تشریح آخرین وضعیت سلامت حجاج ایرانی در عربستان

از روز سوم خرداد و همزمان با اعزام حجاج ایرانی به عربستان تاکنون 33 هزار خدمت درمانی به زائران ارائه شده و جلسات آموزشی و تبیینی پزشکان ایرانی مستقر در مکه و مدینه برای نظارت بر سلامت زائران به طور مستمر در حال برگزاری است.

به گزارش شهروند آنلاین از پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر؛ سومین اطلاعیه مرکز پزشکی حج و زیارت این جمعیت در خصوص وضعیت خدمات‌رسانی به حجاج ایرانی و وضعیت سلامت آنها در کشور عربستان به شرح زیر است:

1- در حال حاضر با توجه به ورود زائران به مکه و به تناسب تعداد زائران، پزشکان مرکز پزشکی هلال‌احمر نیز وارد مکه مکرمه و در مجموعه‌های درمانی مستقر می‌شوند. سپس جلسه توجیهی در خصوص نحوه استقرار در مجموعه‌ها، شرح وظایف و خدمات برای پزشکان برگزار و روزانه نیز جلسه‌ای برای توجیه نحوه خدمات‌رسانی به زائران، نحوه دریافت داروها، درخواست آمبولانس و ….برگزار می‌شود.

2- پزشکان مستقر در مکه و مدینه روزانه 8 ساعت به درمان زائران می‌پردازند و 8 ساعت نیز مشغول آموزش به کاروان‌ها می‌شوند و با حضور در هتل‌ها، وضعیت حجاج دارای بیماری‌های پرخطر را بررسی می‌کنند. حجاج «های‌ریسک»، بالغ بر 20 هزار نفر هستند و پزشکان موظفند که قبل، حین و بعد از ایام تشریق، سلامت این زائران را تحت کنترل داشته باشند.

3- از روز سوم خردادماه و همزمان با اعزام حجاج به عربستان تا پایان روز 19 خرداد، در مجموع 32 هزار و 815 خدمت بهداشتی و درمانی در مراکز هلال احمر در مکه و مدینه به حجاج ارائه شده است.

4-در این مدت، 8982 مورد ویزیت عمومی در مجموعه هتل‌های محل اقامت زائران ایرانی و 1225 مورد نیز ویزیت پزشکان متخصص برای حجاج انجام شده است.

5- در 16 روز گذشته، 180 مورد بستری اورژانس، 5525 مورد خدمات نوار قلب، فشار خون و قند خون، تزریقات، پانسمان و سرم تراپی و 1006 مورد خدمات پاراکلینیکی شامل خدمات آزمایشگاه، رادیولوژی و … در مراکز درمانی ایران در مدینه و مکه به حجاج کشورمان ارائه شده است.

6- در حال حاضر تمام بخش‌های بیمارستان هلال‌احمر ایران در مکه فعال است و متخصصین در حال ارائه خدمت به زائران کشورمان هستند. تاکنون 3 مورد عمل جراحی مربوط به شکستگی در بیمارستان هلال‌احمر و یک مورد نیز آنژیوپلاستی عروق قلب برای حجاج ایرانی انجام شده است.

7-  تعداد نسخ درمانگاه‌ها و داروخانه بیمارستان برای حجاج از روز سوم خردادماه 15 هزار و 99 مورد بوده و 781 مورد نیز خدمات امدادرسانی و انتقال بیماران به مراکز درمانی انجام شده است.

8- در حال حاضر 10 زائر ایرانی در بیمارستان سعودی و 5 زائر در بیمارستان هلال‌احمر ایران در مکه بستری هستند.

9- شرایط کلی سلامت زائران از بدو ورود تا امروز به نسبت سال‌های گذشته، مناسب بوده است.

10- رعایت نکات بهداشتی، مصرف به موقع داروها در حجاج مبتلا به انواع بیماری، مصرف آب و مایعات فراوان در طول سفر، استفاده از لباس‌های نخی با رنگ روشن و موکول کردن زیارت به صبح‌ها و شب‌ها (قبل از ساعت 10 صبح و بعد از 5 عصر)، کماکان مهمترین نکات برای حفظ سلامت زائران در ایام حج است./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.