سفرهای استانی؛ رویدادی جهادی و امیدبخش

حبیب‌الله دهمرده| نماینده مجلس شورای اسلامی و استاندار سابق کرمان

از آنجا که سفرهای استانی دولت سیزدهم، که اکنون شاهد دور دوم آن هستیم، حرکت در مسیر تحول، رشد، ارتقای سرمایه اجتماعی و افزایش اعتماد عمومی محسوب می‌شود، رویدادی مهم در کشور به شمار می‌آید. این سفرها که تاکنون نتایج اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متعددی داشته است، دقت نظر و تامل بسیار می‌طلبد.

بی‌شک ماهیت سفرهای استانی مثبت است، اما تاثیرگذاری‌اش تا حدود بسیاری به میزان تحقق مصوبات آن بستگی دارد. دولت سیزدهم با شعار «دولت مردمی» شکل گرفته و سفرهای استانی هم به موازات همین شعار در طول تصدی‌ این دولت دنبال شده است.

افزایش اعتماد مردم به دولت به‌عنوان سرمایه‌ای اجتماعی، یکی از نتایج این سفرهاست. این دستاورد مهم در گرو میزان تاثیرگذاری این سفرها در اصلاح ساختار مدیریتی در کشور و تحقق مطالبات مردم در استان‌هاست.

سفرهای استانی گام نخست دولت برای آشنایی با مسائل و مشکلات مردم و شناسایی اولویت‌هاست. اما فرآیند تاثیرگذاری آن زمانبر و نیازمند برنامه‌ریزی مشخص است. دولت باید با تشکیل اتاق فکر، مصوبات استانی را تحلیل، ارزیابی و سپس پیگیری کند. ارزیابی مصوبات استانی می‌تواند گستره نتایج آنها را افزایش دهد و چالش‌های مشابه در استان‌های دیگر را نیز حل کند. نکته دیگر این است که توجه به مطالبات مردم و تحقق وعده‌ها از سوی مسئولان، اعتماد مردم و در نتیجه همراهی و مشارکت آنان را در حل چالش‌های کلان کشور ارتقا می‌دهد.

مواجهه میدانی دولت با مشکلات می‌تواند مسائلی همچون بروکراسی و دیوان‌سالاری نهفته در ساختار اداری کشور را نیز رفع کند، اگرچه این مهم هم منوط به ارزیابی‌ دقیق سفرهای استانی و رصد آنهاست.

دولت با بررسی دقیق این سفرها می‌تواند عملکرد وزرا و بخش‌های مختلف اجرایی در تحقق وعده‌ها را بسنجد و نقاط ضعف و قوت خود را بشناسد؛ آنچه نگارنده در سه دوره استانداری خود در سیستان‌وبلوچستان، کرمان و لرستان در ابعاد استانی تجربه و نتایج و ثمرات مثبت آن را به‌عینه مشاهده کرده است.

این نکته هم حائز اهمیت است که دولت سیزدهم در مسیر تحقق وعده‌های خود در سفرهای استانی گام‌های بسیار مثبتی برداشته که برخی از آمارها در رشد صنعت، گواه آن است. یقینا تحقق بیشتر مصوبات سفرهای استانی که حرکتی جهادی و امیدبخش است، می‌تواند زمینه‌ساز رشد اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی مردم باشد.

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.