قیمت کالاهای اساسی از هفته آینده متعادل می‌شود

عرضه کالا در سطح بازار افزایش خواهد یافت

با توجه به تصمیمات اتخاذ شده برای ترخیص فوری کالاهای اساسی، ضروری و مواد اولیه تولید در گمرک، عرضه کالا در سطح بازار افزایش خواهد یافت.

شهروندآنلاین: مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) گفت: «با توجه به تصمیمات اتخاذشده برای ترخیص فوری کالاهای اساسی، ضروری و مواد اولیه تولید در گمرک، عرضه کالا در سطح بازار افزایش خواهد یافت و قیمت‌ها متعادل می‌شود.» 

صدیف بیک‌زاده اظهار کرد: «میلیون‌ها تن کالاهای موجود در گمرک، با تسهیل و روش‌هایی از جمله استفاده از ارز صادراتی، متقاضی یا ارز تأمین‌شده از طریق بانک مرکزی بدون الزام به کد رهگیری، ترخیص خواهند شد. در کنار اجازه ترخیص درصدی به گمرک، روند ترخیص کالا از گمرک‌ها تسریع خواهد شد و این موضوع موجب متعادل‌شدن قیمت‌ها و دسترسی مصرف‌کنندگان به این کالاها می‌شود.»

او افزود: «پس از بیانات مقام معظم رهبری برای ایجاد هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های اجرایی، ستاد تنظیم بازار کشور، بعدازظهر دیروز جلسه ویژه‌ای را برگزار کرد و با تقسیم کار میان دستگاه‌های مختلف قطعا شاهد مؤثربودن تنظیم بازار خواهیم بود.»

به گفته این مقام مسئول، وظایف وزارت جهاد کشاورزی تا سطح عمده‌فروشی کالاهایی مانند مرغ و تخم‌مرغ خواهد شد و محدودیت یا اعمال هر گونه صادرات مرغ و تخم‌مرغ با این وزارتخانه خواهد بود، اما کماکان وزارت صمت ضمن انجام وظیفه ثبت سفارش کالاها، در سطح خرده‌فروشی و توزیع، وظایف قبلی خود را انجام خواهد داد.

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت همچنین گفت که ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم در این جلسه حضور داشت و مطابق با وظایفش قرار شد که با خروج دام زنده مقابله کند.

او در پایان وعده داد که با این تقسیم کار و تعیین‌شدن وظایف دستگاه‌های اجرایی با توجه به قوانین بالادستی، شاهد تنظیم مؤثر بازار در هفته‌ها و ماه‌های آینده خواهیم بود.

گفتنی است، در جلسه فوق‌العاده روز سه‌شنبه ستاد تنظیم بازار مقرر شد با هماهنگی وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و وزارت جهاد کشاورزی به گمرک اجازه داده شود که کالاهای اساسی و مواد اولیه واحدهای تولیدی را با اخذ تعهد از واحدهای واردکننده و پس از پرداخت عوارض قانونی تا حد ۹۰ درصد ترخیص کند تا کالاهای رسوبی وارد چرخه تولید و بازار شوند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.