حراج آثار چند میلیون تومانی هنرمندان!

اوضاع کرونایی گالری‌ها و لزوم برگزاری نمایشگاه‌های مجازی از نگاه لیلی گلستان

لیلی گلستان که ظاهرا از موفقیت نمایشگاه‌های مجازی خوشحال و راضی است، می‌گوید که حداقل تا پایان امسال تمام نمایشگاه‌های گالری‌اش فقط به‌صورت آنلاین برگزار خواهند شد

شهروند آنلاین: آسیب‌های کرونا برای هنر ادامه دارد. لیلی گلستان در این زمینه بر این باور است که تاکنون گالری‌ها وحشتناک‌ترین ضربه‌ها را از کرونا خورده‌اند و در ادامه خبر می‌دهد که حداقل تا پایان امسال تمام نمایشگاه‌های این گالری فقط به ‌صورت آنلاین برگزار خواهند شد.

لیلی گلستان که از چندی پیش نمایشگاه «۱۰۰ هنرمند، ۱۰۰ اثر» را به صورت مجازی برگزار کرده، می‌گوید که بعد از موفقیت این نمایشگاه تصمیم به برگزاری نمایشگاه‌های آنلاین تا آخر سال گرفته است: «زمانی که می‌خواستم نمایشگاه «۱۰۰ هنرمند، ۱۰۰ اثر» را مجازی برگزار کنم، اصلا فکر نمی‌کردم که با چنین استقبالی مواجه شویم، اما از آغاز نمایشگاه حداقل روزی هفت اثر فروختیم. همین تجربه موفق هم باعث شد با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا در جامعه، تصمیم گرفتم تا آخر سال نمایشگاه حضوری نداشته باشیم و فقط نمایشگاه آنلاین برگزار کنیم».

نمایشگاه‌های آنلاین

لیلی گلستان که با توجه به موفقیت نمایشگاه «۱۰۰ هنرمند، ۱۰۰ اثر» و البته بحران شیوع کرونا تصمیم به برگزاری نمایشگاه‌های آنلاین گرفته؛ وضعیت گالری‌ها را در ایام کرونا چنین توصیف می‌کند: «به‌طور کلی گالری‌ها محیط‌های کوچک هستند و گالری گلستان هم از کوچک‌ترین گالری‌های تهران محسوب می‌شود؛ به همین خاطر اغلب از پیشنهاد بسته‌شدن گالری‌ها استقبال و نمایش مجازی برگزار کردند یا اینکه ترجیح دادند نمایشگاه‌ها با رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی برگزار شوند».

ضربه‌های وحشتناک

به عقیده مدیر گالری گلستان؛ «گالری‌ها واقعا ضربه وحشتناک از کرونا خوردند». لیلی گلستان در این زمینه می‌گوید: «برخی از گالری‌هایی که در این مدت باز بودند، تقریبا تعطیل هستند و فروش و مخاطب چندانی نداشتند؛ البته در این میان گالری‌هایی که نمایشگاه آنلاین برگزار کردند و موفق بودند را می‌توان تا اندازه‌ای مستثنی کرد. چیزی که البته قبل از برگزاری نمایشگاه‌های آنلاین و مجازی قابل پیش‌بینی نبود و من خودم به‌شخصه زمانی که می‌خواستم نمایشگاه «۱۰۰ هنرمند، ۱۰۰ اثر» را مجازی برگزار کنم، اصلا فکر نمی‌کردم که با چنین استقبالی مواجه شویم».

این مدیر گالری توضیحات بیشتری می‌دهد: «به‌طور کلی گالری‌ها در این مدت آسیب بسیار زیادی دیدند و دیگر آن شور و هیجان سابق وجود ندارد. از سوی دیگر، باید این نکته را هم درنظر داشت که برگزاری یک نمایشگاه آنلاین بسیار سخت‌تر و پرزحمت‌تر از برگزاری یک نمایشگاه حضوری است».

دعوت از هنرمندان

گلستان می‌گوید: «با هنرمندانی که تمایل داشته باشند نمایشگاه آنلاین برگزار کنند، همکاری می‌کنیم». او البته می‌گوید که «هیچ تضمینی برای فروش نداریم‌» و البته خطاب به کسانی که قصد برگزاری نمایشگاه خصوصی دارند نیز، می‌گوید که «از برگزاری نمایشگاه حضوری تا پایان سال معذوریم».

«۱۰۰ هنرمند، ۱۰۰ اثر»

لیلی گلستان که نمایشگاه «۱۰۰ هنرمند، ۱۰۰ اثر» را از دهم مرداد به صورت مجازی برگزار کرده، اخیرا اعلام کرده که این نمایشگاه تا آخر آبان‌ماه تمدید شده است. به گفته مدیر گالری گلستان «در این نمایشگاه روزانه حداقل هفت اثر به فروش رفته- که آمار قابل توجهی است».

این رویداد با ارایه ۳۰۶ نقاشی، مجسمه و خط کار خودش را آغاز کرد، اما در ادامه آثار بیشتری روی سایت گالری گلستان به دوستداران هنر و خریداران و مجموعه‌داران هنری عرضه شد- که از معروف‌ترین‌هایشان می‌توان به آثاری از فریده لاشایی اشاره کرد. اما به گفته مدیر گالری گلستان «همچنان اقبال بزرگ متعلق به جوانان هنرمند است و اکثریت قریب به اتفاق خریداران ترجیح می‌دهند کارهای جوانان را بخرند- که بخش بزرگی از این رویداد را به تسخیر خود درآورده‌اند».

لیلی گلستان در توضیح شیوه برگزاری نمایشگاه گفته که به رسم سالیان دراز «صد اثر صد هنرمند»، تلاش شده هر اثری از هر هنرمندی به فروش رسید، کار دیگری از او جایگزین شود. هرچند که محدودیت‌های نقل‌وانتقال فیزیکی آثار و ضرورت رعایت قرنطینه مشکلاتی را هم برای این نمایشگاه به همراه داشته است.

از بدو تأسیس، رویکرد اصلی «صد اثر صد هنرمند» تشویق مردم به خرید اثر هنری‌ بوده و از حدود یک‌دهه پیش که قیمت آثار هنری جهشی ناگهانی داشت، تلاش بسیار کرده تا با تعدیل قیمت‌ها این امر مهم را فرهنگ‌سازی کند. در همین راستا لیلی گلستان گفته: «چرا باید کار جوانی که نخستین نمایشگاه خود را برگزار کرده، چندین میلیون تومان قیمت داشته باشد. من در این نمایشگاه‌ها همیشه هنرمندان را توجیه می‌کنم که باید قیمت کارها مناسب باشد».

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.