نان و شیر غنی‌‌شده با ویتامین D، سلاحی در برابر کووید-19

کمبود ویتامینD خطر ابتلا به ویروس کرونا را بالا می برد

بر اساس برخی مطالعات، سطح پایین ویتامین D که بدن ما در واکنش به نور شدید خورشید تولید می‌کند، ممکن است خطر ابتلا به ویروس کرونا را بالا ببرد یا فرد بیشتر تحت تأثیر بیماری قرار گیرد و علائم او شدت یابد. هفته گذشته، محققان در اسپانیا دریافتند که 82درصد بیماران مبتلا به ویروس کرونا از میان 216 بیمار بستری‌شده در بیمارستان کمبود ویتامین D داشتند.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: دانشمندان در انگلستان دست به دامان وزرا شده‌اند تا ویتامین D را به غذاهای رایج مانند نان و شیر برای مبارزه با کووید-19 بیفزایند.

دکتر گرت دیویس، محقق فیزیک پزشکی گفت نیمی از جمعیت انگلیس کمبود ویتامین D دارند و راهکارهای دولت مبنی بر اینکه مردم باید از مکمل‌ها استفاده کنند،‌ بی‌فایده است.

بر اساس برخی مطالعات، سطح پایین ویتامینD که بدن ما در واکنش به نور شدید خورشید تولید می‌کند، ممکن است خطر ابتلا به ویروس کرونا را بالا ببرد یا فرد بیشتر تحت تأثیر بیماری قرار بگیرد و علائم او شدت یابد.

هفته گذشته، محققان در اسپانیا دریافتند که 82درصد بیماران مبتلا به ویروس کرونا از میان 216 بیمار بستری‌شده در بیمارستان کمبود ویتامین D داشتند.

با وجود این، تصورات در این زمینه گوناگون و گاه ضدونقیض است؛ بعضی تحقیقات نشان می‌دهد سطح ویتامین D بدن بر کووید-19، آنفلوآنزا و دیگر بیماری‌های تنفسی کم‌اثر یا بی‌اثر است.

دکتر گرت دیویس، محقق فیزیک پزشکی گفت: «از نظر من واضح است که ویتامین D نه تنها می‌تواند از شدت بیماری بکاهد بلکه بدن را در برابر بیماری عفونی نیز محافظت می‌کند»

کمبود ویتامین D باعث راشیتیسم (نرمی استخوان) در کودکان و ​ osteomalacia (نرم‌شدن استخوان‌ها که منجر به تغییر شکل آنها می‌شود) در بزرگسالان می‌شود و کودکانی که کمبود شدید ویتامین D دارند، مستعد هیپوکلسمی (کمبود کلسیم در خون) هستند که منجر به تشنج و نارسایی قلبی می‌شود.

با این حال، مرکز بهداشت عمومی انگلستان (PHE) و وزارت بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی درخواست‌های 10 سال گذشته را برای غنی‌سازی مواد غذایی مانند شیر، نان و آب پرتقال که در فنلاند، سوئد، استرالیا، ایالات متحده و کانادا انجام می‌شود، رد کردند.

گرت دیویس گفت: «از نظر من واضح است که ویتامین D نه تنها می‌تواند از شدت بیماری بکاهد بلکه بدن را در برابر بیماری عفونی نیز محافظت می‌کند.»

او افزود: «غنی‌سازی مواد غذایی به برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد تا به‌ طور موثر اجرا شود، به‌خصوص که مردم اکنون از مکمل‌ها استفاده می‌کنند. انتخاب غذاهای مناسب برای غنی‌سازی باید با دقت انجام شود.»

او گفت: «اما واضح است که سیاست فعلی جواب نمی‌دهد؛ حداقل نیمی از مردم کمبود ویتامین D  دارند!»

آدریان مارتینو، متخصص بیماری‌های تنفسی در دانشگاه کوئین ماری در لندن که عضو گروه دیویس نیست، هدایت آزمایشی بالینی را برای بررسی اینکه آیا ویتامین D می‌تواند خطر کووید-19 یا شدت آن را کاهش دهد، بر عهده دارد.

هفته گذشته، محققان در اسپانیا دریافتند که 82درصد بیماران مبتلا به ویروس کرونا از میان 216 بیمار بستری‌شده، کمبود ویتامین D  داشتند. با وجود این، تصورات در این زمینه گوناگون است؛ بعضی تحقیقات هم نشان می‌دهد سطح ویتامین D بدن بر کووید-19، آنفلوآنزا و دیگر بیماری‌های تنفسی کم‌اثر یا بی‌اثر است

تحقیق  Coronavit که هفته گذشته آغاز شد و بنیاد خیریه بارتز، Fischer Family Trust و بنیاد AIM آن را پشتیبانی می‌کنند، بیش از 5 هزار نفر را در زمستان پایش خواهد کرد.

مارتینو گفت: «دولت توصیه می‌کند کل مردم از مکمل‌های ویتامین D در ماه‌های زمستان استفاده کنند و کسانی که در گروه‌های پرخطر هستند این کار را در تمام طول سال انجام دهند.»

او گفت: «اما می‌دانیم بسیاری از مردم این کار را انجام نمی‌دهند. حتی من گاهی فراموش می‌کنم مکمل بخورم و با این مسأله زندگی می‌کنم و نفس می‌کشم. غنی‌کردن مواد غذایی راهی بسیار خوب برای رفع کمبود ویتامین‌هاست.»

بدن ما در واکنش به نور شدید خورشید ویتامین D تولید می‌کند. در انگلیس، این بدان معناست که از اکتبر تا مارس، مردم باید به منابع دیگر روی بیاورند: ماهی چرب، تخم مرغ و مکمل‌های غذایی.

بعضی از غذاها مانند غلات صبحانه با ویتامین D غنی می‌شود و افراد در خانواده‌های کم‌درآمد از مولتی‌ویتامین‌ رایگان بهره‌مند می‌شوند.

در انگلیس سال‌هاست آرد سفید با ویتامین‌های B1 (تیامین) و B3 (نیاسین) غنی می‌شود. سال گذشته دولت تبادل نظری در مورد افزودن ویتامین B9 (اسید فولیک) برای جلوگیری از اسپاینا بیفیدا و سایر نقایص مادرزادی مغز و ستون فقرات آغاز کرد.

بدن ما در واکنش به نور شدید خورشید ویتامین D تولید می‌کند. در انگلیس این بدان معناست که از اکتبر تا مارس، مردم باید به منابع دیگر روی بیاورند: ماهی چرب، تخم مرغ و مکمل‌های غذایی

تحقیقی در سال 2019 در دانشگاه بیرمنگام به سرپرستی مگدا آگویار، اقتصاددان سلامت، نشان داد در 90 سال آینده حداقل 25درصد کمتر موارد کمبود ویتامین D وجود خواهد داشت، اگر غنی‌سازی آرد انجام شود که حدود 65 میلیون پوند نیز صرفه‌جویی می‌شود.

سال 2017، پروفسور لوییس لوی، رئیس بخش علوم تغذیه PHE (مرکز بهداشت عمومی انگلستان) در پاسخ به درخواست‌ها برای غنی‌سازی مواد غذایی گفت به اندازه کافی شواهد در این زمینه که ویتامین  D خطر بیماری‌های تنفسی را کاهش می‌دهد، وجود نداشت.

سخنگوی وزارت بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی گفت: «شرکت‌ها در غنی‌سازی محصولات غذایی با ویتامین D آزادند و تاکنون بخشی از غذاها را غنی‌سازی کرده‌اند؛ از جمله بسیاری از غلات صبحانه را. مرکز بهداشت عمومی انگلستان به مردم توصیه کرد که مکمل ویتامین D را در طول پاییز و زمستان مصرف کنند، این موضوع امسال بسیار مهم است، زیرا ممکن است بسیاری از افراد به دلیل شیوع کووید-19  زمان بیشتری را در خانه سپری کنند.»

منبع: گاردین

برای خواندن مطلب اصلی اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.