سیل‌زدگان در پناه امدادگران

1278 امدادگر و نجاتگر در سه روز گذشته به 1023 سیل زده امدادرسانی کردند

در پی بارش‌های سه روز گذشته در 15استان مختلف، امدادگران جمعیت هلال‌احمر به هزار و23نفر از مردم گرفتار در سیل و آبگرفتگی امدادرسانی کردند. این عملیات‌های امدادونجات از 16خرداد در 27منطقه از 15استان آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، خوزستان، سمنان، زنجان، قزوین، قم، کرمان، لرستان، مازندران، مرکزی، همدان و یزد آغاز شد و تا روز گذشته ادامه داشت. به گزارش معاونت امدادونجات جمعیت هلال‌احمر در سیل و آبگرفتگی مذکور72تیم امدادی شامل 278امدادگر و نجاتگر جمعیت ضمن اسکان اضطراری 72نفر از متاثرین، 26نفر را به مناطق امن انتقال دادند و 121واحد مسکونی را از آب تخلیه کردند. بارندگی‌های شدید پنجشنبه شب، مسافران جاده چالوس را هم غافلگیر کرد. ریزش سنگ ناشی از بارش‌ها، بخشی از جاده چالوس را تخریب و تردد مسافران را مختل کرد. نیروهای امدادی منطقه به محض دریافت این خبر به محل حادثه اعزام و موفق شدند ضمن نجات سه نفر از خطر سیل و انتقال یک زن باردار به مراکز درمانی، با توزیع اقلام غذایی بین مسافران، آرامش را در منطقه حاکم کنند.

فاطمه عسگری‌نیا- شهروندآنلاین:اصفهان یکی از استان‌هایی بود که در سه روز اخیر بارندگی‌ها، حوزه امدادونجاتش را حسابی درگیر کرد. به‌گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان، بارندگی‌ها در ساعت 15روز پنجشنبه‌گذشته در این استان به اوج خود رسید: «نخستین حادثه ساعت 15عصر پنجشنبه اتفاق افتاد و طی آن دو خانواده از عشایر منطقه امین‌آباد شهرضای اصفهان دچار آبگرفتگی و سیل شدند که به محض اطلاع جمعیت هلال‌احمر، نیروهای امدادی به منطقه اعزام شدند و آنها را به منطقه امن انتقال دادند.»

سیل مهیب در اردستان

محمدنوید متقی در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید ساعتی بعد از این حادثه با سیل مهیب اردستان روبه‌رو شدیم و خبر رسید در همان ساعات اولیه وقوع سیل متاسفانه دو نفر جان خود را از دست داده‌اند و دو نفر دیگر هم مفقود شده‌اند. با وجود این اطلاعات تیم‌های امدادی از شهرستان اردستان و نایین سریعا به منطقه اعزام شدند.»

با حضور نیروهای امدادی در منطقه، نخستین مفقودی نزدیک منزل مسکونی‌اش که بر اثر سیل تخریب شده بود، از زیر گل‌ولای پیدا می‌شود: «مفقودی دوم، چوپانی بود که دچار سیل شده بود و با تلاش نیروهای امدادی نجات پیدا کرد. خوشبختانه حال جسمی او مساعد بود و امدادگران موفق شدند با انتقال سریع او به مرکز درمانی، نجاتش دهند.»

حجم آب در منطقه به حدی بود که تردد را حتی برای نیروهای امدادی و حضور آنها در نقاط سیل‌زده دشوار کرده بود: «تیم‌های ما در دو سوی جاده سیل‌زده مجبور به تردد بودند. حتی در مناطقی به همدیگر دسترسی هم نداشتند، اما با وجود همه این سختی‌ها و فشار زیادی که تحمل کردند تا ساعت 4صبح روز جمعه در مناطق سیل‌زده حاضر و مشغول تخلیه آب از منازل مسکونی بودند.»

همزمان با سیل در اردستان، شهرستان کوهپایه هم دچار سیل و آبگرفتگی شد: «در این شهرستان هم نیروهای امدادگر علاوه بر کمک‌رسانی به سیل‌زدگان و تخلیه خانه‌ها از آبگرفتگی به‌ خودرویی که در پی سیل دچار حریق شده بود، امدادرسانی کردند.»

اقدام هوشیارانه هلال‌احمر و نجات جان مردم

جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان با هوشیاری و در اقدامی عاجل باعث شد تا مردم منطقه کوهپایه از خطر دیگری هم در امان باشند: «پنجشنبه شب در پی تخریب یکی از بندهای خاکی احتمال تخریب بندها و سدهای خاکی را در منطقه دادیم و قبل از وقوع هر حادثه‌ای، منطقه را از حضور مردم تخلیه کردیم.»

براساس گزارشی که محمدنوید متقی به «شهروند» می‌دهد در این شهرستان‌ها 40نفر امدادگر در قالب 12تیم امدادی همراه با انواع تجهیزات لجستیکی اعم از خودروهای شاسی بلند، پیکاپ، خودروی نجات، دستگاه‌های آب‌کش و لجن‌کش و تجهیزات امدادی حاضر بودند و موفق شدند به 220نفر از مردم سیل‌زده و متاثر از این بارندگی‌ها امدادرسانی کنند: «در مجموع بالغ بر 20خانواری که خانه‌های خود را در سیل از دست داده بودند، در حسینیه‌ها، مساجد و ورزشگاه‌ها اسکان دادیم و نسبت به توزیع اقلام غذایی بین آنها اقدام شد.»

استان تهران خسارت زیادی نداشت

در استان تهران هم بارش‌ها طی روزهای 17، 18و 19خرداد در شهرستان فیروزکوه باعث آبگرفتگی معابر و منازل شد. معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر به «شهروند» می‌گوید: «عمده فعالیت‌های امدادی ما به لحاظ شرایط حاکم در شهرستان فیروزکوه متمرکز بود. داخل شهر تهران را آتش‌نشانی پوشش داد و جمعیت هلال‌احمر نقش پشتیبان را داشت.»

به‌گفته مرتضی رضایی برای امدادرسانی در شهرستان فیروزکوه 35 امدادگر در قالب 7تیم امدادی همراه با 8دستگاه خودرو، دو دستگاه آمبولانس، دو خودروی نجات، چهار خودروی کمک‌دار، یک دستگاه کامیونت و یک دستگاه خودروی فرماندهی در مناطق پربارش حاضر بودند و به تخلیه خانه‌ها از آبگرفتگی پرداختند.»

هلالاحمری‌ها زهرای 8ساله را پیدا کردند

در میان اخبار فوتی‌های ناشی از سیل‌های این سه روز، یکی از قربانیان سیل هم در شهرستان اهر استان آذربایجان شرقی بود. دختر بچه 8ساله‌ای که پدر و مادرش به کمک امدادگران جمعیت هلال‌احمر شهرستان اهر از مرگ نجات یافتند. رئیس شعبه هلال‌احمر شهرستان اهر در گفت‌وگو با «شهروند» درباره این حادثه می‌گوید: «ساعت 12و 17دقیقه بامداد پنجشنبه‌گذشته گزارش یک دستگاه خودروی پیکان با سه  سرنشین در سه‌راهی روستای سوتات و دوشتور از توابع بخش مرکزی شهرستان اهر که گرفتار سیل شده است به مرکز کنترل و هماهنگی EOC جمعیت هلال‌احمر اطلاع‌رسانی شد. به محض دریافت این گزارش تیم امدادی پایگاه شهید عزیزی گردنه سامبران به محل حادثه اعزام شدند و بعد از چند ساعت جست‌وجو سرانجام دو تن از سرنشینان خودرو (پدر و مادر زهرا) در مسیر سیل پیدا و توسط آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند، اما خبری از دختر 8ساله‌شان نبود.»

با تلاش و پیگیری امدادگران سرانجام پیکر بی‌جان دختر 8ساله آنها، زهرا، هم در فاصله زیادی از محل حادثه پیدا شد. عباس جهانگیری می‌گوید که این خانواده در حال عبور از پل رودخانه روستا بودند که به‌خاطر عمق بالای آب، اسیر سیل می‌شوند.

نجات جان 12نفر در زنجان

استان زنجان هم بی‌نصیب از این بارش‌های شدید آخر هفته نبود. بارش‌هایی که باعث شد تا 8تیم عملیاتی متشکل از 38امدادگر و نجاتگر برای امدادرسانی به مردم متاثر در مناطقی چون کوی فرهنگ، کوی سعیدیه اسلام‌آباد، دانشسرا، سعدی شمالی، دباغ‌ها، خان‌ناظم، شهرک‌های رجایی، ثمین، نانوایان، امیرکبیر و منطقه مهدیه نسبت به تخلیه آب و امدادرسانی اقدام کنند. به‌گفته سرپرست جمعیت هلال‌احمر استان زنجان علاوه براین، امدادگران زنجانی موفق شدند جان 12فرد گرفتار در سیلاب را هم نجات دهند: «علاوه بر این، تیم‌های امدادی نسبت به تخلیه آب جمع‌آوری شده در ساختمان استانداری، مسجد آقامیرزا، مسجد حضرت ولیعصر(عج) و مسجد امام حسن مجتبی در زنجان هم اقدام کردند.»

براساس گزارشی که حکمت‌الله هاشمی می‌دهد سیل در روستای دابانلو هم امدادگران هلال‌احمری را به این منطقه کشاند: «این روستا در شهرستان خدابنده واقع شده و وقوع سیل در آن باعث آبگرفتگی خانه‌ها شد که به‌منظور کمک به مردم، یک تیم امدادی همراه با دو دستگاه موتور لجن‌کش به منطقه اعزام شدند. در کنار این ماموریت، امدادگران موفق شدند جان چهار نفر از اهالی گرفتار در سیل را هم نجات دهند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.