‌های مردمان اینجا و به‌خصوص کودکان‌شان جاری‌ است. پس به دنبال تفاوت مذهبی نباشید که فراتر از تفاوت‌ها اهمیتِ تفاهم‌هاست.»

زندگی همراه با آرامش

حالا حاصل ازدواج عاشق شهر زاهدان دو پسربچه شیرین است. بهناز مالکی همسر آرش خراشادیزاده از آنها به‌ عنوان هدیه‌های الهی یاد می‌کند. خانم مالکی اهل سنت و در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشغول به کار است و بیشتر وقت و تلاش خود را برای رشد کودکان و نوجوانان این استان گذاشته است.

او هم به «شهروند» در مورد رابطه خود و همسرش می‌گوید: «ما در زندگی مشترک‌مان بر تفاوت‌های همدیگر تکیه نمی‌کنیم به دنبال یک زندگی پر از آرامش هستیم. خدا را شکر در این سال‌ها این آرامش را داشته‌ایم و اگر قرار بر این بود که به تفاوت‌ها توجه کنیم، آرامش جایی در زندگی ما نداشت.»

خانم مالکی ‌ادامه می‌دهد: «بهترین تفریح‌مان در کنار هم بودن‌مان است. حتی انجام کارهای روزمره زمانی که در کنار هم هستیم به نوعی تفریح حساب می‌شود. برای من لذتبخش‌ترین کار این است که برای همسرم کتاب بخوانم و او هم با دل و جان حتی اگر آن کتاب را دوست نداشته باشد، گوش می‌دهد. اشتراک‌هایمان روزبه‌روز بیشتر می‌شود. من بهترین هدیه‌ام را که یک انگشتر زیباست از آرش گرفته‌ام و تمام اینها اشتراکات زیبای زندگی ماست.»

او در پایان می‌گوید: «فعالیت‌های مذهبی هر کدام از ما مربوط به خود ماست و هیچ تغییری در مسائل و فعالیت‌های مذهبی ما نسبت به پیش از ازدواج‌مان ایجاد نشده است.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.