مربیگری تیم ملی؛ بدون تاریخ، بدون امضا! 

فدراسیون فوتبال اعتقادی به امضای قرارداد با کادر فنی ندارد

فاطمه ابراهیمی| با گذشت حدود سه ماه از اعلام نام امیر قلعه‌نویی به عنوان سرمربی تیم‌ملی فوتبال بزرگسالان و بعد از گذشت حدود 10 روز از انتخاب رضا عنایتی و البته مدتی طولانی از اعلام سرمربیگری سایر تیم‌های ملی، فدراسیون هنوز اقدامی برای امضای قرارداد با آنها انجام نداده و به صورت مکتوب قراردادی در بایگانی وجود ندارد.

***

 بیست‌ویکم اسفندماه سال گذشته بود که در جلسه انتخاب برترین‌های سال فوتسال، مهدی تاج، امیر قلعه‌نویی را رسما به عنوان سرمربی تیم‌ملی بزرگسالان اعلام کرد. حالا اما حدود 80 روز از آغاز فعالیت قلعه‌نویی در تیم‌ملی ایران می‌گذرد و این مربی همچنان قراردادی با فدراسیون به امضا نرسانده است. اما قلعه‌نویی تنها مربی فدراسیون نیست که تا این لحظه بدون قرارداد مشغول فعالیت است. سایر مربیان تیم‌های ملی زنان و مردان در رده‌های مختلف نیز به همین منوال کار می‌کنند که این روش کاری، در هیچ نقطه از جهان مرسوم نیست. چراکه تمامی مربیان باشگاهی و ملی، با توجه به مدت قراردادشان برای آینده تیم برنامه‌ریزی می‌کنند، اما گویا در فدراسیون ایران همه چیز به شیوه سنتی سال‌های قبل و بدون قرارداد رسمی دنبال می‌شود. پیش از این به یاد می‌آوریم که در سال‌های گذشته، همواره این انتقاد به فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها وارد بود که چرا با مربیان قراردادهای کوتاه‌مدت بسته می‌شود، اما حالا می‌بینیم که چند سالی است همان قراردادهای کوتاه‌مدت هم کنار گذاشته شده و احتمالا هر دو طرف ماجرا به همان توافق لفظی اکتفا می‌کنند.

ژنرال و آینده نامعلوم در تیم‌ملی!

با گذشت حدود 80 روز از انتصاب امیر قلعه‌نویی به عنوان سرمربی تیم‌ملی بزرگسالان، هنوز قراردادی مابین طرفین (فدراسیون فوتبال و قلعه‌نویی) عقد نشده است. ژنرال که از 21 اسفندماه به طور رسمی کارش را با تیم‌ملی آغاز کرده است، در طول این مدت یک اردوی تدارکاتی و انجام دو دیدار تدارکاتی در فروردین‌ماه با هدایت قلعه‌نویی انجام شده است که در آن مسابقات، ایران در سوم فروردین با روسیه به نتیجه یک بر یک رسید و در هشتم همین ماه نیز با نتیجه دو بر یک از سد کنیا گذشت. با این اوصاف، چیزی حدود 6 ماه تا آغاز جام‌ملت‌های 2023 قطر نیز مانده است و بعد از انجام دیدار فینال جام‌حذفی بین دو تیم استقلال و پرسپولیس، قلعه‌نویی باید به فکر برپایی اردوی ملی باشد، اما این مربی تا این لحظه قراردادی را با فدراسیون به امضا نرسانده است و مشخص نیست برنامه‌ای برای تیم‌ملی در روزهای آتی خواهد داشت یا خیر. ضمن اینکه همچنان درخصوص مدت قرارداد این مربی نیز گمانه‌زنی‌های بسیاری می‌شود. عده‌ای بر این باورند که ژنرال تنها تا پایان مسابقات جام ملت‌ها روی نیمکت تیم‌ملی خواهد ماند و عده‌ای دیگر، فارغ از نتیجه‌ای که در مسابقات جام‌ملت‌ها برای ایران حاصل خواهد شد، قرارداد ژنرال را تا پایان جام‌جهانی 2026 می‌دانند. تمام این شبهات زمانی برطرف خواهد شد که فدراسیون فوتبال ایران قرارداد رسمی با این مربی امضا کند و درباره جزئیات آن در رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شود.

ماجرای عجیب صمد، بدون قرارداد اخراج شد!

اگرچه ماجرای عدم عقد قرارداد با مربیان ملی تقریبا عادی شده است، اما ماجرای صمد مرفاوی در نوع خود منحصربه‌فرد است. مرفاوی که درست یک سال قبل در تاریخ 31خردادماه سال 1401 به عنوان سرمربی تیم جوانان انتخاب شد، بدون عقد قرارداد به مسابقات جام ملت‌های آسیا اعزام شد و در مرحله یک‌چهارم نهایی برابر عراق با نتیجه یک بر صفر شکست خورد. همین موضوع باعث شد فدراسیون فوتبال تصمیم به قطع همکاری با این مربی باتجربه بگیرد، اما نکته جالب توجه این است که مرفاوی در تمام این مدت هرگز با فدراسیون قراردادی نداشته است و عزل این مربی عملا مفهومی نداشته است! البته که او مبالغی را از فدراسیون فوتبال بابت حقوق و البته پاداش دریافت کرده که همه اینها بدون داشتن قرارداد بوده است.

شمسایی همچنان منتظر جلسه هیات رئیسه!

وحید شمسایی، سرمربی تیم‌ملی فوتسال ایران، که در 22 دی‌ماه سال 1400 به جای ناظم الشریعه، سکان هدایت این تیم را به عهده گرفت، در وهله اول قرارداد یک‌ساله با تیم‌ملی به امضا رساند، اما این مربی نیز مانند مربیان دیگر ملی در دوره مهدی تاج قراردادی را با فدراسیون عقد نکرده است. شمسایی که در آخرین اظهارنظرش، حدود سه هفته پیش اعلام کرده بود منتظر بازگشت مهدی تاج از عربستان است تا درباره تمدید قرارداد با او توافق نهایی حاصل شود و سپس این قرارداد به موافقت اعضای هیأت رئیسه برسد، همچنان با فدراسیون قراردادی امضا نکرده است تا او هم به جمع مربیان بدون قرارداد فدراسیون اضافه شود.

عنایتی عکس دارد، اما قرارداد نه!

ماجرای انتخاب سرمربی تیم‌ملی امید هم در نوع خودش جالب توجه است. تیمی که هر چهار سال یک بار با خودش ناکامی به همراه دارد و حدود نیم قرن است رنگ المپیک را ندیده است. تیم‌ملی امید ایران که مدت‌ها بود سرمربی نداشت و در ماه‌های اخیر، به‌ویژه بعد از انتصاب امیر قلعه‌نویی به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی بزرگسال، گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد انتخاب سرمربی جدید این تیم مطرح می‌شد، بعد از کش‌وقوس‌های فراوان و مطرح‌شدن نام‌های زیادی مانند مجتبی حسینی، محمد ربیعی، افشین قطبی و … صاحب سرمربی شد و در تصمیمی بحث‌برانگیز، رضا عنایتی به عنوان سرمربی تیم امید ایران برگزیده شد. عنایتی اگرچه بلافاصله بعد از انتخاب به عنوان مربی تیم المپیک ایران در اولین اقدام به مرکز PEK سر زد و عکس‌های آن هم در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد، اما بعد از گذشت حدود 10 روز از انتخابش، همچنان با فدراسیون قراردادی امضا نکرده است تا فعلا به عنوان سرمربی امید ایران فقط عکس بگیرد!

سلیمانی، عجیب‌ترین سرمربی تاریخ ایران!

یکی از عجیب‌ترین مربیان فدراسیون فوتبال فروزان سلیمانی است، مربی که حدود دو سال گذشته بدون عقد هیچ قراردادی هدایت تیم‌ملی فوتسال زنان را برعهده گرفت و با این تیم به مسابقات کافا نیز اعزام شد. اما در شروع فصل سوپرلیگ فوتسال زنان، سلیمانی هدایت تیم حفاری اهواز را به عهده گرفت تا عملا با توجه به قوانین و مصوبات فدراسیون فوتبال، دیگر او را به عنوان سرمربی تیم‌ملی نداریم، چراکه براساس این مصوبات، سرمربی تیم‌ملی نمی‌تواند همزمان سرمربی یک تیم باشگاهی هم باشد. اما در کمال ناباوری شاهد بودیم که چند ماه بعد و دوباره در زمان اعزام تیم‌ملی فوتسال زنان ایران به مسابقات کافا، از نام فروزان سلیمانی به عنوان مربی تیم‌ملی فوتسال زنان ایران پرده‌برداری شد. نکته عجیب ماجرا این است که در تمام این مدت که حدود دو سال می‌شود، فروزان سلیمانی هرگز قراردادی با تیم‌ملی به ثبت نرسانده است!

از قرارداد سه ماهه تا مربیگری بدون قرارداد در فوتبال زنان

حدود دو سالی می‌شود که بعد از برکناری مریم ایراندوست، هدایت تیم‌ملی فوتبال بزرگسالان زنان به عهده مریم آزمون است. آزمون فقط یک بار قراردادی به مدت سه ماه با فدراسیون عقد کرده و در طول این مدت بدون قرارداد روی نیمکت تیم‌ملی نشسته است. این درحالی است که او هم مانند سایر مربیان به همراه تیمش به مسابقات کافا و همچنین مسابقات مهم مقدماتی المپیک پاریس اعزام شده که از قضا نتایج درخشانی هم در این مسابقات برای تیم‌ملی به ارمغان آورده است، اما همین نتایج خوب با تیم‌ملی زنان و صعود به جمع 12 تیم برتر آسیا هم سبب نشده قرارداد این مربی با فدراسیون به امضا برسد.

تیم‌های پایه هم اوضاع بهتری ندارند!

اما در رده‌های پایه زنان و مردان هم اوضاع بهتر از رده بزرگسالان نیست. حسین عبدی، علی دوستی‌مهر، مریم جهان‌نجاتی و شادی مهینی، سرمربیان رده‌های پایه فوتبال ملی ایران هستند که مدت‌هاست بدون ثبت قرارداد با فدراسیون تعامل می‌کنند.

اصولی: برای ثبت قراردادها درگیر فرآیندهای اداری هستیم!

اما برای واکاوی اینکه چرا قرارداد سرمربیان تیم‌ملی ثبت نمی‌شود، ذکر چند نکته ضروری است. اول اینکه بعد از توافق طرفین، طی‌شدن مراحل اداری برای تهیه قرارداد الزام‌آور است و سپس این قرارداد باید به تایید اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال برسد و با توجه به عدم تشکیل جلسات هیأت رئیسه در زمان مقرر شده، معمولا ثبت این قراردادها به تعویق می‌افتد. ضمن اینکه با توجه به شرایط نابسامان اقتصادی و بلوکه‌شدن پول‌های فدراسیون فوتبال در فیفا و کنفدراسیون آسیا، فدراسیون هم عجله‌ای برای ثبت قراردادها ندارد و در واقع از این تعویق استقبال می‌کند. در همین خصوص چندی پیش احسان اصولی، سخنگوی فدراسیون فوتبال، گفته بود: «در مورد سازوکار قرارداد و برخی الزاماتی که وجود دارد، رئیس فدراسیون نظر خواهد داد. هنوز چیزی نهایی نشده است و تاکنون بیشتر تمرکز ما روی سرمربی تیم‌ملی امید بود. قراردادها فرآیند اداری دارد. همه سرمربیان باید این فرآیند را طی کنند و به‌زودی قرارداد تمام آنها امضا و ابلاغ خواهد شد.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.