کالاهای مخرب محیط‌زیست، عوارض پسماند می‌دهند

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست: فهرست کالاهای مشمول پرداخت عوارض پسماند مشخص و در مرحله اول نیز مبالغی به حساب خزانه‌داری کل واریز شده است.

تبصره 6 قانون بودجه سال 99 مربوط به دریافت عوارض از کالاهایی است که مصرف‌شان منجر به تولید پسماند مخرب محیط‌زیست می‌شود. قانونی که آیین‌نامه‌ اجرایی‌اش در سه‌ماه گذشته به تصویب هیأت دولت رسیده و برای اجرا به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شده است. دستگاه‌های اجرایی همچون سازمان امور مالیاتی، سازمان برنامه‌وبودجه، سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت کشور. دستگاه‌هایی که موظفند در کنار صندوق ملی محیط‌زیست هماهنگی‎‌های لازم را برای اجرایی‌شدن این قانون انجام دهند.

شهروندآنلاین- تبصره 6 قانون بودجه سال 99 مربوط به دریافت عوارض از کالاهایی است که مصرف‌شان منجر به تولید پسماند مخرب محیط‌‌زیست می‌شود.

قانونی که آیین‌نامه‌ اجرایی‌اش در سه‌ماه گذشته به تصویب هیأت دولت رسیده و برای اجرا به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شده است.  

دستگاه‌های اجرایی همچون سازمان امور مالیاتی، سازمان برنامه‌وبودجه، سازمان حفاظت محیط‌‌زیست و وزارت کشور.

دستگاه‌هایی که موظفند در کنار صندوق ملی محیط‌‌زیست هماهنگی‎‌های لازم را برای اجرایی‌شدن این قانون انجام دهند.

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌‌زیست از منابعی می‌گوید که از تولیدکنندگان این کالاها دریافت و به خزانه‌داری کل واریز شده است.

حسن پسندیده از نشست‌هایی خبر می‌دهد برای تعیین اولویت‌های هزینه‌کرد عوارض پسماند بین دستگاه‌های اجرایی.

به گفته پسندیده منابع مالی پیش‌بینی‌شده می‌تواند برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب مدیریت پسماندهای عادی، صنعتی و ویژه در تمام کشور هزینه شود.

به باور او تشدید بیماری کووید-19 اهمیت ساماندهی و بی‌خطرسازی پسماندهای بیمارستانی را دوچندان می‌کند.

منابع دریافتی از تولیدکنندگان این کالاها به خزانه‌داری کل واریز شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌‌زیست از در دستور کار قرار گرفتن نظارت بیشتر بر مراکز بیمارستانی و درمانی می‌گوید.

به گفته او پسماندهای عفونی بیمارستانی علاوه بر بی‌خطرسازی در محل تولید باید به‌درستی جمع‌آوری و دفن شوند.

پسندیده از آموزش‌های لازمی می‌گوید که پرسنل و اپراتورهایی که در قسمت بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی بیمارستانی فعالیت می‌کنند، پشت‌سر گذاشته‌اند.

او یکی از دغدغه‌های مدیریت پسماندهای کرونایی را رهاسازی اقلام یک‌بار مصرف مانند ماسک و دستکش در سطح معابر عنوان می‌کند و می‌گوید: «این مسأله می‌تواند عاملی برای انتشار ویروس کرونا باشد.»

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌‌زیست معتقد است ‌رعایت‌نکردن نکات بهداشتی و رهاسازی ماسک و دستکش می‌تواند عاملی بر انتشار بیماری باشد.

به گفته پسندیده باید همگی به مسئولیت اجتماعی خود در این زمینه آگاه باشیم.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.