کدامیک از این 12 ایالت‌ سرنوشت انتخابات آمریکا را تعیین می‌کند؟

آرای پستی این دور برابر است با ۴۰ درصد کل رای دهندگان واجد شرایط آمریکایی

این که چه کسی به کاخ سفید راه پیدا می‌کند را در نهایت آرای چند ایالت کلیدی از مجموع ۵۰ ایالت آمریکا تعیین می‌کند. ایالت‌هایی که «کلیدی» نام گرفته‌اند و در آنها رقابتی بسیار تنگاتنگ در می‌گیرد. گاه جمهوریخواهان، گاه دمکرات‌ها در این گونه ایالت‌ها پیروز می‌شوند.

شهروند آنلاین: سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیشتر مواقع در یک سری ایالت‌های کلیدی رقم می‌خورد. ایالت‌هایی که در آنها آرا دورقیب اصلی به هم نزدیک است. نگاهی به نظرسنجی در این ایالات نشان از رقابتی فشرده میان دو نامزد دارد.

این که چه کسی به کاخ سفید راه پیدا می‌کند را در نهایت آرای چند ایالت کلیدی از مجموع ۵۰ ایالت آمریکا تعیین می‌کند. ایالت‌هایی که «کلیدی» نام گرفته‌اند و در آنها رقابتی بسیار تنگاتنگ در می‌گیرد. گاه جمهوریخواهان، گاه دمکرات‌ها در این گونه ایالت‌ها پیروز می‌شوند. نظرسنجی‌ها در مورد این دور از رقابت‌ها از چه حکایت دارند؟

فلوریدا

ایالت فلوریدا ۲۹ رای در الکترال کالج یا مجمع گزینندگان دارد و یکی از مهم‌ترین ایالت‌ها در تعیین تکلیف انتخابات ریاست جمهوری به شمار می‌رود. ترامپ در سال ۲۰۱۶ بر هیلاری کلینتون، نامزد آن دوره دمکرات‌ها با اختلاف رای بسیار کمی پیروز شد و توانست ۲۹ عضو مجمع گزینندگان را از آن خود کند.

اکنون نیز نظرسنجی‌های تازه حاکی از رقابت نزدیک میان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و نامزد جمهوریخواهان با جو بایدن، رقیب او از حزب دمکرات است.

نظرسنجی‌ها در فلوریدا نشان می‌دهند که جو بایدن کمی از ترامپ جلوتر است. شمارش آرای پستی بنابر قوانین این ایالت چند روز قبل از موعد اصلی انتخابات می‌تواند آغاز شود. به همین دلیل نیز می‌توان کمی پس از پایان انتخابات در روز سه‌شنبه ۱۳ آبان (سوم نوامبر)  منتظر اعلام نتایج بود.

حوزه‌های رای گیری در این ایالت از ساعت یک بعداز ظهر به وقت اروپای مرکزی (سه و نیم بعد از ظهر به وقت ایران) شروع به کار می‌کنند و تا ساعت دو صبح چهارشنبه باز هستند.

پنسیلوانیا

در انتخابات سال ۲۰۱۵ دونالد ترامپ با اختلاف رای کمی بر رقیب خود پیروز شد. نظرسنجی‌های این دوره می‌گویند جو بایدن می‌تواند روی ۲۰ رای در مجمع گزینندگان حساب کند.

اما این قطعی نیست و ممکن است که ترامپ پیشی گیرد. آرای پستی تنها پس از شروع رسمی رای گیری در این ایالت قابل باز کردن و شمارش‌اند. به همین دلیل تا روشن شدن نتایج کمی طول خواهد کشید.

در پنسیلوانیا نیز حوزه‌های رای‌گیری از ساعت یک به وقت اروپا مرکزی باز بوده‌اند.

آریزونا

این ایالت در جنوب غربی آمریکاست و سال‌ها سنگر تسخیرناپذیر جمهوریخواهان بوده است. دونالد ترامپ توانست در سال ۲۰۱۶ همه ۱۱ عضو مجمع گزینندگان را به دست آورد.

ویسکانسن

ایالت ویسکانسن در شمال شرقی آمریکا ۱۰ رای در الکترال کالج دارد. در سال ۲۰۱۶ دونالد ترامپ به سختی توانست در آنجا پیروز شود. امسال بایدن ظاهرا جلوتر است. آغاز شمارش آرای پستی در این ایالت از روز انتخابات مجاز است به همین دلیل نتایج با مدتی تاخیر اعلام خواهد شد.

حوزه‌های رای گیری از ساعت دو بعد از ظهر سه‌شنبه به وقت اروپای مرکزی (چهار و نیم بعد از ظهر به وقت ایران) باز شده‌اند.

اوهایو

این ایالت دارای ۱۸ عضو در مجمع گزینندگان است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند رقابت میان بایدن و ترامپ در آنجا نیز بسیار فشرده است. در حالی که در سال ۲۰۱۶ ترامپ به برتری قطعی در آنجا دست یافته بود.  شمارش آرای پستی پیش از سه شنبه شروع شده است.

حوزه‌های رای گیری در اوهایو از ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه به وقت اروپای مرکزی (سه بعد از ظهر به وقت ایران) باز شدند.

مینه‌سوتا

هیلاری کلینتون توانست در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ با اختلاف رای کمی از دونالد ترامپ پیشی بگیرد و ۱۰ رای مجمع گزینندگان از ایالت مینه‌سوتا را از آن خود کند. نتایج نظرسنجی‌ها امسال نیز حکایت از برتری قاطع جو بایدن بر ترامپ دارند.

مینه‌سوتا هم مرز با کاناداست و حوزه‌های رای گیری در آنجا از ساعت دو بعد از ظهر به وقت اروپای مرکزی (چهار و نیم بعد از ظهر به وقت ایران) باز شده است. شمارش آرای پستی از امروز شروع می‌شود.

میشیگان

ایالت میشیگان ۱۶ عضو در مجمع گزینندگان دارد. در سال ۲۰۱۶ ترامپ با برتری ناچیز بر کلینتون آرای الکترال کالج از این ایالت را از آن خود کرد. نظرسنجی‌ها در انتخابات امسال نشان می‌دهند که بایدن برتری قطعی دارد.

در این ایالت نیز شمارش آرای پستی از روز انتخابات شروع می‌شود. حوزه‌ها از ساعت یک بعد از ظهر به وقت اروپای مرکزی (سه و نیم بعد از ظهر به وقت ایران) رای گیری را شروع کرده‌اند.

آیوا

این ایالت شش رای در الکترال کالج دارد. ترامپ توانست در سال ۲۰۱۶ با برتری کامل همه را از آن خود کند. در انتخابات ریاست جمهوری امسال رقابت بین بایدن و ترامپ تنگاتنگ است. رای گیری از ساعت دو بعد از ظهر به وقت اروپای مرکزی شروع شده است.

کارولینای شمالی

ایالت کارولینای شمالی در ساحل شرقی آمریکا دارای ۱۵ عضو در مجمع برگزینندگان است. دونالد ترامپ توانست در انتخابات پیشین با تفاوت سه درصدی آرا بر کلینتون رای اعضای الکترال کالج از این ایالت را از آن خود کند.

امسال  رقابت میان نامزد دمکرات‌ها و جمهوریخواهان بسیار نزدیک است و بایدن برتری دارد. انتخابات در آنجا از ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه بعد از ظهر شروع شده است.

جورجیا

دونالد ترامپ توانست در انتخابات قبلی آمریکا با تفاوت آرای زیادی ۱۶ صندلی این ایالت در الکترال کالج را از آن خود کند. در این دور از انتخابات در آنجا نیز سخن از رقابتی فشرده است. شروع رای گیری از ساعت یک بعد از ظهر به وقت اروپای مرکزی بوده است. شمارش آرای پستی نیز امروز شروع می‌شود.

نوادا

این ایالت شش رای در مجمع گزینندگان دارد. در سال ۲۰۱۶ هیلاری کلینتون با تفاوت سه درصدی آرا در این ایالت پیروز شد. امسال رقابت میان ترامپ و بایدن تنگاتنگ است. حوزه‌های رای گیری از ساعت چهار بعد از ظهر به  وقت اروپای مرکزی (شش و نیم عصر به وقت ایران) کار خود را شروع کرده‌اند.

تگزاس

و بالاخره تگزاس با داشتن ۳۸  نماینده در مجمع گزینندگان کلیدی‌ترین ایالت در میان “ایالت‌های کلیدی” به شمار می‌آید. این ایالت سال‌هاست که قلمرو بلامنازع نامزد جمهوریخواهان بود و «ایالت کلیدی» به شمار نمی‌رفت. آرای ترامپ در تگزاس در انتخابات قبلی نه درصد بیشتر از رقیبش هیلاری کلینتون بود.

اما امسال تگزاس نیز کلید شد و با وجود برتری ترامپ، رقابت در این ایالت نیز فشرده است. شمارش بخشی از آرای پستی از قبل از انتخابات شروع شده است. حوزه‌های رای گیری از ساعت دو بعد از ظهر به وقت اروپای مرکزی باز شدند.

مجمع گزینندگان یا “الکترال کالج” ۵۳۸ عضو دارد که تعیین کننده واقعی انتخابات هستند. رای دهندگان آمریکایی امروز اگر چه نام ترامپ یا بایدن را در برگه‌های اخذ رای می‌نویسند اما در عمل مجمع گزینندگان را انتخاب می‌کنند.

آرای پستی نیز در انتخابات این دور نقش مهمی بازی می‌کنند. ۹۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رای خود را پیش از آغاز انتخابات در روز سه ‌شنبه به شکل حضوری یا پستی داده‌اند که برابر است با ۴۰ درصد کل رای دهندگان واجد شرایط آمریکایی.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.