فصل سردرگمی

گزارش «شهروند» از چند و چون انتخاب سرمربی باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، از جمع 16تیمی که در لیگ برتر بیست‌وسوم به میدان خواهند رفت، فقط یک‌چهارم از آنها سرمربی فصل خود را مشخص کرده‌اند. ابهام‌های زیادی درباره نیمکت تیم‌های لیگ برتری وجود دارد که شاید در روزهای نزدیک هم رفع نشود. هرچه هست اهالی فوتبال در انتظار مشخص شدن سرمربی تیم‌های لیگ برتری برای فصل آینده فوتبال هستند.

* * *

پیش‌بینی می‌شد که با پایان رقابت‌های لیگ برتر بیست‌ودوم با توجه به پایان قرارداد اکثر سرمربیان با باشگاه‌های خود شاهد شرایط ویژه‌ای روی نیمکت تیم‌ها باشیم. همین اتفاق هم رخ داده، حالا نه‌تنها هیچ‌کدام از مربیانی که قراردادشان با تیم‌های خود تمام شده، تیم سال بعد خود را انتخاب نکرده‌اند که درباره مربیان دارای قرارداد هم بحث‌های زیادی مطرح است. در این گزارش به شرایط نیمکت 16تیم لیگ برتر در فصل جدید پرداخته‌ایم:

پرسپولیس؛ یحیی و ادای خداحافظی

سرمربی تیم قهرمان لیگ و جام حذفی قبل از آنکه تهران را به مقصد استانبول برای استراحت چند روزه ترک کند، در مصاحبه‌ای از احتمال جدایی خود سخن گفت. او اعلام کرد که خسته شده و نیاز به استراحت یا کار کردن در فضایی آرام‌تر دارد. اگرچه رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس گفته یحیی گل‌محمدی به قرارداد خود پایبند است و در این تیم می‌ماند، اما هواداران سرخ‌ نگران آینده نیمکت تیم خود هستند.

سپاهان؛ مورایس ماندنی اما ناراحت است

ژوزه مورایس یک‌سال دیگر از قراردادش باقی مانده است؛ مربی پرتغالی که سال گذشته با یک امتیاز کمتر نتوانست جام قهرمانی لیگ را به‌دست بیاورد، برنامه‌های خود برای فصل جدید را به مدیران داده و به کشورش رفته است. البته که شنیده می‌شود تعلل باشگاه سپاهان برای جذب بازیکنان مدنظر مورایس باعث ناراحتی او شده است. با این حال اما بعید است مورایس به ایران برنگردد و فصل بعد روی نیمکت سپاهان ننشیند.

استقلال؛ هیچ‌چیز سر جای خودش نیست

استقلال بعد از شکست در فینال حذفی و از دست دادن دومین جام قهرمانی، پر از حاشیه شده است. رابطه مدیران باشگاه استقلال و ساپینتو شکراب شده و ادامه همکاری دو طرف منتقی شده است. ساپینتو عصر چهارشنبه با انتشار نامه‌رسمی رسما از هواداران استقلال خداحافظی کرد تا مدیران به سراغ گزینه‌های دیگر بروند. اگرچه نام‌هایی مثل جواد نکونام یا چند مربی خارجی دیگر اطراف استقلال شنیده می‌شود اما موضوع اصلی احتمال بالای تغییر در بدنه مدیریتی باشگاه است که روز یکشنبه 21خرداد در جلسه مجمع مشخص می‌شود. فعلا همه منتظر تعیین‌تکلیف هیأت مدیره و مدیرعامل باشگاه هستند تا بعد درباره سرمربی تصمیم گرفته شود.

تراکتور؛ خمس استراحت می‌کند، ‌مدیران یار می‌گیرند

تراکتوری‌ها بعد از تمدید قرارداد پاکو خمس اسپانیایی، خیال‌شان برای فصل بعد راحت شده است. او فعلا در اسپانیا مشغول استراحت است اما برنامه یارگیری و سخت‌افزاری‌اش توسط مدیران باشگاه جلو برده می‌شود و هواداران سرخ‌پوش تبریزی منتظر بسته شدن یک تیم خوب برای فصل جدید هستند.

مس رفسنجان؛ ربیعی در انتظار افزایش بودجه

کسب بهترین نتیجه تاریخ مس رفسنجان در فوتبال ایران با محمد ربیعی به‌دست آمد. این مربی موفق اما در پایان چهارمین سال فعالیت در مس رفسنجان قراردادش تمام‌شده و ممکن است جدا شود. مدیرعامل باشگاه مس البته در مصاحبه‌ای گفته برای تمدید قرارداد منتظر مشخص شدن بودجه تیم از سوی کارخانه مس برای فصل جدید هستند. اطراف باشگاه مس نام‌های دیگری نیز برای سرمربیگری شنیده می‌شود اما هنوز هیچ‌چیز در این تیم مشخص نیست.

گل‌گهر؛ همه در انتظار جانشین قلعه‌نویی

گل‌گهر بعد از جدایی امیر قلعه‌نویی شرایط عجیبی را تجربه کرد؛ سعید الهویی، دستیار او، نتایج خوبی نگرفت و حالا همه به‌دنبال مشخص شدن سرمربی جدید نماینده سیرجان است. تیم متمول استان کرمان چند مربی خارجی را مدنظر دارد و از طرفی برخی نام‌های ایرانی ازجمله یحیی گل‌محمدی و محمد ربیعی نیز در اطراف آن شنیده می‌شود. مدیران باشگاه گل‌گهر هنوز تصمیم قطعی خود را درباره نیمکت تیم خود اتخاذ نکرده‌اند.

آلومینیوم؛ حسینی و تارتار در اتوبان تهران- قم

توافق مهدی رحمتی با مسئولان آلومینیوم اراک برای جدایی، مدیران این باشگاه را درصدد انتخاب سرمربی جدید قرار داده است. گزینه اول اراکی‌ها برای فصل جدید سیدمجتبی حسینی، سرمربی پیشین پیکان، است. حسینی اما هنوز جواب قطعی به مدیران آلومینیوم نداده است. اگر حسینی به پیشنهاد آنها جواب رد بدهد، آن‌وقت سراغ مهدی تارتار، سرمربی پیشین ذوب‌آهن، می‌روند. هرچند نام‌هایی مثل عبدالله ویسی و ساکت الهامی هم اطراف آلومینیوم وجود دارد.

فولاد؛ همه می‌گویند منصوریان رفتنی است

اگرچه علیرضا منصوریان از زمان حضور روی نیمکت فولاد نتایج خوبی با این تیم گرفت، اما اعتراض‌ها نسبت به حضور او همچنان ادامه دارد. باشگاه فولاد چندی قبل در بیانیه‌ای اعلام کرد که منصوریان فصل بعد هم در این تیم ماندگار است اما در اهواز همه حرف از جدایی او می‌زنند. از باشگاه فولاد خبر می‌رسد که مدیران باشگاه برای آرام کردن فضای هواداری به‌دنبال جذب یک مربی خارجی هستند و حالا باید دید در روزهای آینده چه اتفاقاتی حول این تیم رخ می‌دهد.

ذوب‌آهن؛ هرچه مدیر کارخانه بگوید

با وجود ابراز علاقه مهدی تارتار به تمدید قرارداد با ذوب‌آهن اما گفته می‌شود کوهی، مدیرعامل کارخانه ذوب‌آهن، نظرش جز این است. یک راهکار ذوبی‌ها این است که قاسم حدادی‌فر، کاپیتان سابق خود را که پارسال در کادرفنی تارتار حضور داشت، به‌عنوان سرمربی جدید برگزینند که ریسک‌هایی را به همراه دارد. یک راهکار هم انتخاب مربی خارجی است. با همه اینها نظر مدیرعامل کارخانه ذوب‌آهن اهمیت زیادی دارد و باید منتظر تصمیم او بود.

هوادار؛ توافق با یک استقلالی دیگر

تیمی که سومین فصل لیگ برتری خود را سپری خواهد کرد، همچون فصل گذشته با بودجه‌ای نسبتا پایین کار را شروع کرده است. آنها بعد از کار کردن با رضا عنایتی و ساکت الهامی در دو فصل گذشته، حالا به سراغ یک مربی استقلالی دیگر رفته‌اند. محمود فکری، سرمربی سابق استقلال، با هوادار به توافق رسیده و به‌زودی کار خود را روی نیمکت تیم تهرانی استارت می‌زند.

پیکان؛ می‌خواهند همچنان بازیکن بسازند

خودروسازان فوتبال که طی دو فصل گذشته با هدایت مجتبی حسینی لقب جوان‌ترین تیم لیگ برتر را به خود اختصاص دادند و بازیکنان زیادی از این تیم به فوتبال ایران معرفی شد، حالا در پی ادامه همان مسیر هستند. پیکانی‌ها برای تمدید قرارداد با حسینی اقدام کرده‌اند اما این مربی هنوز پاسخ نهایی اش را اعلام نکرده است. باید دید چه اتفاقاتی در این خصوص رخ می‌دهد وچه کسی در فصل آینده پشت فرمان پیکان می‌نشیند.

ملوان؛ انزلی‌چی‌ها در صف انتظار

تیم پرهوادار گیلان اوضاع خوبی ندارد؛ شرایط مالی و مدیریتی و بحران‌های موجود سبب شد تا مازیار زارع، سرمربی انزلی‌چی‌ها، جدایی خود را هفته‌ها قبل از پایان لیگ اعلام کند. مدیران جدید باشگاه ملوان قصد دارند به یک انزلی‌چی دیگر هدایت تیم‌شان را بسپارند. آنها به پژمان نوری، مدیرعامل سابق باشگاه، پیشنهاد سرمربیگری دادند، اما هنوز آن را نپذیرفته است. به‌نظر می‌رسد ملوانان جزو آخرین تیم‌هایی باشند که وضعیت‌شان برای فصل جدید مشخص می‌شود.

نساجی؛ با رحمتی تا آسیا

یکی از نماینده‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا با انتخاب زودهنگام مدیرعامل و سرمربی جدید کار خود را زودتر از سایرین شروع کرده است. نساجی بعد از تجربه تلخ فصل گذشته با حمید مطهری و اینارخوس اسپانیایی، به سراغ مهدی رحمتی رفتند و او را به‌عنوان سرمربی تیم خود برگزیدند. رحمتی حالا تیمش را با بودجه‌ای معقول برای حضور در آسیا می‌بندد و پیش‌بینی می‌شود فصل جذابی را با حضور او روی نیمکت نماینده مازندران شاهد باشیم.

نفت آبادان؛ ناجی در مسیر جدایی

نفت آبادان با معجزه‌ای که عبدالله‌ ویسی انجام داد، در لیگ برتر ماندگار شد. اگرچه در قرارداد ویسی بندی وجود داشت که درصورت بقا به‌صورت اتوماتیک تمدید شود اما این مربی چندان تمایلی به ادامه همکاری ندارد. نفتی‌ها از نظر مالی و مدیریتی شرایط بحرانی‌ای دارند و ویسی بدش نمی‌آید که کار خود را در تیمی دیگر ادامه بدهد. آبادانی‌ها نیز احتمالا جزو آخرین تیم‌هایی هستند که به نیمکت خود سر و سامان می‌دهند.

شمس‌آذر قزوین؛ سرمربی موفق خواسته دارد

تیمی که با هدایت سعید دقیقی مقتدرانه به لیگ برتر صعود کرد، حالا هنوز قرارداد این مربی جوان را برای فصل جدید تمدید نکرده است. دقیقی گزینه اول شمس‌آذر است اما او پیشنهادهایی از برخی تیم‌ها دریافت کرده و از طرفی خواسته‌هایی برای بهبود وضعیت نماینده قزوین دارد. از طرفی شنیده‌هایی مبنی بر احتمال حضور مهدی تارتار، ساکت الهامی، علیرضا منصوریان و یکی دو مربی دیگر هم در تیم تازه‌وارد لیگ برتر شنیده می‌شود.

استقلال خوزستان؛ همه درخواست پول دارند

استقلال خوزستان قهرمان سابق لیگ برتر فوتبال دوباره به سطح اول برگشته است. آنها با هدایت سیدسیروس پورموسوی به لیگ برتر رسیدند اما بودجه اندک و شرایط مالی نه‌چندان خوب‌شان سبب شده تا نتوانند درخواست‌های سرمربی خود را برآورده کنند. از استقلال خوزستان شنیده می‌شود که احتمالا جدایی پورموسوی زیاد شده و شاید آنها فصل را با سرمربی دیگری شروع کنند.

فقط 4تیم سرمربی‌شان را مشخص کرده‌ا‌ند!

با ذکر همه موارد بالا می‌شود اینطور نتیجه‌گیری کرد که از جمع 16تیم حاضر در لیگ بیست‌وسوم فقط چهار تیم سپاهان، تراکتور، نساجی و هوادار هستند که وضعیت نیمکت خود برای فصل بعد را مشخص کرده‌اند. هنوز 12تیم لیگ برتری به‌طور کامل و واضح با سرمربی خود برای فصل جدید به توافق نرسیدند و پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک جابه‌جایی‌های زیادی را روی نیمکت‌ها شاهد باشیم. موضوعی که می‌تواند جذابیت لیگ را در فصل جدید بالاتر ببرد و البته که یک‌بار دیگر عدم‌ثبات در باشگاه‌ها را نشان خواهد داد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.