رییسی:آماده برقراری روابط با کشورهایی هستیم که تمایل خود را اعلام کرده‌اند

سیدابراهیم رئیسی در سی و چهارمین مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) اظهار داشت: بارها اعلام کردیم که آماده برقراری روابط با کشورهایی هستیم که تمایل خود را برای برقراری روابط اعلام کرده‌اند،اما در مقابل کشورهایی که بخواهند با ما مقابله کنند، مقاومت و ایستادگی خواهیم کرد

به گزارش شهروند آنلاین؛ سید ابراهیم رئیسی شامگاه شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ مقارن با شب ارتحال امام عظیم الشأن، درباره سیره و زندگانی بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در حرم مطهر ایشان سخنرانی کرد.

در این مراسم جمعی از مسئولان، روحانیون، مقامات لشکری در کنار ضریح مطهر بنیانگذار و معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) حضور داشتند.

رئیسی در مقدمه صحبت های خود با بیان اینکه امشب شب چهاردهم خرداد ماه و  ایام رحلت امام بزرگوار و عظیم الشأن است، یاد امام و شهدی عالیقدر ویژه شهدی ۱۵ خرداد را گرامی داشت و به روح بلند و ملکوتی امام درود فرستاد.

وی با اشاره به اینکه بیش از هر زمانی لازم است شخصیت و انقلاب شکوهمندی که بنیان‌گذارش امام خمینی (ره) بود رابشناسیم، عنوان کرد: لازم است شخصیت، راه و کلام و سیره امام شناخته شود گرچه سالها از رحلت ایشان گذشته ولی احساس ما این است که او زنده است زیرا میراث گرانقدر و آثار وجودی ایشان زنده است.

رییسی با اشاره به یک حدیث قدسی خاطر نشان کرد: در این حدیث آمده؛ بنده من، از من اطاعت کن تا تو را مثل خودم در زمین قرار دهم، من زنده ای هستم که مردن در من راه ندارد، اگر من را بندگی کنی تورا آنگونه قرار می‌دهم که هرگز مردن در تو راه نداشته باشد. احساس ما این است که این حیات شامل امام شده است، امام‌ خمینی(ره) حیات دارد و زنده است.

رییس جمهور زنده بودن امام را به زنده بودن راه امام دانست و گفت: راه امام خمینی امروز بیش از هر زمانی در عالم رونق دارد.

وی تصریح کرد: کلمات تخصصی و نورانی امام (ره) در مجامع علمی و حوزه ای مورد بحث و تبادل نظر است. ۵۰ جلد امام موسوعه امام که به همت دفتر نشر آثار امام چاپ شده است در اختیار مردم قرار گرفته است و آخرین جلد آن تفسیر سوره مبارکه حمد و نامه ها و نوشته های امام است، این ها حیات دارد.

رییس جمهور با بیان اینکه امام‌خمینی، امام تحول بود، تصریح کرد: میراث گرانقدر امام که انقلاب اسلامی است حیات دارد، اصالت انقلاب اسلامی به نام‌ مبارک امام (ره) است و نباید گذاشت نام امام کمرنگ شود. می خواهند از انقلاب اسلامی و انقلاب امام هویت زدایی کنند، نباید اجازه داد، می خواهند در مسیر و راه و خط امام انحراف و تحریف کنند، نباید این اجازه را داد، راه و مسیر امام نورانی است و همه را به سوی سعادت فرا می خواند.

وی گفت: امام مرد خدا بود و تمام‌موفقیت در زندگی شخصی و اجتماعی و سیاسی و حکومتی او به این دلیل بود که ایشان مرد خدا است. سنگ زیربنای تفکر و اندیشه امام و رمز موفقت ایشان این جمله است که “عالم در محضر خدا است”.

رییسی خاطر نشان کرد: به تعبیر رهبری تحول یک ضرورت اجتناب ناپذیر در کشور است و همواره باید به وضع موجود توجه شود و فاصله وضع موجود و وضع مطلوب کمتر شود. امام خمینی نگاه تحولی به دین و کارکرد های دین داشت. نگاه امام به دین این بود که دین می تواند جامعه را اداره کند. دین‌می تواند نظام سازی و تمدن سازی کند.

رییسی با بیان اینکه امام فقیهی بود که فقه در سرشت ایشان قرار گرفته بود، تصریح کرد: امام خمینی (ره) دین را به خوبی فهمیده بودند و تمام زوایای دین را می دانستند و با تمام وجود به دنبال اجرای دین در جامعه بود.

وی تحول و رویکرد امام را اینگونه تفسیر کرد که دین می تواند تمدن ایجاد کند و زندگی انسان معاصر را اداره کند.

رییس جمهور تاکید کرد که جمهوری اسلامی مبتنی بر اراده مردم و آرمان های الهی است.

وی گفت: در سفر به آفریقا با حقوقدان برجسته ای آشنا شدم که از دوستداران ماندلا بود و گفت که تمام قوانین اساسی کشور های دنیا را مطالعه کرده است و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران  را پیشرفته ترین و مترقی ترین قانون دیدم زیرا  قانون اساسی جمهوری اسلامی بین دو امر آرمان و دموکراسی قرار دارد و مبتنی بر رای مردم است و آرمان های بلندی در قانون اساسی شما دیده شده است.

رییس جمهور با اشاره به پیوند معنویت و سیاست بیان کرد: بسیاری از سیاستمداران عالم امروز از معنویت جدا هستند و دلیل بلاهای  بشریت و  ۷۰ سال ظلم به مردم فلسطین به دلیل جدا بودن معنویت از سیاست بوده است. بسیاری از جنایت ها در کره زمین بخاطر جدابودن معنویت از سیاست است.

رئیسی پیوند بین معنویت و سیاست را از جلوه های سیره امام دانست و گفت: تحول مهم دیگر امام تغییر در حوزه سیاسی بود، آن هم در منطقه ای مهم و حساس دنیا و جهان امروز،  به نحوی که تمام‌معادلات سیاسی را این انقلاب و نهضت بهم ریخت و معادلات جدیدی در عالم شکل گرفته است.

رییسی یکی از عوامل این نظم‌جدیدی را انقلاب اسلامی ایران برشمرد و عنوان کرد: شاخص های یک جانبه گرایی آمریکا نشان می‌دهد قدرتش رو به افول است و قدرت های نوظهوری در عالم شکل می‌گیرد. ‌حتما یک پای این نظم جدید، انقلاب اسلامی ایران است که جریان در جهان به نفع “مقاومت” شکل می‌گیرد. وی گفت: تحولی که امام در جامعه ایجاد کردند، تحول مهمی بود، خواندن جامعه به اجرای عدالت. امام فقط عادل نبود، امام علاوه بر عادل بودن عدالت خواه بود و دعوت ایشان هم به خدا و هم به اجرای عدالت بود. این از ویژگی های امام و  سیره امام است.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت که بارها اعلام کردیم که آماده برقراری روابط با کشورهایی هستیم که تمایل خود را برای برقراری روابط اعلام کرده‌اند. اما در مقابل کشورهایی که بخواهند با ما مقابله کنند، مقاومت و ایستادگی خواهیم کرد.
رییسی اضافه کرد آن روز که شهید سید عباس موسوی و سیدحسن نصرالله به جماران آمدند و از امام درس ایستادگی را  آموختند و امروز غزه به کانون مقاومت علیه رژیم صهیونیستی تبدیل شده است. اینها همه آموخته از امام و شهدای انقلاب اسلامی است.
رییس جمهور گفت امروز مقاومت یک واژه برجسته سیاسی در دنیاست و رمز آن قوی شدن در مقابل دشمن است.

رئیس جمهور با بیان اینکه جامعه قوی در مقابله توطئه و فتنه مقاومت می‌کند، خاطر نشان کرد: تا دیروز در واژگان سیاسی “مقاومت” آنقدر جایگاه نداشت، اما امروز از برجسته های واژه های سیاسی در دنیا “مقاومت” و ایستادگی است. راه تسلیم شدن در برابر دشمن نیست؛ راه قوی شدن در برابر دشمن است. جامعه قوی در مقابله توطئه و فتنه مقاومت می‌کند. رهبری فرمودند ما باید ایران قوی داشته باشیم، ایران قوی به برکت آموخته‌های امام و رهبری و حضورجوانان، قدرت زیادی دارد. مردم ما امروز دارای شجاعت هستند.

وی گفت: امام‌مردم را امیدوار کرد. شیاطین در این چهل و چند سال در ناامید کردن‌مردم  دمیدند. ولی مردم با امید در صحنه حاضر شدند، امام از جماران مردم را امیدوار می‌کرد، شعار امام این بود که ملتی که شهادت را برای خود سعادت بداند پیروز است، سخن امام حکمت آمیز و حکمت آموز بود.

رئیسی راهبرد جمهوری اسلامی را ایجاد امید در دل مردم دانست و عنوان کرد: کار را باید انقلابی و سریع انجام داد نه شتابزده و بی مطالعه، دشمن به دنبال توقف درمسیر پیشرفت است، هر کس در هرکجا به نام نظام اسلامی کار می‌کند بداند پاسخ به تحریم ها تلاش و فعالیت شبانه روزی مثل شب های عملیات دفاع مقدس را می طلبد. ‌

رئیس جمهور بیان کرد:  باید شبانه روز تلاش کرد و شهدای ما اینگونه به ما آموختند. حوزه هایی که در کشور کار وفعالیت شده حوزه های موفق کشور بوده است. در حوزه های علمی و فناوری پیشرفت هایی داشتیم که نتیحه مجاهدت است. در صنعت نظامی پیشرفت هایی داشتیم که قدرت نظامی را بازدارنده کرده است. در حوزه سیاسی ایران در منطقه برترین و بالاترین و موثرترین سخن را دارد که این برگرفته از مجاهدت ها است.

رییس جمهور رشد تولید را از مولفه های ایجاد قدرت برشمرد و عنوان کرد: تولید قدرت فقط توسط نیروی نظامی نیست ما به پیشرفت صنایع نظامی و هسته‌ای مفتخریم ولی رشد تولید و رشد اقتصادی در کشور ایجاد قدرت می‌کند، حضور مردم در سالگرد ارتحال مردم و سایر صحنه هایی مثل ۲۲ بهمن و روز قدس ایجا قدرت می‌کند.

رییسی رشد اقتصادی را مهمترین موضوع در کشور دانست و اظهار کرد:  تامین عدالت اجتماعی و اقتصادی و توجه به خانواده و جمعیت و نترسیدن از دشمن و ایستادگی در برابر دشمن از آموخته های امام است که امروز از زبان رهبری این را می شنویم. بدانیم آموخته امام و پیام‌امام انسجام و وحدت و یکپارچگی است. کسی حق ندارد کسی را طرد کند، دل ها باید به هم نزدیک باشد امروز وحدت و انسجام از ضرورت ها و راهبرد هایی است که دیروز امام‌ فرموده و امروز رهبری آن را بیان می‌کند.

وی گفت: نباید به مشکلات مضمنی مثل تورم، نگاه سیاسی و جناحی داشت و مردم را نگران‌ کرد. همت باید این باشد که با همه وجودبرای پیشرفت کشور تلاش کنند.

وی افزود: رهبری اغتشاشات و دشمنی ها را تحلیل کردند و گفتند که کشور در حال پشرفت است و اینها برای کشور در حال پیشرفت توطئه ایجاد می‌کنند، مگر سخنگوی کاخ سفید اعلام نکرد که فشار حداکثری مفتضحانه شکست خورده است و شما مردم این تحریم ها را خنثی کرده و شکست دادید.

رییس جمهور بیان کرد: تجارت در کشور رکورد زد ۵۲ میلیارد دلار تجارت ایران بود که در ۴۰ سال قبل بی نظیر است. می خواستند ملت را ناامید کنند ولی مردم آنها را ناکام گذاشتند، شما ملت ایران نزد امام سربلند هستید.

وی خاطر نشان کرد: با استمداد از روح بلند امام تحول آفرین و تحول خواه با امام‌پیوند می بندیم که آنچه او به ما آموخت در این مسیر خستگی ناپذیر تلاش کنیم و یقین بدارید کسانی که در مسیر خدا حرکت کنند، نصرت خدا حتمی است. امروز کم‌هزینه ترین کار ناامیدی مردم است ولی نیروی انقلابی باید امیدوارانه حرکت کند.

وی با بیان اینکه جنگ‌ترکیبی و رسانه ای  دشمن بلااثر خواهد بود، گفت: ملت ما با الهام از شهدای عالیقدر این مسیر را انتخاب کردند، امام توجه به کرامت زن ها و اعتماد به جوانان را در سیره و سلوک خود داشتند و انسان صادق الوعدی بود، آنچه اعتقاد و باور داشت بر زبان جاری می‌کرد و تمام زندگی اش این بود آنچه می‌گوید اجرایی شود.

رئیس جمهور در پایان‌خطاب به خانواده شهدا گفت: امروز خون مطهر شهدا از جامعه جهل زدایی می‌کند و جامعه را آگاه می کند تا  بصیرت پیدا کند./ایرنا

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.