شهرداری برای اهالی جماران خانه می‌سازد

معاون شهردار تهران: قرار نیست محدودیت ارتفاع ساخت‌وساز در جماران برداشته شود

شهرداری برای ساکنان محله جماران امکان ساخت‌وساز رایگان فراهم کرده است. این تصمیم درحالی از سوی معاون شهرسازی شهرداری تهران اعلام شد که از چند سال قبل ارتفاع ساخت در این منطقه محدودیت دارد.

چند ماه قبل صحبت‌هایی درباره لغو محدودیت ارتفاع در این منطقه شنیده، حتی از سوی برخی مراجع رسمی اعلام شد که قرار است محدودیت ارتفاع در محله جماران برداشته شود. اما ظاهرا این لغو محدودیت منتفی‌شده، ولی شهرداری قصد دارد با مشارکت در امر ساخت‌وساز از تضییع حقوق ساکنان منطقه تاریخی جلوگیری کند.
معاون شهرسازی شهردار تهران با اشاره به موضوعات مطرح‌شده درباره لغو محدودیت ارتفاع ساخت در منطقه جماران گفت: «درمورد لغو محدودیت ارتفاع ساخت‌‌وساز در محله جماران طی ماه‌های گذشته مباحث و حاشیه‌های مختلفی مطرح‌شده، ولی به‌طورکلی به فرض اینکه تصمیم‌گیری در شورای‌عالی شهرسازی مبنی بر لغو محدودیت ارتفاعی در جماران باشد، بر اساس صراحتی که در قانون وجود دارد، امکان اجرای آن توسط شهرداری تهران نیست.»
عبدالرضا گلپایگانی دامه داد: «البته شورای‌عالی شهرسازی در حال حاضر این موضوع را برای بررسی بیشتر به گروهی کارشناسی در یکی از دانشگاه‌ها سپرده تا پلاک‌هایی که در این محدوده قرار دارند، به صورت جداگانه مورد بررسی دقیق قرار گیرند.»
به گفته او پس از بررسی اقدامات کارشناسی توسط این گروه دانشگاهی نتیجه به شهرداری تهران ابلاغ می‌شود و تعیین تکلیف نهایی در این زمینه صورت می‌گیرد. در همزمان ما با اهالی محله جماران و مؤسسه نشر آثار امام خمینی(ره) گفت‌وگوهایی را آغاز کرده‌ایم، چراکه این مسأله موضوعی اجتماعی است و نباید هیچ اجحافی در حق ساکنان در محلات مختلف تهران ایجاد شود، بنابراین باید محدودیت‌ها را با راهکارهای شهرسازانه پاسخ دهیم.
معاون شهردار تهران با اشاره به بافت تاریخی محله جماران گفت: «براساس ماده 166 قانون برنامه سوم حفظ بافت تاریخی جماران مورد تأکید قرار گرفته است، برهمین اساس شهرداری مکانیزمی را در نظر دارد که هم رضایت مردم جلب شود و هم بافت تاریخی محله جماران دچار آسیب نشود، لذا در تلاشیم برنامه‌‌ای جدید در این زمینه اجرا شود.»
به گفته گلپایگانی تعداد قابل ملاحظه‌ای پلاک در محله جماران وجود دارد که با محدودیت ارتفاع ساخت‌وساز همراه است. برخی مالکان با علم وجود محدودیت ارتفاع ساخت‌وساز ملک‌های خود را خریداری کرده‌اند، ولی برخی از ساکنان محله، بومی منطقه هستند و از زمان‌های گذشته در این محله ساکن بوده‌اند، بر همین اساس اعلام آمادگی شده که طی گفت‌وگو با آنها حقوق قانونی و عرضی مردم بومی در محدوده طرح جماران تأمین شود.
او در توضیح بیشتر گفت: «به طور مثال اگر واحدی امکان ساخت در چهار طبقه دارد، ولی در حال حاضر مجوز ساخت دو طبقه بیشتر داده نمی‌شود. شهرداری آمادگی دارد که با هزینه خودش به جای دو طبقه اضافی آن دو طبقه موجود را بسازد یا نوسازی کند، همچنین برای دو طبقه دیگر امکان انتقال حق توسعه وجود دارد و مالک می‌تواند دو طبقه دیگر را در هر جای دیگر از تهران که البته طرح تفصیلی اجازه دهد، بسازد.»
معاون شهردار ادامه داد: «در مورد هر پلاکی قرار است متناسب با شرایط مربوط به همان ملک تصمیم‌گیری شود. به‌طور مثال برای یک ملک ممکن است مجوز فعالیت تجاری در یک یا دو طبقه صادر شود یا در برخی از پلاک‌ها بسته به دید و منظری که ملک مورد نظر برای محله جماران ایجاد می‌کند، ممکن است حتی تا سه طبقه اجازه ساخت‌وساز داده شود.»
به گفته گلپایگانی قرار نیست محدودیت ارتفاع ساخت‌وساز در محله جماران برداشته شود و شورای‌عالی شهرسازی هم نظرش اینچنین نیست و باید اقداماتی انجام داد که با حفظ اصول شهرسازی و حفظ شأنیت محله جماران در طرح‌های مصوب شورای عالی، حقوق مردم را بتوان جبران کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.