درباره خالکوبی از دوران فراعنه تا امروز

خالکوبی یا تتو پیشینه‌ای به قدمت زندگی بشر روی کره خاکی دارد

در ازمنه قدیم خالکوبی نه تنها در بین مردمان عادی که حتی بیشتر میان بزرگان و اشراف نیز مورد اقبال قرار داشته است. نخستین‌‌باری که باستان‌شناسان با حجم قابل توجهی از استعمال خالکوبی مواجه شدند بعد از کشف مومیایی‌ها و اجساد قیراندودشده فراعنه مصر بود. نقش‌هایی که منهای عنصر زیبایی، رسته اشرافی فرد را نیز با علائمی خاص مشخص می‌کردند. اما همان زمان، در یونان باستان داشتن خالکوبی نشان توحش و مرتبه پایین استفاده‌کننده از آن بود؛ یعنی اگر فردی با خالکوبی در انظار رویت می‌شد معلوم می‌شد که او سابقه‌ای در شرارت داشته یا دارد. تتوکردن حتی اکنون نیز در همه جوامع مرسوم و پذیرفته نیست و به دلایل اخلاقی و مذهبی ساکنان بسیاری از نقاط جهان ترجیح می‌دهند گرد آن نروند.

  • قدیمی‌ترین پوست تتوشده تا به امروز متعلق به کسی‌ است که جسدش را در آلپ پیدا کرده‌‍ بودند (جسد مربوط به سال‌های ٣٣٧٠ تا ٣١٠٠ قبل از میلاد است). این فرد تقریبا ٦١ تتو دارد که نقوشش از نقاط و خطوط ساده‌ تشکیل شده است.

اختراع ماشین خالکوبی

-در سال ١٨٩١ ساموئل اوریلی اولین دستگاه الکتریکی را برای زدن تتو اختراع و ثبت کرد.

-سوزن ماشین تتو پوست را بین پنجاه تا سه هزار بار در دقیقه سوراخ کرده و از سطح پوست حدود یک میلیمتر به عمق آن نفوذ می‌کند.

– یکی از قدیمی‌ترین دستورالعمل‌هایی که می‌شد با آن جوهر تتو درست کرد، ترکیب پوست درخت کاج مصری، زنگ (اکسید) برنز، سرکه، جوهر گوگرد، آب تره‌فرنگی و تخم حشره است.

فروشگاهی برای خالکوبی

-بیشترین فروشگاه‌‍‌های محصولات و تجهیزات تتو در شهر میامی ایالات متحده است؛ به طوری که به ازای هر صد هزار نفر حدودا ٢٤ فروشگاه ویژه تتو در این شهر وجود دارد.

-5درصد از آمریکایی‌ها یک تتو دارند که برای پنهان‌کردن یک تتوی دیگر آن را زده‌اند.

-در ایالات متحده‌ آمریکا سالیانه یک میلیارد و ٦٥٠ میلیون و ٥٠٠ هزار دلار برای تتوکردن خرج می‌شود. ١٤درصد از کل آمریکایی‌ها حداقل یک تتو دارند.

رکوددار بیشترین خالکوبی

-گرگوری پل‌‎ مک‌لارن بیشترین تتوها را در جهان دارد و نامش در فهرست رکوردداران گینس ثبت شده. 99/9 درصد بدن او پوشیده از تتو است. حتی درون پلک، دهان و گوشش.

-رکورد وقت‌گیر‌ترین تتو ٥٦ ساعت و ٣٠ دقیقه است. این رکورد را کرزیستوف بارناس با ١١ تتو به پایان رساند.

-گران‌ترین تتوی جهان ٩٢٤ هزار دلار آب می‌خورد؛ چون به جای سوزن جوهر را با الماس در پوست فرو می‌کنند!

معروف‌ترین استاد خالکوبی

-ثروتمندترین تتوکار جهان اسکات کمبل است که برای تتوکردن، به ازای هر یک ساعت هزار دلار می‌گیرد و فقط هم آخر هفته‌ها کار می‌کند.

-در سال ٢٠٠٥، کیمبرلی اسمیت برای اینکه بتواند شهریه مدرسه‌ پسرش را پرداخت کند، GoldenPalace.com را روی پیشانی‌اش تتو کرد! او نخستین کسی بود که با تتو روی بدنش تبلیغ کرد!

-موسیقیدانی به نام تامی لی نخستین کسی بود که میان زمین و هوا -در هواپیما- تتو کرد. این رکورد در سال ٢٠٠٧ در گینس ثبت شد.

پشیمانی قطعی از خالکوبی

-٢٣درصد مردم از تتوکردن پشیمان هستند و خیلی‌ها از آن به عنوان بزرگ‌ترین پشیمانی زندگی‌شان یاد می‌کنند.

– تتوکردن در کشورهای ایران، ترکیه و امارات متحده‌ عربی غیرقانونی ا‌ست.

-نیوزیلندی‌ها از بیشترین طرفداران تتو در کل دنیا هستند.

مرکبات و تمرین خالکوبی

-کارآموزان تتوکار معمولا با تمرین‌کردن روی میوه‌ها شروع می‌کنند؛ میوه‌هایی چون گریپ‌‌فروت، پرتقال و لیمو زیرا نزدیک‌ترین بافت به پوست انسان را دارند.

-پاک‌کردن تتوی مشکی با دستگاه لیزری از رنگ‌های سبز و زرد به‌مراتب آسان‌تر است؛ زیرا رنگ مشکی موج‌های بیشتری از لیزر را به خودش جذب می‌کند.

-تتوکردن با روش‌های غیربهداشتی ممکن است باعث انتقال ویروس بیماری‌هایی چون سیفلیس، هپاتیت ب و ایدز شود!

برگردان از فکت سایت

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.