مدارس سبز جای مدارس طبیعت را می‌گیرد؟

اعتبار 27میلیارد تومانی برای مدرسه سبز قزوین

دیروز خبر آمد که نخستین مدرسه سبز قزوین در حال ساخته شدن است. مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان قزوین گفت: «قرار است 246‌هزار دانش‌آموز و 16‌هزار معلم در این مدرسه آموزش داده شوند تا مسائل مربوط به محیط‌ زیست در این مدرسه به‌عنوان الگو انجام شود تا شاخصه‌های فرهنگ مدارس سبز را در سایر مدارس استان به مرور نهادینه و اجرایی کنیم. این مدرسه در فضایی 5900 مترمربعی، دارای 18 کلاس درس و با اعتبار 20‌میلیارد تومان برآورد اولیه و 27‌میلیارد تومان برآورد نهایی طی دو سال ساخته خواهد شد که در دو استان دیگر ازجمله سیستان و بلوچستان و تهران اجرا می‌شود.»

نام مدارس سبز خیلی‌ها را به یاد مدارس طبیعت می‌اندازد که اخیرا غائله تعطیلی‌شان سر و صدای زیادی به پا کرد و رئیس سازمان محیط ‌زیست درباره دلیل تعطیلی‌شان گفت که مراجع فعالیت آنها را غیر شرعی و وزارت اطلاعات بانیان آنها را توده‌ای اعلام کرده‌اند به همین دلیل هم فعالیت آنها غیرقانونی است.

این حرف‌ها در شرایطی گفته شد که پیش از این سازمان حفاظت محیط‌ زیست برای برپایی این مدارس صد‌میلیون تومان وام با بازپرداخت ۶۰ ماهه و سود چهار‌درصد پرداخت می‌کرد و هر‌ سال چندتایی از آنها موفق می‌شدند مجوز فعالیت دریافت کنند.

حالا یک منبع آگاه در سازمان محیط ‌زیست که ترجیح می‌دهد اظهار نظری با اسم او منتشر نشود در مورد تفاوت این مدرسه‌ها با مدارس طبیعت می‌گوید: «همان‌طور که قبلا هم گفته شده یکی از اصلی‌ترین مشکلات مدارس طبیعت بنیان‌گذاران آن بودند که از نظر مراجع قانونی از راه‌اندازی آنها اهداف خاصی داشتند، اما مدارس سبز با نظارت بیشتر وزارت آموزش و پرورش ساخته می‌شوند و محتوای آموزشی آنها منطبق با چارچوب‌های آموزشی آموزش و پرورش است و تفاوت‌های زیادی با مدارس طبیعت دارد. درواقع این ماجرا بیشتر به آموزش و پرورش مربوط می‌شود.»

مهرالله رخشانی‌مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور هم در مورد این مدارس می‌گوید: «این طرح فعلا در حد طرحی آزمایشی است که در سه استان اجرا می‌شود. هدف نهایی و ایده‌آل این است که تمام مدارس کشور ارتباط بهتر با طبیعت و لزوم توجه به آن را در دانش‌آموزان نهادینه کنند، چون با توجه به تغییرات زیست‌محیطی چاره‌ای جز این نیست.

درواقع در مدارس سبز در کنار آموزش‌ها و مهارت‌هایی که طبق قوانین باید به دانش‌آموزان داده شود، به بچه‌ها و در مرحله بعد به والدین آنها مسائلی که آنها را با محیط‌ زیست پیوند می‌زند، آموزش داده می‌شود و آنها هنگام آموزش‌های معمولی نحوه مواجهه مسالمت‌آمیز با محیط ‌زیست را هم آموزش می‌بینند.»

او ادامه می‌دهد: «مدارس و نهاد آموزش و پرورش می‌توانند نقش بسزایی در بهبود پایداری زیست‌محیطی ایفا کنند. بنابراین هر تغییر و تحول زیربنایی در توسعه و تعالی اجتماعی و فرهنگی جامعه در گرو مدارسی خواهد بود که از مؤلفه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری متناسب برخوردار باشند. به همین دلایل باور جهانی بر آن است که ارتقای مدارس به مدارس سبز می‌تواند به ارتقای دیگر فضاهای انسانی در مقیاس‌های مختلف کمک کند. در همین راستا و همسو با تلاش‌های جهانی برای دستیابی به مدارس سبز، هدف‌گذاری در کشور نیز باید به‌گونه‌ای باشد که طی یک برنامه مدون و جامع، مدارس نیز مسئولیت‌های خود را در حفاظت از محیط‌ زیست و اکوسیستم ایفا کنند و نسل آینده‌ساز به دانش و توان چاره‌جویی و رفع مسائل و چالش‌های محیط زیستی مجهز شود.»

این‌طور که در خبرها آمده گویا مدرسه‌ای که در قزوین ساخته می‌شود قرار است زیرساخت‌هایی مانند تعبیه زمینی گرمایی، مدیریت آب‌های خاکستری، تهویه هوای داخلی کلاس، کاهش آلاینده‌های صوتی در کلاس و راهکارهای کاهش منابع آلاینده و دودکش‌های خورشیدی داشته باشد.

همچنین رعایت قوانین آتش‌نشانی، ایجاد راه‌های ورود ماشین‌های امدادی به محیط مدرسه و انعقاد تفاهمنامه با سازمان محیط زیست، آتش‌نشانی، بهداشت محیط و … از دیگر اهداف ساخت مدرسه سبز است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.