بالندگی خلیج فارس در گرو مذاکره ایرانی_عربی

قطر خواهان ایجاد سازوکار سازنده برای گفت‌وگو میان ایران و کشورهای عربی شد

«محمد عبدالعزیز الخلیفی» وزیر مشاور در امور خارجه دولت قطر در سخنانی خواهان ایجاد سازوکار «سازنده» برای گفت‌وگو میان ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس شد.

به گزارش شهروند آنلاین از خبرگزاری اسپوتنیک، محمد عبدالعزیز الخلیفی در جریان دور دوم نشست گفت‌وگوهای ایران و جهان عرب با حضور نخبگان، سیاستمداران، پژوهشگران و کارشناسان ایرانی و عرب در دوحه خواستار روی آوردن کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و ایران به گفت‌وگوی سازنده با هدف تنش‌زدایی، پیشبرد منافع ملت‌های خود و منافع استراتژیک منطقه و همچنین سازوکارهای سازنده برای گفت‌وگو میان آنها شد.

او گفت: دولت قطر همچنان خواستار درپیش گرفتن دیپلماسی و گفت‌وگو به عنوان راهی ایده‌آل برای حل همه مسائل میان کشورها، ایجاد پل میان دیدگاه‌ها و ایجاد بستری قابل اعتماد برای همه طرف‌های بین‌المللی است.

برپایه این گزارش، الخلیفی همچنین خواستار “تشکیل سازوکارهای سازنده برای گفت‌وگو با رعایت اصول و مبانی احترام متقابل و حسن همجواری، عدم مداخله در امور داخلی کشورها و حل و فصل اختلافات از راه‌های مسالمت‌آمیز شد.”

او ادامه داد: درخواست‌های مکرر قطر برای گفت‌وگوی همه‌جانبه و هدفمند میان ایران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای رسیدگی به تمام مسائلی که امنیت و ثبات منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به دلیل اعتقاد آن به سرنوشت مشترک آنها بوده است. عدم گفت‌وگو با ایران در دامن‌زدن به بحران‌هایی که منطقه از آنها در سطوح انسانی، اقتصادی و زیست‌محیطی رنج می برد، سهیم بوده است.

دومین دور نشست تخصصی گفت‌وگوهای ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ابتکار مشترک شورای راهبردی روابط خارجی و مرکز مطالعات الجزیره برگزار شد.

سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی سخنران افتتاحیه این اجلاس بود.

تمرکز این دوره از گفت‌وگوها بر امنیت اقتصادی و بررسی راهکارها و رویکردها برای رفع بحران‌ها است.

سیدکمال خرازی عصر شنبه ششم خرداد ماه در جلسه افتتاحیه این نشست گفت: پیشنهاد اینجانب به رهبران منطقه، حرکت در جهت یک «منطقه قوی» است و گام اول در این مسیر که خوشبختانه آغاز شده، حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به ارتقای مجدد روابط ایران با امارات و کویت و همچنین تقویت روابط ایران با قطر، عمان و عراق عنوان کرد: سفر سلطان عمان به تهران، نشانه دیگری از روابط رو به رشد ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس است./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.