ماجرای دو دعوای ایران علیه آمریکا

دادگاه لاهه تحریم‌های آمریکا علیه ایران را غیرقانونی می‌داند

تخت‌روانچی: نماینده دائم ایران در نیویورک در نشست مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به گزارش دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه)، اظهار داشت که این دیوان تحریم‌های آمریکا را غیرقانونی دانسته و آمریکا ملزم به پایبندی به قرار دیوان است.

شهروندآنلاین: «مجید تخت‌روانچی» سفیر و نماینده دائم ایران در نیویورک در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در مورد موضوع گزارش دیوان بین‌المللی دادگستری به مجمع عمومی سخنرانی کرد.

تخت‌روانچی با اشاره به استفاده آمریکا از اقدامات قهرآمیز به عنوان ابزار سیاست خارجی خود به تحریم‌های آمریکا در سال‌های گذشته علیه ایران اشاره کرد که با خروج این کشور از برجام نیز تشدید شده است.

او گفت: «این تحریم‌ها به طور مستقیم و غیرمستقیم شرکت‌های ایرانی و مردم ایران را هدف گرفته و توانایی ایران در تجارت آزاد را متأثر کرده است. این درحالی است که رئیس‌جمهوری آمریکا نیز به صورت بی‌شرمانه‌ای اعلام کرده است که سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران اجرایی خواهند شد و مشکلات ایران بیشتر از گذشته خواهد بود.»

او ادامه داد: «در پاسخ به این اقدامات غیرقانونی و متخلفانه که مغایر با اصول منشور سازمان ملل، حقوق بین‌الملل و موافقت‌نامه دوجانبه ایران با آمریکا در سال ۱۹۵۵ است، جمهوری اسلامی ایران نزد دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرد و همچنین خواستار صدور قرار موقت از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری برای توقف اقدامات غیرقانونی آمریکا شد.»

نماینده دائم ایران درباره پاسخ دیوان به این شکایت گفت: «دیوان بین‌المللی دادگستری در سوم اکتبر ۲۰۱۸ با اجماع، قرار موقت الزام‌آوری را صادر و آمریکا را ملزم کرد که بر اساس تعهدات این کشور به موجب عهدنامه مودت از اقدامات محدودکننده خودداری و تضمین کند که مجوز‌های لازم برای پرداخت‌ها و انتقال پول در زمینه‌های تصریح‌شده در قرار دیوان مشمول محدودیت نخواهند بود.»

او افزود: «متأسفانه آمریکا تاکنون وقعی به قرار موقت دیوان ننهاده و حتی تحریم‌های بیشتری وضع کرده و اقدامات قهرآمیز خود را تشدید کرده است، به طوری که اخیرا و همزمان با گسترش کرونا تعداد بیشتری از بانک‌های ایرانی تحریم شده‌اند. این موضوع در دسترسی ایران به دارو و وسایلی که برای مبارزه با ویروس کرونا ضروری است، خلل ایجاد کرده است.»

تخت‌روانچی افزود: «تصمیم اجماعی دیوان بر غیرقانونی بودن تحریم‌های آمریکا بر ضد مردم و کشور گواهی می‌دهد. دیوان در قرار الزام‌آور خود تصریح کرد که این قرار موجد تعهدات حقوقی بین‌المللی برای طرف‌های دعوا خواهد بود. آمریکا ملزم به پایبندی به قرار دیوان بوده و هر گونه عدم‌پایبندی آن کشور مستوجب مسئولیت بین‌المللی است. دیوان از طرفین دعوا خواسته است از اقداماتی که موجب وخامت یا گسترش دعوا شود، اجتناب کنند. مشخص است که اقدامات متخلفانه آمریکا موجد مسئولیت بین‌المللی این کشور است.»

نماینده ایران در پایان به دعوای دوم ایران علیه آمریکا در قضیه مصادره اموال و دارایی‌های کشورمان از جمله مصادره دارایی‌های بانک مرکزی نزد دیوان اشاره کرده که در این قضیه نیز دیوان با رد اشکال صلاحیتی آمریکا، رأی به بررسی ماهوی موضوع داده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.