در خانه بمانید نه در ویلا!

مینو محرز :«جلوگیری از تردد خودرو‌های غیربومی در شهرها با وضع قرمز اقدام کاملا درستی است، چون این افراد برای تفریح و گشت‌وگذار به سفر می‌روند و این هم نتیجه‌ای به جز ابتلای بیشتر به کرونا ندارد.»

اعمال محدودیت‌های تردد در 25 مرکز استان از فردا. خبری که یازدهم آبان در صدر اخبار قرار گرفت تا این‌بار سفرها آمار ابتلا را بالا نبرند و کرونا وارد موج جدیدی نشود. بنابر اطلاعیه وزارت بهداشت، محدودیت‎های رفت‌وآمد در 25 مرکز استان اعمال شد. محدودیت‌هایی که می‌گفتند از ساعت 24 دوشنبه دوازدهم آبان تا جمعه ۱۶ آبان خروج خودروهای پلاک بومی و ورود خودروهای غیربومی از ۲۵ مرکز استان ممنوع است. همچنین مقرر شد مجموعه استان تهران و البرز به صورت یکپارچه شامل این محدودیت تردد شوند. این محدودیت تردد تفاوت دیگری با محدودیت‎‌های قبلی داشت؛ جریمه 500هزار تومانی و برگرداندن متخلفان به شهر مبدأ.

شهروندآنلاین- روز‌های پایانی تابستان و راهی‌شدن به سمت جاده‌های کشور برای تفریح و سیاحت به روال همیشگی و داستان تکراری تبدیل شده.

تابستان امسال کرونایی بود و علیرغم پیش‌بینی‌ها تب کرونا در تابستان بالا گرفت و بیشترین فوتی ماهانه در تیرماه با ثبت عدد پنج‌هزار و 127نفر شکسته شد.

کرونا خود را به تابستان رساند. روزهایی که گفته می‌شد تعداد ابتلا پایین خواهد آمد، هرچند کرونا تنها در تیرماه سه‌بار رکورد زد.

تابستان کرونایی تا جایی پیش رفت که شمار مرگ‌ومیر ناشی از کووید-19 بروز پیک دوم را نشانه رفت.

اما با این حال، سفر‌های تابستانی و تفریحی همچنان جزو لاینفک زندگی و حتی نشانه جسارت افراد شد.

سفرهایی که مرگ سوغات بردند. سوغاتی سیاه و تلخی که برای تعطیلات بعدی محدودیت‌هایی را اعمال کرد.

محدودیت‌هایی که پیش از اعمال، ساعت اجرایی‌شدن‌شان اعلام می‌شد تا مسافران زودتر از ساعت منع تردد جاده‌ها را قفل کنند.

ممنوعیت تردد پلاک‌های غیربومی هم به محک گذاشته شد اما بساط سفرها برقرار بود.

مسافرانی که بار سفر بستند و جاده‌ها را به قرق خود درآوردند تا در موج سوم کرونا تا آمار فوتی‌ها این روزها از مرز 400نفر عبور کند.

موج سوم کرونا، تشدید محدودیت‌ها برای تردد را نشانه رفت. ترددهایی که پیش‌بینی می‌شد در تعطیلات آخر هفته به سبک و سیاق گذشته افزایش را تجربه کند.

هرچند با وجود محدودیت تردد در 25 استان کشور وج ریمه 500هزار تومانی سعی کرد ترددها را کاهش دهد.

ترددهایی که به گفته سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، افزایش 2.2درصدی را  طی 24ساعت ثبت کردند.

معاون امنیتی وزیر کشور از توقف خودروهایی گفته بود که اصرار به حرکت داشته باشند.

جریمه‌ای که اضافه شد

کرونا با آمار 400 فوتی در آبان‌ماه رکورد زد تا محدودیت‌های جدید برای تردد میان 25 مرکز استان اعمال شود.

هرچند جریمه 500هزار تومانی برای خودروهای غیربومی هم در این محدودیت‌ها لحاظ شد.

قبل از شروع تعطیلات اخیر بود که دولت ابلاغیه متفاوت‌تری نسبت به گذشته ارایه کرد.

طبق این ابلاغیه، قرار شد مالکان خودروهایی که اقدام به ورود و خروج به شهرهای یادشده کنند، توسط پلیس راهنمایی و رانندگی با جریمه ۵۰۰هزار تومانی مواجه شوند.

ابلاغیه که به نظر می‌رسید کمی سختگیرانه‌تر از قبل قرار بود شاهد اجرایی‌شدن باشد.

گرچه برخلاف نظر رئیس‌جمهوری، این محدودیت‌ها به جای 10روز تنها به 4روز محدود شد.

البته بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این‌گونه اقدامات نمی‌تواند چندان راهگشا باشد و تنها راه قطع زنجیره بیماری همان تعطیلی دوهفته‌ای شهرهای آلوده از جمله پایتخت است!

سخنگوی وزارت بهداشت هم به محدودیت‌ها واکنش نشان داده و گفته بود: «پلیس راهنمایی و رانندگی نسبت به اعمال جریمه ۵۰۰هزار تومانی متخلفان براساس کد تعریف‌شده قبلی، اقدام می‌کند.»

واکنش بعدی مربوط به معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌شمالی بود. «هدف اصلی از اعمال این محدودیت‌ها، جلوگیری از انتشار ویروس کروناست.»

احمد برادران گفته بود: «در مرکز استان، متخلفان از این دستورالعمل، پنج‌میلیون ریال جریمه می‌شوند.»

سرپرست معاونت گردشگری خراسان‌شمالی هم از تشدید نظارت‌ها بر تأسیسات گردشگری استان خبر داده بود.

ابوالفضل اسماعیلی از گشت‌های ویژه و مشترک به ‌صورت شبانه‌روزی خبر داده بود. «با متخلفان برخورد خواهد شد.»

به گفته اسماعیلی هتل، رستوران‌، سفره‌خانه‌های سنتی و… از جمله صنوفی‌اند که در این اعمال محدودیت‌ها از فعالیت منع شد.

پلیس راه مازندران هم با تکیه بر گزارش مرکز مدیریت راه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان از کاهش چشمگیر تردد در جاده‌های مواصلاتی این استان گفته بود.

سرهنگ علیرضا قدمی گفته بود مازندران در آستانه ورود به موج سوم کرونا قرار دارد.

به گفته قدمی، همین شرایط باعث شده ستاد ملی مقابله با این ویروس تصمیم بر وضع محدودیت‌های جدید کند.

شیب تند کرونا با کاهش محدودیت‌ها

ممنوعیت تردد غیرضروری اقدامی است که همه کشورهای دنیا برای مقابله با کرونا اتخاذ کرده‌اند. تجمعات باعث انتقال ویروس و افزایش آمار ابتلا است. پس از هر اقدامی که باعث کاهش حضور مردم در کنار یکدیگر شود، لازم و ضروری است. ستاد مقابله با کرونا هم به همین دلیل تصمیم گرفت تا در این تعطیلات از سفرهای بین‌شهری جلوگیری کند.
مینو محرز عضو ستاد مقابله با کرونا با تأکید بر اینکه سفرها یکی از عوامل افزایش آمار ابتلا به کروناست، به «شهروند» می‌گوید: «اینکه مسافرت چقدر در انتقال ویروس و صعودی‌شدن آمار مبتلایان موثر است، به‌طور دقیق مشخص نیست. تاکنون هیچ تحقیق علمی هم دراین زمینه انجام نشده است. اما تجربه این چندماه نشان داده هر زمان محدودیت‌ها کاسته شده و مردم به روال عادی زندگی بازگشتند، کرونا هم با شیب تندی قد علم کرده است.»
او ادامه می‌دهد: «مشابه همین انفاقات را در کشورهای اروپایی و آمریکا هم شاهد هستیم. آنها هم بعد از بازگشایی‌ها، حالا با تعداد زیاد مبتلایان مواجه شدند و حالا تصمیم به بازگشت محدودیت‌ها گرفتند.»
این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به تصمیمات اخیر ستاد مقابله با کرونا می‌گوید: «جلوگیری از تردد خودرو‌های غیربومی در شهرهایی با وضع قرمز اقدم کاملا درستی است، چون این افراد برای تفریح و گشت‌وگذار به سفر می‌روند و این هم نتیجه‌ای به جز ابتلای بیشتر به کرونا ندارد.»
مردم برای تفریح به سفر می‌روند، در ویلا ماندن حرف غیر واقعی است
محرز می‌گوید، بسیاری از مردم به خصوص تهرانی‌ها در اعتراض به این تصمیم می‌گویند ما به ویلای شخصی خودمان می‌رویم و از گزند این بیماری درامانیم. اما واقعیت چیز دیگری است. چطور یک خانواده با جمعی از دوستان و آشنایان حاضر می‌شوند دراین شرایط افتضاح از شهری به شهر دیگر سفر کنند، آن‌هم در تعطیلات آخرهفته. این افراد به قصد تفریح و گشت‌وگذار به سفر می‌روند.
من هروقت در تعطیلات با همکارانم در استان‌های شمالی صحبت می‌کنم، از شلوغی کنار دریا و جنگل ابراز نگرانی می‌کنند. به‌طور منطقی وقتی کسی به سفر می‌رود، برای نشستن در خانه و ویلا که به آنجا نمی‌رود. دوست دارد هوایی تازه کند و جمعی خوشگذارنی کند. اما همه اینها اقدامات مقابله با این ویروس کرونا را سخت می‌کند.
محرز ادامه داد: «من همیشه در پاسخ به این افرادی که داشتن ویلا و ماندن در آن را برای رفتن به سفر بهانه می‌کنند، می‌گویم خوب اگر قرار است فقط در ویلا بماند، درخانه و شهر خودتان باشید تا این بیماری تمام شود.»
عضو ستاد مقابله با کرونا درباره سفرها با هواپیما هم توضیح داد: «براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی سفرهوایی درصورت رعایت فاصله ایمن هیچ خطری ندارد. دلیلش هم ظاهرا به خاطر فیلترهای به کاررفته درتهویه هواپیماست. البته در قطار و اتوبوس شرایط متفاوت است، اما به‌طور کلی ممنوعیت سفر مشکلات اقتصادی به همراه دارد. به همین دلیل هم فعلا تصمیم بر ممانعت از ترددهای و سفرهای غیرضروری است.»
او درباره دورکاری و کاهش 50درصدی حضور کارکنان در محل کارشان هم گفت: «یکی از معضلات اساسی ما در شهرهای بزرگ مانند تهران، شرایط حمل‌ونقل عمومی است. مترو یکی از کانون‌های انتقال کروناست. اتوبوس و تاکسی‌های درون‌شهری هم وضع مناسبی ندارند، ولی مترو از همه خطرناک‌تر است. به همین دلیل هم دورکاری می‌تواند با کاهش قابل ملاحظه تردد، اوضاع را کمی آرام کند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.