ویدئو/ مردم به غذا نیاز دارند، نه به دخانیات

روز 31 ماه می، روز جهانی بدون دخانیات

روز 31 ماه می هر سال روز جهانی بدون دخانیات است. شعار سازمان بهداشت جهانی برای این روز در هر سال متفاوت بوده و شعار امسال آن این است: « مردم به غذا نیاز دارند، نه به دخانیات». به جای کاشت توتون و تنباکو و هدر دادن منابع، برای رفع گرسنگی در جهان دانه‌های خوراکی بکارید.

روز 31 ماه می هر سال روز جهانی بدون دخانیات است. شعار سازمان بهداشت جهانی برای این روز در هر سال متفاوت بوده و شعار امسال آن این است: «مردم به غذا نیاز دارند، نه به دخانیات». به جای کاشت توتون و تنباکو و هدر دادن منابع، برای رفع گرسنگی در جهان دانه‌های خوراکی بکارید.

شاید تصور کنید استعمال دخانیات فقط به افراد سیگاری آسیب می‌رساند. اما چه سیگاری باشید چه نه دخانیات بر سلامت شما و آینده سیاره ما تاثیر می‌گذارد.

تنباکو به صورت بذر، ته سیگار و در زمان تجزیه در محیط بسیار بیشتر از آنچه تصور کنید آسیب‌رسان است. برای هر 15 بسته سیگار یک درخت قطع می‌شود و هر ساله 6 تریلیون بسته سیگار به 1.1 میلیارد نفر سیگاری فروخته می‌شود. این بدین معناست که سالانه بیش از 200هزار هکتار جنگل برای کاشت و فراوری برگ تنباکو از بین می‌رود، چیزی به وسعت 494هزار زمین فوتبال.

تولید سیگار بر گرمایش زمین نیز تاثیر می‌گذارد، زیرا سالانه 84میلیون تن دی‌اکسید کربن تولید کرده و روانه اتمسفر می‌کند. این میزان معادل تولید دی‌اکسید کربن سالانه چند کشور است.

برای تولید سیگار 22 میلیارد تن آب قابل شرب مصرف می‌شود که معادل 2.5 برابر ذخیره آب سالانه بریتانیاست. مصرف این میزان آب چرخه طبیعی آب را بر هم زده و علاوه بر آن استفاده از کودهای شیمیایی و آفت‌کش‌ها آب‌های سطحی و زیرزمینی اطراف مزارع کشت تنباکو را آلوده می‌کند.

هر ساله 4.5 تریلیون ته سیگار دور انداخته می‌شود که معادل 760 میلیون کیلوگرم زباله سمی است، یعنی به اندازه وزن 177هزار فیل آفریقایی. سال‌ها طول می‌کشد تا ته سیگار تجزیه شود و البته در این فرایند انواع میکروپلاستیک‌ها، بیش از 7 هزار نوع ماه شیمیایی و 50 ماده سرطان‌زا در آب، خاک و محیط‌زیست آزاد می‌کند.

با وجود سبزشویی آمارها توسط صنعت دخانیات، کنوانسیون چهارچوب سازمان بهداشت جهانی در مورد کنترل دخانیات تلاش کرده تا از طریق ماده 18 توجه جهانیان را به سلامت مردم و محیط‌زیست در این زمینه جلب کند.

گزارش: مهرناز الماسی
تدوینگر: عسل اصفهانی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.