بهادری جهرمی: تورم بی‌سابقه دهه ۹۰ نتیجه سازش بود

علی بهادری جهرمی در نشست دانشجویی «ایران قوی» با بیان اینکه مشکلات نباید موجب نادیده گرفتن شیرینی پیروزی‌های راهبردی شود، این پیروزی‌ها و موفقیت‌ها را دستاورد مقاومت و ایستادگی دانست و گفت: تورم بی‌سابقه دهه ۹۰ نتیجه سازش بود.

به گزارش شهروند آنلاین، سخنگوی دولت که بعد از ظهر سه‌شنبه در جمع دانشجویان دانشگاه تهران حضور یافت تا پاسخگوی پرسش‌های آنان برای «تحقق ایران قوی» باشد، با استناد به اصل ششم قانون اساسی گفت که اصلی‌ترین سرمایه جمهوری اسلامی مردم هستند و مردم مؤثرترین و قوی‌ترین عامل در حل مسائل و پیشرفت کشورند.

بهادری جهرمی افزود: در مسیر ۴۴ ساله انقلاب، همواره به این باور و سرمایه اصلی ملتزم بودیم و پافشاری کردیم و پیروز شدیم. البته هزینه‌هایی پرداخت شده است اما ملت پیروز، ملت ایران است.

او ادامه داد: در دهه ۹۰ که از آن به‌عنوان دهه از دست رفته یاد می‌شود و نمونه بارز آن‌که قرار بود کلید حل مشکلات اقتصادی در داخل باشد، نتیجه آن رشد اقتصادی صفر درصدی و تورم‌های باور نکردنی و بی‌سابقه بوده که میانگین تورم در دهه نود ۲۵.۲ درصدی بود.

سخنگوی دولت اضافه کرد: در دهه ۶٠ در برابر دشمنان ایستادیم و جنگیدیم و مقاومت کردیم. تازه انقلاب پیروز شده بود، اثر اقتصادی در دوران جنگ تورم ١٨ درصدی بود اما در دهه ٩٠ با سازش و سازشکاری تورم آنچنان بالایی داشتیم که به‌طور ملموس نشان داد هزینه سازش وهزینه مقاومت کاملاً متفاوت است.

بهادری جهری گفت: ما نگاه و باور به مردم را گاهی کنار گذاشتیم و ادبیات دیگری مطرح کردیم؛ گاهی گفتیم کلید حل مشکلات سازش و گام برداشتن در مسیری متفاوت است، اما دیدیم که دهه اخیر نتیجه‌ آن تورم بی‌سابقه در سده گذشته بود.

او تصریح کرد: این جنگ ۴۴ ساله‌ دشمن علیه ایران کور کردن ایمان مردم را نشانه رفت تا نشان دهد مسیر انقلاب ما ناکارآمد است اما نتیجه این منازعه چه شد؟ آیا ایران منزوی شد؟ برخلاف تصورهای نادرست، نتیجه این ایستادگی آزادی دیپلمات ایرانی از اروپا بعد از پنج سال و حضور ایران در پیمان‌های اقتصادی و ارتباط با عربستان و کشورهای همسایه و جهان و عضویت شانگهای شد.

بهادری جهرمی ادامه داد: دشمن سال گذشته تلاش کرد تا امنیت کشور را به مخاطره بیندازد که نتیجه آن رونمایی از موشک هایپرسونیک است اما بدانیم که اگر مشکلاتی هم وجود دارد، نباید شیرینی پیروزی‌هایی که به دست آورده‌ایم را نادیده بگیریم.

او افزود: ملت مقاوم ایران نشان دادند به راه امام راحل ایمان و باور دارند و هم به زیبایی و ظرافت برابر تهاجم دشمنان در صحنه‌ها حضور می یابند و ایستادگی می‌کنند. دشمنان تلاش کردند تا ایران را متوقف کنند اما موفق نشدند و اگر مشکلاتی داریم نباید باعث شود پیروزهای راهبردی ما دیده نشود.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سؤال دانشجویی درباره اقدامات دولت برای پاسداشت حق اعتراض از سوی دولت، گفت: حق اعتراض در قانون اساسی ما به شرط آن‌که بدون سلاح و بدون اخلال در مبانی اسلام باشد، پذیرفته شده است.

بهادری جهرمی افزود: در این دولت از ابتدا صدای معترضان شنیده شده است؛ از کارگران گرفته تا معلمان که خواستار اجرای نظام رتبه‌بندی بودند و در مورد بازنشستگان هم بعد از اعتراض آنان دولت به‌دنبال حل مشکلات‌شان بود و با نماینده بازنشستگان هم جلساتی برگزار شد.

او با بیان این‌که حق اعتراض در اصل بیست و هفتم قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است، تصریح کرد: دولت سیزدهم در مقاطع مختلف نشان داده که از اعتراض استقبال می‌کند. در اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی، دولت با فوریت و طی یک هم‌اندیشی با حقوقدان‌ها لایحه‌ای را برای برگزاری تجمعات تصویب و به مجلس ارسال کرد.

بهادری جهرمی در ادامه صحبت‌های خود گریزی هم به اغتشاشات اخیر زد و بیان کرد: دشمن از تمام ظرفیت خود برای انزوای جمهوری اسلامی ایران استفاده کرد اما مردم با راهپیمایی بی‌سابقه ۲۲ بهمن و روز قدس درس بزرگی به دشمن دادند.

سخنگوی دولت درباره رفع مشکلات اقتصادی خاطرنشان کرد: تیم اقتصادی دولت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری به‌عنوان مسئول تمام تصمیمات دولت در اقتصاد کشور شبانه‌روز مشغول کار و تلاش هستند و سیاست اصلاح نظام یارانه‌ها تکلیفی بود که مجلس از زمان بودجه ۱۴۰۰ برای دولت تصویب کرده بود و در بودجه ۱۴۰۱ نیز این مصوبه تکرار شد.

او درباره مفهوم متفاوت ارز ترجیحی و ارز شناور، گفت: مدیریت مصرف عرضه و تقاضا بر عهده بانک مرکزی است و بانک مرکزی با ابزارهای خود این مدیریت را به بازار اعمال می‌کند. همچنین ارز شناور مدیریت شده با ارز ۴۲۰۰ تفاوت دارد.

بهادری جهرمی بیان کرد: عده‌ای می‌گویند هنری نکردید که مدیریت کردید چون ارزی که در اختیار دارید زیاد است. اینکه امروز می‌توانیم ارز بیشتری تأمین کنیم هنر ماست. دولت با راهبرد سیاست همسایگی و با افزایش تجارت خارجی کشور توانست ارز را تامین کند.

به گفته او در سال گذشته طی مراوده با ۱۵ کشور همسایه، تجارت به ۵۹ میلیارد دلار رسیده است که نسبت به ۱۴۰۰، ۱۵ درصد افزایش داشته است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره محدودیت در دسترسی اینترنت و رانت گفت: عنوان درست آن حق دسترسی آزاد به اطلاعات بوده که از حقوق بشری است و در کشور ما نیز تعریف شده، اما همه حقوق بشری در همه‌جا دارای قیودی هستند که باید رعایت شوند.

بهادری جهرمی متذکر شد که همه کشورها برای فعالیت سکوهای خارجی شرایط و قوانینی دارند که آن سکوها ملزم به رعایت آنها هستند و سکوهای خارجی برای فعالیت باید مطابق ضوابط کشور ما عمل کنند اما سکوهای تلگرام و واتساپ در اغتشاشات اخیر در جهت اقدامات تروریستی فعالیت کردند.

بهادری جهرمی در تکمیل پاسخ خود به این سؤال گفت که هیچ‌کدام از فرزندان مقامات نباید دسترسی بیشتری نسبت به بقیه و به اطلاعات خاص داشته باشد.

او در پاسخ به پرسش دیگری درباره فعالیت فرزند یکی از مقامات در خارج از کشور گفت که پس از تذکر رئیس‌جمهوری که نباید فرزندان مقامات خارج از کشور زندگی کنند، فرزند خانم خزعلی به ایران برگشت.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به دوگانگی بین دولت و ملت عنوان کرد: اساساً برتری انقلاب ما همین اعطای باور به مردم و جرأت دادن به مردم توسط امام راحل بود. مردم نقش آفرینان اصلی هستند و ما چیزی به عنوان دوگانگی نداریم و دولت هم بخشی از مردم است./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.