اگر می‌خواهید بچه‌دار شوید این فیلم را ببینید!

صحبت‌های نیکی کریمی درباره موضوع مهم این روزها

نیکی کریمی می‌گوید که فیلم آخرش، آتابای، مناسب اکران گسترده بر پرده سینماهاست و نمی‌خواهد آن را به صورت آنلاین اکران کند.

شهروند آنلاین: در روزهایی که رسانه‌های رسمی بی‌توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور بر طبل فرزندآوری و افزایش جمعیت می‌کوبند، مستند «داشتن و نداشتن» درباره این موضوع به نمایش درآمده که نگاهی متفاوت از نگاه رسمی دارد. فیلمی از نیکی کریمی، بازیگر و کارگردان شناخته‌شده که ۲۱ سال پیش جلوی دوربین رفته و این روزها در سامانه فیلیمو به نمایش آنلاین درآمده است.

نیکی کریمی درباره فیلم مستند «داشتن و نداشتن» گفته که این مستند را ۲۱ سال قبل ساخته است. با این حال به ضعف‌ها و کمبودهای احتمالی فیلمش هم واقف است و می‌گوید که آن را با امکانات تصویری و ذهنی‌اش در آن سال‌ها ساخته و بی‌تردید اگر امروز قرار بود «داشتن و نداشتن» را جلوی دوربین ببرد، فیلم متفاوتی نسبت به نسخه فعلی فیلم می‌ساخت اما به رغم این موضوع می‌گوید از اینکه مخاطبان بیشتری می‌توانند فیلم را ببینند، خوشحال و خرسند است.

نیکی کریمی که امسال فیلم «آتابای» را به عنوان بازیگر و کارگردان در جشنواره فجر داشت، مستند «داشتن و نداشتن» را درباره مرکز ناباروری زوج‌ها ساخته و در این مسیر سراغ زن‌ها و مردهایی رفته که برای درمان مشکل بچه‌دارنشدن‌شان به این مرکز مراجعه می‌کنند.
«داشتن و نداشتن» البته نگاهی عمومی‌تر به موضوع دارد و داشتن یا نداشتن بچه را به عنوان یک چالش مهم بررسی می‌کند.
کریمی در این زمینه به ایسنا گفته که «دلیل اکران این فیلم با این فاصله زمانی این است که در تمام این سال‌ها شاهد اشتیاق خانم‌های مختلف برای تماشای این مستند بوده‌ام که می‌پرسیدند کجا ‎می‌توانند این فیلم را ببینند.»

نیکی کریمی می‌گوید فاصله زمانی بیست‌ویک ساله میان ساخت و نمایش این فیلم مانعی برای ارتباط مخاطبان با فیلم نمی‌تواند باشد. او می‌گوید: «داشتن و نداشتن مستندی است که با توجه به موضوع آن، موضوع به‌روزی است. به هر حال همواره بچه‌دار شدن و نشدن دغدغه جوامع بوده و من هم ‎در این مستند این موضوع را بدون اینکه بخواهم قضاوت کنم، بررسی کرده‌ام.»
به گفته نیکی کریمی فیلمش توصیه‌ای به مخاطبانش نمی‌کند و تنها موضوعی را طرح کرده است: «حتی با اینکه یکی از پزشکان حاضر در مستند صحبت‌های صریحی درباره ماجرای بچه‌دارشدن می‌کند، اما از زبان او هم توصیه‌ای نمی‌شنویم و با تأکید می‌گوید که به کسی نمی‌گوید چه کاری باید انجام بدهد یا ندهد.»

نیکی کریمی داستان آغاز ایده ساخت مستند داشتن و نداشتن را چنین روایت می‌کند: «این مرکز ناباروری سال‌ها درست روبه‌روی خانه من بود و همواره علاقه‌مند بودم که با انسان‌ها در ارتباط باشم و عکس‌العمل آنها را در مواجهه با مشکلات بدانم،‎ بنابراین برخی از این خانم‌ها را سوار می‌کردم. گفت‌وگو با آنها و وسواس فکری بیمارگونه‌شان برای بچه خواستن مرا در مسیر دردآلود و رنج‌آور درمان نازایی قرار داد و درنهایت تصمیم گرفتم درباره این موضوع مستندی بسازم.»

نیکی کریمی می‌گوید که یکی از مسائل مهم در این مورد بی‌منطق‌بودن وسواس بچه‌خواهی بعضی از این زوج‌ها بود: «با زوج‌هایی هم صحبت کردم که هیچ ایده‌ای نداشتند که چرا می‌خواهند بچه‌دار شوند؛ بچه‌شان نه ثمره عشق است و نه هیچ. گویی تنها از روی خودخواهی و اینکه این را هم داشته باشیم حالا خواسته بودند بچه هم داشته باشند.» به گفته نیکی کریمی «این دریافته‌ها نتیجه یک سال تلاش و ساعت‌ها گفت‌وگو و تحقیق است که نتیجه‌اش را در این فیلم پنجاه دقیقه‌ای می‌بینیم.»
نیکی کریمی در ادامه با اشاره به اینکه «داشتن و نداشتن» 21 سال قبل با توجه به امکانات تصویری و ذهنی‌اش در آن سال‌ها ساخته شده است، می‌گوید: «خیلی‌ها که کماکان نمی‌دانند آیا باید در این اوضاع و احوال جهان بچه‌دار شد یا نه؛ می‌توانند این فیلم را ببینند.»
این کارگردان که آخرین فیلمش «آتابای» در جشنواره گذشته فجر مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار گرفت، درباره احتمال نمایش آنلاین فیلمش در اوضاع و احوال کرونایی این روزها می‌گوید: «من هم مثل خیلی‌ها فعلا صبر کرده‌ام تا کرونا بالاخره تمام شود و سالن‌های سینما باز شود؛ چون این فیلم مناسب اکران گسترده بر پرده سینماهاست تا اکران آنلاین.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.