فرزندان شیطان/ رفیقم کجایی؟ دقیقاً کجایی؟/ سالی که نیکوست

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي شوک انتشار تصاویر کودک‌آزاری هانتر بایدن ، سفر رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان به تهران ، راي اعتماد مجلس به وزير جديد آموزش و پرورش ، اولین اقدام سر مربی تیم امید و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ توافق بر سر پرونده هسته‌ای در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي شوک انتشار تصاویر کودک‌آزاری هانتر بایدن ، سفر رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان به تهران ، راي اعتماد مجلس به وزير جديد آموزش و پرورش ، اولین اقدام سر مربی تیم امید و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

نشانه‌های توافق از مسقط تا وین و واشنگتن

روزنامه جوان:سفر دو روزه سلطان عمان به تهران که وزیر خارجه عمان آن را «تاریخی» تعبیر کرد، ایران و غرب را در آستانه یک توافق بر سر پرونده هسته‌ای قرار داده است. نشانه‌های چنین چشم‌اندازی، از تهران تا واشنگتن و از آنجا تا وین و تل‌آویو آشکار است. مقام‌های اسرائیلی که شامه منحصر به فردی در رصد تحرکات سیاست خارجی امریکا دارند، گفته‌اند نگران یک توافق هسته‌ای موقت بین امریکا و ایران در «روز‌ها و هفته‌های آینده» هستند. در واشنگتن، بحث‌ها درباره تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن مجدداً بالا گرفته و در وین، خبر‌هایی درباره کم شدن اختلافات ایران و آژانس بر سر پرونده‌های مورد اختلاف مطرح است و سرانجام، مثل همیشه در تهران، ناظران اقتصادی، کاهش قیمت ارز را نشانه واکنش هوشمند بازار به تحولات سیاست خارجی ارزیابی می‌کنند. هیثم بن‌طارق آل سعید، سلطان عمان بدون صحبت کردن درباره چالش هسته‌ای بین ایران و غرب، به سفر دو روزه خود پایان داد و تهران را ترک کرد. صحبت نکردن او درباره چالش هسته‌ای، بیش از آنکه نشانه روی میز نبودن این چالش در سفر او به تهران باشد، شک و گمان‌ها را در این باره تقویت کرده که میانجی عمانی نخواسته مهم‌ترین دستور کار سفر خود را به تهران از وضعیت محرمانه‌ای که مدتی است دچار آن شده، خارج کند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه روز چهارم خرداد برای چندمین بار به تبادل پیام‌های پشت‌پرده بین ایران و امریکا اشاره کرد و گفت که پرونده مذاکرات هسته‌ای را «برای حفظ آرامش مردم دائماً اطلاع رسانی نمی‌کنیم.» چند روز قبل از صحبت‌های امیرعبداللهیان، غیبت رابرت مالی نماینده ویژه امریکا در امور ایران در نشست استماع سنا، به قدری حساسیت‌برانگیز شد که معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا با این پرسش یک خبرنگار روبه‌رو شد که «نماینده مالی کجاست؟» و اینکه «آیا چیزی در پشت صحنه یا آشکارا در مورد برجام در جریان است؟ آیا او در حال انجام مذاکره با امضاکنندگان توافق یا چیز دیگری است؟»، پرسشی که البته متیو میلر پاسخ درست‌ودرمانی به آن نداد.

 

فرزندان شیطان

وطن امروز: تصاویر رفتارهای غیر اخلاقی «هانتر بایدن» پسر رئیس‌جمهور آمریکا برای نخستین‌بار توسط تلویزیون دولتی روسیه پخش شد. این فیلم که حاوی تصاویر مصرف مواد مخدر و همچنین کودک‌آزاری توسط هانتر بایدن است، ادعاها پیرامون فساد خانوادگی بایدن را عینیت بخشید؛ فسادهایی که پیش‌تر تلاش شد توسط FBI مخفی نگاه داشته شده و روی آن سرپوش گذاشته شود.ساد هانتر بایدن به مرحله‌ای رسیده است که تلاش‌های او و پدرش جو بایدن برای مخفی نگه داشتن دختر کوچکش که حاصل رابطه نامشروع با یک رقصنده آمریکایی است، تشدید شده است. بایدن روز جمعه به جمعیتی که در کاخ سفید جمع شده بودند گفت «4 نوه دارد» و به پنجمین نوه خود که از هانتر بایدن و لوندن رابرتز به دنیا آمده، اشاره نکرد. به گزارش یاهونیوز، بایدن از صحبت کردن درباره دختر 4 ساله جدا شده هانتر، هر زمان که درباره نوه‌هایش صحبت می‌کند، خودداری کرده است. اوایل ماه مه «کارین ژان پیر» سخنگوی کاخ سفید، در پاسخ به این سوال که چرا بایدن هنوز نوه خود را تایید نکرده است، اظهار کرد در این باره صحبت نخواهد کرد. بر اساس گزارش نیویورک‌پست، لوندن رابرتز که در یک کلاب در  واشنگتن‌دی‌سی کار می‌کرد، به عنوان یک استریپر (رقاص کلاب‌های جنسی) با هانتر بایدن ملاقات کرد.سال گذشته در جریان هک حساب آیکلود هانتر بایدن، یک حافظه پنهان از محتوای نامناسب، از جمله اسمی که با نام «پدو پیتر» ذخیره شده بود و به نظر می‌رسید اسم جو بایدن باشد، فاش شد.هکرها ادعا کردند محتوای حساب هانتر بایدن شامل متون، تصاویر و ویدئوهایی از جمله تصاویر مصرف مواد مخدر و فعالیت‌های جنسی پسر جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکاست. همچنین ادعا شد هانتر بایدن پدرش را با نام «پدو پیتر» درتلفن خود ذخیره کرده است.

 

دیپلماسی همسایگی به وقت عشق‌آباد

ایران:یک روز پس از میزبانی ایران از سلطان عمان، تهران روز گذشته میزبان سران یکی دیگر از همسایگان، این بار از شمال بود. روز گذشته قربانقلی بردی‌محمداف، رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان در رأس هیأتی عالی‌رتبه به ایران سفر کرد تا به این ترتیب، گام دیگری در جهت پویایی سیاست همسایگی رقم بخورد. در این گام تازه که با حضور عالی‌ترین مقام سیاسی این همسایه شمالی، پس از عمان به عنوان همسایه جنوبی برداشته شد، 5 سند همکاری میان دو کشور امضا شد. مقامات دو کشور این اسناد همکاری را که در حوزه‌های تبادل برق، همکاری‌های جامع در زمینه‌های دیپلماسی و گمرکی و همکاری‌های دانشگاهی است، در مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد و در حضور آیت‌الله رئیسی و قربانقلی بردی محمداف امضا کردند. همچنین علاوه بر ملاقات خصوصی سران دو کشور، مذاکرات هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور نیز با حضور سران برگزار شد.رئیس‌جمهور کشورمان در نشست مطبوعاتی با رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان که پس از مراسم امضای اسناد برگزار شد، با اشاره به اینکه امضای اسناد همکاری، جلوه‌ای از اراده دو کشور برای توسعه روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تمدنی است، گفت: روابط خوبی با کشور دوست و برادر ترکمنستان داریم، اما این میزان‌ از روابط کافی نیست و سطح روابط ایران و ترکمنستان می‌تواند گسترش یابد و مرز دو کشور فرصتی برای همکاری‌ها تلقی می‌شود.به گزارش ایرنا، آیت‌الله رئیسی، سفر رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان را نقطه عطف همکاری ایران و ترکمنستان دانست و افزود: با توجه به تعبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرمودند رابطه ما با ترکمنستان همسایگی نیست یک رابطه خویشاوندی است، تصمیمات ما در جهت همین روابط خویشاوندی دنبال خواهد شد.رئیس‌جمهور تصریح کرد: همکاری بعدی دو کشور درباره گسترش روابط در حوزه آب و برق بود که دو کشور می‌توانند در این باره همکاری خوبی داشته باشند و این‌ در جهت منافع دو ملت و کشور و منطقه لحاظ خواهد شد.آیت‌الله رئیسی با اشاره به فعال‌تر شدن گمرکات ایران و ترکمنستان، صدور خدمات فنی- مهندسی را از دیگر زمینه‌های همکاری دانست که بعد از این سفر افزایش خواهد یافت.

 

قول اجراي رتبه بندي معلمان

اعتماد: وزير آموزش و پرورش بلافاصله پس از كسب راي اعتماد از مجلس و در يكي از نخستين اظهارنظرهايش اعلام كرد رتبه‌بندي معلمان را اجرايي مي‌كند، اما در شرايطي كه براساس قانون، اعمال رتبه‌بندي براي همه شاغلين در آموزش و پرورش از تاريخ 31 شهريور 1400 ضروري است، روايت‌هاي رسمي تعداد معلمان حذف‌شده از رتبه‌بندي را 250 و روايت‌هاي غيررسمي اين تعداد را بيشتر هم تخمين مي‌زنند. پيگيري‌هاي خبرنگار اعتماد نشان مي‌دهد كه ريشه بسياري از اين برخوردها به مصوبه‌اي بازمي‌گردد كه وزارت كشور ابلاغ كرده است. مصوبه‌اي كه از طريق استانداري‌ها به اداره كل‌هاي آموزش و پرورش ابلاغ و كميته‌هاي «فوريت‌ها و پيگيري‌هاي ويژه آموزش و پرورش»آن را اجرا كرده است. در اين ابلاغيه 2 گزاره «حذف رتبه‌بندي» و «تنزل رتبه» معلمان به عنوان راهكار مقابله با تجمعات صنفي عنوان شده است. روز گذشته و پس از راي اعتماد مجلس به وزير آموزش و پرورش، رضا مراد صحرايي يكي از برنامه‌هاي خود را اجراي طرح رتبه‌بندي براي همه معلمان كشور اعلام كرد. تنها در استان كردستان بيش از 48 معلم، در استان كرمانشاه 20 معلم، در استان تهران بيش از 80 معلم و… به دليل پيگيري مطالبات صنفي و حضور در تشكل‌هاي مدني از ليست رتبه‌بندي معلمان حذف شده‌اند. اين درحالي است كه در بطن قانون رتبه‌بندي هيچ تبصره يا ماده‌اي درخصوص حذف معلمان از رتبه‌بندي وجود ندارد. اعتماد باتوجه به تماس‌هاي مكرر فرهنگيان كشور سراغ معلماني كه نام آنها از ليست رتبه‌بندي حذف شده در استان‌هاي كرمانشاه، تهران، كردستان و… رفته تا نوري به ابعاد پنهان بحث تابانده شود.

 

کجای کار سازمان‌ها می‌لنگد

شرق:در فضای آکادمیک این ایده پذیرفته شده است که تخصص‌گرایی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های توسعه‌یافتگی و مدرن‌شدن است. تخصصی‌شدن فقط بحثی در رشته‌های علمی و دانشگاهی نیست، بلکه گفته می‌شود راه رسیدن به توسعه، تخصصی‌شدن سازمان‌ها و نهادهای کشور است. به این معنا که هر سازمان و بخش، خدمات تخصصی ارائه دهد؛ یعنی هر سازمان و ساختاری وظایف خاص و ویژه‌ای انجام می‌دهد. انفکاک و جدایی تخصصی سازمان‌ها، یکی از مراحل مهم پیش‌روی هر کشوری برای دستیابی به ثبات و نظم اجتماعی در جهان جدید است. در جامعه ایران می‌بینیم این تخصصی‌شدن کم‌و‌بیش انجام شده است، به‌گونه‌ای که سازمان‌ها و نهادها تخصصی شده‌اند و هر بخش، وظایف خاص خود را انجام می‌دهد؛ اما باز مسائل و چالش‌های بسیاری وجود دارد. کجای کار می‌لنگد و چرا با وجود سازمان‌های تخصصی در بخش‌های مختلف پزشکی و سلامت، کشاورزی، صنعت و… چالش‌های سازمانی وجود دارد؟ و چرا سازمان‌های تخصصی قادر به ارائه خدمات مناسب و کارآمد به جامعه نیستند؟ نه‌تنها چالش‌های ارائه خدمات به جامعه وجود دارد، بلکه شهروندان سرگردان در راهروهای این سازمان‌ها هستند. مسئله این است که این ساختارهای تخصصی‌ با هم هماهنگ نیستند. به عبارتی، مسئله اصلی تطبیق و هماهنگ‌سازی فعالیت ساختارها و نهادهای تخصصی برای ارائه خدمات به جامعه است. برای روشن‌شدن یک مثال تجربی می‌زنم. یکی از شهروندان مبتلا به نقص سیستم ایمنی (آتاکسی مخچه) و عوارض ناشی از آن در بیمارستان دولتی بستری می‌شود. دکتر متخصص بعد از آزمایش‌های مختلف و بررسی ام‌آر‌آی از مغز بیمار، داروی خاصی تجویز می‌کند که به جهت هزینه بالای آن لازم است طبق دستورالعمل‌ها، سازمان تخصصی غذا و دارو آن را تأیید کند.

 

حجاب، امر به معروف و بی‌اعتنایی مدنی

کیهان:1- ما تقریبا همه روزه از مسیر خانه تا محل کارمان، از کنار افراد زیادی می‌گذریم و تا حدودی رفتار‌هایشان را رصد می‌کنیم اما زیاد روی این رفتارها عمیق نمی‌شویم چرا که اگر مجبور بودیم به همه این روال‌ها و رفتارهای روزمره آگاهانه بیاندیشیم، زندگی برایمان غیر ممکن می‌شد. اروینگ گافمن، نظریه‌پرداز مشهور کانادایی به این «آگاهانه نیندیشیدن به رفتارها و روال‌ها» می‌گوید «بی‌اعتنایی مدنی» (civil inattention) و آنتونی گیدنز در کتاب «جامعه‌شناسی» خود این اصطلاح مهم جامعه شناختی را این طور تکمیل می‌کند که «بی‌اعتنایی مدنی به معنای نادیده گرفتن طرف مقابل نیست. هرکس نشان می‌دهد که حضور شخص دیگر را درک و تایید می‌کند اما از هرگونه حالت یا اطواری که ممکن است به معنای صمیمیت گرفته شود، پرهیز می‌کند. بی‌اعتنایی مدنی چیزی است که ما تقریبا هر روز به صورت خودکار انجام می‌دهیم و محور زندگی روزمره ماست.» بی‌اعتنایی مدنی تا این‌جای کار مشکلی ایجاد نمی‌کند و لازم هم هست اما این بی‌اعتنایی وقتی با رفتارها و مسائل حاد و جدی رو‌به‌رو می‌شویم، می‌تواند به بروز بحران و فاجعه منجر شود. این‌جاست که جامعه‌شناسان می‌گویند «بی‌اعتنایی مدنی» در مورد مسائل حاد و جدی، می‌تواند به افزایش جرم و جنایت و بزهکاری بینجامد.یک نمونه حاد این بی‌اعتنایی که به جان باختن یک انسان انجامید، حادثه میدان کاج تهران در سال 89 است که مردم در حال تماشای صحنه یک جنایت بودند و اگر بی‌اعتنا نبودند و به کمک قربانی می‌رفتند، چه بسا آن فاجعه ختم به خیر می‌شد.

 

رفیقم کجایی؟ دقیقاً کجایی؟

خراسان:نظرسنجی‌های اخیر حاکی از یک اتفاق عجیب در دنیای آقایان است؛ تعداد دوستان صمیمی مردها طی سال‌های اخیر به ‌شدت کاهش یافته، چرا داشتن دوست صمیمی مهم است و آیا این رفاقت‌ها برای زندگی خانوادگی مفید است یا مضر؟ زمانی بود که ویژگی یک پسر خوب در تحقیقات محلی از در و همسایه این بود که رفیق‌باز نباشد؛ اهل زن و زندگی باشد و… یک خانواده هم وقتی می‌فهمیدند خواستگار دخترشان به‌اصطلاح پسر خانگی است و فقط با فک و فامیل رفاقت و حشر و نشر دارد خیال‌شان از او راحت می‌شد، اما امروز می‌دانیم که هر آدمی ضمن آن‌ که باید خانواده را در هرشرایطی در اولویت قرار دهد؛ نیاز دارد گاهی با رعایت موازین و خط قرمزها با دوستانش رفت وآمد کند. زمانی را حتی کم به خودش و دوستانش اختصاص دهد؛ با آن‌ها گپ بزند و وقت بگذارد. اما آمارها، نظرسنجی‌ها و پژوهش‌ها و حتی مشاهدات میدانی ما گواه این است که مثل تمام دنیا در کشور ما هم داشتن دوست صمیمی رو به کاهش است. دوستانی که منبع تغذیه روحی ما باشند، دوستانی که یک شبکه حمایتی از ما را تشکیل دهند تا در روزهای سختی کنار ما باشند. بدیهی است وقتی از دوست صمیمی صحبت می‌کنیم منظورمان کسی است که در مقابل جایگاه خانواده قرار نگیرد؛ نقش یک مرد به عنوان شوهر و پدر را با حضور وقت و بی‌وقتش کم رنگ نکند و در یک کلام فوایدش بیشتر از مضراتش باشد. البته که در این دوستی ما هم وظایفی داریم، یعنی باید به چارچوب خانواده رفیق‌مان و مرزهایش احترام بگذاریم، به‌ وقت ضرورت به او کمک کنیم و خیلی چیزهای دیگر.

 

سالی که نیکوست

اطلاعات:در اولین اقدام سر مربی تیم امید ، ۳۵ بازیکن به تمرینات فرا خوانده شدند. در جمع بازیکنان دعوت شده ، بیشترین سهم به بازیکنان شهرستانی تعلق دارد که البته سهم تیم نفت مسجد سلیمان بیشترین است. در این ارتباط فعلا بحثی وجود ندارد، البته نه از بابت اینکه ایرادی دیده نمی شود، بلکه جهت حرف وسخن امروز به دو نکته دیگر است.در این فراخوان، از تیم استقلال، قهرمان امیدهای تهران ۳ بازیکن دیده می شوند و از تیم پرسپولیس تیم سوم تهران، هیچ بازیکنی در حد فراخوانی معرفی نشده اند. در همین نکته ، اگر و اما از هم اکنون شکل گرفته و رنگی بودن فرا خوانی درمحافل فوتبال مورد بحث واقع شده است. در بخش دوم ، این نکته مورد ارزیابی قرار گرفته که بازیکنان فرا خوانده شده با نام عنایتی، بازیکنانی هستند که از سوی فدراسیون فوتبال گلچین ودر اختیار عنایتی قرار گرفته اند.شیوه ای که در هیچ جای دنیا مرسوم نیست. این اتفاق در زمان حضور مهدوی کیا رقم خورد ودر نهایت نتیجه کسب شده توسط تیم امید در آن زمان کمرنگ بوده است.در شرایطی که قرار است با همین تیم امید ( به نقل از عنایتی) طلسم شکنی و دروازه های بازیهای المپیک بعد از ۴۴ سال به روی تیم امید باز شود ؛ متوجه باشیم که با این نوع فرا خوانی، بسیاری از واقعیت های تیم امید بی دلیل پشت درهای بسته جا مانده اند. آنچه که به عنوان لیست اعلام شده ،فقط بخشی ازتیم امیدرا تشکیل می دهد، و به همین تعداد کسانی که هم توانایی دارند وهم شایسته انددر ردیف فراموش شدگانند. البته این قصور متوجه عنایتی نیست، چون دخالتی درتعیین لیست نداشته است ،ضمن این که سر مربی تیم امید در زمینه شناخت و اطلاعاتش ازبازیکنان امید کم است.با این حال برای عنایتی وتیم امید در میدان بزرگ پیش رو آرزوی موفقیت داریم، اما سالی که نکوست ، از بهارش پیداست. باز هم در این ارتباط حرف و سخن خواهیم داشت.

 

نوبت عقب‌نشینی آژانس

فرهیختگان:طرف‌های غربی در چندماهه اخیر به‌قدری هیجانی دربرابر ایران رفتار کرده‌اند که با مرور سیر اخبار به‌وضوح می‌توان جهت کنونی آنها تشخیص داد. جهت‌گیری که تلویحا اعتراف به شکست را از جانب دولت‌های غربی نشان می‌دهد. تبادل اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی با یک زندانی بلژیکی، واسطه قرار دادن سلطان عمان برای رساندن پیغام مذاکره به ایران و ازسرگیری مذاکرات برای آزاد‌سازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی نمونه‌هایی از خبرهایی است که انتشار آنها نشان می‌دهد طرف آمریکایی و شرکای غربی آن بعد از شکست پروژه آشوب بار دیگر درحال عقب‌گرد به موضع تعاملی خود با ایران هستند. انتشار یک خبر درمورد توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد این سازمان بین‌المللی نیز در پیروی از دولت‌های غربی گزینه تعامل با تهران را در دستور کار قرار داده است. مطابق آنچه روز گذشته در رسانه‌ها دست‌به‌دست شد در جریان مذاکرات فنی اخیر میان سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پرونده یکی از مکان‌های ادعایی مطروحه آژانس (موسوم به آباده) حل‌وفصل شده است تا به این ترتیب بعد از پرونده ادعایی درمورد غنی‌سازی ایران در (لویزان) این دومین مکانی باشد که اتهام‌زنی‌ها درمورد آن پایان می‌یابد. حالا باید منتظر ماند و دید آیا آژانس حاضر خواهد شد دست از اتهام‌زنی در مورد دو مکان باقی‌مانده یعنی تورقوزآباد و ورامین نیز بردارد و هر 4 پرونده ادعایی را مختومه اعلام کند یا خیر. بسته شدن ماجرای دومین پرونده در مورد مکان‌های مورد ادعای آژانس پس از آن صورت گرفت که ایران و آژانس در سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به تهران توافق کردند که در قالب یک الگو‌ی تعاملی پرونده مکان‌های مورد ادعا را به سمت حل‌وفصل پیش ببرند. در خلال این توافق همچنین ادعاهای آژانس درخصوص کشف ذرات اورانیوم با غنای 83.7 درصد نیز با توضیحات فنی ایران حل‌وفصل شده است. در ادامه ضمن بررسی ابعاد توافق نگاهی داشته‌ایم به اخبار مثبتی که نشان می‌دهد طرف غربی از موضع خود علیه ایران عقب نشسته و مسیری را طی می‌کند که به‌وضوح می‌توان از آن پذیرش شکست سیاست‌های خصمانه را برداشت کرد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.