ماجرای فساد ۲۰ هزار میلیاردی در شهرداری

رئیس شورای عالی استان‌ها ضمن تشریح جزئیات کشف فساد ۲۰ هزار میلیاردی در شهرداری گفت: تا پایان سال ۴۰ هزار میلیارد تومان از اموال شهرداری بازگردانده می‌شود.

به گزارش شهروند آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها، فساد ۲۰ هزار میلیاردی در این دوره مدیریت شهری کشف شد و بخشی از اموال عودت داده شد. این کار‌ها در ادوار قبل مدیریت شهری صورت گرفته بود و در این دوره حق شهر به مردم بازگردانده شد.

شهرداری تهران مبارزه با فساد را در دستور کار قرار داده و با ایجاد اتاق شیشه‌ای به دنبال اطلاع رسانی شفاف است.

پارکینگ چیتگر حدود ۴۵۰ میلیارد تومان بود

رئیس شورای عالی استان‌ها در این خصوص گفت: ۲۰ هزار میلیارد تومان از اموال شهرداری تهران بازگردانده شده است. ۱۱۰ مورد از املاک شهرداری که دست برخی افراد بوده برگردانده شده است. یکی دیگر از موضوعات بحث باملند بوده است که کار بزرگی است. قیمت آن حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده، اما قیمتی که برای آن گذاشته بودند ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است. موضوع دیگر در این فساد ۲۰ هزار میلیاردی که کشف شده است بحث پارکینگ چیتگر بود که رقم آن حدود ۴۵۰ میلیارد تومان بوده است. این اقدامات در شهرداری تهران آغاز و ادامه دارد و تا پایان سال جاری ۴۰ هزار میلیارد تومان از اموال شهرداری بازگردانده می‌شود.

او افزود: مبالغی که شهرداری بازپس گرفته بالاست و این اقدام شهرداری تهران قابل تقدیر است. شهرداری روند خوبی را در پیش گرفته است و به دنبال ایفای حق شهروندان است. ما در شورای اسلامی شهر تهران هم حامی اقدامات شهرداری هستیم. بازگشت این اموال برای شهر و شهروندان خوب است. ببینید این عددی که بازگردانده شده حق شهر است. دوستان ما در شهرداری در حال پیگیری هستند تا اموال را برگردانند. ما در شورای شهر تهران هم بر این موضوع تأکید داریم. قطعا اقدامات خوبی در این باره صورت می‌گیرد. ما از شهرداری تهران می‌خواهیم که در بازگرداندن اموال مردم بیش از پیش پیگیر باشند و هر روز شاهد خبر‌های خوبی در این زمینه باشیم.

سروری گفت: قیمت املاکی که بنده دیدم در صورتی که به‌روزرسانی هم شود عددی بالاتر است. ما در شهرداری تهران به دنبال این هستیم که بدون حاشیه کار کنیم چرا که حاشیه باعث می‌شود که روند کار کند شود. الحمدلله در حال حاضر روند رو به رشدی داریم. اقدامات مؤثری در شهرداری تهران صورت گرفته است.

شهرداری بدون ملاحظه با سوء استفاده‌گران و رانت‌خواران مبارزه می‌کند

او افزود: با سابقه‌ای که ما از شهردار تهران در مبارزه با فساد در مجلس داشتیم توقع‌مان این بوده و هست که ایشان اقدامات مؤثری در حوزه فساد انجام دهند. اساسا اقداماتی صورت گرفته که منافع و حق شهروندان در آن حفظ شده است. شهرداری بدون ملاحظه با سوء استفاده‌گران، رانت‌خواران و کسانی که از مسیر‌های نادرست به منابع دست پیدا کردند برخورد جدی می‌کند. این روند در شهرداری ادامه دارد.

یکی از دلایلی که افراد رشوه می‌دهند طولانی بودن مراحل صدور پروانه است

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: در سیستم اداری شهرداری فرآیند‌هایی تعریف شده است که تولید فساد را به حداقل برساند. یکی از این فرآیند‌ها بحث هوشمندسازی است اگر مدت زمان صدور پروانه در شهرداری تهران به دو ماه برسد، زمینه سوء استفاده در این باره کاهش می‌یابد. یکی از دلایلی که افراد رشوه می‌دهند طولانی بودن مراحل صدور پروانه است. همین طولانی بودن باعث بروز مشکلات می‌شود.

او افزود: به عنوان مثال فرد می‌گوید من باید ۱۴ ماه برای صدور پروانه وقت صرف کنم در این ۱۴ ماه سرمایه من می‌خوابد پس بهتر است رشوه بدهم تا کارم زودتر پیش رود و عملا با این کار فساد رخ می‌دهد. اگر سازنده بداند در ظرف مدت دو ماه می‌تواند پروانه خود را دریافت کند، دیگر ضرورتی ندارد که رشوه دهد. ارتباط مجری و متقاضی به صورت حضوری قطع می‌شود. همانطور که پرونده‌ها در دادگاه هم به صورت رندومی در اختیار شعب قرار می‌گیرد. این طور نیست که برخی از پرونده‌ها در برخی شعب بررسی کنند که کسی بخواهد مدیریت و اعمال نفوذ کند.

یک مورد فساد بود که کارشناس به جای ۱۲۷ میلیارد ۷ میلیارد دریافت کرده بود

سروری گفت: فرآیند سامانه‌ای شده و سامانه تعیین می‌کند که پرونده در کدام شعبه بررسی شود. این کار باید در همه بخش‌ها صورت گیرد که دیگر مجری با متقاضی ارتباط برقرار نکند. اگر در شهرداری هم به صورت سامانه شود دیگر تخلفات آلارم داده می‌شود و کسی جرأت نمی‌کند تخلفی انجام دهد. مثلا یک مورد فساد بود که کارشناس به جای ۱۲۷ میلیارد ۷ میلیارد دریافت کرده بود که البته شهرداری الباقی پول را احیا کرد.

او افزود: حال شاید برخی سؤال کنند چرا از این موارد داریم، وقتی کار‌ها به صورت دستی باشد احتمال خطا وجود دارد کار باید سیستمی، قابل رصد و کنترل باشد. البته در شهرداری تهران هوشمندسازی در دستور کار قرار گرفته است و با هوشمندسازی به شدت نظارت افزایش می‌یابد. باید رابطه متقاضی و مجری به حداقل برسد و فرآیند به صورت سیستمی رصد شود و هشدار‌های لازم داده شود. با اقدامات صورت گرفته در آینده سطح سوء استفاده کاهش پیدا می‌کند. کار‌ها در شهرداری در حال پیگیری است و مدت زمان صدور پروانه کاهش پیدا کرده است، اما در حد مطلوب نیست. باید مدت زمان صدور پروانه به ۲ ماه برسد./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.