واکنش مهم ظریف به انتخابات آمریکا

تعامل مجدد به معنای مذاکره دوباره نیست

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: آنچه برای ما مهم است نحوه رفتار کاخ سفید بعد از انتخابات است، نه وعده‌ها و شعارهایی که داده می‌شود

به گزارش شهروند آنلاین به نقل از ایرنا، محمدجواد ظریف در مصاحبه ای با شبکه سی. بی. اس نیوز که دوشنبه شب منتشر شد، اظهار داشت: ایران از میان دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و جو بایدن هیچ کدام را ترجیح نمی‌دهد.

تارنمای این شبکه نوشت: وقتی اصرار شد که پاسخی داده شود، ظریف گفت که «اظهارات اردوگاه بایدن امیدبخش‌تر بوده است. اما باید منتظر باشیم و ببینیم.»

وزیر خارجه ایران گفت: آنچه که برای ما مهم است نحوه رفتاری است که کاخ سفید بعد از انتخابات دارد، نه وعده‌ها و شعارهایی که داده می‌شود. مهم، رفتار آمریکا است.

وی افزود: اگر آمریکا تصمیم بگیرد که رفتار مخرب خود را علیه ایران متوقف کند، صرف نظر از اینکه چه کسی در کاخ سفید مستقر باشد، ماجرا فرق خواهد کرد.

ظریف بار دیگر مذاکره مجدد با آمریکا بر سر برجام را رد کرد و اظهار داشت: اگر می‌خواستیم این کار [مذاکراه مجدد] را انجام بدهیم، چهار سال پیش آن را با دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا انجام می‌دادیم.

وی ادامه داد: ایران «تحت هیچ شرایطی» مذاکره مجدد در مورد مفاد برجام را مد نظر ندارد.

به نوشته تارنمای سی. بی. اس نیوز، ظریف با تاکید بر اینکه ایران مایل است که آمریکا به توافق هسته‌ای بازگردد، ادامه داد: روشن است که می‌توانیم راهی برای تعامل مجدد پیدا کنیم. اما تعامل مجدد به معنای مذاکره دوباره نیست. بلکه به معنای بازگشت آمریکا به میز مذاکره است.

وی با اشاره به کارزار فشار حداکثری و تحریم‌های آمریکا گفت: این مساله به ایران آسیب زده است اما آن نوع تغییر سیاسی را که آمریکا می‌خواست، ایجاد نکرد، خواه تغییر رژیم که خواست بخش خاصی از دولت فعلی آمریکا بود، خواه آنچه که پرزیدنت ترامپ می‌خواست که همانا به زانو در آوردن ایران و تحمیل شرایط مذاکره بود.

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش تصریح کرد: می‌دانم بایدن درک می‌کند که این موضوع [مذاکره مجدد درباره مفاد برجام] رخ نخواهد داد و وی ممکن است که عملکرد متفاوتی داشته باشد.

به نوشته سی. بی. اس نیوز، وی ابراز امیدواری کرد که ترامپ هم «بتواند متفاوت عمل کند.»

ظریف ادعاهای نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره دخالت ایران در انتخابات آن کشور را رد کرد و گفت که ترامپ «تنها فردی است که مهمترین و موثرترین اهانت‌ها را به سیستم انتخاباتی آمریکا کرده است.»

وزیر خارجه ایران در ادامه اظهار داشت که هر کسی که به تضعیف دموکراسی آمریکا علاقه‌مند باشد «فقط از پرزیدنت ترامپ خواهد خواست که به صحبت درباره تقلب و تخلف‌ها در رای‌گیری پستی و مسائل دیگری از این قبیل ادامه دهد.»

به نوشته سی. بی. اس نیوز، ظریف گفت که ایران یک نامه از دولت ترامپ دریافت کرده که در آن گفته شده است که ایران در مورد انتخابات آمریکا اقدامی انجام ندهد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.