پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی هنوز باز است

سخنگوی قوه قضائیه گفت: پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی واجد اهمیت و حساسیت خاصی است و ۱۴ هزار صفحه محتویات دارد، اوراق و اسنادی مربوط به رسیدگی و بررسی پرونده در مرحله دادسرا است.

به گزارش شهروند آنلاین به نقل از ميزان، مسعود ستایشی در نشست خبری امروز اظهار کرد: سالروز رحلت معمار کبیر انقلاب اسلامی، مرد توحید و عدالت، حامی مستضعفین و پابرهنگان و مقتدای مظلومان عالم، حضرت امام خمینی (ره) خدمت ملت ایران و ملت‌های آزاده جهان تسلیت عرض می‎‌کنم.

او افزود: امام نماد تحقق وعده الهی مبنی بر نصرت و یاری رساندن به برپا دارندگان و اقامه کنندگان حق بود.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: رهبر کبیر انقلاب اسلامی با دست خالی از تجهیزات مادی، اما با تکیه بر قدرت ایمان و عمل صالح، توده‌های میلیونی مظلوم ایران، جنبشی عظیم را به پا ساخت که موتور محرک آن امیدواری مظلومین نسبت به غلبه بر چپاول‌گران و دسیسه‌های آنان بود.

او افزود: سالروز قیام خونین ۱۵ خرداد ۱۳۴۹ را که سرمنشا این انقلاب عظیم الهی یعنی انقلاب اسلامی ایران بود را نیز گرامی می‌داریم.

ستایشی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در مراسم سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی، تصریح کرد: ایشان فرمودند: امروز برنامه دشمن بر آن متمرکز شده تا با انسجام انواع ابزار‌ها و به کارگیری ترفند‌ها و شگرد‌های خاص تبلیغی، امید و ایمان ملی در جامعه کاسته شده و از این رو دستگاه‌های حاکمیتی از جمله قوه قضائیه خود را موظف می‌دانند تا با برنامه‌ریزی منسجم با هدف پلید دشمن مقابله کند.

او افزود: این مهم در سایه وحدت ملی مسئولان و مسئولیت شناسی آنها در این برهه خطیر و ادامه همدردی و شفقت با مردم عزیز ایران تحقق پیدا می‌کند.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: بی‌شک یکی از مسیر‌های زدودن اعتماد و امید مردم و به ویژه جوانان؛ تلاش دشمن برای فراگیر نشان دادن ضعف‌ها و کاستی ‌ها و نادیده‌انگاری اداره منسجم حاکمیت برای مقابله با آنها است.

ستایشی ادامه داد: امروز در داخل کشور و میان مسئولان و آحاد جامعه جبهه‌‎ای واحد تشکیل شده است.

او افزود: قوه قضائیه معتقد است که پنجه افکندن در گلوی فساد و عدم تسامح با مفسدان و خشکاندن ریشه‎‌های بروز فساد در جامعه، در هر زمینه می‎‌تواند به امیدافزایی و ارتقای اعتماد عمومی مردم منجر شود.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: تحقق عدالت اعم از عدالت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و جغرافیایی می‌ تواند نسیم الهام‌بخش معنویت و امید را در جامعه به نسل جدید تسری داده و سعی دشمن را در این زمینه ناکام بگذارد.

ستایشی اظهار کرد: بازگشت آقای اسدالله اسدی دیپلمات پرافتخار به کشور را به ملت ایران تبریک عرض می‎‌کنم. جمهوری اسلامی ایران نشان داد تا نسبت به سرنوشت اتباع خود هیچ تسامحی را روا نمی‌دارد.

او افزود: معتقدیم آقایان اسدی و نوری بی‌گناه بوده و برای آزادی صلح و برقراری امنیت برای بشریت اهتمام به خرج داده و عمر خود را سپری کردند.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: روند برخورد جمهوری اسلامی ایران با متهمان و مجرمان خارجی همواره روندی مهربانانه، صبورانه و متواضعانه و مبتنی با حقوق بشر بوده است.

او افزود: بار دیگر قوه قضائیه تضییع حقوق بشر در خصوص افرادی نظیر آقای نوری توسط دولت سوئد را محکوم کرده و انتظار دارد تا مجامع بین‌الملل به این فاجعه حقوق بشری رسیدگی عادلانه و منصفانه‌ای داشته باشد.

آخرین وضعیت سرقت از صندوق امانات بانک ملی

سخنگوی دستگاه قضا درباره آخرین وضعیت سرقت از صندوق امانات بانک ملی بیان کرد: پرونده واجد اهمیت و حساسیت خاصی است و ۱۴ هزار صفحه محتویات دارد، اوراق و اسنادی مربوط به رسیدگی و بررسی پرونده در مرحله دادسرا است.

او افزود:این پرونده ۲۸ متهم دارد که اتهام همگی آنها، مشارکت در سرقت حدی و تخریب اموال دولتی و تحصیل نامشروع و پولشویی است. ۴۰۰ میلیارد تومان از متهمان مسترد و تحویل شکات شده است و حدود ۳۰۰ میلیارد در شرف بررسی و پایان دادرسی است. این میزان از اموال مسروقه باقی مانده و تحقیقات در حال انجام است.

ستایشی تصریح کرد: همه متهمان برای اخذ آخرین دفاع احضار شده‌اند، بازپرس روز گذشته اطلاع داد که به طور شبانه روزی در حال بررسی و تحقیق روی این پرونده هستند و بزودی اخبار خوبی از این پرونده اعلام می‌شود.

توضیحات سخنگوی قوه قضائیه در مورد استخدام ۱۰ هزار نفر از کارکنان شورای حل اختلاف

ستایشی در پاسخ به سوالی در مورد موضوع طرح شده در مورد استخدام ۱۰ هزار نفر از کارکنان شورای حل اختلاف و اینکه آیا امکان استخدام این نیرو‌ها در دستگاه قضائی است گفت: وظیفه ذاتی نهاد شورای حل اختلاف تحقق صلح و سازش است و اصلاح ذات‌البین است که بسیار فعالانه، مثبت و موثر عمل می‌کند.

او گفت: مطلع شدیم لایحه‌ای در ارتباط با تثبیت هر چه بیشتر و بهتره وضعیت مجموعه ارزشی و خدمتگزار شورای حل اختلاف در مجلس شورای اسلامی تصویب و برای سایر اقدامات و کسب نظر شورای نگهبان قانون اساسی در مورد عدم مغایرت با موازین شرعی و قانون اساسی محضر مرجع مورد نظر تقدیم شده است.

ستایشی گفت: منتظر هستیم که نتیجه کار را ببینیم، پیش‌بینی‌هایی در ارتباط با برنامه سازمان نیروی انسانی مجموعه شورای حل اختلاف شده است و امیدواریم تا اقدامات نهایی در لایحه صورت گیرد و پس از ابلاغ و طی تشریفات قانونی بتوانیم مجری خوبی برای مصوبات مجلس شورای اسلامی به عنوان قانون باشیم.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: جا دارد از زحمات و خدمات شبانه‌روزی و طاقت‌فرسا، ارزشمند و مثبت کارکنان شورای حل اختلاف سراسر کشور و مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه تقدیر کنیم.

آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب

ستایشی در واکنش به آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب گفت: لایحه حمایت از عفاف و حجاب تدوین شد، مطالب، ابعاد و زوایا و موارد مربوط به این لایحه توسط معاون حقوقی قوه قضائیه در نشست خبری که داشت، تبین شد.

او افزود: لایحه عفاف و حجاب تقدیم دولت شده است و در ادامه دولت بررسی‎‌هایی بر روی این لایحه انجام داد و مقرر شد تا به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: مقوله ترک فعل در مقررات آمده است، لایحه مربوط به ترک فعل تدوین شده و به زودی این لایحه به دولت تقدیم خواهد شد.

او افزود: در هر نقطه دستگاهی وظیفه‌ای داشته و این وظایف را انجام نداده است از ناحیه معاونت حقوق عامه تذکر لازم به این دستگاه‌ها داده شده است.

هرگونه خطا و یا انتساب جرمی را نسبت به آقای اسدالله اسدی را رد می‌کنیم

سخنگوی قوه قضائیه در مورد تبادل زندانیان بین ایران و کشور‌های غربی گفت: آنچه در بحث حقوقی وجود دارد یکی ناظر بر استرداد مجرمین مطابق قانون و دیگری توافقات قانونی کشور‌ها در ارتباط با انتقال محکومین است.

او گفت: برای مثال انتقال آقای اسدی موکول به تصویب مجالس قانونگذاری کشور بلژیک و کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه انتقال محکومین بود. در واقع این امر تبادل نبود و انتقال بود.

ستایشی گفت: همچنان ما قاطعانه تاکید می‌کنیم و ارتکاب هرگونه خطا و یا انتساب جرمی را نسبت به آقای اسدالله اسدی را رد می‌کنیم، اما او در قالب انتقال محکومان به کشور بازگشته است، اقدامات و بازداشت صورت گرفته به صورت غیر قانونی و فاقد توجیه بود.

او گفت: هر گونه نقل و انتقال زندانی یا انتقال محکومین مستلزم وجود قانون و مقررات است که مقررات آن را نیز اعلام کردیم، اما بر این موضوع تاکید داریم که قوه قضائیه متولی جامع این فرایند نیست یک قسمتی از موضوع مربوط به قوه قضائیه است که در قوانین مربوطه و مقرراتی که تصویب شده به عهده قوه قضائیه گذاشته شده است که یکی از دستگاه‌های اصلی تصمیم‌گیرنده است و اعلام نظر قوه قضائیه در این زمینه موثر است، اما همه مطالب قوه قضائیه با این قوه قضائیه نیست دستگاه دیپلماسی و سایر مجموعه‌های ذیربط نیز در آن دخیل هستند.

حمایت دستگاه قضائی از تولید و اشتغال

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دستگاه قضائی برای حمایت از تولید و جلوگیری از اخراج کارگران و عدم ورشکستگی کارخانه‎‌ها چه اقداماتی انجام داده است؟، بیان کرد: تمام تلاش ما این است تا چرخه تولید و اشتغال به هیچ وجه براساس تصمیمات مراجع قضائی مختل نشود و این موضوع یکی از سیاست‎‌های قوه قضائیه است.

او افزود: روزانه اخبار مربوط به احیای واحد‌های تولیدی و کمک به اشتغال کارگران توسط خبرگزاری میزان و مرکز رسانه قوه قضائیه به مردم اطلاع‌رسانی می‎‌شود.

ستایشی ادامه داد: در این رابطه قوه قضائیه آخرین مرجع است و حلقه آخر است، اما با این وجود موارد موثر و تکالیف خود را انجام م‌ ‎دهیم.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در هر نقطه که موضوع به قوه قضائیه منتهی شود، دستگاه قضائی به نحو مطلوب اقدام خواهد کرد تا خللی در روند تولید و اشغال در آن مجموعه وارد نشود.

ستایشی گفت: ما اداره‌ای بنام اداره تصفیه امور ورشکستگی در دادگستری استان‌ها داریم که اداره کل آن زیر نظر معاونت قضائی قوه قضائیه فعالیت می‌کند. همکاران ما در این ادارات به صورت فعالانه و پیشرو برای حل مسائل حرکت می‌کردند و تمام تلاش شان این است که واحد‌های تولیدی ورشکسته روی پای خود بایستند و ادامه فعالیت دهند.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: مطابق گزارش‌های دریافتی، تا پایان اسفند ۱۴۰۱ تعداد ۷۷ هزار و ۷۴۲ واحد تولیدی فعال در کشور وجود داشتند، هزار و ۱۶۶ واحد در سال ۱۴۰۱ احیا یا از تعطیلی آنها جلوگیری شد.

ستایشی ادامه داد: استان آذربایجان شرقی با ۱۷۲ واحد، استان سیستان و بلوچستان ۱۰۹ واحد، استان خراسان رضوی ۹۸ واحد بیشترین واحد‌های تولیدی احیا شده را در مجموعه خود دارند.

یکی از سیاست‌های قوه قضائیه اصلاح و بازپروری مجرمان و زمینه‌سازی برای بازگشت آنها به جامعه است

ستایشی درباره برنامه قوه قضائیه برای بازگشت مجرمان قابل اصلاح به جامعه، اظهار کرد: یکی از سیاست‌های قوه قضائیه اصلاح و بازپروری مجرمان و زمینه‌سازی برای بازگشت آنها به جامعه است. باید زمینه‌های بروز ارتکاب جرم و بروز آن در جامعه سلب شود. جامعه‌ای که در آن فقر، بیکاری و فساد به حداقل ممکن برسد زمینه رشد استعداد‌ها در آن فراهم می‌شود و از این رو باید سرمنشا‌های ایجاد جرم در جامعه را مسدود کنیم.

او در ادامه افزود: معاونت اجتماعی قوه قضائیه به عنوان مسئول اصلی پیشگیری از وقوع جرم و سازمان زندان‌ها به همراه برخی دیگر از معاونت‌ها در این زمینه مسئولیت‌های مختلفی داشته‌اند و انشاءالله به گونه‌ای عمل می‌شود تا این اقدامات به نتیجه موثر ختم شود. بازگشت مجرمان به جامعه با مقدماتی همراه شود از جمله آنکه دستگاه‌های ذی‌مدخل در این زمینه همکاری داشته باشند.

سخنگوی دستگاه قضا بیان کرد: استفاده موثر از مجازات‌های جایگزین حبس با رویکرد خدمات عمومی رایگان به منظور حل مشکلات شهر و یا دادگستری مربوطه از جمله اقداماتی است که در این راستا مدنظر قرار گرفته است. استخراج ظرفیت‌ها، مشکلات شهری، نهاد‌های پذیرنده و نحوه اقدام محکومان در حوزه قضائی مربوطه می‌تواند در این راستا می‌تواند موثر باشد.

او در ادامه عنوان کرد: ارزیابی و تشویق قضاتی که در صدور و اجرای مجازات‌های جایگزین حبس در چارچوب برنامه ابلاغی موثر هستند. همکاران مقررات ماده ۶۴ تا ۸۷ قانون مجازات اسلامی را مدنظر ویژه را در راستای تعیین مجازات‌های جایگزین حبس مدنظر قرار دهند. توجه ویژه به برنامه‌های ابلاغی نیز وجود داشته باشد.

ستایشی عنوان کرد: تعیین شعب تخصصی برای تعیین مجازات‌های جایگزین حبس نیز مورد توجه قرار گرفته است. نکته دیگر هدفمندسازی اشتغال و حرفه‌آموزی زندانیان است. مهمترین کار در این زمینه، شناسایی کارگاه‌ها و بنگاه‌هایی است که امکان کار زندانیان در آنها وجود دارد. این اقدام در استان‌های مختلف در دست انجام است.

او درباره اقدام آخر در این باره نیز گفت: تعیین سازوکار آموزش و حرفه‌آموزی زندانیان است که به این مهم نیز باید توجه شود و بعد از خروج زندانیان از زندان‌ها باید توجه کنیم که از آنها به عنوان نیروی کار در شرکت‌های خصوصی و غیردولتی استفاده شود.

آخرین وضعیت پرونده قتل خانم نسیم صدقی

ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت پرونده قتل خانم نسیم صدقی در استان آذربایجان غربی، اظهار کرد: رسانه‌های معاند در این رابطه اقدام به کشته‌سازی خلاف واقع داشتند.

او با بیان اینکه خانم نسیم صدقی توسط فردی به نام کسری مددی به قتل رسید، گفت: قاتل پس از اقدام به قتل مبادرت به فرار از کشور می‌ کند و از طریق مرز ترکیه از کشور خارج و سپس به یکی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس رفته و با توجه به داشتن اعلان قرمز، دستگیر و به کشور مسترد می‌‏شود.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه تحقیقات اولیه در این رابطه صورت گرفته است، تصریح کرد: متهم از تاریخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ به اتهام قتل عمدی تحت قرار بازداشت است.

ستایشی در پاسخ به سوالی در مورد اقدام قوه قضائیه در رابطه جلوگیری از تضییع حق خبرنگاران گفت: قوه قضائیه همیشه با خبرنگاران عزیز و اصحاب رسانه مهربان، صمیمی و در تعامل بوده است.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه هر نامهربانی را با مهربانی پاسخ داده‌ایم، گفت:اعتقاد داریم باید خبرنگار جایگاه ویژه‌ای و مورد توجهی داشته باشند، اولین مرحله حمایت قوه قضائیه این است که نگاه مانع بودن خبرنگار برای پرونده‌های قضائی را به نگاه تعاملی تبدیل کرده است.

ستایشی گفت:نگاه حاکم بر قوه قضائیه آن است که جامعه خبری و اصحاب رسانه یار دوازدهم مجموعه قضائی واسطه مردم با دستگاه قضائی است که از یک سو مطالبات مردم را منعکس کرده و از سوی دیگر با فرهنگ‌سازی در زمینه جوابگويی و انتقال خدمات دستگاه قضائی به افکار عمومی را مهیا ساخته است که باید به این تعامل، تفاهم همکاری، همسویی و هم‌افزایی تبریک گفت.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: اگر اندک شکایتی از سوی جامعه خبری و بالعکس از سوی دستگاه‌ها، نهاد‌ها و افراد علیه خبرنگاران صورت گیرد علاوه بر اینکه اصل بر بی‌طرفی در دستگاه قضائی و تساوی همگان در برابر قانون قوه قضائیه است، تلاش کرده است تا مشکلات جامعه خبرنگاری را با رعایت شأن و منزلت اصحاب مطبوعات و رسانه به صورت اصلاح ذات‌البین و صلح و سازش بتواند حل کند.

او با اشاره به آخرین نشستی که رئیس قوه قضائیه با اصحاب رسانه داشت اعلام کرد: رئیس قوه قضائیه همواره بر این مهم تاکید کردند که زمانی که می‌شود از ظرفیتی استفاده کرد چرا باید متمسک به امر رسیدگی شویم. برای مثال زمانی که می‌شود از ظرفیت صلح و سازش استفاده کرد چرا استفاده نکنیم و به امر رسیدگی متمسک شوی تمام تلاش ما این است که با رعایت شان و منزلت اصحاب مطبوعات و رسانه به سمت حل و فصل دعاوی با صلح و سازش برویم و مسأله را با تراضی طرفین حل کنیم.

ستایشی گفت: البته مواردی وجود دارد که جامعه خبری همانند آحاد جامعه متاسفانه مرتکب جرایمی شوند که تعداد آنها بسیار اندک است، تکلیف داریم تا مطابق موازین قانونی همچون سایر آحاد جامعه با این موضوع با رعایت اصل بی‌طرفی و توجه به موازین قانونی و شرعی برخورد کنیم، مطمئن باشید نکاتی که ارائه شد موجب می‌شود برخی رویکرد‌های خود را اصلاح تا رویکردهایشان در این زمینه مثبت باشد و صمیمانه از جامعه خبری در این جلسه تشکر و قدردانی می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اخباری که درباره هک شدن سایت‌ها و سامانه‌ها منتشر شده، مورد تایید دستگاه قضا هست و آخرین وضعیت از پرونده هک‌هایی که تایید شدند، چیست؟ گفت: این موضوع در حوزه عمل شورای عالی فضای مجازی است و آنها مرجع صالح در اطلاع‌رسانی در این باره هستند و در صورتی که اقتضا داشته باشد حتما اطلاع‌رسانی می‌کنند.

ستایشی ادامه داد: اگر پرونده‌ای در این رابطه تشکیل شده و اگر واجد جنبه امنیتی باشد و از مراجع امنیتی به دستگاه قضائی ارجاع شود، مطمئن باشید که ما با دقت، سرعت و صحت آن را تعیین و تکلیف می‌کنیم. اطلاع‌رسانی در این زمینه را از بنده نخواهید.

توضیحات سخنگوی قوه قضائیه در مورد برگزاری مزایده چای تاریخ مصرف گذشته توسط بانک ملی

ستایشی در واکنش به سوالی مبنی بر برگزاری مزایده چای تاریخ مصرف گذشته توسط یکی از بانک‎‌ها به میزان ۵ تن، اظهار کرد: بحث عدم موفقیت طرح اصلاح ساختار تشکیلات چای کشور و عدم فروش ۱۳۰ هزار تن چای خشک خریداری شده توسط کارخانه چای، چای‌سازی و عدم امکان بازپرداخت تسهیلات اخذ شده باید مورد توجه قرار گیرد.

او افزود: به موجب مصوباتی، قرارداد‌های چای بین بانک ملی ایران، سازمان چای، کارخانجات چای و تشکل‌های خریدار چای منعقد و مقرر شد چای باقی مانده در کارخانجات مربوط به سنوات ۱۳۷۹ الی ۱۳۸۱ در اختیار تشکلات خریدار چای قرار گیرد.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: مقرر شد تا ظرف یک سال نسبت به فروش این چای‎‌ها و تسویه بدهی کارخانجات بابت تسهیلات دریافتی از بانک عامل اقدام شود لیکن به دلیل عدم تحقق این امر، چای موجود در انبار‌ها باقی مانده و مالکان انبار‌ها نیز برای رفع تصرف و تخلیه انبار‌ها و مطالبه وجوه معوقه، دعوی حقوقی مطرح کردند.

او با بیان اینکه در ادامه چای موجود در انبار‌ها برای مزایده به حراج گذاشته شدند، گفت: موجودی چای در انبار‌ها از مقدار ۱۳۰ هزار تن به ۱۸ هزار تن رسید. در ادامه نیز مقرر شد تا بانک ملی که اعطا کننده تسهیلات است، مزایده و فروش چای سنواتی را برگزار کند.

ستایشی ادامه داد: به منظور اجرایی شدن تصمیم و برگزاری مزایده چای سنواتی، فروش حدود ۳ هزار تن چای در انبار در شهرستان تهران، انجام شد. با نظارت سازمان بازرسی، مزایده سایر چای‎های باقی مانده در دست اقدام است.

او افزود: بابت ترک فعل صورت گرفته و سهل‌انگاری در انجام وظایف، در سازمان ملی استاندارد رئیس وقت سازمان غذا و دارو، معاون وقت ارزیابی سازمان ملی استاندارد، بابت این مسائل به هیات رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست‌جمهوری معرفی شدند و در کنار این مورد، یک پرونده کیفری دیگر نیز مفتوح است و با قرار جلب دادرسی به دادگاه کیفری ارجاع شده و به این پرونده رسیدگی خواهد شد./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.