خطر: فروپاشی دموکراسی

ده‌ها کارشناس درباره خطر فروپاشی دموکراسی هشدار دادند و خواستار اقدام مردم عادی ‌شدند: «خیلی دیر نیست.»

ده‌ها مورخ در زمینه فاشیسم و اقتدارگرایی نامه‌ای سرگشاده امضا کرده و هشدار داده‌اند که دموکراسی درحال پژمردن و به‌طور کلی فروپاشی است و از مردم عادی برای اقدام درخواست کرده‌اند. آنان معتقدند برای حفظ دموکراسی هنوز خیلی دیر نیست. نویسندگانی که درباره اقتدارگرایی و فاشیسم در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ اظهارنظر کرده‌اند، همچون روت بن غیاث، استاد دانشگاه نیویورک و جیسون استنلی، نویسنده کتاب «سازوکار فاشیسم» از جمله امضاکنندگان این نامه سرگشاده هستند.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: دانشمندان در نامه‌ای سرگشاده که روز یکشنبه منتشر شد، نوشتند: «دموکراسی بسیار شکننده و بالقوه موقتی است و نیاز به حراست و محافظت دارد. برای تغییر روند کار خیلی دیر نیست.»

بیش از 80 امضاکننده از جمله استادان و سایر دانشمندان در دانشگاه‌های ایالات متحده، کانادا و اروپا نوشتند: «شکنندگی دموکراسی در سراسر جهان همچنان مسأله است، فارغ از اینکه چه کسی رئیس‌جمهوری آمریکا شود.»

دانشمندان با اشاره به انتخابات روز سه‌شنبه آمریکا نوشتند: «دونالد جی ترامپ چه فاشیست باشد، چه پوپولیست پُست فاشیست، چه مستبدی خودکامه یا فقط فرصت‌طلبی پراشتباه؛ خطری که در کمین دموکراسی است، با ریاست‌جمهوری او نیامده و فراتر از سوم نوامبر 2020 خواهد بود.»

بیش از 80 امضاکننده، از جمله استادان و سایر دانشمندان در دانشگاه‌های ایالات متحده، کانادا و اروپا نوشتند: «شکنندگی دموکراسی همچنان مسأله است، فارغ از اینکه چه کسی رئیس‌جمهوری آمریکا شود.»

با این حال، مورخان به‌ویژه در پی شیوع ویروس کرونا هشدار می‌دهند امروز انگیزه پناه‌بردن به قدرتی عظیم بیشتر از هر زمان دیگری است. آنان می‌گویند: «شهروندان برای دفاع از دموکراسی باید آماده باشند، نه‌تنها پای صندوق‌های رأی بلکه اگر لازم شد از طریق اعتراضات بی‌خشونت در خیابان‌ها.»

جنیفر ایوانز، استاد تاریخ آلمان در دانشگاه کارلتون کانادا و یکی از سازمان‌دهندگان اصلی نامه سرگشاده گفت: «باید آموخت که در لحظاتی از این دست، راضی نباشیم. این زمانی بسیار خطرناک است و همه ما مسئولیت حمایت و نگه‌داشتن دموکراسی را داریم.»

مورخان استدلال می‌کنند گسترش اطلاعات غلط، نابرابری، سیاست دشمنان داخلی و خشونت با انگیزه سیاسی از جمله موارد بسیاری است که دموکراسی را در معرض خطر قرار می‌دهد و درباره  آنها هشدار داده شده است.

ایوانز گفت که او خصوصا درباره شواهد «نفوذ راست افراطی» در سازمان‌های پلیس و ارتش در سراسر دنیا از جمله ایالات متحده، آلمان و کانادا نگران است.

از جمله امضاکنندگان این نامه چندین نویسنده هستند که درباره اقتدارگرایی و فاشیسم در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ اظهارنظر کرده‌اند، همچون روت بن غیاث، استاد دانشگاه نیویورک و جیسون استنلی، نویسنده کتاب «سازوکار فاشیسم» (سال 1398 این کتاب در ایران ترجمه و چاپ شده است.)

منبع: گاردین

برای خواندن مطلب اصلی اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.