کنترل سنا و مجلس نمایندگان به دست کدام حزب می‌افتد؟

رقابت فشرده دموکرات‌ها و جمهوریخواهان برای کسب اکثریت در سنا و مجلس نمایندگان

نانسی پلوسی، رئیس کنونی مجلس نمایندگان آمریکا که دموکرات است، دوباره برنده شده است. او پیش‌بینی کرد که اکثریت این مجلس دوباره در اختیار دموکرات‌ها قرار بگیرد.

شهروندآنلاین: همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده،‌ مردم این کشور نمایندگان خود را در سنا و مجلس نمایندگان نیز انتخاب می‌کنند، انتخابی که در تعیین سرنوشت سیاسی این کشور دست‌کمی از انتخاب رئیس‌جمهوری آینده ندارد.

در مجلس نمایندگان که در مجموع ۴۳۵ کرسی دارد، پیش از این دموکرات‌ها دست بالا را داشته‌اند و در مجلس سنا که ۱۰۰ سناتور بر کرسی‌هایش می‌نشینند جمهوریخواهان.

اکنون اعضای حزب دموکرات در پی کسب اکثریت کرسی‌های سنا (دست‌کم ۵۱ کرسی) نیز هستند. هر دو سال، یک‌سوم سناتورها از نو انتخاب می‌شوند و در انتخابات سوم نوامبر امسال نیز ۳۵ سناتور بر سر انتخاب مجدد رقابت می‌کنند. به نوشته روزنامه گاردین، سنای آمریکا ۱۰۰ عضو دارد و جمهوریخواهان ۵۳ به ۴۷ اکثریت آن را در اختیار دارند. دموکرات‌ها باید حداقل سه‌ کرسی، یا چهار کرسی در صورت پیروزی دوباره ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری به دست آورند.

در آن صورت مایک‌ پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند در صورت تساوی آرا در سنا، رأی را بشکند. سناتورها یک دوره شش ساله خدمت می‌کنند و هر دو سال یک‌سوم کرسی‌ها به رأی گذاشته می‌شود. امسال برای ۳۵ کرسی سنا رقابت هست.

با آغاز شمارش آرا، رقابت در سنا میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان به ترتیب ۴۶ به ۴۷ است. کسب ۵۱ کرسی برای کسب اکثریت اهمیت دارد. انتخابات سنا در ایالت جورجیا به دور دوم کشیده است. از جمله سناتورهای سرشناسی که دوباره به سنا راه یافتند، می‌توان به لیندسی گراهام، تام کاتن و میچ مک‌کانل اشاره کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا هم ۴۳۵ کرسی دارد که تمام آن در سوم نوامبر به رأی گذاشته شد. براساس شمارش آرا تا امروز (چهارشنبه)، ۱۷۸ دموکرات و ۱۷۰ جمهوریخواه به این مجلس کنگره راه یافته‌اند. اکثریت با ۲۱۸ کرسی به دست می‌آید. تا بدین لحظه، دموکرات‌ها سه کرسی سابق خودشان را از دست داده‌اند.

نانسی پلوسی، رئیس کنونی مجلس نمایندگان آمریکا که دموکرات است، دوباره برنده شده است. او پیش‌بینی کرد که اکثریت این مجلس دوباره در اختیار دموکرات‌ها قرار بگیرد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.