نمره قبولی در « ایران هلث »

توانایی‌ها و امکانات تولیدی شرکت‌های وابسته   هلال‌احمر در نمایشگاه تجهیزات پزشکی چشمگیر است

بیست‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات پزشکی،  دارویی و آزمایشگاهی ایران هلث در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با حضور جمعی از متخصصان و فعالان این حوزه دایر است و سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر مانند دوره‌های گذشته با نمایش توانمندی‌های خود در عرصه‌های مختلف تولید دارو، تجهیزات پزشکی، بخش بازرگانی و… در این نمایشگاه شرکت کرده است. به‌گفته علیرضا عسگری، رئیس سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر، این سازمان در حالی کنار شرکت‌های تولید‌کننده تجهیزات پزشکی کشور حضوری پررنگ و قوی داشت که بخش قابل‌توجه تولیدات این مجموعه دربرگیرنده محصولاتی است که به‌خاطر نداشتن سود بالا، حاشیه ریسک بالایی داشته و صرفا در راستای ماموریت‌های بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر تولید می‌شوند. نمایشگاه ایران هلث تا فردا برای بازدید علاقه‌مندان دایر است.

 فاطمه عسگری‌نیا- شهروند آنلاین: بنابر اعلام هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران بیش از 90درصد محصولات تجهیزات پزشکی را تولیدکنندگان داخلی تامین می‌کنند. برای اینکه از جزئیات این خبر بیشتر بدانیم لازم نیست خیلی راه دوری برویم. نمایشگاه «ایران هلث» فرصت مناسبی است برای اینکه توانایی شرکت‌های تولیدی داخلی در حوزه تجهیزات پزشکی را ببینیم. در میان همه شرکت‌هایی که در این نمایشگاه حاضر بودند، غرفه بزرگ سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر ایران با رنگ سفید و قرمزش به چشم می‌آید؛ غرفه‌ای که در تمام زیرمجموعه‌های سازمان تدارکات پزشکی هر آنچه در چنته دارد؛ از داشته‌های قدیمی تا دستاوردهای جدیدشان را به نمایش گذاشته تا نشان دهد فعالیت‌های هلال‌احمر صرفا به فعالیت‌های امدادی در حوادث و بحران‌ها خلاصه نمی‌شود و این جمعیت حرف زیادی برای گفتن در بخش سلامت دارد. همانطور که در دوره کرونا با واردات واکسن، آرامش را به کشور برگرداند تا همین بحران دارویی اخیر که از درد و رنج بیماران کاست.

 

تولید 120قلم دارو در شرکت داروسازی سها

مدیرعامل شرکت داروسازی سها در این غرفه آماده ارائه جزئیات فعالیت‌های شرکت است. شرکتی که زمستان گذشته به محض اینکه متوجه مشکلات دارویی و کمبود آنتی‌بیوتیک‌ها شد با افزایش شیفت‌های تولیدی کارخانه تحت مدیریت و افزایش تولید محصولات‌، حکم آبی را داشتند روی آتش این کمبود: «در حال حاضر حدود 120قلم دارو اعم از آنتی‌بیوتیک‌ها، داروی بیماری‌های دیابتی، قلبی و عروقی، گوارشی، ضد‌دردها، مُسکن‌ها و داروهای اعصاب در شرکت سها دارو تهیه و تولید می‌شود؛ داروهایی که اغلب در سلامت عمومی مردم تاثیر دارند.»

دکتر حسین عطار در گفت‌وگو با «شهروند» با اشاره به تولید دو شربت ایبوپروفن و کتوتیفن به میزان 12میلیون بطری در کشور تاکید کرد:« مانع از واردات این محصولات به کشور شدیم. ضمن اینکه افزایش ظرفیت تولید این محصولات باعث شد تا برای 80نفر اشتغال‌زایی و از خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم.» عطار از استاندارد بالای محصولات تولیدی شرکت داروسازی سها برایمان می‌گوید: «استاندارد داروهایی که در این شرکت تولید می‌شود مطابق استانداردهای فالماکوپه آمریکا و انگلیس است. این توانایی‌ها و ظرفیت‌ها را در این نمایشگاه برای بازدیدکنندگان توضیح می‌دهیم تا مردم هم با توانایی‌های هلال‌احمر در بخش تولید دارو آشنا شوند.»

به‌گفته او، وقتی مردم در جریان این امکانات و توانایی‌ها قرار می‌گیرند، می‌گویند با خیال راحت از این به بعد داروی ایرانی می‌خوریم: «ظرفیت تولید شرکت را در بخش شربت‌ها افزایش دادیم. ظرفیت تولید قبل ما 8میلیون بطری در سال بود. الان از 40میلیون بطری در سال، گذشته است. در بخش جامدات، قرص‌ها و کپسول‌ها هم ظرفیت تولید دو برابر شده و به حدود 400میلیون قرص و کپسول رسیده است.» عطار می‌گوید که شرکت داروسازی سها توانایی و امکان تولید داروهای خاص را مانند نیتروفورانتوئین را دارد اما به شرط اینکه ارز مورد نیاز تامین شود: «ما امکان تولید انواع و اقسام کمبودهای دارویی را داریم.»

در بخش دیگر غرفه سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر، ظرفیت‌های تولیدی شرکت تجهیزات پزشکی به نمایش گذاشته شده است. دوستی‌نژاد از مدیران میانی این شرکت در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید: «محصولات تولیدی شرکت اعم از سرنگ‌های یک‌بار مصرف و پکیج‌های دیالیز در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.» اوبا بیان اینکه شرکت تجهیزات پزشکی جمعیت هلال‌احمر بیشترین سهم تولید سرنگ کشور را دارد و با مدیریت این بخش توانسته بخش قابل‌توجهی از نیاز کشور را تامین کند، می‌گوید: «ظرفیت تولید ما امسال 300میلیون عدد سرنگ است که با توجه به تولید این میزان محصول باید بگوییم بین 30تا 35درصد سهم بازار را داریم. در بخش دیالیز هم حدود 40تا 50درصد سهم بازار کشور را مدیریت می‌کنیم.»

براساس آنچه دوستی‌نژاد اعلام می‌کند شرکت تجهیزات پزشکی جمعیت هلال‌احمر در بیست‌وچهارمین نمایشگاه ایران هلث محصول جدیدی برای عرضه نداشت، اما با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای دانش‌بنیان که برای خود تعریف کرده قطعا در سال آینده از چند محصول جدید رونمایی خواهد کرد.»

استقبال مردم از سها جیسا

غرفه‌ای که محصولات شرکت کشت و صنعت فرآوری گیاهان دارویی شرکت سها جیسا را به بازدید‌کنندگان از نمایشگاه معرفی می‌کند هم مورد توجه قرار گرفته است. مدیر بازرگانی شرکت سها جیسا هم در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید در این شرکت محصولات متنوع زیادی تولید می‌شود که خوشبختانه امروز بازار خوبی پیدا کرده‌اند؛ ازجمله محصولات دارویی که مورد استقبال مردم قرار گرفته‌اند: «عصاره عَشَقه که در این نمایشگاه هم عرضه کرده‌ایم یکی از جدیدترین محصولات فرآوری شده سها جیساست. این محصول قبلا به کشور وارد می‌شد اما با کمک متخصصان داخلی توانستیم به تولید انبوه برسانیم.»

مهرداد ساحلی بابیان اینکه شرکت سها جیسا از سال 82 فعالیتش را در استان مازندران شروع کرده است، توضیح می‌دهد که کار اصلی این شرکت تولید عصاره‌های گیاهی است، اما برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت روبه جلو بوده و حالا قرار است خط تولید خشک‌کن سبزی‌ و صیفی هم در شرکت راه‌اندازی شود تا گیاهان بومی منطقه خشک و تبدیل به عصاره‌های مایع و خشک کند. البته به‌گفته ساحلی، یک اتفاق جدید دیگر هم قرار است در این شرکت رخ دهد و آن تغییر شکل و شمایل دمنوش‌های تولیدی سها جیسا و ورود این محصولات به بازار عمومی است.

 

جهش تولید در شرکت‌های وابسته

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر هم در بازدید از نمایشگاه ایران هلث و گپ‌وگفت با همکاران خود گفت‌وگوی کوتاهی هم با روزنامه شهروند دارد. علیرضا عسگری که از حضور قدرتمند جمعیت هلال‌احمر در بیست‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث خوشحال است و می‌گوید امسال باشکوه‌تر از سنوات گذشته در این نمایشگاه حاضر شدیم و علت این حضور قدرتمند ما حمایت‌های رئیس جمعیت هلال‌احمر از حوزه تولید در سالی است که مزین به نام سال رشد تولید است.

به‌گفته او، امروز مردم عمدتا جمعیت هلال‌احمر را با فعالیت‌های امدادی در بحران‌ها می‌شناسند و کسی از ماموریت‌های خطیر این جمعیت در حوزه سلامت خبر ندارد: «فعالیت‌های امدادی از افتخارات ماست، اما فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر در حوزه سلامت هم در راستای ماموریت‌های بشردوستانه این جمعیت است و عملکرد ما در دوره کرونا مصداق این سخن است.»

عسگری عمده برنامه‌های سازمان تدارکات پزشکی و تجهیزات پزشکی جمعیت هلال‌احمر در سال 1402را تقویت ارتباط با جامعه نخبگی کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان می‌کند و توضیح می‌دهد: «برای تولید محصولاتی که در بازار رقابت، حرفی برای گفتن داشته باشند چاره‌ای جز این نداریم. ما ضمن حرکت در این مسیر سعی خواهیم کرد متناسب با نیازهای مردم کشور و درخواست‌های بین‌المللی حرکت و محصولاتی را تولید کنیم که در‌ شأن مردم ایران، منطقه و دنیا باشد.»

او در ادامه با اشاره به حضور شرکت داروسازی سها در این نمایشگاه می‌گوید: «درست است بخش دارو در حوزه تجهیزات پزشکی قرار نمی‌گیرد اما مجموعه‌های ما همانند حلقه‌های زنجیر، وابسته همدیگر هستند و زمانی این چرخه فعالیت‌ها کامل می‌شود که همه در کنار هم به ماموریت‌هایشان عمل کنند.»

او به حساسیت ماموریت‌های شرکت داروسازی سها و بحران‌های دارویی پیش روی کشور اشاره‌ای می‌کند و می‌افزاید: «این شرکت به محض درک این موضوع با افزایش پنج برابری سقف تولید خود اجازه نداد مردم در کنار رنج بیماری، دغدغه دارو را هم داشته باشند. کاری که در سال 1402هم ادامه خواهد یافت و به‌زودی رونمایی از داروهای جدید دیابت با شاکله گیاهی خواهیم داشت.»

عسگری در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به فعالیت شبکه مویرگی شرکت پخش و همچنین سها کیش و سها جیسا در تامین نیازهای داخل کشور یادآور می‌شود که تمام مجموعه‌های تولیدی سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر در مسیر اهداف بشردوستانه خود مشغول به فعالیت هستند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.