داستان اعجازهایی در خرابه‌های ترکیه

دختربچه 4 ساله پس از 4 روز زندگی زیر آوار، نجات یافت

چهار روز از زمین‌لرزه مهیب در ازمیر ترکیه می‌گذرد. زلزله‌ای که تا ظهر روز سه‌شنبه تعداد قربانیانش به 102 نفر رسیده است، اما در این میان تعداد معجزه‌ها نیز هر روز بیشتر می‌شود. معجزه‌هایی در میان خرابه‌ها و آوارها؛ دختر چهارده ساله، سه ساله و امروز نیز یک دختر چهار ساله زنده از میان خروارها خاک بیرون کشیده شدند. این درحالی است که مردی هفتاد ساله زنده از آوار نجات یافت.

همه این افراد چندین ساعت و حتی چندین روز در میان تلی از خاک‌ها و آوارها نفس کشیده بودند. نفس کشیدند تا اسم‌شان در فهرست فوتی‌ها نباشد. زلزله ازمیر تا الان با معجزه‌های زیادی همراه بوده است، تا جایی که بنا بر اعلام رسانه‌های ترکیه، نیرو‌های امدادی تاکنون توانسته‌اند ۱۰۵ نفر را از ریز آوار‌ها نجات دهند. با این حال، تلاش‌ها برای کمک به زلزله‌زدگان همچنان ادامه دارد.

زمین‌لرزه‌ای که روز جمعه ازمیر و مناطق اطراف آن را لرزاند. همچنین در این چهار روز حدود ۱۱۲۰ پس‌لرزه نیز داشت. شدت ۴۳ پس‌لرزه چهار ریشتر بوده است.

زندگی دوباره آیدا پس از نجات

روز سه‌شنبه بود که این اتفاق شیرین در میان خبرهای تلخ رخ داد. امدادگران ترک توانستند در ادامه عملیات جست‌وجو در شهر زلزله‌زده ازمیر یک دختر چهار ساله را چهار روز پس از زمین‌لرزه هفت ریشتری زنده از زیر آوار بیرون بیاورند.

پدر اشک می‌ریخت. صدای دخترک از میان آوارها می‌آمد. چندین ساعت طول کشید، تا اینکه بالاخره پیدا شد. آیدا گزگین در میان شادی امدادگران و مردم ازمیر از آوار بیرون کشیده شد. هیچ‌کس باور نمی‌کرد که این دختر حتی نفس بکشد. اما دختربچه با چشمانی رنگی به این و آن سو نگاه می‌کرد. ترسیده بود و حرفی نمی‌زد. امدادگران او را با آرامی از آوار بیرون کشیدند و روی تخت آمبولانس گذاشتند. این دختربچه با آمبولانس به بیمارستان منتقل شد. گروه نجات حدود سه ساعت پس از شنیدن صدای دخترک چهار ساله از زیر آوار موفق شدند او را پیدا کنند. اوگور، پدر آیدا هم از نزدیک شاهد عملیات امدادگران بود و روی غبارگرفته دخترش را بوسید.

نفس‌های دختران زیر آوار

آیدا در حالی پیدا شد که درست یک روز قبل‌تر، امدادگران ترکیه توانستند دو دختر چهارده و سه ساله را زنده از زیر آوار بیرون آورند. این دختر سه ساله جزو همان 105 نفری است که معجزه‌آسا از آوار بیرون کشیده شد.

صبح روز دوشنبه بود که این اتفاق رخ داد. نیرو‌های امدادی در ترکیه توانستند یک دختر سه ساله را زنده از زیر آوار‌های ناشی از زلزله اخیر بیرون بیاورند و نجات دهند.

خبر منتشر شد و همه مردم ترکیه را تحت‌تأثیر قرار داد. خوشحالی‌ها بیشتر شد، وقتی که چند ساعت خبر یک معجزه دیگر به سرعت دست‌به‌دست چرخید. ساعاتی بعد از نجات این کودک سه ساله، نیرو‌های امدادی یک دختر چهارده ساله دیگر را که ۵۸ ساعت در ازمیر زیر آوار مانده بود، نجات دادند. این دو دختر نیز به عوامل اورژانس تحویل داده شدند.

هرگز امیدم را از دست ندادم

یک مرد هفتاد ساله نیز در میان فهرست نجات‌یافتگان زلزله ترکیه بود. گروه‌های امدادونجات این مرد هفتاد ساله را از آوارهای یک ساختمان در غرب ترکیه زنده بیرون آوردند.

احمد چیتم هفتاد ساله نیمه‌شب یکشنبه از زیر آوار بیرون کشیده شد. او در حال حاضر در بیمارستان بستری است. وزیر بهداشت ترکیه در توییتی به نقل از چیتم گفت: «من هرگز امیدم را از دست ندادم.»

وزیر بهداشت از این نجات‌یافته عیادت کرده است و می‌گوید که حالش خوب است.

نجات گربه وحشت‌زده

در میان نجات‌یافتگان، ویدیویی از یک گربه لرزان بیش‌ازحد مورد توجه قرار گرفته است. عملیات‌های امدادگران ترکیه به نجات یک گربه نیز ختم شد. گربه‌ای که پس از چندین ساعت او را از زیر آوار بیرون آوردند. این گربه تا چندین ساعت می‌لرزید، حتی وقتی او را نوازش کردند و به او آب و غذا دادند، ولی این حیوان کوچک نمی‌توانست مانع لرزش بدنش از روی ترس شود. مشخص بود که این زمین‌لرزه مهیب و زندگی در میان خروارها خاک او را حسابی وحشت‌زده کرده بود.

تحقیقات قضائی درباره ریزش چند ساختمان

این درحالی است که زمین‌لرزه باعث ایجاد سونامی کوچکی شد. سونامی که در جزیره ساموس و منطقه سفری‌حصار ازمیر رخ داد، یک زن مسن را نیز غرق کرد. این زمین‌لرزه در سراسر غرب ترکیه ازجمله در استانبول و همچنین در آتن پایتخت یونان احساس شد. آژانس حوادث ترکیه اعلام کرد که ۹۲۰ نفر در اثر زلزله در این کشور زخمی شده‌اند.

مقام‌های ترکیه اعلام کرده‌اند که ۲۶ ساختمان آسیب‌دیده در این زلزله به‌طور کامل تخریب می‌شوند.

وزیر دادگستری ترکیه گفت که دادستانی تحقیقات درباره چندین ساختمان فروریخته را آغاز کرده است و در صورت تشخیص بی‌توجهی در ساخت‌وساز این موضوع عواقب قانونی خواهد داشت.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.