افزایش ۳۵ درصدی ضریب ارزش نسبی تعرفه خدمات پرستاری

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش ۳۵ درصدی ضریب ارزش نسبی تعرفه خدمات پرستاری خبر داد.

به گزارش شهروند آنلاین از وبدا، عباس عبادی در «اجلاس مدیران پرستاری و روسای دانشکده های پرستاری و مامایی کشور» در سالن امام جواد (ع) ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهارداشت: امسال شاهد افزایش ۳۵ درصدی ضریب ارزش نسبی از ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان به ۲۰ هزار و ۱۰۰ تومان خواهیم بود.

او با بیان اینکه امسال ۱۰ ردیف به جدول ارزش‌های نسبی خدمات پرستاری و ضریب ارزش نسبی سایر بسته‌ها افزوده شده است، افزود: امسال شاهد اتفاقات مثبتی در تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری خواهیم بود. سال گذشته عدد ثابتی برای تعرفه‌گذاری، معادل پنج هزار میلیارد تومان در نظر گرفته بودند که ۲.۸ هزار میلیارد آن در ۷۰۰ بیمارستان زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توزیع شد و ۱۶۰ هزار نفر از آن بهره‌مند شدند.

عبادی ادامه داد: بخشی دیگر از این اعتبار در تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و بخش خصوصی توزیع و در مجموع ۳.۴ هزار میلیارد تومان محقق شد. در سال ۱۴۰۲ تعرفه خدمات پرستاری وارد سرانه سلامت شده است؛ بنابراین سقف و کف نخواهد داشت یعنی هرچه تولید خدمت را کیفی کنیم، می‌توانیم از سهم اقتصادی آن بهره‌مند شویم.

معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: ضریب کا پرستاری نیز که سال قبل ۱۷ ردیف داشت، امسال به ۲۷ ردیف افزایش یافته که رشد ۳۰ درصدی داشته است. در مجموع با افزایش ۳۵ درصدی ضریب ارزش نسبی، امسال ۷۰ درصد رشد درآمد خواهیم داشت.

اشتغال ۲۲۶ هزار پرستار در ۱۰۶۱ بیمارستان کشور

عبادی درباره وضعیت نیروی انسانی پرستاری در کشور اظهار داشت: در بخش‌های دولتی و غیردولتی ۲۲۶ هزار همکار پرستار داریم که در یکهزار و ۶۱ بیمارستان مشغول خدمت هستند. از این تعداد ۷۰۰ بیمارستان وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند.

او افزود: در بخش بالینی ۱۴۰ هزار نفر از تحصیلات کارشناسی تا دکتری پرستاری به بیماران خدمات می‌دهند که ۶۱ درصد جامعه پزشکی را شامل می‌شود. همچنین ۱۸ هزار و ۶۷۵ نیرو معادل هشت درصد پرستاران در اتاق‌های عمل، ۱۵ هزار و ۷۰۷ نفر معادل هفت درصد در بخش هوشبری، حدود هفت هزار نفر که سه درصد را شامل می‌شود در بخش بهیاری، ۲۴ هزار نیرو در بخش کمک بهیاری و کمک پرستاری که نزدیک به ۱۱ درصد هستند، همکاران گروه مامایی بالغ بر ۲۰ هزار نفر ۹ درصد و اورژانس بیمارستانی نیز ۶۰۰ نفر معادل ۲۶ درصد هستند.

وجود ۱۵۵ هزار تخت بیمارستانی

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه ۱۵۵ هزار تخت بیمارستانی داریم، یادآور شد: از ۲۲۶ هزار پرسنل پرستاری، ۶۸ درصد پرستاران، هشت درصد همکاران اتاق عمل، هفت درصد هوشبری، هشت درصد کمک پرستاری و کمک بهیاری و هشت درصد ماما هستند. در مجموع ۱۶۱ هزار نفر کادر پرستاری در وزارت بهداشت اشتغال دارند.

عبادی اضافه کرد: ۶۰ درصد جمعیت پرستاری زیر ۱۰ سال سابقه کار دارند که نشان می‌دهد فرایند جذب و استخدام در چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است. از نظر جنسیتی نیز ۷۶ درصد گروه پرستاری بانوان هستند و ۲۴ درصد را آقایان تشکیل می‌دهند.

ساماندهی دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد در ۱۳ رشته مصوب

او با بیان اینکه برخی همکاران پرستار در بخش‌های تخصصی خود اشتغال ندارند و باید ساماندهی شوند، خاطرنشان کرد: تعداد کل پرستاران شاغل دارای مدرک کارشناسی ارشد چهار هزار و ۴۵۲ نفر هستند که شاغلان در بخش‌های غیرمرتبط ۳۶ درصد معادل یکهزار و ۵۸۲ نفر و شاغلان در بخش های مرتبط ۲ هزار و ۸۷۰ معادل ۶۴ درصد هستند.

عبادی با اشاره به اینکه دوره کووید فرصتی بود که حوزه پرستاری در اجتماع بهتر و بیشتر دیده شود و باعث توسعه مراکز مشاوره و ارائه خدمات پرستاری در منزل شد، ادامه داد: پس از ابلاغ آیین‌نامه، مراکز مشاوره و ارائه خدمات پرستاری در منزل در سال ۱۳۷۸، تعداد ۲۵ مجوز مرکز مشاوره صادر شد که تا مهر ۱۴۰۰ این تعداد به یکهزار و ۱۰۰ مرکز و از مهر ۱۴۰۰ تاکنون به یکهزار و ۳۸۴ مجوز رسیده است. اکنون یکهزار و ۱۷۰ مرکز فعال مراقبت پرستاری در منزل وجود دارد.

معاون وزیر بهداشت گفت: تدوین بسته‌های خدمتی اقدام بعدی حوزه معاونت پرستاری است. در یک سال و نیم گذشته هشت بسته جدید تعریف شده است. در سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ که در دوره کووید قرار داشتیم ۶ بسته خدمتی وجود داشت.

او تصریح کرد: افزایش تعداد تعرفه خدمات پرستاری در منزل از ۳۰ خدمت در سال ۱۴۰۰ به ۴۸ خدمت در سال ۱۴۰۱ بخش دیگری از عملکرد معاونت پرستاری است. پیگیر پوشش بیمه‌ای خدمات پرستاری در منزل هم هستیم که اگر اتفاق بیفتد خیر آن در وهله نخست به مردم می‌رسد زیرا از مراجعه بی‌جهت آنان به مراکز درمانی جلوگیری می‌کند./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.