سازمان هواپیمایی کشوری از خواب بیدار شد

لغو مجوز شرکت‌های هواپیمایی درصورت افزایش قیمت پرواز

سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت‌های هواپیمایی هشدار داد که درصورت افزایش قیمت بلیت پروازها، مجوز شرکت‌ها لغو می‌شود یا فعالیت‌شان با محدودیت جدی مواجه خواهد شد.

شهروند آنلاین:به نقل از سازمان هواپیمایی کشوری، ابوالقاسم جلالی معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری بنا به دستور ریاست سازمان طی نامه‌ای به دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی و مدیران عامل این شرکت‌ها در خصوص دریافت گزارش مبنی بر تعیین کف نرخی و بستن گستره انتخاب مشتری هشدار داد. متن نامه به شرح ذیل است:

دبیر محترم انجمن شرکت‌های هواپیمایی

مدیران عامل محترم شرکت‌های هواپیمایی داخلی

مستحضرید که در شرایط سخت اقتصادی و التهاب اجتماعی ناشی از افزایش فشار‌های استکبار جهانی و به تبع آن افزایش قیمت کالا و خدمات، آحاد جامعه اسلامی در فشار مضاعف و تنگنا‌های اقتصادی بوده و صبورانه شرایط خاص انقلاب اسلامی را درک می‌نمایند.

همچنین باید بپذیریم که مقوله حمل‌ونقل هوایی، فارغ از پدیده قلت بهره‌مندان آن در قیاس با آحاد جامعه، خواه یا ناخواه به‌عنوان یکی از شاخص‌های روانی تعیین‌کننده و اثرگذار بر سایر کالا‌ها شناخته شده و هرگونه بی‌دقتی در تعیین تعرفه‌ها، مستقیما بر سایر اقلام و به‌ویژه جو روانی جامعه تأثیر منفی خواهد داشت.

لازم به ذکر است سازمان هواپیمایی کشوری قطعا نسبت به دغدغه‌های جدی و جاری شرکت‌های هواپیمایی حساس و فعال است، لیکن متذکر می‌شود که حیات شرکت‌های هواپیمایی مستقیما در گروی اقبال و رضایت مردم و مسافران است و هرشرکتی که این مهم را مدنظر قرار ندهد، محکوم به از دست‌دادن بازار است.

از سوی دیگر مسافران صاحبان حقوقی هستند که سازمان خود را موظف به حفظ و دفاع از این حقوق می‌داند.

اخیرا به صورت مکرر گزارشاتی دریافت شده که شرکت‌های هواپیمایی اقدام به برگزاری جلسات تعیین کف نرخ نموده‌اند. این عمل مصداق مشخص اخلال در جهت بستن گستره انتخاب مشتری بوده و در حقوق بین‌الملل متضاد با قوانیین Antitrust و در قوانین کشور عزیزمان مغایر صریح حقوق مصرف‌کننده است.

نظر به اهمیت موضوع، بدین‌وسیله متذکر می‌گردد که درصورت اثبات محتوای فوق بر سر نرخ و کیفیت خدمت، سازمان هواپیمایی کشوری در مقام مدعی حفظ حقوق مسافران هوایی، موضوع را به مراجع قضائی منعکس و در تداوم فعالیت شرکت هواپیمایی مربوطه محدودیت جدی قایل خواهد شد.

چرا شرکت‌های هواپیمایی تن به رعایت قوانین نمی‌دهند؟

اما چرا شرکت‌های هواپیمایی تن به رعایت قوانین نمی‌دهند و تا این حد خودسرانه رفتار می‌کنند که سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان نهاد نظارتی این شرکت‌ها مجبور به تهدید آنها شود؟

ماجرا از این قرار است که از زمان تصویب مصوبه جدید ستاد ملی مقابله با کرونا، شرکت‌های هواپیمایی پای خود را در یک کفش کرده‌اند تا قیمت بلیت هواپیما را افزایش دهند، آن‌هم نه افزایش منطقی، بلکه افزایشی در حدود ۱۵۰درصد!

اما مصوبه ستاد کرونا چه بوده است؟ این ستاد ماه پیش مصوب کرد که شرکت‌های هواپیمایی از یکم آبان (ماه جاری) اجازه دارند تنها از ۶۰درصد ظرفیت پرواز‌های خود استفاده کنند و نمی‌توانند همه صندلی‌ها را به مسافران بفروشند و باید پروتکل‌های بهداشتی به خصوص فاصله‌گذاری فیزیکی را در پرواز‌های خود رعایت کنند. شرکت‌های هواپیمایی می‌گویند اگر قرار باشد ۴۰درصد از صندلی‌ها خالی بماند، پس باید قیمت پرواز‌ها را افزایش دهیم تا ضرر نکنیم. دلیل دیگر آنها این است که قیمت بسیاری از خدمات پروازی با ارز محاسبه می‌شود و با توجه به اینکه قیمت دلار به حدود ۳۰هزار تومان رسیده، آنها نمی‌توانند از عهده خرید‌های ارزی برآیند و اگر این‌گونه پیش برود، کاملا ورشکسته خواهند شد.

چند روز پیش بود که دهقان زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در جلسه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی قول داد که از حمایت دولت برخوردار خواهند شد و دولت اجازه نخواهد داد که آنها ضرر و زیانی متقبل شوند. اما گویا تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی این وعده سازمان را باور نکرده‌اند و به همین دلیل همچنان به رفتار خودسرانه خود ادامه می‌دهند، به‌طوری که بدون توجه به قوانین و هشدار‌های رئیس سازمان، قیمت بلیت‌ها را به تازگی افزایش داده‌اند. این رفتار خودسرانه و غیرقانونی تا حدی پیش رفته که سازمان هواپیمایی کشوری، آنها را تهدید کرده چنانچه به افزایش قیمت بلیت اقدام کنند، آنها را به مراجع قضائی معرفی خواهد کرد. حالا باید دید این تهدید موثر خواهد بود یا شرکت‌های هواپیمایی به رفتار خود ادامه خواهند داد؟

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.