کار تعطیل، همه پای تلویزیون!

حساس‌ترین دربی از ساعت 19:45 در ورزشگاه آزادی تهران برگزار می‌شود

امشب از ساعت 19:45 آخرین و احتمالا حساس‌ترین مسابقه فصل فوتبال ایران را به نظاره خواهیم نشست. بازی فینال جام حذفی که دربی‌ای هیجان‌انگیز میان استقلال و پرسپولیس خواهد بود. دومین جام فصل فوتبال امشب روی دست یکی از کاپیتان‌های سرخابی‌ها بالا می‌رود و بی‌شک مجموعه اتفاقات جذابی رخ خواهد داد تا به جشن قهرمانی برسیم.

به گزارش شهروند آنلاین، طرفداران استقلال و پرسپولیس هنوز دربی دور برگشت لیگ برتر از یادشان نرفته که به مسابقه هیجان‌انگیز دیگری رسیده‌اند؛ این‌بار در جام حذفی و آن هم در فینال این تورنمنت! بازی‌ای که تساوی در آن معنایی ندارد. آخرین دقایق چهارشنبه‌شب این هفته را با جشن قهرمانی یکی از دو تیم استقلال یا پرسپولیس خواهیم گذراند و شاهد اشک‌ها و لبخندهای همیشگی خواهیم بود.

دربی شماره 101 بی‌تردید متفاوت‌ترین بازی سرخابی‌هاست. وقتی به این فکر کنیم که چند هفته قبل استقلال دربی دور برگشت لیگ برتر را واگذار و با همان باخت به نوعی قهرمانی لیگ را به رقیب سنتی خود تقدیم کرده و حالا بهترین فرصت را برای انتقام از پرسپولیس و کسب جام قهرمانی حذفی در اختیار دارد، به همه حساسیت بازی چهارشنبه‌شب پی می‌بریم.

جمعی از بهترین بازیکنان کشورمان در این میدان ناب فوتبالی حضور دارند که می‌خواهند فصل خود را رویایی و طلایی تمام کنند،  با برد رقیب سنتی در فینال و رسیدن به جام. استقلال اگر برنده مسابقه شود، هوادارانش را در روز پایانی خوشحال می‌کند و به کسب سوپرجام هم امیدوار می‌ماند، اما پرسپولیس در صورت برد دربی، دومین جام قهرمانی خود را به دست می‌آورد و فصلی رویایی برای خود می‌سازد.

پس این نبرد استقلال و پرسپولیس را به دلایل متعدد نباید از دست بدهیم.

تقابل‌های ویژه‌ای که سرشار از هیجان است

دربی 101 تقابل بهترین خط حمله لیگ با مستحکم‌ترین خط دفاع مسابقات است. آبی‌پوشان با 52 گل زده زهردارترین هستند و پرسپولیس فقط 13 گل در 30 بازی لیگ خورده است. تقابل این دو می‌تواند تماشایی باشد. جایی که مهدی قایدی  سرحال به همراه محمد محبی، آماده آتش‌بازی در ورزشگاه آزادی هستند.  پرسپولیس هم بازیکنانی مثل مهدی ترابی، سروش رفیعی و وحید امیری دارد که می‌توانند هر لحظه نتیجه بازی را تغییر بدهند.

درون دروازه دو تیم، دو دروازه‌بان ملی‌پوش می‌ایستند؛ علیرضا بیرانوند و سیدحسین حسینی که برای گل نخوردن  تیم‌شان تلاش خواهند کرد. اگر بازی در 120 دقیقه تمام نشود، آن وقت نقش این دو در قهرمانی و کسب جام بیشتر هم خواهد شد. این، سومین و آخرین تقابل دو تیم در این فصل است. دو بازی رفت و برگشت لیگ هم جذاب و تماشایی بود.

از این گذشته، تقابل اندیشه‌های ریکاردو ساپینتو و یحیی گل‌محمدی می‌تواند امشب میلیون‌ها فوتبال‌دوست را در سراسر کشور پای گیرنده میخکوب کند؛ بازی‌ای که بی‌تردید سرمربیان و تصمیمات آنها نقش مهمی در تعیین برنده‌اش خواهد داشت.

شرایط پرسپولیس چطور است؟

پرسپولیس در شرایطی به مصاف استقلال می‌آید که از نظر ذهنی آرام‌تر است. آنها مشکلات مالی خاصی ندارند و از طرفی قهرمانی در لیگ برتر تا حد زیادی خیال هواداران‌شان را راحت کرده و حتی در صورت باخت هم چندان انتقادی از یحیی گل‌محمدی و تیمش نمی‌شود. سرخ‌پوشان هفته گذشته در نیمه‌نهایی مقابل هوادار تهران به میدان رفتند و سه بر یک پیروز شدند، اما خیلی‌ها بر این باورند که بازی همیشگی خود را به اجرا نگذاشتند. هرچند که شرایط دربی متفاوت است و بی‌شک در این بازی حیثیتی بازیکنان پرسپولیس با همه توان به میدان خواهند رفت.

یحیی گل‌محمدی که تا به حال در طول 90 دقیقه در قامت سرمربی به استقلال نباخته، این‌بار هم به‌دنبال حفظ رکورد خود است تا بتواند با شرایط روحی مناسبی به تعطیلات برود و بعد تیمش را آماده فصل آینده کند.

شرایط استقلال چطور است؟

استقلال نسبت به پرسپولیس استرس بیشتری در دربی خواهد داشت. آنها بازی قبلی را در لیگ باخته‌ و به واسطه همان شکست، جام قهرمانی را نیز از دست داده‌اند. حالا فرصت انتقام خیلی زود برایشان پیش آمده است. هواداران استقلال امیدوارند تیم‌شان با برد در بازی چهارشنبه، هم انتقام شکست ماه گذشته را بگیرد، هم جام قهرمانی را بالای سر ببرد. همین موضوع فشار بیشتری به استقلالی‌ها وارد خواهد کرد تا با استرس بیشتری وارد زمین شوند و البته تلاش مضاعفی نیز انجام بدهند.

شاید بتوان گفت سرنوشت ریکاردو ساپینتو، سرمربی پرتغالی استقلال، نیز به این بازی گره خورده است. اگرچه مدیران استقلال خواهان تمدید قرارداد با ساپینتو هستند، اما برخی این مساله را جدی نمی‌دانند و معتقدند اگر استقلال بازنده دربی شود و دومین جام را هم از دست بدهد،‌ ساپینتو برای همیشه ایران را ترک می‌کند.

غایبان سرشناس در بازی حساس

هر دو تیم برای بازی چهارشنبه‌شب غایبانی دارند که ممکن است در عملکردشان تاثیرگذار باشد. در استقلال از هفته گذشته مشخص بود که مهدی مهدی‌پور به دلیل دوکارته بودن و محرومیت نمی‌تواند در دربی به میدان برود. آبی‌ها برای این بازی چند مصدوم هم دارند. رضا میرزایی به دلیل پارگی رباط صلیبی غایب است. کوین یامگا، ستاره فرانسوی استقلال، با وجود بازگشت به ایران و امیدواری‌هایی که درباره حضورش در ترکیب وجود داشت، به این مسابقه نمی‌رسد. همچنین عارف غلامی مصدومیت قبلی از ناحیه زیر شکم به سراغش آمده و نمی‌تواند در این دیدار بازی کند تا استقلال با غایبان فراوان در بازی بزرگ حاضر باشد.

مهم‌ترین چهره‌ای که در ترکیب پرسپولیس حضور ندارد، لئاندرو پریرا، مهاجم برزیلی، این تیم است که در تمرینات دچار مصدومیت شده و نمی‌تواند در فینال جام حذفی به میدان برود. پرسپولیسی‌ها بدون محروم به فینال رسیدند و از نظر تعداد بازیکن شرایط بهتری در این مسابقه دارند.

کار سخت تیم داوری؛ شب خداحافظی است!

داوری مسابقه هم می‌تواند بسیار مهم‌ و تاثیرگذار باشد. استقلالی‌ها از داوری دربی برگشت ناراضی بودند و می‌گفتند پنالتی دقیقه 5 مسابقه به سود آنها اعلام نشده است. سوت این بازی مهم در دستان اشکان خورشیدی است؛ داوری باتجربه که البته برخی می‌گویند از نظر بدنی آمادگی صدرصدی ندارد! کمیته داوران هم دو داور پشت دروازه برای کمک به او گذاشته تا چهارچشمی اتفاقات محوطه جریمه را رصد کنند. با این حال، آنها کار سختی خواهند داشت و با توجه به سوابق قبلی، احتمالا شاهد لب خط پرتنشی میان نیمکت‌های استقلال و پرسپولیس خواهیم بود.

کسی که باید کنار زمین را آرام کند، ‌محمدحسین ترابیان، داور 45ساله‌ای است که بعد از دربی از دنیای قضاوت خداحافظی می‌کند. او به پایان دوران قضاوتش رسیده و امشب داور چهارم مسابقه استقلال و پرسپولیس است. سرهنگ ارتش جمهوری اسلامی اولین نظامی‌ای است که بعد از انقلاب به دنیای قضاوت فوتبال ورود کرد و حالا بعد از حدود 22 سال فعالیت در این عرصه و حدود 10 سال حضور در لیگ برتر، قرار است سوت خود را آویزان کند و به زندگی روزمره‌اش بپردازد.

***************************

در انتظار جشن قهرمانی شیک در آزادی
آقایان محترم! بدون بلیت به ورزشگاه نروید!

در کنار همه مسائل فوتبالی، اما دغدغه بزرگ برگزارکنندگان دربی بُعد اجتماعی ماجراست که روی سکوهای ورزشگاه آزادی رقم می‌خورد. با وجود درخواست‌های مکرر استقلال و پرسپولیس برای افزایش تعداد تماشاگران، شورای تامین استان تهران سرانجام رأی به فروش 35 هزار بلیت (17هزار و 500 استقلالی و 17هزار و 500 پرسپولیسی) داد. بلیت‌ها در سامانه مخصوص قرار داده شد و در کمتر از سه ساعت همه آنها به فروش رفت.

موضوعی که باعث شده ظرفیت تماشاگران دربی کم شود و بازی حساس فوتبال ایران با ظرفیت کامل ورزشگاه آزادی انجام نشود، ایمن‌نبودن سکوهاست. سکوهای ورزشگاه پیر آزادی از مدت‌ها قبل تحت مرمت و بازسازی قرار گرفته تا ایمن‌سازی صورت بگیرد و این عملیات هنوز به پایان نرسیده است. از این رو، امکان حضور تماشاگران زیاد روی سکوها وجود ندارد، چراکه ممکن است عواقب خطرناکی به همراه داشته باشد.

در چنین شرایطی، 35هزار نفر بلیت الکترونیکی خریدند، اما نگرانی بزرگ در ساعات قبل از شروع بازی است. بی‌شک مثل بازی‌های قبلی، تعداد کثیری از هواداران دو تیم که موفق به تهیه بلیت هم نشده‌اند، به ورزشگاه آزادی می‌روند و خواهان حضور در آنجا می‌شوند.

در دربی قبلی هم این اتفاق افتاد و ازدحام جمعیت سبب شد تا یگان ویژه این تماشاگران را به طبقه دوم راهنمایی کند، اما بعد از دقایقی وقتی متوجه شدند خطر سنگین‌شدن و ریزش وجود دارد، به سرعت تماشاگران را متفرق کردند. با این حال، حدود 60 هزار نفر در استادیوم حضور داشتند.

حالا هم چنین دغدغه‌ای وجود دارد. دو باشگاه در اطلاعیه‌های جداگانه از هواداران خود که موفق به خرید بلیت نشده‌اند، خواسته‌اند به ورزشگاه آزادی مراجعه نکنند تا ازدحامی پیش نیاید.

با همه اینها، امید می‌رود مثل سازمان لیگ که در تدارک برگزاری یک جشن قهرمانی شیک بعد از بازی است، تماشاگران و هواداران دو تیم هم کمک کنند تا اتفاق ناگواری روی سکوها نیفتد و همه چیز با انضباط و طبق برنامه به پایان برسد.

//اتمام پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.